دسته‌بندی نشده

لوله اسپیرال چیست؟ کاربرد ها و نحوه تولید

لوله اسپیرال چیست؟ کاربرد ها و نحوه تولید

در این روش تولید، لوله از یک ورق به شکل مارپیچ نورد می شود. ورق های مورد استفاده دارای ضخامت های متفاوتی هستند. به این روش تولید در زبان انگلیسی SPIRAL WELD گفته می شود. جوش لوله مارپیچ یکی از سازه های مهم این محصول فولادی است. نحوه جوشکاری لوله مهم است زیرا استحکام لوله به مقاومت جریان ورودی لوله و فشار وارد شده به دیوار بستگی دارد. این لوله ها بیشتر در صنعت گاز و نفت کاربرد دارند. در این مقاله ابتدا به معرفی لوله اسپیرال می پردازیم و سپس به روش شکل دهی لوله اسپیرال، تولید لوله اسپیرال تک مرحله ای، تولید لوله اسپیرال دو مرحله ای و فرآیند تولید می پردازیم. از لوله مارپیچ

مجموعه فروشگاه آهن پیشرو در بروز رسانی قیمت است و به سرعت قیمت هر نوع لوله را از کارشناسان به روز می کند، برای اطلاع از قیمت لوله اسپیرال می توانید به لیست قیمت این محصول مراجعه کنید.

لوله مارپیچ چیست؟

در بالا به طور مختصر به تعریف کلی از این محصولات فولادی پرداختیم و در این قسمت به تفصیل در مورد این نوع لوله ها صحبت خواهیم کرد. این نوع لوله فولادی به صورت رول در اندازه های 8 تا 120 اینچ موجود می باشد. همچنین این نوع لوله در شاخه های 6 تا 12 متری برای مصارف مختلف ساخته و استفاده می شود. گاهی اوقات لوله های مارپیچی در طول فرآیند ساخت آسیب دیده و نشت می کنند که به آنها لوله های غیر آزمایشی می گویند. لوله های بدون آزمایش اغلب در پایه های مختلف سازه ها استفاده می شوند.

روش شکل دهی لوله مارپیچی

از استاندارد تولید لوله در دنیا می توان به تولید لوله اسپیرال اشاره کرد. به این ترتیب کاغذ از چند غلتک عبور می کند تا تبدیل به لوله شود. یا با تغییر زاویه تغذیه اولیه صفحه شاهد تغییر قطر لوله خواهیم بود. به عبارت دیگر، لوله های منحنی با قطرهای مختلف تنها با تغییر زاویه تغذیه اولیه صفحه ساخته می شوند. یکی از مزایای این روش نسبت به لوله درز مستقیم، تولید صفحات با قطرهای مختلف است که فقط زاویه تغذیه اولیه صفحه نیاز به تغییر دارد و مانند تولید لوله های مستقیم نیازی به تغییر نیست. کل قالب خط تولید این باعث می شود هزینه تولید لوله بسیار کمتر شود. تولید لوله های مارپیچ به دو صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای انجام می شود.

یک لوله مارپیچی که یک لوله مارپیچی را تشکیل می دهد. روش های شکل دهی، فرآیند ساخت و کاربرد فرآیند شکل دهی لوله مارپیچی

تولید تک مرحله ای لوله مارپیچ

روش اول تولید مارپیچ به روش تک مرحله ای می باشد. این روش شامل سه مرحله برای تولید لوله است. 1- آماده سازی: در این مرحله انتهای ورق ها به یکدیگر جوش داده شده، لبه های ورق ها پخ زده و در نهایت صاف می شوند. 2. Reform: با انجام یک عملیات در مقیاس کامل، لبه های ورق باید خم شود تا از ایجاد برجستگی های غیر قابل تراکم جلوگیری شود. 3- جوشکاری زیر آب: توجه داشته باشید که در عملیات جوشکاری، تنظیم مشعل به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود.

برای گرم کردن درز این نوع لوله دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول درز داخلی با دستگاه جوش شناور در موقعیت ساعت 6 جوش داده می شود. مرحله دوم روی پاس بیرونی در موقعیت ساعت 12 جوش داده می شود. پس از جوشکاری، لوله برش داده می شود.

سرعت تولید لوله رزوه ای به روش یک مرحله ای به سرعت جوش پودری بستگی دارد. (سرعت این نوع جوش معمولاً 1 تا 2.5 متر در دقیقه است که در موارد خاص ممکن است تا 3 متر در دقیقه نیز برسد).

تولید لوله های مارپیچ به روش دو مرحله ای

مرحله تولید این نوع لوله تقریباً مشابه فرآیند تولید یک مرحله ای است و تفاوت در فرآیند فوق فقط در روش جوشکاری است. در این فرآیند از فرآیند GMAW برای جوشکاری استفاده می شود. که برای جوشکاری پاس ریشه استفاده می شود، سایر مراحل صفحه از داخل و خارج توسط جوش زیر پودری پر می شود. جوش GMAW جوش قوس فلزی با گاز است که معمولا به صورت نیمه اتوماتیک انجام می شود اما به صورت تمام اتوماتیک استفاده می شود. با ایجاد قوس الکتریکی که بین الکترود و قطعه کار ایجاد می شود، گرمای لازم برای ذوب ایجاد می شود.

تجسم فرآیند پویا؛ روش های طراحی، فرآیندهای ساخت و کاربردهای سیستم حرکت بال

فرآیند تولید لوله مارپیچی

در این قسمت از این مقاله به طور مختصر به بررسی فرآیند تولید این نوع لوله ها در مراحل مختلف می پردازیم.

مواد: مواد اولیه وارد کارخانه می شود. سپس واحد کنترل کیفیت مواد را بررسی می کند.

آماده سازی کویل: سیم پیچ توسط دستگاه CCP برش داده می شود (قبل از انتقال سیم پیچ به دستگاه کویل ساز).

باز کردن کویل: دستگاه به کویل باز می شود که سیم پیچ را باز می کند.

تصحیح کاغذها: پس از بازکردن پنجره های قسمت فوق، کاغذها در مراحل تصحیح کاغذهای صحیح به غلطک های صحیح منتقل می شوند.

انتهای هر سیم پیچ به ابتدای سیم پیچ بعدی جوش داده می شود: این نوع جوش را جوش متقاطع می گویند که در آن از دو سر مارپیچ برای جوشکاری استفاده می شود. عملیات جوشکاری در این مرحله جوشکاری زیر پودری می باشد.

پخ زدن ورق: برای جوشکاری دقیق، عمل پخ زدن لبه های ورق با استفاده از تیغه های لبه بردار یا ماشین های پخ انجام می شود.

انجام آزمایش امواج اولتراسونیک: برای اطمینان از 100٪ عملیات جوشکاری درز، از امواج اولتراسونیک برای آزمایش مداوم جوش درز در طول فرآیند ساخت استفاده می شود. تست با دستگاه اولتراسونیک اتوماتیک انجام می شود و توجه داشته باشید که عملیات تست مخرب پس از تشکیل لوله انجام می شود.

برش لوله: از دستگاه برش پلاسما برای برش لوله با استانداردهای لازم استفاده می کنند. گرمای مورد نیاز برای عملیات برش با یونیزاسیون گاز نیتروژن به دست می آید.

تمیز کردن در لوله ها: در هنگام جوشکاری پودری، پودر جوش در لوله ها باقی می ماند. پس از مرحله برش لوله، این پودرهای سفید رنگ در لوله باقی می مانند، اگر لوله جوش عرضی باشد، پس از عملیات جوشکاری عرضی به تجهیزات نظافت داخلی منتقل می شود و سایر موارد (یعنی تمیز کردن تجهیزات.

بازرسی چشمی لوله: لوله ها پس از تمیز کردن به بازرسی چشمی منتقل می شوند که در آنجا بازرسی روی بدنه لوله و جوش انجام می شود.

تعمیر لوله های آسیب دیده : در صورت مشاهده خرابی لوله در مرحله فوق، لوله به ایستگاه تعمیر جوش منتقل شده و موارد آسیب دیده تعمیر می شود.

تست هیدرواستاتیک خطوط لوله: پس از بازرسی و تعمیر، خطوط لوله به صورت خودکار از طریق خطوط انتقال به مرحله تست هیدرواستاتیک منتقل می شوند تا آزمایشات هیدرواستاتیک انجام شود.

مخروطی: پس از مرحله هیدروتست، لوله ها به دستگاه بیولینگ منتقل می شوند تا در صورت نیاز به مورب، هر دو انتهای لوله ها را برحسب نیاز مشتری خم کنند.

بازرسی نهایی: پس از طی مراحل فوق، کنترل کیفی نهایی بر روی تمامی جوش ها و بدنه لوله انجام می شود. برای این منظور در تمامی موارد از روش تست اولتراسونیک دستی استفاده می شود.

حمل و نقل لوله: پس از تکمیل فرآیند ساخت، یک برچسب داده لوله در داخل لوله چسبانده می شود (این داده ها شامل مواردی مانند وزن لوله، اندازه لوله، تعداد لوله ها می شود).

کاربرد لوله های مارپیچ

لوله های اسپیرال کاربردهای زیادی دارند. در این بخش به معرفی چند کاربرد مهم لوله های مارپیچی می پردازیم. لوله های انتقال فشار فرآورده های نفتی، سیستم های زهکشی آب و آبیاری.

در این روش تولید، لوله به صورت مارپیچ از ورق تولید می شود. تخته مورد استفاده ضخامت های مختلفی دارد. به این روش تولید در زبان انگلیسی SPIRAL WELD گفته می شود. جوشکاری لوله اسپیرال یکی از مهمترین سازه های این محصول فولادی است. روش جوشکاری لوله از این جهت مهم است که استحکام لوله به جریان ورودی به لوله و فشار وارده بر دیواره های لوله بستگی دارد. کاربرد رایج این لوله ها در صنعت گاز و نفت است. در این مقاله ابتدا به تعریف لوله مارپیچ می پردازیم سپس روش های ساخت لوله مارپیچ، تولید لوله مارپیچ یک مرحله ای، تولید لوله مارپیچ دو مرحله ای و فرآیند ساخت را بررسی می کنیم. لوله مارپیچی

مجموعه فروشگاه آهن پیشرو در بروز رسانی قیمت است و قیمت انواع لوله توسط متخصصین به سرعت به روز می شود، برای اطلاع از قیمت لوله گرد می توانید به لیست قیمت این محصول مراجعه نمایید.

لوله مارپیچ چیست؟

در بالا به بررسی کلی این محصولات فولادی پرداخته ایم. در این قسمت به تفصیل درباره این نوع لوله ها صحبت خواهیم کرد. این نوع لوله فولادی در سایزهای 8 تا 120 اینچ تولید می شود. همچنین این نوع لوله برای مصارف مختلف در شاخه های 6 تا 12 متری ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات یک لوله مارپیچ در حین تولید می شکند و نشتی دارد که به آن لوله آزمایش نشده می گویند. لوله های آزمایش نشده اغلب در پایه های سازه ای مختلف استفاده می شوند.

روش شکل دهی لوله مارپیچی

می توان در مورد تولید لوله مارپیچ که استاندارد تولید لوله در دنیاست صحبت کرد. به این ترتیب ورق از یک سری غلتک ها عبور می کند تا تبدیل به لوله شود. یا با تغییر زاویه تغذیه اولیه ورق شاهد تغییر قطر لوله خواهیم بود. به عبارت دیگر، لوله های مارپیچی با قطرهای مختلف را می توان به سادگی با تغییر زاویه تغذیه اولیه ورق تولید کرد. یکی از مزیت های این روش نسبت به لوله های درز مستقیم این است که برای تولید ورق هایی با قطرهای مختلف فقط کافی است زاویه تغذیه اولیه ورق را تغییر دهید و تمام قالب های خط تولید را مانند تولید مستقیم تغییر دهید. لوله های درز. این تضمین می کند که هزینه تولید لوله تا حد زیادی کاهش می یابد. لوله های اسپیرال به دو صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای تولید می شوند.

یک لوله مارپیچی که یک لوله مارپیچی را تشکیل می دهد. روش‌های شکل‌دهی، فرآیند ساخت و کاربردهای فرآیند شکل‌دهی لوله‌های مارپیچی

تولید لوله مارپیچ یک مرحله ای

اولین روش ساخت مارپیچ روش تک مرحله ای است. این روش شامل سه مرحله برای تولید لوله است. 1- آماده سازی: در این مرحله انتهای پرده ها جوش داده شده، لبه های ورق ها بریده شده و در نهایت صاف می شوند. 2- تنظیم: با انجام یک عملیات کامل، لبه ورق باید فشرده شود تا برجستگی های غیر فشاری ایجاد نشود. 3- جوشکاری زیر آب: توجه داشته باشید که در عملیات جوشکاری تنظیم مشعل به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود.

برای آب بندی این نوع اتصالات لوله دو مرحله انجام می شود که در مرحله اول درز داخلی توسط دستگاه جوش پودری فرعی در موقعیت ساعت 6 جوش داده می شود. فاز ثانویه در موقعیت ساعت 12 بعد از قطع شدن جوش لوله به بیرون جوش داده می شود.

سرعت تولید لوله مارپیچ در روش یک مرحله ای به سرعت جوش پودری کمکی بستگی دارد (سرعت این نوع جوش معمولاً 1-2.5 متر در دقیقه است. در موارد استثنایی به 3 متر می رسد. دقیقه. ). سرعت تولید لوله در این روش به دلیل محدودیت سرعت جوش عموماً کند است.

لوله اسپیرال چیست؟ کاربرد ها و نحوه تولید

لوله اسپیرال چیست؟ کاربرد ها و نحوه تولید

تولید لوله مارپیچ به روش دو مرحله ای

مراحل تولید این نوع لوله تقریبا مشابه روش تولید یک مرحله ای می باشد و تفاوت آن با روش فوق فقط در نوع جوشکاری است. در این روش برای جوشکاری درز از روش GMAW استفاده می شود. سایر مراحل درز مورد استفاده در جوشکاری با پاس ریشه به صورت داخلی و خارجی با جوش زیرپودری پر می شود. جوش GMAW جوش قوس فلزی گازی است که معمولا در حالت نیمه اتوماتیک انجام می شود اما در حالت تمام اتوماتیک نیز استفاده می شود. گرمای مورد نیاز برای ذوب با ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود مارپیچی و قطعه کار تولید می شود.

ارائه مراحل تولید لوله های دایره ای لوله های دایره ای فرآیند تولید لوله های دایره ای روش شکل دهی، فرآیند تولید و کاربرد

فرآیند ساخت لوله های مارپیچ

در این قسمت از این مقاله به بررسی روند تولید این نوع لوله در مراحل مختلف می پردازیم.

مواد اولیه: مواد اولیه به کارخانه می رسد. سپس بخش کنترل کیفیت مواد را بررسی می کند.

آماده سازی کویل: سر کویل ها توسط دستگاه CCP (قبل از ارسال سیم پیچ به دستگاه های لوله سازی) بریده می شوند.

باز کردن: سیم‌پیچ‌ها به بازکننده‌هایی منتقل می‌شوند که سیم‌پیچ‌ها را باز می‌کنند.

صاف کردن ورق: پس از باز کردن کلاف ها با بازکردن در فرآیند فوق، ورق برای فرآیند صاف کردن ورق به صاف کننده غلتکی منتقل می شود.

انتهای هر سیم پیچ به ابتدای سیم پیچ بعدی لحیم می شود: به این نوع جوش لب به لب گفته می شود که در آن دو سر سیم پیچ به هم لحیم می شوند. در این مرحله، فرآیند جوشکاری، جوشکاری پودر است.

برش ورق: برای کارآمدتر کردن فرآیند جوشکاری، برش ورق با استفاده از دستگاه سوراخ‌کن یا دستگاه پخ‌کن انجام می‌شود.

انجام آزمایشات امواج اولتراسونیک: برای اطمینان از 100% فرآیند جوشکاری درز، از امواج اولتراسونیک برای آزمایش مداوم درز در طول فرآیند ساخت استفاده می شود. آزمایش با دستگاه اولتراسونیک خودکار انجام می شود، به یاد داشته باشید که آزمایش آسیب پس از تشکیل لوله انجام می شود.

برش لوله: برای برش لوله به اندازه لازم از دستگاه برش پلاسما استفاده کنید. گرمای مورد نیاز برای برش از طریق یونیزاسیون گاز نیتروژن به دست می آید.

تمیز کردن داخل لوله: پودر جوش در هنگام جوشکاری پودری در داخل لوله ها باقی می ماند. پس از مرحله برش لوله ها، برای تمیز کردن این پودرهای باقی مانده در لوله ها، اگر لوله جوش متقاطع باشد، پس از عمل جوشکاری متقاطع به دستگاه تمیز کننده داخلی منتقل می شود و در غیر این صورت (یعنی لوله ها) به صورت متقاطع جوش داده می شوند) مستقیماً به دستگاه های تمیز کننده منتقل می شوند.

بازرسی چشمی لوله: پس از تمیز کردن، لوله به یک بازرسی چشمی منتقل می شود که در آن بازرسی بدنه لوله و درزهای جوش انجام می شود.

تعمیر لوله آسیب دیده: در صورت تایید ایراد لوله در مدت فوق، لوله به مرکز تعمیرات جوش منتقل شده و محصول معیوب تعمیر می شود.

تست هیدرواستاتیک خطوط لوله: پس از بازرسی و تعمیرات، خطوط لوله به طور خودکار از طریق خطوط انتقال به مرحله آزمایش هیدرواستاتیک منتقل می شوند تا تست هیدرواستاتیک انجام شود.

Beveling: پس از مرحله هیدروتست، با توجه به نیاز خریدار، در صورت نیاز به پیلینگ، لوله ها برای خم شدن دو سر لوله ها به دستگاه اریبینگ منتقل می شوند.

کنترل نهایی: پس از طی مراحل فوق، کنترل کیفی نهایی بر روی کلیه کارهای جوشکاری و لوله انجام می شود. برای این منظور در تمامی موارد از روش تست اولتراسونیک دستی استفاده می شود.

حمل و نقل لوله: پس از تکمیل فرآیند تولید، یک برچسب حاوی اطلاعات لوله به داخل لوله چسبانده می شود (این اطلاعات شامل مواردی مانند وزن لوله، اندازه لوله و تعداد لوله است).

از لوله های مارپیچ استفاده کنید

لوله های اسپیرال کاربردهای زیادی دارند که در این قسمت به معرفی چند کاربرد مهم لوله های مارپیچی می پردازیم. خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی، سیستم های تامین آب و آبیاری تحت فشار.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *