دسته‌بندی نشده

روش های اندازه گیری میلگرد و معرفی شابلون میلگرد

معرفی انواع میلگرد تقویتی و نحوه  میلگردبندی آن ها

قالب میلگرد وسیله ای است که برای اندازه گیری قطر و اندازه میلگرد طراحی شده است. امروزه میلگردهای تقویت‌کننده یکی از ابزارهای مهم برای استفاده در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در صنعت ساختمان هستند. بنابراین، امروز شما یک ساختمان واحد را پیدا نمی کنید که در طول ساخت آن نیازی به تقویت نباشد.

اما زره فقط در ساخت و ساز استفاده نمی شود. برعکس، چندین مزیت دارد. بنابراین در برخی کاربردها فقط مقاومت بالای آن مفید است، اما در کاربردهای دیگر باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشد و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد. بنابراین، به دلیل تنوع زیاد، افراد شاغل یا مایل به کار در این زمینه باید کاربرد، انواع، استانداردها و نحوه اندازه گیری آن را بدانند.

بر این اساس امروز ما در آهن آنلاین تصمیم گرفته ایم تا علاقه مندان به دنیای عقب و شابلون میلگرد را به عنوان ابزاری مهم در این زمینه به نمایش بگذاریم. اگر به این سایت علاقه دارید، با ما همراه باشید.

میلگرد و کاربردهای آن

میلگرد نوعی میلگرد ساخته شده از فولاد با استحکام و انعطاف پذیری قابل قبول است. همانطور که همه ما می دانیم و قبلا گفته شده است، میله های فولادی برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. به عنوان مثال در ساخت هر نوع ساختمانی، از هر سازه ای، علاوه بر بتن، آرماتور یکی از اصلی ترین مصالحی است که امروزه برای افزایش مقاومت قسمت های مختلف ساختمان مانند سقف مورد استفاده قرار می گیرد. ، ستون ها و غیره اما در تمامی این موارد یا مصارف مختلف، از یک نوع میلگرد استفاده نمی شود، بلکه انواع و اندازه های مختلفی از آن برای کارکردهای مختلف طراحی شده است که نیاز به استفاده از مدل میلگرد را بیشتر نشان می دهد.

ممکن است با خود فکر کنید که علیرغم اینکه بتن ماده ای قوی با خواص فشاری عالی و شکستن آن با فشار و ضربه دشوار است. چه چیزی باید میلگرد باشد؟ اما باید بدانید که بتن مقاومت لازم را در برابر حرکات کششی یا دورانی که مثلاً در هنگام زلزله ممکن است رخ دهد، ندارد. در سال 1800 برای اولین بار جوزف لوئیس متوجه شد که مقاومت کششی میلگرد را می توان با بتن ریزی آن تقویت کرد تا در صورت لزوم و در صورت وقوع زلزله، سازه بتواند با انعطاف لازم در برابر نیروهای وارده مقاومت کند.

آتش سوزی نیز یک رویداد پیش بینی نشده است که مهندسان باید در حین ساخت سازه با محاسبات و طراحی های مناسب برای تامین مقاومت مناسب سازه در نظر بگیرند. سازه هایی که با اندازه و وزن مناسب و دافعه با کیفیت بالا ساخته می شوند، مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند و کمتر در معرض آسیب هستند. بنابراین به طور طبیعی عمر بیشتری خواهند داشت

این در حالی است که با توجه به نوسانات روزانه ارز، قیمت انواع میلگرد نیز مشخص می شود و حتی افزایش و کاهش قیمت میلگرد به قدری قابل توجه است که بازار مسکن را نیز تحت تاثیر قرار داده و قیمت ها را در این حوزه افزایش می دهد. .

تولید میلگرد و انواع آن

توری ها از فولاد ساخته می شوند و آلیاژهای مختلفی در حین ساخت به آن اضافه می شود تا ویژگی هایی مانند استحکام گریل مشخص شود. کشورهای مختلف مشبک را استاندارد ساخت می دانند و از این سازه در صنعت ساخت و ساز استفاده می کنند.

• استاندارد تسلیحات در ایران

شرکت اصفهان شغل آهن بزرگترین تولید کننده فولاد تقویت کننده در کشور و از استانداردهای روز دنیا بهره می برد. استاندارد میلگرد روسیه یکی از این استانداردها می باشد و در کشور ما میلگردها با این استانداردها مطابقت دارند و با توجه به خواص مکانیکی میلگرد و فولاد مصرفی به 3 دسته تقسیم می شوند:

فولاد A1

میلگردهای تخت با مقاومت تسلیم 2300 بر سانتی متر مربع و مقاومت کششی 3800 بر سانتی متر مربع در این دسته قرار می گیرند.

فولاد A2

میلگردهای لاستیکی با استحکام تسلیم 3000 بر سانتی متر مربع و استحکام کششی 5000 بر سانتی متر مربع نیز از استاندارد درجه دو می باشند.

A3 tsepe

دسته آخر بادوام ترین و گران ترین میلگرد است. میلگرد این دسته آجدار بوده و دارای استحکام تسلیم 4000/cm2 و مقاومت کششی 6000/cm2 می باشد و آن را به بهترین میلگرد در بازار ایران تبدیل می کند.

وزن واحد طول آرماتور در این سطوح تفاوتی با یکدیگر ندارد و همانطور که مشخص است تنها به دلیل میزان استحکام تسلیم و استحکام کششی متفاوت است.

نوع آرماتور و اندازه آن

پس از آشنایی با استانداردهای میلگرد، بهتر است با انواع مختلف تولید شده برای اهداف مختلف آشنا شوید. زیرا انواع مختلفی در اندازه های مختلف تولید می شود. بر این اساس میلگردهای تقویت کننده را می توان از نظر ساختار و ظاهر به شش دسته تقسیم کرد.

انواع میلگرد و استفاده از مدل های میلگرد

• میلگرد ساده

آرماتورهایی که سطح بیرونی آن صاف و بدون آج و شیار است آرماتور صاف می گویند. این نوع آرماتور در قطرهای 6 تا 50 میلی متر تولید می شود و به دلیل نرمی و انعطاف پذیری زیاد، برای خم شدن و برش آسان مناسب است. از این نوع میله ها در زیرسازی جاده ها و بزرگراه ها و همچنین در ساخت خودروها استفاده می شود اما در اجرای پروژه هایی با سازه های سنگین تر از این نوع میله ها استفاده نمی شود زیرا از استحکام کافی برخوردار نخواهند بود.

• اوست

یکی دیگر از انواع میلگرد که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد میلگرد ریبی می باشد. این نام بر اساس شکل ظاهری و ظاهری این نوع لاستیک انتخاب شده است. روی این نوع باران ها برآمدگی ها یا برآمدگی هایی وجود دارد که به آنها پاپوک می گویند. کاربرد اصلی این نوع میلگرد در ساختمان های بتنی است، زیرا این میلگردها در بتن تعبیه شده و با افزایش مقاومت آن، مقاومت سازه را در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله افزایش می دهند.

این نوع میلگردها در اندازه های مختلف با قطر 5 تا 60 میلی متر تولید می شوند و برای ساخت ساختمان های سنگین، برج ها، پل ها و غیره استفاده می شوند.

• تقویت اروپایی

میلگرد اروپایی معمولاً از منگنز ساخته می شود، انعطاف پذیری بالایی دارد و به راحتی خم می شود. بنابراین به دلیل استحکام ضعیف این نوع میلگردها، مهندسان از این نوع میلگردها در ساخت ساختمان ها و سازه های مختلف به ویژه در مناطق زلزله خیز و متلاطم استفاده نمی کنند، زیرا مقاومت کافی در برابر حوادث مختلف را ندارند.

• بیا بریم

رنگ مشکی انتخاب خوبی برای ساخت و ساز در آب و هوای مرطوب خواهد بود. عنصر اصلی این نوع فولاد، فولاد پرکربن است و در ساخت آن از عناصر مختلفی از کربن، سیلیکون، فسفر، منگنز و گوگرد استفاده شده است.

• میله فایبرگلاس

آرماتورهای فایبرگلاس مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند و در سایزهای 4 تا 40 میلی متر تولید می شوند. در مناطقی که سازه های مستحکم و مستحکم اهمیت دارند، مانند کف سالن های بزرگ یا پارکینگ ها، این نوع آرماتورها اهمیت زیادی دارند.

• میلگرد با روکش اپوکسی

استفاده از اپوکسی روی فلز سیاه باعث ایجاد این نوع میلگرد می شود که قیمت بیشتری دارد و رنگ سبز دارد. پوشش اپوکسی این میلگردها مقاومت به خوردگی را افزایش داده است و می توان از آن در ساخت سازه های دریایی، پل ها، ساختمان ها و سازه ها استفاده کرد.

• اتصالات گالوانیزه

فولاد گالوانیزه به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شود و مقاومت در برابر خوردگی بالا ویژگی اصلی آن است. سیم فولادی ضد زنگ گران ترین سیم موجود در بازار است و 1500 برابر در برابر زنگ زدگی مقاوم تر است.

الگوی میلگرد یکی از روش های اندازه گیری اندازه میلگرد است

بعد از اینکه نوع و جنس میلگرد را برای خرید انتخاب کردید، نوبت به بررسی اندازه می رسد. همانطور که گفته شد، میلگردها بسته به کاربری های مختلف در اندازه های مختلف یا به عبارتی با قطرهای متفاوت به فروش می رسند. اندازه باید توسط مهندسان مربوطه بر اساس فاکتورهای مختلفی محاسبه شود، مانند محل استفاده از میلگرد و میزان نیرویی که باید تحمل کند. سایز میلگرد یکی از عوامل موثر دیگر در قیمت آن است که در مواردی باعث شده تا افراد زیادی صرفاً به دلیل بهره مندی از چند تن و استحکام ساختمان، طمع به استفاده از میلگردهای کوچکتر به جای میلگردهای بزرگتر داشته باشند. میلگرد زندگی ساکنان

بنابراین یکی از دغدغه های عمده پیمانکاران سایزبندی میلگرد می باشد که معمولاً در بیشتر کاربردها در محدوده 6 تا 32 میلی متر استفاده می شود. یکی از بهترین و دقیق ترین روش ها برای اندازه گیری اندازه میلگرد استفاده از قالب از پیش ساخته شده است. قالب‌های میلگرد در قالب‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند و بسیاری از مهندسان و پیمانکاران اغلب آنها را برای اندازه‌گیری دقیق اندازه میلگرد و جلوگیری از خطا حمل می‌کنند.

الگوهای میلگرد معمولاً از نوار یا فیلم اشعه ایکس ساخته می شوند و اغلب به شکل قیچی باز یا نعل اسب هستند. انواع شابلون میلگرد دارای سوراخ یا نواحی درز شکل برای قرار دادن میلگرد در داخل آن هستند و اعداد روی شابلون به راحتی اندازه و قطر میلگرد را مشخص می کنند.

البته برخی از مهندسان خوب الگوهای میلگرد را بر اساس شکل و طرح مورد علاقه خود ایجاد می کنند و این نوع الگوی میلگرد معمولاً از فیلم اشعه ایکس یا ورقه های نازک فلز ساخته می شود.

در حالی که استفاده از قالب میلگرد یک راه حل دقیق و راحت برای اندازه گیری میلگرد است، اما تنها راه اندازه گیری نیست. در عوض، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان در صورت در دسترس بودن هر یک از آنها استفاده کرد، حتی اگر میزان خطا وجود داشته باشد و برخی از روش‌ها نرخ کمتر یا بالاتری داشته باشند. به عنوان محبوب ترین روش های اندازه گیری سایز میلگرد علاوه بر استفاده از شابلون میلگرد می توان به روش های زیر نیز اشاره کرد:

• کنترل ویدئو

کنترل بصری ساده ترین و اساسی ترین راه برای شناخت اندازه میلگرد است. مهندسان خبره و با تجربه چندین ساله در صنعت ساختمان به راحتی و تنها با نگاه کردن می توانند اندازه آرماتورها را تشخیص دهند زیرا از انواع آرماتور با اندازه های مختلف استفاده می کنند. البته این برای افراد مبتدی که تجربه زیادی در این زمینه ندارند صدق نمی کند و این روش برای این افراد توصیه نمی شود. این روش حتی برای یک مهندس با تجربه بالا امکان خطا دارد و به همین دلیل در آیین نامه بازرسی هیچ مهندس ناظری اجازه بازرسی بصری را ندارد.

البته فراموش نکنید که در کارگاه هایی که چندین میلگرد با اندازه های مختلف وجود دارد که تنها چند میلی متر با هم تفاوت دارند، این روش هرگز جواب نمی دهد. بنابراین، همیشه بهتر است مهندسان با استفاده از روش های دقیق تری مانند استفاده از قالب داشبورد اندازه گیری کنند.

اشکال میلگرد و روش های مختلف اندازه گیری قطر میلگرد

• با انگشت خود کنترل کنید

برخی دیگر از مهندسان نقشه برداری قبلاً اندازه های مختلف میلگرد را با بند انگشت خود اندازه گیری کرده اند و به راحتی می توانند اندازه آنها را با قرار دادن بند انگشت خود بر روی بازوها تخمین بزنند. این روش جزو روش های دقیق و اصولی نیست و درصد خطای بالایی را به همراه خواهد داشت. زیرا در سایزهای نزدیک به 18 و 20 که تنها 2 میلی متر از یکدیگر فاصله دارند، اگرچه این روش از بازرسی چشمی دقت بیشتری دارد، اما روش اندازه گیری جذابی به نظر نمی رسد و روش بهتری استفاده از شابلون میلگرد است.

• چنین

اگر چیز مفیدی در محل کار ندارید، به احتمال زیاد یک طناب یا طناب پیدا خواهید کرد. با پیچیدن سیم به دور میلگرد و بازکردن آن می توانید دور میلگرد را اندازه بگیرید و قطر میلگرد را محاسبه کنید. این روش بهتر از دو روش قبلی است، با این حال، برای اندازه گیری دقیق تر، بهتر است همیشه یک قالب میلگرد در جیب خود داشته باشید.

روش های اندازه گیری میلگرد و معرفی شابلون میلگرد

روش های اندازه گیری میلگرد و معرفی شابلون میلگرد

• کالیپر ترمز

یکی از دقیق ترین ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده مهندسین عمران، کولیس است. کولیس دستگاهی شبیه آچار فرانسوی با خط دسته دقیق است. با پیچاندن بدنه می توان به فک های کولیس نزدیک شد و با قرار دادن آرمیچر بین این فک ها می توان قطر آن را اندازه گرفت. درصد خطا در این روش نسبت به سایر روش های ذکر شده کمتر و دقت بیشتری دارد، اما این روش سنجش میزان وجود گیج و آشنایی با کاربرد آن باعث شده تا افراد کمتری تمایل به استفاده از آن به جای الگوی آرمیچر داشته باشند.

• آچار

ابزار دیگر برای اندازه گیری اندازه میلگرد آچار فرانسوی است. اما برای این منظور بهتر است از آچار مدرن یا مدرج استفاده کنید. با قرار دادن و علامت گذاری میلگرد به این صورت، می توانید به سرعت میلگردهای دیگر را اندازه گیری کنید یا از یک گیج برای اندازه گیری دهانه آچار فرانسوی برای تعیین قطر میلگرد استفاده کنید. اما اگر مدل آرمیچر وجود داشته باشد، استفاده از آن راحت تر و دقیق تر خواهد بود

• آزادانه اندازه گیری کنید

نمونه ها را می توان به عنوان یک نوع قالب میلگرد تعریف کرد. این محصول از جنس استنلس استیل بوده و به صورت تجاری به فروش می رسد. شکل کلی این گیج شبیه شابلون میلگرد و نعل اسبی است که با میلگردهای آجدار از سایز 12 تا 28 قابل نصب و اندازه گیری می باشد.

یکی از مزایای این روش این است که با عادت دادن چشم به اندازه های مختلف میلگرد، کنترل چشم به مرور زمان بهبود می یابد. این نوع میلگرد نیز دقت بیشتری دارد و میزان خطا را کاهش می دهد.

• وزن میلگرد

در صورت بسته نبودن آرماتور می توان اندازه و قطر پشت را با اندازه گیری وزن پشتی یک متری روی ترازو اندازه گیری کرد. این روش در صورت استاندارد بودن پس زمینه از دقت نسبتا خوبی بهره مند خواهد شد. البته استفاده از قالب های بک اند درصد خطاهای بسیار کمی دارد و به همین دلیل به ابزاری ضروری برای مهندسان تبدیل شده است.

روش های اندازه گیری میلگرد برس و اجرای مدل میلگرد

اندازه گیری آسان میله با قالب میله

با توجه به اهمیت میلگرد در صنعت ساختمان، میلگرد در اندازه های مختلف برای کاربردهای مختلف و استفاده در قسمت های مختلف ساختمان و یا سازه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند مانند مهندسان و پیمانکاران باید بتوانند به راحتی اندازه میلگرد را بررسی کنند. شابلون میلگرد یکی از لوازمی است که به گونه ای طراحی و ساخته شده است که با قرار دادن میله در داخل آن، با استفاده از اعداد نوشته شده بر روی شابلون میلگرد و یا شابلون خاص بودن در هر اندازه، به راحتی می توان به قطر آن دست یافت.

آهن آنلاین به عنوان یکی از علاقه مندان به فولاد و میلگرد وظیفه خود می دانست که یک قالب را معرفی کند، این یکی ساده اما موثر است. بله، ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که می توان برای این منظور استفاده کرد، اما کار با آنها ممکن است به آسانی مدل میلگرد نباشد، بنابراین این ابزار کوچک اغلب همراه همیشگی مهندسان و پیمانکاران است. میلگرد در اندازه های مختلف برای اهداف مختلف ساخته می شود و استفاده از قالب میلگرد یکی از راه های ممکن برای اندازه گیری اندازه و قطر میلگرد است. به آهنآنلاین بپیوندید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *