دسته‌بندی نشده

روش های برش بتن در ساختمان سازی

روش های برش بتن در ساختمان سازی

برش بتن در گذشته تقریباً یک کار طاقت فرسا بود و به پیمانکاران حرفه ای واگذار می شد. اما به لطف پیشرفت در ابزارها، چاقوها و تکنیک ها، تقریباً هر کسی اکنون می تواند دال ها، دیوارها یا بلوک های بتنی را به دقت برش دهد. ممکن است برخی فکر کنند که ایجاد تغییرات بعد از بتن غیرممکن است، اما گاهی اوقات فرآیندهای پروژه ممکن است تغییر کند و ما نیاز به تغییر و تغییر بتن داریم.

تنها مشکلی که با آن روبرو هستیم این است که بتن در طول زمان سخت می شود. بنابراین، برش بتنی که توسط مهندسان رومی بیش از 2300 سال پیش ساخته شده است، عملا غیرممکن است. اما بتن ساخته شده در چند هفته گذشته به راحتی قابل برش است. در مرحله بعد، بیایید به دلیل برش بتن، مقایسه با تخریب و انواع تجهیزات برش بتن نگاه کنیم. به ملل آهنین بچسبید.

1 برش بتن مسلح

2 مزایای برش بتن نسبت به تخریب

3 راه برای برش

4 تیغه برای برش بتن استفاده می شود

5 کلید برای برش بتن

بوش به تفنگ مسلح شده است

همانطور که در ابتدا ذکر شد، مواردی وجود دارد که هنگام بتن ریزی در حین ساخت و ساز خطایی رخ می دهد یا زمانی که یک سازه قدیمی پس از بتن ریزی نیاز به بازسازی دارد و نیاز به تغییر پلان دارد، در این صورت باید بتن برش داده شود. برش بتن با استفاده از ابزار و وسایل خاص انجام می شود.

فرآیند بتن ریزی اصلی ترین فعالیت و نقطه عطف در پروژه ساختمانی است که پس از آرماتوربندی و قالب بندی در سازه انجام می شود. رعایت اصول بتن ریزی به کیفیت بالای بتن کمک زیادی می کند. برای آشنایی بیشتر با مراحل و نکات مربوط به این فرآیند به مقاله اصول بتن ریزی و کاربرد آن در ساخت و ساز مراجعه کنید.

مزایای برش بتن بر شکست

ترک خوردگی: روش آسیب مکانیکی که باعث ایجاد یک سری ترک در اطراف قطعه مورد نظر می شود. ترک بزرگ، ساختار ضعیف و ظرفیت باربری.

آلودگی صوتی: یکی از ویژگی های برش بتن در مقایسه با تخریب این است که صدای مربوط به عملیات تخریب بسیار بیشتر از برش است. بنابراین می توان عملیات برش را در محیط هایی انجام داد که صدای بیش از حد مضر است.

تمیزی و دقت: به لطف توسعه فناوری، ابزارهای زیادی برای برش در دسترس هستند. برش بتن تمیزتر و دقیق تر از شکستن است. و به دلیل مصرف آب در حین برش، گرد و غبار کمتری وجود دارد.

سرعت بالا: همانطور که گفتیم ابزارهای برش پیشرفت زیادی کرده اند. سرعت برش بسیار سریعتر از افتادن است.

مزایای برش بتن نسبت به تخریب

روش های برش بتن

همانطور که در بالا ذکر کردیم، فرآیند برش نیاز به ابزارهای بتن پیشرفته ای دارد که می توانند قطعات بتنی مورد نظر را به طور تمیز برش دهند. در ادامه به چند نمونه از ابزارهای پرکاربرد اشاره می کنیم.

برش بتن به روش کروگیری

برای برش بتن سخت از کوره یا کورینگ استفاده می شود. این ابزارها قابلیت برش میلگردها را در بتن با قابلیت ایجاد سوراخ هایی به قطر و عمق مورد نظر دارند و بدون ترک خوردن و آسیب رساندن به بتن فرآیند برش را انجام می دهند. به یاد داشته باشید که عملیات را می توان به صورت عمودی و افقی انجام داد.

برش بتن با کاتر

سه نوع کاتر و کفگیر هیدرولیک، دیزلی و برقی در بازار موجو وجود دارد. هر یک از این ابزارها برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. به عنوان مثال نوع جوش برای برش آسفالت استفاده می شود و برای برش کفپوش صنعتی قابل استفاده نیست.

به طور کلی استفاده از این روش برای پست هایی با قطر کمتر از 1 متر مناسب است. مثل کنار جاده ها یکی از مهمترین کاربردهای این روش ایجاد درز انبساط برای کف بتنی کامپوزیت می باشد.

برش با اره دیواری یا اره دیواری

اره دیواری برای برش بخش هایی با عمق 45 تا 60 سانتی متر مناسب است. در این روش دستگاه ها به صورت عمودی بر روی سطوح بتنی نصب شده و عملیات شروع می شود. این روش خلوص بسیار بالایی دارد و کاملا تمیز می شود.

برای جلوگیری از حرکت بیش از حد تیغه، می توانید با استفاده از مته یک سوراخ ایجاد کنید.

برش بتن با سیم الماس (برش سیم بتن)

یکی از روش هایی که امروزه بسیار کاربردی است استفاده از سیم الماس است. ابتدا با مته سوراخ هایی ایجاد می شود سپس سیم الماسی از آن رد شده و برش انجام می شود.

این روش برای برش مقاطع بزرگ بر روی سطوح افقی، عمودی و منحنی استفاده می شود. همچنین برای کارهایی که نیاز به سرعت دارند بسیار مفید است.

برش شعله یا برش عدسی

این روش برای بتن یکبار مصرف مناسب است زیرا بتن در دمای بالای حدود 4000 درجه سانتیگراد قرار می گیرد و بتن پایه قابل استفاده مجدد نیست.

تکنیک های برش بتن

تیغه هایی که برای برش بتن استفاده می شود

در زیر انواع چاقوهای مورد استفاده برای برش بتن آورده شده است.

کوزه های میسون

این تیغه ها به سرعت فرسوده می شوند. تیغه با قطر 7 اینچ معمولاً 1.2 تا 6 اینچ پس از برش سایش دارد. این بدان معنی است که این تیغه برای روش هایی که فقط به چند برش کم عمق نیاز دارند، مناسب است.

علاوه بر این، تیغه های سنگ نه تنها بتن، بلکه گچ و آسفالت را نیز برش می دهند. اگر فقط به چند برش کوچک نیاز دارید، این تیغه بهترین انتخاب است.

دیسک الماس

تیغه های الماس بهترین انتخاب برای برش های تمیز و عمیق هستند که می توان از آنها به روش های خشک یا مرطوب استفاده کرد. از این نوع تیغه برای برش سطوح بزرگ و عمیق استفاده می شود.

تیغه الماس برش مرطوب

تیغه های الماس تراش مرطوب دارای تیغه های صاف یا دندانه دار هستند.

آب به کاهش گرد و غبار کمک می کند و همچنین به خنک شدن تیغه کمک می کند.

برش مرطوب تمیزتر و سریعتر از برش خشک است.

اره های مرطوب معمولا از گاز استفاده می کنند.

تیغه الماس خشک

اغلب تیغه های برش الماس خشک معمولاً ساخته می شوند. این به حذف آلودگی کمک می کند و تیغه را خنک نگه می دارد. این نوع آب هنگام برش های عمیق و آهسته برای جلوگیری از گرما بهترین کار را دارد.

نکته مهم در برش بتن

برش بتن، مانند هر عملیات ساختمانی، می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. بنابراین رعایت نکات ایمنی ضروری است. انتشار گازهای سمی، شکستن تیغه ها و تشکیل ذرات سیلیس در حین کار از جمله مواردی است که سلامت کارکنان را به خطر می اندازد. به نکات زیر توجه کنید.

تیغه را به زور وارد برش نکنید، بگذارید تیغه و وزن اره بریده شود.

وقتی قلمه خشک شد، تیغه را بردارید و هر 30 تا 45 ثانیه یکبار استراحت دهید تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود.

چاقوی برش خشک را می توان بدون آب یا با آب استفاده کرد، اما تیغه مرطوب همیشه باید با آب استفاده شود.

هنگام برش بتن، به ویژه برش خشک، به یاد داشته باشید که از محافظ تنفس، شنوایی و بینایی استفاده کنید.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله ذکر شد، گاهی اوقات طرح ها و پروژه ها باید تغییر یا بازسازی شوند و بتن برش داده شود. برش بتن خواص بهتری نسبت به تخریب دارد. اما زمانی که بتن کوچک باشد، هزینه زیادی برای از بین بردن آن صرف می شود

امروزه برای برش بتن از ماشین های قدرتمندی استفاده می شود که در بالا به برخی از آنها اشاره شد. در واقع برای انجام این نوع عملیات باید از ابزار مناسب برای قطعات مورد نیاز استفاده کرد تا فرآیند برش بتن به نحو مطلوب انجام شود.

سوالات متداول در مورد تکنیک های برش بتن

تکنیک های برش بتن چیست؟

برش، مدل مو، پایه دیواری و موارد دیگر وجود دارد.

برش بتن مسلح بهتر است یا تخریب؟

بهتر است بتن را بدون تضعیف بتن مورد استفاده و تحمل بار آن تضعیف کنیم. با این حال، بتن خراب می شود و بتن را غیر قابل استفاده می کند.

مزایای برش بتن چیست؟

از مزایای برش بتن این است که صدای زیادی تولید نمی کند، سریع است، دقیق و تمیز است و ….

روش های برش بتن در ساختمان سازی

روش های برش بتن در ساختمان سازی

روش های برش بتن در ساختمان سازی

برش بتن در گذشته کار دشواری بود و به پیمانکاران حرفه ای واگذار شد. اما به لطف توسعه ابزارها، تیغه ها و تکنیک ها، تقریباً هر کسی اکنون می تواند تخت ها، دیوارها یا بلوک های بتنی را با دقت برش دهد. ممکن است برخی فکر کنند که پس از اختلاط ایجاد تغییرات غیرممکن است، اما گاهی اوقات روند پروژه ممکن است تغییر کند و ما نیاز به اصلاح و تغییر بتن داریم.

تنها مشکل این است که بتن با گذشت زمان سخت می شود. به همین دلیل، بتن ساخته شده توسط مهندسان رومی 2300 سال پیش تقریبا غیر ممکن بود. اما بتن ساخته شده در چند هفته گذشته را می توان به راحتی برش داد. در ادامه به بررسی علت برش بتن و مقایسه آن با انواع تجهیزات تخریب و برش بتن می پردازیم. با کشور آهنین همراه باشید.

1 برش بتن مسلح

2 مزایای برش بتن قبل از تخریب

3 روش برای برش بتن

4 چاقو برای برش بتن استفاده می شود

5 نکته مهم برش بتن

سلاح های بوش

همانطور که در ابتدا گفتیم هنگام اجرای کار ساختمانی ممکن است در هنگام بتن ریزی خطاهایی رخ دهد و یا بعد از بازسازی و بتن ریزی سازه های قدیمی باید نقشه تغییر کند که در این صورت نیاز به برش بتن می باشد. بتن با استفاده از ابزار و تجهیزات خاص برش داده می شود.

فرآیند ساخت بتن اصلی ترین فعالیت و نوبت در یک پروژه ساختمانی است که پس از آرماتوربندی و قالب بندی در ساخت انجام می شود. رعایت اصول بتن کمک زیادی به کیفیت بالای بتن می کند. برای آشنایی بیشتر با مراحل و نکات مربوط به این فرآیند به مقاله اصول بتن ریزی و اجرای آن در ساختمان مراجعه کنید.

مزایای برش بتن نسبت به تخریب

ایجاد ترک: روش تخریب مکانیکی منجر به ایجاد ترک های متعدد در اطراف قسمت آسیب دیده می شود. هر چه ترک بزرگتر باشد، ساختار و ظرفیت باربری ضعیف تر است.

آلودگی صوتی: یکی از ویژگی های برش بتن در مقایسه با تخریب این است که آلودگی صوتی در عملیات تخریب بسیار بیشتر از عملیات برشکاری است. بنابراین می توان از عملیات برش در محیط هایی که صدای زیاد مضر است استفاده کرد.

تمیزی و دقت: با توجه به تکنولوژی پیشرفته، ابزارهای زیادی برای برش وجود دارد. برش بتن تمیزتر و شفاف تر از تخریب است و به دلیل استفاده از آب در حین کار، گرد و غبار کمتری تولید می شود.

سرعت بالا: همانطور که گفتیم ابزارهای برش بسیار پیشرفت کرده اند. برش سریعتر از عملیات برش است.

مزایای برش بتن قبل از شکستن

روش های برش بتن

همانطور که در بالا گفتیم، فرآیند برش نیاز به ابزارهای پیشرفته و کاربردی دارد که می توانند مقاطع بتنی مورد نیاز را به طور تمیز برش دهند. در ادامه به نمونه هایی از متداول ترین ابزارها اشاره می کنیم.

برش بتن به روش کروگیری

سیم کشی یا مغزه گیری برای شکستن بتن سخت شده استفاده می شود. این دستگاه ها قابلیت برش میلگردهای داخل بتن و سوراخکاری با قطر و عمق مورد نظر را دارند و بدون هیچ ترک و آسیبی به بتن عمل برش را انجام می دهند. لازم به ذکر است که این عمل به صورت عمودی و افقی قابل انجام است.

برش بتن با کاتر

سه نوع کاتر و کفگیر در بازار موجو وجود دارد: هیدرولیک، دیزلی و برقی. هر کدام از این دستگاه ها برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. به عنوان مثال از نوع بنزینی که برای برش آسفالت استفاده می شود نمی توان برای برش کف های صنعتی استفاده کرد.

به طور کلی استفاده از این روش برای لایه هایی با عمق کمتر از 1 متر مناسب است. مثل پیاده روها یکی از کاربردهای اصلی این روش ایجاد درز انبساط در کف بتن مسلح می باشد.

برش توسط صلیب یا صلیب

اره دیواری برای برش بخش هایی با عمق 45 تا 60 سانتی متر مناسب است. در این روش تجهیزات به صورت عمودی بر روی سطوح بتنی قرار گرفته و عملیات شروع می شود. این روش دقت بسیار بالایی دارد و کاملا تمیز می شود.

برای جلوگیری از دور شدن بیش از حد تیغه می توانید ابتدا با مته سوراخ کنید.

برش بتن با سیم الماس (برش سیم بتن)

یکی از روش هایی که امروزه بسیار کاربردی است استفاده از سیم الماس است. ابتدا با مته سوراخ هایی ایجاد می شود سپس سیم الماسی از آن ها رد می شود و برش انجام می شود.

این روش برای برش مقاطع بزرگ بر روی سطوح افقی، عمودی و منحنی استفاده می شود. برای کارهایی که نیاز به سرعت دارند بسیار مفید است.

برش شعله یا برش لنسینگ

این روش برای بتن یکبار مصرف مناسب است زیرا بتن در دمای بالای حدود 4000 درجه سانتیگراد قرار دارد و استفاده مجدد از بتن تقریبا غیرممکن است.

روش های برش بتن

تیغه هایی که برای برش بتن استفاده می شود

انواع تیغه های مورد استفاده در برش بتن عبارتند از:

اسلب های بنایی

این تیغه ها به سرعت فرسوده می شوند. تیغه ای با قطر 7 اینچ معمولاً بین 1.2 تا 6 اینچ سایش بعد از برش دارد. این بدان معناست که این تیغه برای فرآیندی مناسب است که تنها به چند برش کم عمق نیاز دارد.

علاوه بر این، بتن کن ها نه تنها بتن را برش می دهند، بلکه آسفالت را نیز پمپاژ می کنند. اگر به قطعات کوچکتر نیاز دارید، این تیغه بهترین انتخاب است.

دیسک های الماس

تیغه الماس بهترین انتخاب برای برش تمیز و عمیق است که می توان از آن به صورت خشک یا مرطوب استفاده کرد. از این نوع تیغه برای برش مناطق بزرگ و عمیق استفاده می شود.

تیغه الماس برای برش مرطوب

تیغه برش الماس مرطوب دارای تیغه ای صاف یا دندانه دار است.

آب به پایین نگه داشتن پودر کمک می کند و همچنین به خنک شدن تیغه کمک می کند.

برش مرطوب آسانتر و سریعتر از برش خشک است.

اره های مرطوب معمولا از گاز استفاده می کنند.

دیسک الماس خشک

تیغه های الماس اغلب خشک دندانه دار می شوند. این به حذف زباله ها و خنک نگه داشتن تیغه کمک می کند. این نوع تیغه زمانی بهترین عملکرد را دارد که برش های عمیق به تدریج انجام شود تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود.

نکات مهم در برش بتن

برش بتن، مانند هر کار ساختمانی، می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. بنابراین رعایت نکات ایمنی ضروری است. انتشار گازهای سمی، شکستن تیغه ها و تشکیل ذرات سیلیس در حین کار از جمله مواردی است که سلامت کارگران را به خطر می اندازد. به نکات زیر توجه کنید.

تیغه دستگاه را به زور وارد قطعه نکنید، اجازه دهید وزن تیغه و اره بریده شود.

هنگام برش خشک، تیغه را بردارید و هر 30-45 ثانیه یکبار استراحت دهید تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

برش خشک را می توان بدون آب یا با آب استفاده کرد، اما همیشه با آب استفاده می شود.

هنگام برش بتن، به ویژه هنگام برش خشک، حتما از محافظ تنفس، شنوایی و بینایی استفاده کنید.

همانطور که در این مقاله اشاره شد، گاهی به دلیل تغییر در طرح ها و پروژه ها و یا بازسازی، بتن نیاز به برش دارد. برش بتن ویژگی های بهتری نسبت به شکستگی دارد. با این حال، زمانی که بتن به هر نحوی کوچک باشد، از بین بردن آن مقرون به صرفه تر است.

امروزه برای برش بتن از برخی از ماشین های قدرتمند فوق استفاده می شود. در واقع برای انجام چنین عملیاتی باید از تجهیزات مناسب برای مقاطع مورد نظر استفاده کرد تا فرآیند برش بتن به بهترین شکل ممکن انجام شود.

سوالات متداول در مورد تکنیک های برش بتن

روش های برش بتن چیست؟

راه هایی برای برش، خرد کردن، اره دیواری و غیره وجود دارد.

آیا بهتر است بتن مسلح را برش دهیم یا از بین ببریم؟

بتن مورد نظر ما و ظرفیت باربری آن آسیبی نمی بیند، برش بتن بهترین کار است. اما تخریب بتن آن را بی فایده می کند.

مزایای برش بتن چیست؟

از مزایای برش بتن می توان به صدای کم، سرعت بالا، دقت و تمیزی کار و … اشاره کرد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *