دسته‌بندی نشده

لوله فولادی چیست و در چه صنایعی قابل استفاده است؟

لوله فولادی یکی از رایج ترین انواع لوله در صنعت می باشد. لوله فولادی یک استوانه توخالی است که برای انتقال یا ذخیره سایر مواد و مایعات استفاده می شود. یعنی لوله فولادی وسیله ای برای محافظت از مواد داخل لوله از محیط خارجی و وسیله ای برای انتقال همزمان مایعات است.

با توجه به خواسته ها و نیازهای صنایع مختلف، انواع لوله های فولادی با حفظ ویژگی ها و استانداردهای خاصی تولید می شوند. با توجه به نیاز صنایع مختلف، گاهی اوقات نیاز است که لوله های فولادی به طول مورد نیاز بریده شوند.

بیشتر بخوانید: “انواع روش های برش لوله های فولادی”

چه نوع لوله فولادی؟ برای ساخت لوله های فولادی از چه روش هایی استفاده می شود؟ برای اطلاع از انواع لوله های فلزی و کاربرد آنها در صنایع مختلف، برای اطلاعات بیشتر با مقاله آهن نملتای همراه باشید.

1 لوله فولادی چیست؟

2 نوع لوله فولادی

3 مزیت لوله فولادی

4 استفاده از لوله فولادی

5 فرآیند تولید لوله های فولادی

لوله فلزی چیست؟

لوله فولادی یک استوانه بلند با دو سر باز و مقطع دایره ای است. لوله فولادی توخالی است و از فولاد ساخته شده است. لوله های فولادی در زمینه های مختلف کاربرد فراوانی دارند. باید دانست که استفاده از لوله های فولادی به حمل و نقل مایعات و مایعات محدود نمی شود، بلکه می توان از این لوله ها برای حمل مواد جامد در فواصل کوتاه نیز استفاده کرد. برای شکل دهی لوله های فولادی از روش شکل دهی هیدرولیک استفاده می شود. هیدروفرمینگ لوله ها به سه روش انجام می شود:

لوله فولادی چیست؟

هر چه کیفیت و ضخامت این لوله‌ها بالاتر باشد، می‌توان حجم زیادی از مواد را با اطمینان و سرعت بیشتری جابه‌جا کرد و هزینه خرید و نصب این لوله‌ها در مدت زمان کوتاهی جبران می‌شود. لوله های فولادی در مواد مختلفی مانند پلاستیک، فولاد، بتن، پی وی سی، فولاد، آلومینیوم ساخته می شوند.

درک این نکته مهم است که روش پرچ برای اتصال انواع ورق و لوله های فولادی استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد پرچ کردن، به “پرچ کردن چیست؟” می توانید مقاله را بخوانید. مزایا و محدودیت های آن را بخوانید.

انواع لوله های فولادی

لوله های فولادی با توجه به مشخصات خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند. هر یک از انواع لوله های فولادی با توجه به ویژگی هایشان کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند. رایج ترین انواع لوله های فولادی عبارتند از:

انواع لوله فولادی

خط گاز

یکی از مهمترین لوله های فلزی لوله گاز است. لوله گاز یک لوله فلزی یا پلی اتیلن است که برای انتقال گاز استفاده می شود. این محصول در صنایع مختلف قابل استفاده بوده و عمدتاً برای انتقال گاز از یک مرحله به مرحله دیگر استفاده می شود. به طور کلی لوله های گاز به دو صورت نورد گرم و نورد سرد در کارخانه تولید می شوند. مزایای استفاده از لوله گاز بسیار متفاوت است، اما باید بدانید که لوله های گاز به دو گروه توکار و روکار تقسیم می شوند.

لوله مسی

یکی از پرکاربردترین لوله ها در صنعت لوله مسی است. لوله های مسی به عنوان لوله های تامین آب در منازل و لوله های مسی برای سیستم های تهویه، سیستم های لوله کشی و سیستم های گرمایش استفاده می شود. بارزترین ویژگی لوله های مسی مقاومت بالا در برابر خوردگی است. انواع لوله مسی به شرح زیر است: لوله مسی کلاف، لوله مسی منشعب، لوله مسی مویرگی و لوله مسی مارپیچ.

لوله مارپیچ

لوله اسپیرال یک لوله فولادی مارپیچ و نورد گرم است که در سایزهای 8 تا 120 اینچ تولید می شود. در فرآیند تولید لوله مارپیچی، نوار فولادی به شکلی در زاویه ای با مرکز لوله پیچ خورده است. برای استحکام بیشتر در برابر فشار وارد شده به دیواره لوله مارپیچی، نوع جوش بسیار مهم است. بنابراین مهمترین قسمت در تولید لوله های مارپیچ، جوشکاری دیواره لوله می باشد. از مزایای لوله مارپیچ می توان به مقاومت در برابر شکستگی و ترک خوردگی لوله، انعطاف پذیری، عدم نیاز به تجهیزات سنگین برای تولید، عدم محدودیت در طول لوله فولادی و … اشاره کرد.

لوله مانیسمن

لوله مانیسمن که در بازار با نام مانیسمن نیز شناخته می شود، نوعی لوله بدون درز است. کاربرد اصلی لوله های مانیسمان در صنایع حساس می باشد. ماده اولیه ساخت لوله های مانیسمان به صورت شمش است که با حرارت دادن، کشش، نورد، عبور از فولاد و روش های گریز از مرکز به محصولات نهایی تبدیل می شود. تکنیک های ویژه ای که برای تولید لوله های مانیسمن به کار می رود، لوله های مانیسمن را نسبت به سایر لوله های موجود در بازار گرانتر می کند.

لوله زباله

داربست سازه ای فلزی است که برای دسترسی به قسمت های سخت ساختمان در حین ساخت استفاده می شود. قاب از لوله های فلزی به طول 3-6 متر تشکیل شده است. این لوله ها که لوله های داربست نامیده می شوند در دو نوع سبک و سنگین هستند و برای نسبت های وزنی مختلف ساخته می شوند. اندازه استاندارد این محصول قطر بیرونی 48.3 میلی متر، ضخامت دیواره 3.2 میلی متر و طول 6 متر است. داربست با اتصال لوله های داربست ساخته می شود.

لوله لوله

لوله های لنس لوله هایی هستند که از لوله های فولادی ساخته می شوند و مهمترین کاربرد آنها برای انتقال گاز و انواع پودرهای مذاب می باشد. بیشتر گازها، حتی آرگون، اکسیژن و نیتروژن را می توان از لوله عدسی به محل مورد نظر منتقل یا تزریق کرد. یکی دیگر از کاربردهای لوله های نیزه ای، تمیز کردن و شستشوی مخازن بزرگ، نازل ها، بطری های تولیدی و سیستم های دروازه کشویی است. لوله های لنس ابعاد و اندازه های مختلفی دارند، بنابراین قیمت آنها متفاوت است. به طور کلی هر چه تعداد لایه های بیشتری از لوله لنس در ساختمان استفاده شود، هزینه لوله لنس بیشتر می شود.

لوله گوشتی

لوله گوشتی یکی از لوله های فولادی است که به دلیل ضخامت دیواره های آن به لوله های گوشتی یا لوله فولادی ضخیم نیز معروف است. به دلیل ضخامت دیواره ها، لوله های گوشت جوش داده نمی شوند. عمدتاً از لوله های عضلانی برای انتقال مایعات استفاده می شود. این لوله ها معمولاً ضخامت بیشتری دارند و معمولاً ضخامت آنها از چند میلی متر تا چند سانتی متر است.

مبل تخت خواب شو

مبلمان نوعی لوله فلزی است که عمدتاً لوله سرد و پر از روغن نامیده می شود. لوله مبلمان از ورق های نازک و کم ضخامت با نورد سرد یا جوشکاری مقاومت الکتریکی با فرکانس بالا ساخته می شود. شیر مبلمان به شیرآلات سبک یا شیر روغن نیز معروف است. لوله مبلمان با فرآیند نورد سرد تولید می شود، بنابراین دارای خواص ویژه ای است. انواع لوله مبلمان: 1. لوله سبک بدون درز 2. لوله آسان درز.

اطراف لوله

خطوط لوله API یکی از انواع خطوط لوله است که برای انتقال حجم زیادی از نفت و گاز با سرعت بالا استفاده می شود. لوله های API از فولاد ساخته شده و محکم و دارای فشار بالا و توزیع گسترده می باشند.لوله های فولادی در کشتی سازی و ساخت لوله های API کاربرد دارند. لوله API در واقع همان لوله ای است که از فولاد کربنی و فولاد منگنزی ساخته شده است. از حوزه های کاربرد لوله های Api می توان به 1. مبدل های حرارتی و حرارتی 2. تامین آب صنعتی 3. خطوط انتقال نفت و گاز 4. پوشش سقف کابل های فشار قوی اشاره کرد.

شلنگ آتش نشانی

شلنگ آتش نشانی نوعی لوله صنعتی با آلیاژ مخصوص است. ماهیت لوله های مقاوم در برابر آتش این است که می توانند فشار و حرارت بالا را به خوبی تحمل کنند، بنابراین برای انتقال مقادیر زیادی هوا و دمای بالا استفاده می شود. شیلنگ های آتش نشانی به دلیل ظاهر شفافی که دارند در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. در بیشتر موارد، صنایعی که با گرما و دمای بالا سروکار دارند از شیلنگ آتش نشانی استفاده می کنند. هزینه لوله آتش نشانی با پارامترهایی مانند اندازه لوله آتش نشانی و تعداد درزها و شکاف های لوله آتش نشانی متفاوت است.

لوله دیواری چاه

لوله دیواری چاه یکی دیگر از انواع لوله های فولادی موجود در بازار است که در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. لوله دیواری در سایزها و ابعاد مختلف به خوبی تولید و در بازار به فروش می رسد. محصولات بدون شیار و محصولات دارای شیارهای مشبک از انواع لوله های پوششی هستند که از نظر ظاهری متفاوت هستند.

صنعت لوله کشی

لوله صنعتی فولادی بوده و مقاومت آن نسبت به سایر لوله های فولادی بیشتر است و ضخامت لوله صنعتی از سایر لوله های فولادی بیشتر است. لوله کشی صنعتی به لوله کشی گوشت نیز معروف است. لوله صنعتی لوله ای است که از فولاد کربنی ساخته شده و به صورت ورق سوراخ دار مشکی تولید می شود. کاربرد لوله کشی صنعتی عبارت است از: 1. حمل و نقل مایعات 2. ساخت پل و پل فلزی 3. صنعت پتروشیمی 4. حمل و نقل مواد.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه لوله ای با استحکام و مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش است. طول لوله گالی حدود 6 متر است. لوله گالی از اتصالاتی مانند تسمه، قفل و پیچ تشکیل شده است و با پیچ به هم وصل شده و با مواد آب بندی می شوند. انواع لوله گالوانیزه: لوله فولادی و لوله فولادی.

یک لوله فلزی

لوله فولادی ضد زنگ نوعی لوله فلزی با مقاومت در برابر خوردگی عالی است. لوله های فولادی ضد زنگ در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. از این لوله برای انتقال مایعات و مواد فاسد شدنی استفاده می شود. همچنین می توان به کاربردهای دیگر لوله های استنلس استیل در صنایع غذایی اشاره کرد. در این صنعت از لوله های فولادی ضد زنگ برای انتقال مواد غذایی بدون تغییر رنگ و بوی آن استفاده می شود.

منیفولد لوله ای سبک

لوله بدون درز یا لوله Mannsmann نوعی لوله فولادی است که به دلیل استحکام، یکپارچگی و بدون درز بودن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان به استفاده از لوله های بدون درز در صنایع انرژی هسته ای، گاز طبیعی، پتروشیمی، کشتی سازی و بویلر اشاره کرد. حدود 65 درصد از تمام صنایع از لوله های بدون درز استفاده می کنند.

لوله آب بندی شده

لوله های فولادی انواع مختلفی دارند که یکی از انواع لوله های فولادی لوله های درز مستقیم می باشد. برای ساخت لوله تا شده ورق را به ضخامت معینی برش می دهند و از غلتک می گذرد و غلتک ها لبه های ورق را به شکل دلخواه در می آورند و شبیه لوله می شود تا زمانی که لوله ها به این شکل تولید شوند. لوله درز یا لوله درز مستقیم نامیده می شود.

مزایای لوله های فولادی

لوله های فولادی مزایای زیادی دارند. در اینجا برخی از این مزایا را شرح خواهیم داد:

مقاومت در برابر فشار بالا

مقاومت بالای سطح داخلی در برابر خوردگی

امنیت بالا

دامنه کاربرد سیستم حفاظت در برابر خوردگی

پتانسیل تولید گسترده با قطرها و ضخامت های مختلف

امکان فرآیند الکترولیتی

انتقال سریع نفت و گاز

لوله فولادی چیست و در چه صنایعی قابل استفاده است؟

لوله فولادی چیست و در چه صنایعی قابل استفاده است؟

استفاده از سیستم های ضد زنگ داخلی و خارجی هزینه آن را افزایش می دهد. روکش ها و دیوارها ممکن است توسط اشخاص ثالث در مرحله لوله کشی آب و فاضلاب آسیب ببینند. لوله ها را می توان بسته به نوع، کاربرد و نوع اتصال به دسته های مختلفی تقسیم کرد. بیشترین استفاده از لوله ها در خطوط لوله ساختمانی است.

مزایای لوله فولادی

استفاده از لوله های فولادی

همانطور که گفته شد لوله های فولادی مقاومت بالایی در برابر فشار و خوردگی دارند و کاربرد اصلی لوله های فولادی انتقال سیالات است. ضخامت لوله فولادی، کیفیت بالا و تحمل فشار بالا. لوله های فولادی در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارند، لوله های فولادی برای انواع لوله کشی ساختمانی استفاده می شود، از دیگر مصارف لوله های فولادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده در ساخت لوازم خانگی

کاربرد در صنعت خودرو

استفاده در صنعت ساختمان

داربست

استفاده در ساخت پل

استفاده در کشاورزی

استفاده در مرکز سرگرمی

در تولید محصولات دارویی استفاده می شود.

کاربرد لوله های فولادی

فرآیند تولید لوله های فولادی

لوله های فولادی حداکثر تا قطر 24 اینچ تولید می شوند و تنها در چین و آمریکا امکان تولید لوله با قطر 42 اینچ وجود دارد. طول لوله فولادی معمولاً 6 متر به صورت انشعاب می باشد. به طور کلی قطر لوله فولادی بر تحمل فشار این لوله تاثیر می گذارد. لوله های فولادی با قطر کمتر از 12 اینچ قطر اسمی و خارجی متفاوتی دارند اما در لوله های با قطر بیش از 14 اینچ قطر اسمی و خارجی لوله یکسان است.

فرآیند تولید لوله های فولادی

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولیدکنندگان لوله فولادی در ایران مقاله برترین تولیدکنندگان لوله فولادی در ایران را مطالعه فرمایید.

روش جوشکاری: در این روش ورق های فولادی را در قالب غلت داده و سپس درز لوله را جوش می دهند. به این فرآیند جوشکاری می گویند. لوله های تولید شده به این روش قیمت مناسب تری دارند. با این حال، این نوع لوله ها به اندازه لوله های تولید شده با روش زیر پایدار نیستند.

روش ریخته گری خمیری یا بدون درز: در این روش فولاد داغ به داخل قالب تزریق می شود و لوله به این صورت شکل می گیرد. با این روش می توان لوله هایی با قطر 500 میلی متر ساخت. این لوله ها قیمت بالایی دارند و قابل اعتمادتر و کیفیت بالایی دارند.

روش شکل دهی: این روش تولید لوله روش رایجی نیست. در روش قالب گیری، مایع داغ را داخل قالب ها ریخته و به لوله تبدیل می کنند. این روش به اندازه روش بدون درز قابل اعتماد نیست و به راحتی در اثر ضربه ترک نمی خورد.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند ساخت لوله و پروفیل به مقاله انواع لوله و پروفیل و فرآیند ساخت آنها مراجعه کنید.

توجه به این نکته ضروری است که لوله ها و پروفیل ها بسیار گران هستند. لوله ها و خم ها در صنایع مختلفی مانند هوافضا، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و غیره کاربرد دارند. راه های زیادی برای خم کردن لوله فولادی وجود دارد. هزینه خدمات خم لوله فولادی به روش خمش لوله و ماشین آلات مورد استفاده بستگی دارد.

مجموعه آهان ملی مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله استیل را برای شما مشتریان گرامی به ارمغان می آورد.

نتیجه

ما کشف کردیم که لوله فولادی نوعی لوله استوانه ای بلند با دو سر باز و یک حفره داخلی با سطح دایره ای است. لوله ها از مواد مختلفی مانند پلاستیک، فولاد، بتن، پی وی سی، فولاد، آلومینیوم و غیره ساخته می شوند. از این لوله برای جابجایی و انتقال آب استفاده می شود. روش های ساخت لوله های فولادی عبارتند از: روش جوشکاری، روش جوشی یا غیرکششی و روش ضربه ای. مزایای استفاده از لوله های فولادی عبارتند از: 1. مقاومت فشاری بالا 2. گسترش سیستم های حفاظت در برابر خوردگی 3. قابلیت تولید عرض با قطر و ضخامت های مختلف 4. امکان فرآیند الکتریکی.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *