دسته‌بندی نشده

سقف کاذب و معرفی انواع آن

سقف کاذب و معرفی انواع آن

یکی از نکات برجسته در طراحی داخلی مدرن استفاده از سقف های کاذب است. اما ممکن است بپرسید ساختار فوق به چه معناست؟ این سازه در اصل پوششی است که سقف یا زیرساخت های واقع در زیر آن را پنهان می کند اما علاوه بر این کاربرد در زیباسازی فضا و همچنین کاهش مصرف انرژی نیز تاثیر بسزایی دارد. انواع سقف کاذب با متریال های مختلف در طرح های مدرن و برای فضاهای مختلف طراحی و اجرا می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی دقیق این ساخت و انواع آن بپردازیم و نوع ربتی و میلگردی که یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین ساخت و سازهای مدرن است را بررسی کنیم. در آینده با ما همراه باشید.

سقف کاذب چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد سقف کاذب پوششی خارجی است که زیبایی و جلوه فوق العاده ای به دکوراسیون داخلی می بخشد. یکی از مزایای این نوع سازه امکان نصب آن پس از اتمام ساخت است.

علاوه بر امکان اجرای این قطعه در حین ساخت، بسیاری از کارخانه ها این محصول را به صورت آماده و مونتاژی تولید می کنند و شما می توانید با توجه به نیاز و استفاده خود به راحتی هر نوع از آن را خریداری کنید.

سقف کاذب چیست؟

این سقف از ترکیب موادی مانند شیشه، گچ، فایبرگلاس، میلگرد، پلاستیک، نبشی و … ساخته شده است. اتصال این سازه ها به سقف اصلی با استفاده از چوب لباسی انجام می شود. اما این آویز چه جنسیتی است؟ جنس و ضخامت آویز کراوات بر اساس وزن تعیین می شود. توجه داشته باشید که قیمت این محصول منوط به نوسانات قیمت یراق آلات و سایر مواد مورد نیاز برای ساخت آن می باشد.

کیفیت سقف ها

این سازه در انواع مختلفی از جمله سقف ساده، خرگوشی، کناف، دامپا، منعطف، مفصلی، آکوستیک، آلومینیومی، پی وی سی، عکسی، خاکستری، شیشه ای، صنعتی، ضد آب و مقاوم در برابر حرارت طراحی و اجرا می شود. در زیر به بررسی چند نمونه محبوب از این سازه ها می پردازیم.

خرگوش ها

یکی از قدیمی ترین انواع سقف ها خرگوشی است که به طور گسترده در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. در تاپیک قبلی به تفصیل بحث کردیم که خرگوش چیست. این ساختار شبیه کناف است. اما نصب و استقرار متفاوت انجام می شود. زمان راندن رابیتس نه خیلی کوتاه است و نه خیلی طولانی.

سقف کاذب برای خرگوش

من میدانم

یکی از پرکاربردترین انواع کناف است که طرفداران زیادی دارد. کناف اولین بار توسط شرکت آلمانی به همین نام ساخته شد و در دو سبک مش و طرح تولید شد.

بویس

این نوع سقف از چوب ساخته شده و به دلیل احساس گرما نقش ویژه ای در طراحی داخلی دارد. نورپردازی این سازه زیبایی آن را دو چندان کرده و از نظر کاهش صدا، صرفه جویی در مصرف انرژی و مقاومت در برابر رطوبت نیز بسیار کاربردی است.

آلومینیوم

سقف آلومینیومی نیز نوع دیگری از این سازه هاست که سطح منحصر به فردی دارد و هزینه نهایی تولید آن به قیمت ورق گالوانیزه بستگی دارد. این سازه در برابر تغییرات دما و ضربه مقاومت بالایی دارد و برای عایق کاری از پشم شیشه استفاده می شود.

شیشه

سقف شیشه ای یکی از مدل های جدید و پرکاربرد در طرح های دکوراتیو مدرن می باشد که در مکان هایی که نور کم دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

آکوستیک

سقف آکوستیک یکی از بهترین سازه های عایق صدا است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. نصب این سازه بسیار آسان است و اجازه می دهد نور به راحتی از آن عبور کند.

جمعیت پر سر و صدا

پی وی سی

پی وی سی مشبک در اندازه ها و طرح های توری مختلف تولید می شود. این که این سقف ها بسیار متنوع بوده و امکان نورپردازی های متنوع را دارند یکی از مزیت ها به حساب می آید. این سازه مقاومت بسیار بالایی در برابر مایعات و رطوبت دارد.

در بین انواع سقف های بلند، سازه های ساخته شده با رباط و میلگرد از محبوب ترین ها هستند که در قسمت های بعدی این مقاله به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

قسمت های مختلف سقف کاذب

هر سقف کاذب بسته به نوع و کاربرد از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

میله های عمودی و افقی

خرگوش

ورق های آکوستیک

گوشه

تراشیدن چوب

گیپس کول

نوار عمودی و افقی است.

قبل از بتن ریزی، میلگردهای سایز 10 تا 12 بسته به متریال سقف اصلی (بتن، تیر بلوک یا تیر آهن) در فواصل یک متری به صورت عمودی متصل می شوند. در مرحله بعد انتهای میلگردهای نصب شده خم می شود. میلگردهای افقی در دو لایه به انتهای میلگردهای عمودی و به خود متصل می شوند. با این کار شبکه ای از مستطیل ها با ابعاد مساوی ایجاد می شود.

خرگوش

خرگوش ها قبل از گچ کاری نصب می شوند. سازه از شبکه های فلزی به شکل مشبک ساخته شده و با میله های افقی به هم متصل شده است. در مورد خرگوش دقت کنید که فاصله از سقف خیلی زیاد نباشد. نکته دیگر اینکه استفاده از گچ در ناحیه نهایی باعث ایجاد خرگوش می شود.

حروف آکوستیک

این ورق ها که برای عایق کاری و عایق صدا استفاده می شوند به صورت پانل های گچی، چوب و مقوا می باشند.

زاویه

برای اتصال دیوار به سقف کاذب از گوشه ای استفاده می شود.

خاک اره چوب

چوب های برش خورده با ابعاد مشخص در جلوی تخته صدا نصب می شود. این قسمت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که از صفحه صدا در قسمت آخر سازه استفاده شود.

گچ

برای لایه آخر سقف از قالب های گچی یا لایه های نوسنگی استفاده می شود.

ساخته شده از ربات و سقف های کاذب

کاربردی ترین و پرطرفدارترین نوع این نوع سازه از رباط و میلگرد می باشد. در سقف های خرگوشی از میلگردهای عمودی و افقی بسیار استفاده می شود و آنها را با بتونه پر می کنند. محبوبیت Rabbit به دلیل در دسترس بودن تعداد زیادی مواد و همچنین انعطاف پذیری طرح های مختلف است.

مزایای ساخت سقف کاذب با نرده و آرماتور

ساخت این نوع سقف با ربات و یراق آلات مزایای زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

در دسترس بودن مواد

اجرای طرح های مختلف برای سلیقه های مختلف آسان است

بسیاری از کارگران ماهر

ایده آل برای اجرای طرح های ظریف

معایب ساخت سقف کاذب با ساروج و میلگرد

البته این سقف ها علاوه بر تمامی مزایا، معایبی نیز دارند که در ادامه به بیان برخی از آنها می پردازیم:

عایق صدا نیست

توانایی تیراندازی یک ارزش بزرگ است

وزن سنگین

مرحله ساخت ورودی خرگوش

اما خرگوش ها طی چه مراحلی و با چه ابزاری ساخته می شوند؟ برای ایجاد این ساختار از وسایل و ابزارهایی مانند مته، قیچی، دستگاه جوش و شاقول استفاده می کنند. ساخت سقف با خرگوش در مراحل زیر انجام می شود:

ابتدا میله های آویز روی سقف اصلی نصب می شوند.

یک خط تراز را با استفاده از تراز لیزری (یا شیلنگ تراز) انجام دهید.

برش پست اضافی

گوشه های بلبرینگ به میله های تعلیق جوش داده شده اند.

با اتصال اتصالات پایین به گوشه های بلبرینگ، شکل و طرح را مشخص می کنند.

شبکه زاجچی به وسیله سیم گالوانیزه به میلگردهای ثانویه متصل می شود.

شبکه های خرگوش با سیم گالوانیزه به یکدیگر متصل می شوند.

در این مرحله جهت سازه را بررسی می کنند.

ردیف سوراخ های لاستیکی.

چراغ های مخفی نصب شده است.

سقف را گچ کاری می کنند و طرح نهایی را انجام می دهند.

نتیجه

در این مقاله در مورد چیستی سقف کاذب و اجزای آن صحبت کردیم. این ساخت و ساز در خدمت زیبایی حداکثری فضای داخلی است و برای اجرای آن به مصالح و ابزار مناسب و مرغوبی مانند یراق آلات و رابیتس نیاز است. در نتیجه، هزینه خرگوش های کار برای این نوع سازه ها به هزینه روزانه تقویت بستگی دارد. یکی از نکات مهم در اجرای سقف کاذب، انتخاب خرگوش بر اساس اندازه محیط است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را در مورد این مقاله در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات رایج

در اجرای سقف کاذب به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکته مهم در اجرای این سقف ها استفاده از مصالحی است که وزن اضافی به سازه اضافه نمی کند.

خرگوش بر چه اساس است؟

خرگوش ها بر اساس وزن و تعداد پل ها یا پایه ها طبقه بندی می شوند و انواع مختلفی مانند وزن سبک، سنگین و 9 قطبی وجود دارد.

سقف های کاذب از چه مصالحی ساخته می شوند؟

در این سقف ها معمولا از مصالح کامپوزیت مانند PVC، گچ، فلز، شیشه، کامپوزیت و آلومینیوم استفاده می شود.

آشنایی با سقف کاذب و انواع آن

دروغ

سقف کاذب چیست؟ انواع سقف کاذب قسمت های مختلف سقف کاذب و سقف کاذب خرگوشی مراحل ساخت سقف خرگوشی

یکی از مزیت های اصلی طراحی داخلی مدرن استفاده از سقف های کاذب است. اما ممکن است بپرسید که ساختار فوق چیست؟ این سازه عمدتاً پوششی است که سقف یا اجسام را در زیر خود پنهان می کند، اما جدای از این کاربری، در زیباسازی فضا و کاهش مصرف انرژی نیز تأثیر بسزایی دارد. انواع سقف کاذب برای طراحی های مدرن و فضاهای مختلف ساخته و اجرا شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی دقیق این سازه و انواع آن بپردازیم و نگاهی به یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین سازه های مدرن یعنی نوع ربتی و آرمیچر بیاندازیم. در آینده با ما همراه باشید.

فایل صوتی

سقف کاذب چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، سقف کاذب یک پوشش بیرونی است که زیبایی و جلوه شگفت انگیزی به دکوراسیون داخلی می بخشد. یکی از مزایای این نوع سازه امکان افزودن آن پس از اتمام ساخت است.

علاوه بر امکان اجرای این قطعه در زمان ساخت، بسیاری از کارخانه ها این محصول را به صورت آماده و مونتاژی تولید می کنند و شما می توانید به راحتی هر نوع را با توجه به نیاز و کاربری خود خریداری کنید.

سقف کاذب چیست؟

این سقف از ترکیب مصالحی مانند شیشه، گچ، فایبرگلاس، میلگرد، پلاستیک، نبشی و … ساخته شده است که اتصال این سازه ها به سقف اصلی با استفاده از چوب لباسی انجام می شود. اما این آویز چه جنسیتی است؟ جنس و ضخامت آویز اتصال با وزن تعیین می شود. توجه داشته باشید که قیمت این محصول به نوسانات قیمت زره و سایر مواد مورد نیاز برای ساخت آن بستگی دارد.

انواع سقف کاذب

این سازه به طرق مختلف از جمله سقف نرم، رابیت، کناف، دامپا، کشسان، متصل، آکوستیک، آلومینیوم، پی وی سی، فرم، گریلیوم، شیشه، صنعتی، ضد آب و حرارتی طراحی و اجرا می شود. در ادامه به بررسی چند نمونه شناخته شده از این سازه ها می پردازیم.

سقف کاذب و معرفی انواع آن

سقف کاذب و معرفی انواع آن

یک خرگوش

خرگوش ها یکی از قدیمی ترین انواع این سقف ها هستند که به طور گسترده برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود. در پست های قبلی به تفصیل درباره چیستی خرگوش صحبت کردیم. این طرح شبیه کناف است اما نصب و اجرای آن متفاوت است. زمان مورد نیاز برای راندن خرگوش ها نه خیلی کوتاه است و نه خیلی طولانی.

خرگوش روی پشت بام

میدانم

یکی از پرمصرف ترین انواع آن کناف است و طرفداران زیادی دارد. کناف اولین بار توسط شرکت آلمانی به همین نام تولید شد و از دو نوع مش و طرح ساخته می شود.

چوب

این نوع سقف از جنس چوب بوده و به دلیل احساس گرما نقش ویژه ای در دکوراسیون دارد. نورپردازی این ساختمان زیبایی آن را دو چندان کرده و از نظر جذب صدا، صرفه جویی در مصرف انرژی و مقاومت در برابر رطوبت بسیار موثر است.

آلومینیوم

سقف آلومینیومی نوع دیگری از سازه است که سطح یکنواختی دارد و هزینه نهایی تولید آن به قیمت لایه گالوانیزه بستگی دارد. این سازه در برابر تغییرات دما و ضربه مقاومت بالایی دارد و برای عایق کاری آن از پشم شیشه استفاده می شود.

شیشه

سقف شیشه ای یکی از جدیدترین و پرکاربردترین مدل های طراحی داخلی مدرن است که بیشتر در مواقع کمبود نور مورد استفاده قرار می گیرد.

آکوستیک

سقف آکوستیک یکی از بهترین سازه های عایق صوتی است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. نصب این سازه بسیار آسان است و نور را به راحتی عبور می دهد.

ورق آکوستیک

پی وی سی

PVC مشبک در ابعاد و طرح شبکه ای متفاوت ساخته می شود. کیفیت بالای این سقف ها و امکان نورپردازی به روش های مختلف از مزایای آن به شمار می رود. مقاومت این نوع سازه در برابر آب و رطوبت بسیار بالاست.

در میان انواع سقف های بلند، زونا و میلگرد محبوب ترین هستند که در قسمت های بعدی این مقاله به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت.

قسمت های مختلف سقف کاذب

هر سقف کاذب بسته به نوع و کاربرد خود دارای اجزای مختلفی است که عبارتند از:

قابل تنظیم به صورت عمودی و افقی

خرگوش ها

ضبط های صوتی

گوشه

خاک اره

فلز مس

نوارهای عمودی و افقی

قبل از بتن با توجه به متریال سقف اصلی (بتن، تیرهای بلوکی یا آهنی) به صورت عمودی در فواصل یک متری سایز 10 تا 12 قرار می گیرد و در مرحله بعد انتهای آرماتور نصب شده خم می شود. ستون های افقی نیز در دو ردیف به انتهای آرماتور عمودی و خود متصل می شوند. این یک شبکه از مستطیل های هم اندازه ایجاد می کند.

وارن

قبل از گچ کاری، خرگوش ها نصب می شوند. این سازه از یک توری فلزی به صورت شبکه ای ساخته شده و توسط میله های افقی به هم متصل شده است. در مورد خرگوش ها دقت کنید که فاصله تا سقف زیاد نباشد. در صورتی که در قسمت پایانی از گچ کاری استفاده شود از ربت استفاده می شود.

فایل های صوتی

این ورق ها که برای عایق کاری و عایق صدا استفاده می شوند به صورت تخته های گچی، چوبی و مقوایی می باشند.

گوشه

برای اتصال دیوار به سقف کاذب از گوشه ای استفاده می شود.

اسپون

یک تکه چوب با ابعاد مشخص در جلوی پنل آکوستیک قرار می گیرد. این قسمت زمانی استفاده می شود که از پنل آکوستیک در قسمت نهایی سازه استفاده شود.

گل و لای

برای لایه آخر سقف از قالب های گچی یا لایه های نوسنگی استفاده می شود.

بندها و وسایل سقف کاذب

کاربردی ترین و محبوب ترین نوع این سازه ها ساخت درز و میلگرد می باشد. در سقف های ربتی اغلب از میلگردهای تقویت کننده عمودی و افقی استفاده می شود که با گچ پر می شوند. دلیل محبوبیت خرگوش ها در دسترس بودن حجم زیادی از مواد و همچنین انعطاف پذیری در پروژه های مختلف است.

مزایای هنگام ساخت سقف کاذب با خرگوش و اتصالات

ساخت این نوع سقف با ربات و میلگرد مزایای زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

در دسترس بودن مواد

طرح های مختلف را برای سلیقه های مختلف به راحتی اجرا کنید

مقدار زیادی نیروی کار ماهر

مناسب برای اجرای طرح های ظریف

معایب ساخت سقف کاذب با لت و الیاف

البته این سقف ها در کنار داشتن تمامی مزایا، معایبی نیز دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

عایق صدا نیست

امکان ترک خوردگی و قیمت بالا

بار های سنگین

مراحل ساخت سقف

اما خرگوش ها با چه مراحلی و با چه ابزاری ساخته می شوند؟ برای اجرای این سازه از تجهیزات و ابزارهایی مانند انبردست میلگرد، قیچی میلگرد، دستگاه جوش و بشکه استفاده می کنند. ساخت سقف با خرگوش در مراحل زیر انجام می شود.

ابتدا میله های تعلیق بر روی سقف اصلی نصب می شوند.

آنها با استفاده از تراز لیزری (یا تراز روح)، سطح روح را ایجاد می کنند.

میلگردهای اضافی بریده می شوند.

گوشه ها با میله های آویزان متصل شده اند.

با اتصال زیرشبکه ها با زاویه انتقال، شکل و طرح مشخص می شود.

با کمک سیم گالوانیزه، تله خرگوش را با میله های بلند وصل می کنند.

تورهای خرگوش با سیم گالوانیزه به هم گره می خورند.

در این مرحله تراز سازه را کنترل می کنند.

فضا برای رشته خرگوش چیده شده است.

چراغ های مخفی نصب شده است.

سقف را گچ کاری می کنند و طرح نهایی را اجرا می کنند.

نتیجه

در این مقاله در مورد چیستی سقف کاذب و اجزای آن صحبت کردیم. از این سازه برای تزئین هر چه بیشتر فضای داخلی استفاده می شود و برای اجرای آن به مصالح و ابزار مناسب و مرغوبی مانند میلگرد و خرگوش نیاز است. در نتیجه، هزینه نیروی کار برای این نوع سازه ها به هزینه روزانه میلگرد بستگی دارد. یکی از نکات مهمی که در اجرای سقف کاذب باید به آن توجه کرد، انتخاب خرگوش بسته به اندازه محیط است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظر خود را در مورد این مقاله در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در استفاده از سقف کاذب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

کلید اجرای این سقف ها استفاده از مصالحی است که وزن اضافی به سازه اضافه نکنند.

خرگوش بر چه اساسی طبقه بندی می شود؟

خرگوش ها بر اساس وزن و تعداد پل ها یا پست ها طبقه بندی می شوند و انواع مختلفی مانند خرگوش های 9 پسته سبک، نیمه سنگین و سنگین وجود دارد.

چه چیزهایی از آسمان دروغین است؟

در این سقف ها از ترکیباتی مانند پی وی سی، گچ، فولاد، شیشه و آلومینیوم استفاده می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *