دسته‌بندی نشده

لوله داربست چیست؟ انواع و کاربرد های ان

داربست یک سازه فلزی است که برای دسترسی به مناطق سخت ساختمان در حین ساخت و ساز استفاده می شود. قفسه ها از لوله های فلزی 3-6 متری ساخته شده اند. این لوله ها که به لوله های ایستاده معروف هستند در دو نوع سبک و سنگین و برای شرایط وزنی مختلف تولید می شوند.

اندازه استاندارد این محصول دارای قطر بیرونی 48.3 میلی متر، ضخامت دیواره 3.2 میلی متر و طول 6 متر می باشد. این لوله ها با گیره های مخصوص متصل می شوند. لوله داربست در واقع یک لوله صنعتی مشابه است. هیچ آبی در این لوله ها قرار نمی گیرد، بنابراین تحت آزمایش آب یا گاز نیستند.

لوله های داربست فقط کاربرد صنعتی دارند و در بسیاری از صنایع و سازه ها کاربرد دارند. رایج ترین اندازه لوله داربست 11.2 اینچ یا همان درجه 5 است. ضخامت این لوله مورد استفاده در صنعت 2.5 و 2 میلی متر می باشد.

به طور کلی داربست از میله های چوبی یا فلزی ساخته می شود و برای نگه داشتن قسمت هایی از سازه ها استفاده می شود. تولید این سازه ها نیاز به تخصص خاصی دارد، زیرا در صورت خرابی آسیب زیادی به آنها وارد می شود. فاصله داربست تا ساختمان حدود 30-40 سانتی متر است اما توجه به نظر معمار در انتخاب مناسب ترین فاصله حائز اهمیت است.

چکش ستاره

یک چکش ستاره دارای براکت های افقی و تکیه گاه های عمودی است. از مزایای استفاده از چکش با چکش ستاره این است که به راحتی باز و بسته می شود، نیازی به براکت نیست، نیازی به چسبیدن به ارتفاع بالا نیست، به کارگران ماهر نیاز ندارد و جابجایی و حمل و نقل آسان است.

پشتیبانی از چکش ستاره

داربست چکشی ستاره

داربست های مثلثی

کفش های مثلثی دارای فریم مثلثی هستند که ترکیبی از سبک های مردانه و زنانه است. یکی از مزایا و ویژگی های بارز داربست مثلثی، سهولت باز و بسته شدن و نیاز به نیروی کار ماهر است.

پشتیبانی مثلثی

شکل مثلثی

کاسه چکش داربست

داربست چکشی ستاره از تکیه گاه های عمودی و تکیه گاه های افقی تشکیل شده است. از مزایا و ویژگی های متمایز داربست چکشی کاسه ای می توان به قابلیت طرح ریزی و عدم چسبیدن به ارتفاع زیاد و قابلیت استفاده در داربست نمای ساختمان اشاره کرد.

کاسه چکش داربست

کاسه چکش داربست

اجزای داربست

داربست از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: لوله داربست و تکیه گاه داربست. بسته به نوع داربست از انواع لوله های سنگین و سبک و بست داربست تک پیچ و دو پیچ استفاده می شود.

داربست لوله

لوله های داربست معمولاً هم گالوانیزه و هم فولادی هستند. در ضمن این لوله ها در دو نوع بدون درز و بدون درز در بازار موجود می باشد و نوع بدون درز آن ایمن می باشد. مشخصات فنی این لوله ها شامل موارد زیر است:

 

 

لوله داربست چیست؟ انواع و کاربرد های ان

لوله داربست چیست؟ انواع و کاربرد های ان

همانطور که گفته شد داربست ها سازه های موقتی هستند که در محل جمع می شوند و در نهایت باز می شوند. بست های داربست فلزی انواع مختلفی دارند و کاربرد آنها برای اتصال لوله داربست به یکدیگر و به قاب نگهدارنده می باشد.

مجموعه فروشگاه اهن بهترین و جدیدترین قیمت لوله داربست را ارائه می دهد.

سایر اجزای لوله داربست

میله شکافدار: از این بست برای عبور دو لوله نگهدارنده در ساخت این سازه ها استفاده می شود.

گیره لوله افقی: از این گیره برای اتصال دو لوله افقی با زاویه 90 درجه استفاده می شود.

پایه قابل تنظیم: این بست به دیواره داخلی ته لوله متصل می شود و ارتفاع پایه پایه با این محصول قابل تنظیم است.

صفحه زیر ستون: این محصول یک صفحه ته ستون مربعی است که برای توزیع بار از پایین ستون به پشت استفاده می شود.

نردبان: برای دسترسی به طبقات بالایی داربست از نردبان آلومینیومی استفاده می شود. طول استاندارد نردبان داربست حدود 6 متر است و باید با زاویه 75 درجه نصب شود.

بالابر داربست: بالابر داربست برای محکم کردن سکوی داربست در یک مکان ثابت استفاده می شود.

چرخ داربست متحرک: از این چرخ ها در داربست متحرک استفاده می شود.

سیم داربست: این محصول از مواد گالوانیزه ساخته شده و برای بستن تخته های داربست به لوله داربست استفاده می شود.

بالابر: بالابر همانطور که از نامش پیداست برای بلند کردن تجهیزات داربست استفاده می شود.

کفش های پایین: این محصول از چوب ساخته شده و در زیر کفش های فلزی رک روی سطوح ناهموار قرار می گیرد. ابعاد کفش پایه 60 سانتی متر طول، 22.5-25 سانتی متر عرض و 3.8-6.3 سانتی متر ضخامت است.

کفش فلزی: این کفش از فلز ساخته شده و بر روی کفش پایه در انتهای لوله داربست قرار می گیرد.

صفحه داربست: این محصول در دو نوع فلزی و چوبی در بازار موجود می باشد. این محصولات در دو سایز 6 و 4 متری با ضخامت 6.3-3.8 سانتی متر تولید می شوند.

سر: این محصول برای اتصال لوله ها استفاده می شود.

کاور: وظیفه این محصول پوشاندن قسمت بیرونی محل اتصال دو سر لوله پلاستیکی می باشد.

نتیجه

از مطلب فوق متوجه شدیم که لوله داربست نوعی لوله فولادی است که از فولاد نورد گرم (صفحه سیاه) به طول 6 متر ساخته شده است، بند داربست از دو قسمت اصلی لوله داربست و براکت داربست تشکیل شده است. انواع لوله های سنگین و سبک و همچنین بست داربست تک پیچ و دو پیچ به نوع داربست بستگی دارد. از دیگر اجزای لوله داربست می توان به : اتصالات شیار، گیره لوله افقی، پایه های قابل تنظیم، زیرانداز، نردبان، جک داربست، چرخ داربست داربست و … اشاره کرد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *