دسته‌بندی نشده

سنگ آهن و کاربردهای آن

سنگ آهن و کاربردهای آن

سنگ آهن سنگی است که از فلز گرانبها و معمولی آهن استخراج می شود. سنگ آهن یکی از مواد معدنی است که حدود 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد و به دلیل ماندگاری بالا، فرآوری آسان و فراوانی مواد معدنی، استفاده و استفاده از این فلز در مقیاس وسیع بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به چیستی سنگ آهن، مراحل استخراج، موارد استفاده و … می پردازیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی سنگ آهن

سنگ آهن یکی از مواد اولیه برای تولید محصولات فولادی است. پس از استخراج فلز از معدن، این ماده به دلیل خلوص از استحکام کافی برخوردار نیست و به همین دلیل کروم و نیکل را برای افزایش استحکام به این فلز اضافه می کنند و می توان از آخرین مواد برای ساخت فولاد استفاده کرد. محصول

از آنجایی که این فلز گرانبها در صنایع مختلف از جمله ساخت لوازم خانگی استفاده می شود. با افزایش تقاضا، قیمت آن افزایش یافته و گران می شود و به دلیل گرانی این فلز، برخی از تولیدکنندگان از آلومینیوم برای تولید محصولات نهایی خود استفاده می کنند.

کاربردهای سنگ آهن

در کنار استفاده از فولاد می توان به ساخت لوازم خانگی، خودرو، پروژه های ساختمانی، قطار و … اشاره کرد که از دیگر مصارف رایج فولاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سولفات آهن: به عنوان قارچ کش، اگزالات آهن در توسعه عکاسی، لیمونیت، گوتیت، هماتیت به عنوان رنگ و ساینده، مگنتیت در ساخت الکترودهای صنعتی و همچنین برای شستشوی زغال سنگ استفاده می شود.

کلرید آهن و نیترات آهن: برای تولید مواد خشک کننده و جوهرهای مختلف

کربونیل آهن: به عنوان یک کاتالیزور برای بسیاری از واکنش های شیمیایی

هماتیت میکاسی: به عنوان یک پوشش محافظ روی روبناهای فولادی

منابع معدنی جهان

منابع سنگ معدنی جهان بیش از 800 میلیارد تن است که بیش از 230 میلیارد تن آن آهن است. سنگ آهن موجود عمدتاً از ذخایر سنگ معدنی با عیار بالا متشکل از پازولیت هماتیت یا گوتیت تولید می شود.

تولید جهانی سنگ آهن در سال 2013 2.95 میلیارد تن بود که چین، استرالیا و برزیل تولیدکنندگان اصلی آن بودند. تولید در استرالیا 530 میلیون تن بود. مجموع تولید استرالیای جنوبی در سال 2013، 12 میلیون تن، شامل 3.2 میلیون تن سنگ معدن بود.

مراحل استخراج آهن از سنگ معدن چیست؟

برای استفاده از آهن در سنگ آهن ابتدا باید آن را تصفیه کرد که طی فرآیند فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی خاصی انجام می شود. برای خالص سازی سنگ آهن ابتدا باید مراحلی مانند خرد کردن، آسیاب کردن، الک کردن، شستشو با جداکننده مغناطیسی یا روش فلوتاسیون انجام شود.

کوره بلند یکی از روش های مدرن جداسازی آهن از سنگ آهن است و فرآیندهای تولید و پالایش نیازمند فرآیندهای ذوب و بازیافت مدرن است. استخراج سنگ آهن خام از پوسته زمین و جداسازی ناخالصی ها پودر آهن نقره ای مایل به قهوه ای تیره به دست می دهد.

مراحل استخراج آهن از سنگ معدن

مراحل فرآوری سنگ آهن چیست؟

فرآوری سنگ چندین مرحله دارد که در زیر به ترتیب توضیح داده شده است.

1. غربالگری

انتخاب روشی است که برای جداسازی ذرات ریزتر CSS قبل از پرداخت استفاده می شود. صفحات استاتیک برای جداسازی ذرات ریز و برای سنگ زنی استفاده می شود. این مرحله باعث افزایش راندمان سنگ شکن می شود.

پس از خروج از معدن، این سنگ ها خالص نیستند و دارای ترکیبات مضر هستند، بنابراین فرآوری سنگ آهن برای خالص سازی آن انجام می شود. مهمتر از آن، عیار این سنگ ها پایین است.

پس از فرآوری سنگ به اشکال مختلف تبدیل می شود. از جمله گرانول، گلوله و کنسانتره. به هر حال مصرف کنندگان محصول را مطابق با نیاز خود می سازند.

2. تولید سنگ آهن دانه بندی

در تولید سنگ آهن دانه ای از روش های خشک و بی آب استفاده می شود. سنگ آهن گندله شده به دلیل کیفیت پایین در تولید کوره بلند استفاده می شود.

3. تولید کنسانتره

برای تهیه کنسانتره به آب نیاز است. سطح مناسب غلظت اجازه می دهد تا برای اهداف مختلف استفاده شود. مراحل تولید کنسانتره عبارتند از: آسیاب; سنگ زنی پر کردن پاشش آب.

فرآوری سنگ آهن از این جهت مهم است که برای تولید فولاد مناسب و کاربردی است.

و نگهداری آن باعث صرفه جویی در هزینه تولید فولاد می شود. فرآوری فلزات علاوه بر کاهش هزینه های تصفیه، آلودگی را نیز کاهش می دهد. آهن پس از فرآوری به روش های مختلفی در بازار به فروش می رسد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سنگ آهن فرفورژه: خواص درمانی آهن فرفورژه را کاهش می دهد.

سنگ و سرباره: سالانه میلیون ها تن از این محصول تولید می شود که در صنعت آهن و فولاد کاربرد فراوانی دارد.

گلوله: از فرآورده های آهنی است که از آهن نرم و مواد افزودنی دیگر تهیه می شود که ابتدا خام و سپس پخته و سفت می شود. تولید می شود. حدود 80 درصد از گلوله ها در کوره بلند و حدود 20 درصد برای احیای مستقیم استفاده می شود.

معادن سنگ آهن در ایران

در حال حاضر معادن سنگ آهن مختلفی در ایران وجود دارد که فعال هستند و از آنها سنگ آهن استخراج می شود. معدن چغارت بافق یزد به عنوان اولین معدن سنگ آهن ایران شناخته می شود. این معدن با داشتن یک سوم ذخایر آهن ایران، بزرگترین و مهمترین منطقه آهن کشور به شمار می رود.

شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از کارخانه هایی است که در ابتدای راه معدن را تغذیه کرد. در این زمان، ذخایر آهن در این معدن رو به اتمام است.

دومین معدن کشور در حال حاضر معدن سنگ آهن چادرمیلو است. از دیگر معادن سنگ آهن کشور می توان به گل جوهر، صبا نور و سنجان اشاره کرد.

سنگ آهن ایران

انواع سنگ آهن موجود در ایران

سنگ آهن در ایران انواع مختلفی دارد که قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای دارند. حداقل مقدار آهن موجود در سنگ آهن 20 درصد است، هر چه مقدار آهن بیشتر باشد، ارزش آن بیشتر است. انواع سنگ آهن به دو دسته تقسیم می شوند:

• شکل ظاهری: شن، ناهموار، غلیظ و شن، همانطور که در بالا توضیح داده شد.

• انواع کانی ها: هماتیت، مگنتیت، زئولیت، لیمونیت، سیدریت

عوامل موثر بر قیمت سنگ آهن

عوامل زیادی بر قیمت سنگ آهن در جهان تاثیر می گذارد. که شامل: قیمت فولاد، شاخص تولید ناخالص داخلی، قیمت نفت خام، قیمت آلومینیوم، قیمت طلا، نرخ بهره، نرخ تورم، ارزش دلار، ارزش سهام و میزان تولید آهن و فولاد بر قیمت جهانی سنگ تاثیر دارد. از اوایل سال 2010، به دلیل مالکیت دولتی آهن، تعیین قیمت در ایران رایج شد. با رونق صادرات به چین و همچنین فعالیت های معدنی خصوصی و کوچک، اختلاف قیمت بین بازار داخلی و بازار صادراتی افزایش یافت و پس از آن تلاش شد تا بر این تفاوت قیمت غلبه کرد.

اما با این توضیحات کارشناسان معتقدند از جمله شاخص های تاثیرگذار بر قیمت فولاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قیمت دلار

• مقدار عرضه و تقاضا

• قیمت دلار

• ساختار هزینه شرکت های بزرگ

در اینجا به توضیح مختصری از برخی موضوعات می پردازیم:

Arz we talap

عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین شاخص هایی است که به گفته وی به طور مستقیم بر قیمت نهایی آهن در کنار قیمت آهن در جهان تاثیرگذار است.

هزینه های ماشین

از آنجایی که سنگ آهن ماده اولیه اصلی تولید فولاد، مصرف بالای فولاد در صنایع مختلف و عرضه و تقاضا در بازار است، قیمت فولاد یکی از عوامل موثر بر قیمت سنگ آهن است.

در گذشته قیمت سنگ آهن معمولاً از طریق مذاکرات بین شرکت‌های بزرگ معدنی و تولیدکنندگان فولاد تعیین می‌شد که قیمت دومی شاخصی از قیمت صنعت فولاد بود. همچنین هرگونه تغییر در قیمت فولاد به عنوان ماده اولیه تولید قطعات فولادی بر قیمت تمام شده قطعات فولادی مانند قیمت میلگرد و تیرآهن تأثیر می گذارد. برخی از تولیدکنندگانی که قطعات فلزی را با سنگ آهن تولید می‌کنند باید توجه داشته باشند که قیمت تمام شده محصولات برای آنها گران‌تر از تولیدکنندگانی است که از ضایعات برای تولید این محصولات استفاده می‌کنند.

ارزش دلار

از آنجایی که شاخص های نرخ بین المللی بر قیمت نهایی سنگ آهن تاثیر می گذارد، این نرخ ها بر اساس دلار آمریکا بیان می شود و با حرکت نرخ دلار آمریکا، قیمت نهایی سنگ آهن نیز تغییر می کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که چرخه افزایش قیمت سنگ آهن و تقویت دلار در بازار ایران به برخی از معادن سنگ آهن در مقیاس کوچک اجازه رونق و از سرگیری فعالیت ها را داده است.

تولید و قیمت گذاری شرکت های بزرگ معدنی

از جمله تولیدکنندگان مهم سنگ آهن در جهان می توان به استرالیا، چین و در نهایت برزیل اشاره کرد. در کنار آن روسیه و آمریکا از تولیدکنندگان اصلی این منطقه به شمار می روند. استرالیا در صادرات سنگ آهن بسیار فعال است و نقش پر رنگی ایفا کرده است، در حالی که چین از تولید سنگ آهن خود در تولید محصولات فولادی استفاده می کند، زیرا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان است و همچنین دارای میزان زیادی است. کشور. بازار مصرف کننده. این سنگ آهن است. بنابراین تولید، صادرات و قیمت کشورهای تولیدکننده در این بازار نقش دارد.

در سال های اخیر قیمت های سالانه جای خود را به قیمت گذاری کوتاه مدت داده است و شرکت های بزرگ معدنی در سراسر جهان دیگر قراردادهای سالانه امضا نمی کنند و بسیاری از شرکت های معدنی در استرالیا و برزیل به دنبال قراردادهای کوتاه مدت هستند.

سنگ آهن و کاربردهای آن

سنگ آهن و کاربردهای آن

پیش بینی قیمت سنگ آهن

به گفته برخی کارشناسان، در سال‌های اخیر تعداد بنادر کشورهای صادرکننده فولاد، تعداد بنادر چین و تعداد انبارهای فولادی که رشد این سه عامل هستند باعث کاهش قیمت سنگ آهن، شاخص حمل و نقل دریایی، قیمت فولاد و شاخص های کلان اقتصادی در چین که رشد است.

علیرغم دیدگاه های متفاوت فعالان بازار و پژوهشگران حوزه معدن، عوامل موثر بر قیمت سنگ آهن بسته به شرایط و توسعه جهان متفاوت بوده و تغییر می کند. بنابراین بازگشت چینی ها از تعطیلات در اواسط مهرماه 1398، موجودی 114 میلیون تنی سنگ آهن و خبر بازگشت سامارکو برزیل از جمله عوامل موثر بر قیمت سنگ آهن است. .

اما به گفته برخی از محققان، به دلیل تنوع شاخص ها و پیچیدگی روابط بین آنها، امروزه از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند شبکه های عصبی مصنوعی برای پیش بینی قیمت سنگ آهن استفاده می شود. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق «ارزیابی عوامل مؤثر بر قیمت سنگ آهن با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی» در سومین همایش معدن روباز در ایران، محدودیت‌های تولید ناخالص داخلی، قیمت طلا و قیمت نفت چین در بالاترین حد خود قرار دارد. تأثیر و حدود نرخ بهره در بین پارامترهای ورودی بر قیمت سنگ آهن، نرخ تورم و ارزش دلار به ترتیب کمترین تأثیر را دارند.

وضعیت سنگ آهن در ایران و جهان چگونه است؟

رشد و گسترش اپیدمی کرونا، تعطیلی پروژه‌های عمرانی و وضعیت تولید آهن و فولاد در جهان کندتر از ایران رشد می‌کند. این دلایل منجر به کاهش قابل توجه تولید آهن و فولاد و یا تعطیلی معادن در بسیاری از کشورها شده است.

با این حال، آهن یکی از دلایل رشد اقتصادی چین در بخش زیرساخت در طول همه‌گیری کرونا بود.

اخرین حرف

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم سنگ آهن که یکی از با ارزش ترین فلزات موجود می باشد در تمامی صنایع و حتی داروسازی کاربرد دارد بنابراین این فلز از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حال حاضر افزایش قیمت سنگ آهن، میلگرد و سایر محصولات فولادی مشاهده می شود که در بخش عرضه و تقاضا شاهد علائم مثبتی هستیم. در بخش عرضه، عوامل آب و هوا و تقاضای بالای چین در بخش تقاضا بسیار موثر است. البته افزایش نرخ سود نیز خطراتی دارد. اگر افزایش قیمت محصولات فولادی باعث کاهش تقاضا شود، قیمت سنگ آهن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی می توان گفت که افق روشنی در انتظار سنگ آهن و صنایع وابسته است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *