دسته‌بندی نشده

قوطی پروفیل چیست تفاوت، کاربرد و ویژگی انواع آن

قوطی پروفیل چیست تفاوت، کاربرد و ویژگی انواع آن

پروفیل چیست؟ انواع قوطی و پروفیل، قوطی صنعتی، قوطی موجدار، قوطی گالوانیزه، قوطی ستونی، سایر گروه های پروفیل، روش های پروفیل فولادی، مصارف پروفیل، معایب انواع پروفیل، چه عواملی در قیمت نهایی پروفیل موثر است؟

بسیاری از مصالح در صنعت ساختمان استفاده می شود. همه این مصالح نقش اساسی در تکمیل ساختمان دارند. یکی از مصالح مهم و ضروری در ساخت و ساز ساختمان پروفیل میله است که در دو نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارد. پروفیل ها انواع مختلفی دارند و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله می خواهیم در مورد جعبه پروفیل، کاربردها و ویژگی های آن به طور کامل صحبت کنیم. امیدواریم این مقاله به بسیاری از سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با روند قیمت انواع قوطی پروفیل به صفحه قیمت قوطی پروفیل مراجعه کنید. تمامی قیمت ها توسط کارشناسان فروش به روز رسانی می شود.

سابقه پروفیل

تاریخچه پروفیل

در ایران برای اولین بار از قلع در ساخت در و پنجره های چوبی استفاده شد. دلیل این امر افزایش ناگهانی جمعیت پس از جنگ جهانی دوم و نیاز به ساخت خانه های جدید در ایران بود.

به طور کلی شروع استفاده از پروف باکس چند سال پس از جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد. اولین کارخانه تولید پروفیل توسط شخصی به نام منسمن ساخته شد. این شخص اولین کسی بود که رول های ورقه مانند را در یک الگوی شیبدار پانچ کرد و امکان ساخت قطعات را فراهم کرد. چند سال بعد تولید پروفیل توسعه یافت و این محصول به اشکال مختلف تولید شد.

در همان سالها شخصی به نام «پیگر» قطعات توخالی و بدون درز ساخت و این کار تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت تا اینکه به دلیل جهش بزرگ پیشرفت، جوشکاری به اوج خود رسید و استفاده از پروفیل در بین مردم تقریباً عادی شد. .

در همان ابتدا مشکلات جدی در استفاده از پروفیل وجود داشت. یکی از این مشکلات اتصال پروفیل ها بود که در سال 1937 با اختراع بست حل شد. از آن زمان تاکنون، پروفیل را می توان به روش های مختلف مورد استفاده قرار داد و برای مقاوم سازی ساختمان استفاده می شود.

پروفیل چیست؟

به طور کلی پروفیل یک بخش توخالی از آهن است که برای استحکام سازه استفاده می شود. شکل های مختلفی از پروفیل ها تولید و به بازار عرضه می شود که هر کدام کاربردهای متفاوتی در ساخت و ساز دارند. به طور کلی پروفیل ها را می توان به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم کرد.

جعبه های پروفیل بخش ضروری بسیاری از مشاغل و ساختمان ها هستند. پروفیل ها انواع مختلفی دارند و بسته به ویژگی های مورد نظر می توان از آنها در موارد مختلفی استفاده کرد.

پروفیل های ساختمانی

مشخصات ساخت و ساز

همانطور که از نام این پروفیل پیداست، به گروهی از محصولات مورد استفاده در ساخت و ساز اشاره دارد. از این محصول برای ساخت درب و پنجره های آلومینیومی استفاده می شود. انواع مختلفی از پروفیل های ساختمانی وجود دارد:

پروفیل نورد گرم: این محصول از شمش فولادی به صورت قوطی شکل و ساخته شده است.

پروفیل نورد سرد: این نوع پروفیل با خمش و فشار دادن ورق های فولادی تولید می شود و به شکل گل میخ می باشد. محصولات تولید شده با این روش برای کارهای ساختمانی سبک مانند تیرآهن، چهارچوب درب و ناودانی مناسب هستند.

پروفیل کامپوزیت: پروفیل کامپوزیت از یک پروفیل نورد گرم و یک پروفیل نورد سرد ترکیب می شود.

پروفیل های صنعتی

بخش دیگر داده ها داده های صنعتی است که به دلیل وزن کم و مقاومت بالا در صنایعی مانند صنعت خودروسازی، صنایع نظامی و … به روش های مختلف استفاده می شود.

انواع پکیج و پروفیل

نوع نمایه قوطی

بهتر است با هر یک از انواع پروف باکس های مورد استفاده در ساختمان و صنعت آشنا شوید و به طور جداگانه با کاربرد هر کدام آشنا شوید:

می تواند صنعتی باشد

قوطی صنعتی یا پروفیل سنگین کاربردهای زیادی در سازه های فلزی بزرگ، پل ها، تابلوهای تبلیغاتی و صنایع نظامی دارد. ساختمان های تولید شده در کارخانه ها به ستون ها و جعبه های فلزی در قسمت های مختلف نیاز دارند. در این موارد از قوطی صنعتی استفاده می شود.

البته بهتر است بدانید که قوطی های صنعتی همچنان در ساخت و ساز استفاده می شود.خرپاهای بزرگ بسازید و همچنین تجهیزات و ماشین آلات صنعتی بسازید. این نوع قوطی به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

بارزترین ویژگی پروفیل صنعتی اندازه و استحکام بی بدیل این محصولات فولادی است که در برابر انواع آسیب ها و ضربه ها مقاومت می کنند. جعبه های صنعتی ظرفیت بارگذاری و استحکام کششی بسیار بالایی دارند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به «جعبه صنعتی چیست؟ در مورد کاربرد و عملکرد آن در وب سایت بخوانید.

مبل باکس

باکس مبلمان که به پروفیل سبک نیز معروف است یکی از پروفیل هایی است که اغلب در منازل، ماشین آلات، لوازم خانگی، استخراج، عایق کاری و … استفاده می شود و قیمت پروفیل سبک بر حسب وزن بیان می شود.

جعبه های مبلمان از ورق فلز سرد با ضخامت 0.7 تا 1.5 میلی متر ساخته شده اند. این محصول می تواند دارای مقطع مثلثی، مربعی، دایره ای یا ترکیبی باشد.

شایع ترین گزارش ها از مبلمان قوطی های مبلمان با درب مربع یا قوطی های سبک وزن با ضربدر دو طرفه است که در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب هستند.

قابل گالوانیزه شدن.

قوطی های حلبی برای جلوگیری از زنگ زدگی قیر می شوند. به همین دلیل انواع قوطی های پروفیلی را می خورند.

پروفیل های گالوانیزه کاربردهای زیادی در صنعت کشاورزی و گلخانه ها دارند. قوطی های گالوانیزه در اشکال مختلفی از جمله پروفیل U گالوانیزه، پروفیل H گالوانیزه، نیم دایره ای و … ساخته می شوند که به دلیل پوشش گالوانیزه، این پروفیل ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارند.

گالوانیزه کردن فرآیند خاصی است که برای افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی فولاد استفاده می شود. “گالوانیزه” یا “پوشش” فولاد به آنها مقاومت بیشتری در برابر سایش می دهد. ادامه این متن «لوله چیست; در مورد کاربردها و ویژگی های آن بخوانید.

ستون می تواند

قوطی های ردیفی یکی از پرمصرف ترین قوطی ها هستند که به طرق مختلف در گلخانه ها، کارگاه ها، انبارها و ستون سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع ستون ها به 2 نوع ستون های ساختمانی و ستون های صنعتی تقسیم می شوند. در مقاله ای جداگانه در مورد «جعبه سینه؛ در مورد کاربرد و ویژگی های آن صحبت کرده ایم.

مجموعه دیگری از پروفیل ها

نوع پروفیل

در ادامه به مهم ترین انواع پروفیل ها، کاربردها و ویژگی های آن ها می پردازیم:

پروفیل های باز و پروفیل های بسته

به طور کلی پروفیل ها به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند:

پروفیل های بسته شامل پروفیل های لوله و پروفیل، ساخت درب و پنجره، پروفیل درب برقی و پروفیل UPVC می باشد که به دلیل شکل ظاهری در دسته بسته بندی قرار می گیرند.

انواع تیرها، تسمه ها، آرماتورها، گوه ها، نبشی ها و مربع ها پروفیل باز محسوب می شوند.

قوطی پروفیل چیست تفاوت، کاربرد و ویژگی انواع آن

قوطی پروفیل چیست تفاوت، کاربرد و ویژگی انواع آن

پروفیل Z

پروفیل Z معمولا در سقف اتاق های بزرگ مانند سوله ها، انبارها و حتی پارکینگ ها استفاده می شود. این نوع پروفیل دارای انواع Z18، Z20 و Z22 می باشد.

پروفیل Z کاربردهای مختلفی در ساخت دارد. بنابراین باید اشکال مختلف این محصول تهیه شود تا نیازها را به خوبی برطرف کند. از قسمت Z برای اتصال قسمت های مختلف سازه فلزی استفاده می شود.

همانطور که می دانید ساختمان های فولادی از قطعات مجزا ساخته می شوند که باید به طور صحیح و یکپارچه به یکدیگر متصل شوند.

برای دانستن بیشتر در مورد Z Profile، “Z Profile چیست” را بخوانید. کاربردها و ویژگی ها».

ویژگی های درب و پنجره

در بین تمامی پروفیل ها جایگاه ویژه ای را پروفیل های در و پنجره به خود اختصاص داده اند. انتخاب پروفیل درب و پنجره با کیفیت بالا می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت ساختمان داشته باشد. این محصول در اشکال مختلف تولید و به فروش می رسد.

به طور کلی این پروفیل ها از چند نوع متریال و بر اساس استانداردهای مختلف ساخته می شوند.

پروفیل های درب و پنجره از انواع و متریال های مختلفی ساخته می شوند و هر نوع خاصیت خاص خود را دارد. در مقاله ای جداگانه در مورد این نوع پروفیل صحبت می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید مقاله «پروفیل در و پنجره» را مطالعه کنید.

مشخصات شهرت

پروفیل ابرو به عنوان راهی برای حرکت آب از پشت بام به سمت شیروانی استفاده می شود. این پروفیل باید به گونه ای ساخته شود که وزن آن سبک باشد و در نهایت بتوان آن را به راحتی در سطحی بالاتر از سطح زمین قرار داد.

یکی دیگر از کاربردهای این نوع پروفیل استفاده از آن در پانل های سقفی چند لایه برای هدایت صحیح آب از برف و باران است. پروفیل شهرت انواع مختلفی دارد، “پروفیل شهرت چیست؟” که می توانید در مقاله پیدا کنید. ما کاربرد و ویژگی های آن را ارائه کردیم.

نمایه C (C Perlin)

پروفیل سی یا سی پرلین یکی از مهمترین و کاربردی ترین پروفیل ها در زمینه ساخت و ساز می باشد. این نوع پروفیل چوبی است که برای پوشش سقف یا دیوار استفاده می شود.

C-purlin اغلب برای پوشش سقف های سبک صنعتی استفاده می شود این محصولات برای اتصال ستون هایی که از هم دور هستند استفاده می شود

روش های تولید پروفیل های فولادی

روش-محصول-نمایه

پروفیل ها معمولا با استفاده از دو روش نورد سرد یا گرم ساخته می شوند. برای هر رول، بخش های مختلفی از پروفیل ایجاد می شود که در زیر توضیح داده شده است:

پروفیل های تولید شده با نورد گرم

محصولات فولادی نورد گرم تولید می شوند. انواع آن شامل پروفیل های لوله، جعبه های پیوسته، حلقه های تسمه، سپرها، میله ها و قوس ها می باشد.

پروفیل های ساخته شده به روش نورد سرد

پروفیل های نورد سرد با خمش یا فشار دادن ورق های فولادی تولید می شوند. این نوع پروفیل معمولا برای سازه های سبک مانند ناودانی استفاده می شود.

ایجاد قطعات بدون درز جوش

این پروفیل ها در دو مرحله ایجاد می شوند:

اولین قدم باز کردن ورق های راه راه برای ساخت و ساز است.

پس از آن، آنها را خشک می کنند و به قطر مورد نیاز می بندند.

قسمت با جوش:

برای شکل دادن به پروفیل ها با جوش، ابتدا ورق ها و نوارها از طریق رول های استوانه ای سنگین شکل می گیرند.

در مرحله بعد توسط گرمای تولید شده توسط الکتریسیته به هم فشرده می شوند. به همین دلیل برآمدگی ایجاد شده در اثر این فشار کاملا صاف است.

کاربرد پروفیل ها

برخی از کاربردهای اصلی انواع پروفیل عبارتند از:

بیشتر پروفیل ها برای ساخت درب و پنجره آهنی استفاده می شود.

از پروفیل های مربع و مستطیل برای نرده های فلزی در و پنجره منازل، حفاظ کنار پله ها، حفاظ نرده و موارد دیگر استفاده می شود.

نمونه های بزرگتر از این بخش ها کاربردهای متنوع تری دارند

در ساخت سقف سوله از پروفیل Z یا سیپرلین استفاده می شود.

از پروفیل ها در ساخت تجهیزات پزشکی مانند تخت های بیمارستانی، حمل و نقل بیمار و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود.

معایب پروفیل های مختلف

در نظر داشته باشید که پروفیل ها علاوه بر کاربردهای مختلف در صنعت و ساختمان، معایب مختلفی نیز دارند:

تولید پروفیل های مختلف در کشور غیرممکن است: تولید انواع پروفیل نیازمند تجهیزات گران قیمت و فناوری های خاص است، به همین دلیل بسیاری از کشورها این محصولات را تولید نمی کنند.

سختی و هزینه بالای اتصالات پروفیل: یکی از معایب انواع پروفیل، سختی اتصالات در میدان است. این نیز هزینه نصب آنها را افزایش می دهد.

هر پروفیل موجود در بازار دارای مزایا و معایب و همچنین کاربردهای متفاوتی است. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل می توانید روی لینک زیر کلیک کنید: “مزایا و معایب انواع قوطی پروفیل”

آنها چگونه بر ارزش نهایی پروفیل تأثیر خواهند گذاشت؟

فاکتور-نفوذ-قیمت-نمایه

عوامل مختلفی بر قیمت نهایی پروفیل تاثیر می گذارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

اندازه مورد نیاز

نوع فرآیند ساخت پروفیل (نورد سرد یا نورد گرم): فرآیند تولید این محصول به دلیل تفاوت تجهیزات بر قیمت نهایی پروفیل تأثیر می گذارد.

نوع بخش نمایه مورد نیاز است

نوع آلیاژ استفاده شده در پروفیل (از نظر مقاومت در برابر خوردگی و شرایط جوی)

نتیجه

در این مقاله به طور کامل به انواع قوطی پروفیل، موارد استفاده و ویژگی های آن پرداخته شده است. همانطور که گفته شد استفاده از پروفیل در ساخت و سازها به دلیل استحکام و خواص خوب بسیار حائز اهمیت است. نوع ساخت این محصول در ساخت درب و پنجره و نوع صنعتی آن در ساخت وسایل نقلیه استفاده می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *