دسته‌بندی نشده

معرفی انواع روش‌های برشکاری ورق‌ های فلزی

معرفی انواع روش‌های برشکاری ورق‌ های فلزی

عمل جداسازی و برش ورق های فلزی و تبدیل آنها به قطعات کوچک با روش های مختلف دستی، مکانیکی و کامپیوتری را برش فلز می گویند. برش ورق فلز برای تولید محصولات و قطعات مورد نیاز در صنایع مختلف انجام می شود. این ورق فلزی به دلیل چکش خواری و انعطاف پذیری بالا در کاربردهای مختلفی از جمله سازه های فلزی و ساختمان سازی، دکوراسیون داخلی و کاربردهای صنعتی استفاده می شود. البته استفاده از هر ورق فلزی متفاوت است و به صورت خام و بدوی مصرف نمی شود.

 

ورق های آهن به طور کلی به دو صورت رولی و ورقی در بازار عرضه می شوند، بنابراین پیمانکاران پروژه می توانند با توجه به نیاز خود سفارش دهند. لازم است بدانید که حمل و نقل ورق های فلزی به صورت رول مقرون به صرفه تر است و فضای کمتری را اشغال می کند. از این رو با توجه به کاربرد گسترده این ورق ها در کارگاه های مختلف، عملیاتی مانند خم کاری و برش بر روی آنها انجام می شود. برش یکی از مهم ترین روش های شکل دهی ورق فلز است و به روش های مختلفی انجام می شود. لازم به ذکر است که قیمت صفحه بسته به نوع، برند و کاربرد متفاوت است. بقیه این مقاله انواع برش ورق فلز را توضیح می دهد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برش ورق فلز به روش های مختلفی انجام می شود:

 

  1. برش با استفاده از کاتر

 

  1. برش با جت آب

 

  1. برش لیزری

 

  1. برش گیوتین

 

  1. برش پلاسما

 

  1. قطع گاز هوا

 

  1. برش با شعله

 

  1. برش سیم

 

  1. آسیاب

 

  1. قطع برق

 

در قدیم برای برش فلزات از روش های مختلفی مانند آسیاب، تراشکاری، آسیاب و سنگ زنی استفاده می شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی از ماشین آلات و ابزارآلات برای برش فلزات مانند میله، تیرآهن و پروفیل استفاده می شود. به طور کلی روش های برش فلز به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: برش حرارتی و برش مکانیکی. برش حرارتی به سه روش: 1. برش قوس الکتریکی (پلاسما) 2. برش پرتو لیزر 3. برش گاز.

 

  1. برش حرارتی

 

از این روش برای برش فلزات آهنی از جمله میله های فولادی ضخیم، ورق های فولادی کم کربن، فلزاتی که به راحتی زنگ نمی زنند و یا به راحتی با شعله بریده نمی شوند، استفاده می شود. هنگام برش فلز به روش گرم، دما باید بین 815 تا 871 درجه سانتیگراد باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع چدن و ​​نحوه استفاده از آنها، مقاله مربوط به این موضوع را در سایت مطالعه کنید.

 

برش ورق فلز

 

  1. برش لیزری

 

این روش برش کاغذ به سه روش 1. برش الکترود بسته 2. برش پلاسما 3. برش قوس و اکسیژن برای ورق های آلومینیومی و فولادی یا بدنه های سه بعدی مانند لوله ها و پروفیل ها استفاده می شود که لیزر پرانرژی پرتو را هدف قرار می دهد. در کاغذ مورد نظر

 

چگونه برش دهیم

 

در این فرآیند بخار آب از فلز و آلیاژ خارج می شود که با کمک جریان گاز پرفشار از آن خارج می شود. استفاده از لیزر برای برش ورق 30 میلی متر است که بسته به ضخامت سرعت ابزار نیز تغییر می کند. به عنوان مثال، هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد، سرعت دستگاه کمتر می شود.

 

  1. قطع گاز

 

این نوع برش به دو صورت 1. برش با گاز اکسی پروپان 2. برش با گاز اکسی استیلن انجام می شود. این روش به دلیل کیفیت و سودآوری بالا برای برش محصولات فولادی کم آلیاژ و کم کربن استفاده می شود. همچنین از این روش برای ایجاد لبه های تیز در آلیاژهای فلزی بسیار استفاده می شود.

 

روش های برش ورق

معرفی انواع روش‌های برشکاری ورق‌ های فلزی

معرفی انواع روش‌های برشکاری ورق‌ های فلزی

این روش برش برای ورق های فلزی با ضخامت 10 تا 20000 میلی متر با گاز (یا سوخت) در ترکیب با اکسیژن خالص برای برش های منظم و مناسب استفاده می شود. در برش فلز مشعل گازی از تجهیزات مختلفی مانند برش مشعل، دسته مشعل، سر مشعل، میز برش، کپسول استیلن، کپسول اکسیژن، راهنما، چوب و همچنین گازهای قابل احتراق مانند پروپان و استیلن با اکسیژن به عنوان اکسیژن استفاده می شود. . از گاز سرا پروپان برای برش قطعات فلزی نازک و گاز استیلن برای برش قطعات ضخیم به دلیل تحمل حرارت بالا استفاده می شود.

 

  1. برش تحت فشار (پلاسما)

 

این نوع برش سرعت بالاتری نسبت به روش برش فلزات با گاز دارد و برای برش قطعات فلزی با ضخامت 1 تا 30 میلی متر استفاده می شود. این نوع برش فلز به دلیل استفاده مکرر و هزینه بسیار مقرون به صرفه است.

 

  1. برش مکانیکی

 

برش به دو صورت به روش مکانیکی و بدون ارسال پرسشنامه انجام می شود. برش فلز به دو روش مختلف انجام می شود:

 

ماشینکاری

 

روند

 

برش را می توان به 5 روش انجام داد:

 

  1. با دست

 

  1. طناب

 

  1. دیسک

 

  1. لنگ

 

  1. برش

 

هنگام برش فلز به روش برش، برش با جدا کردن مواد از قسمت مورد نظر با ابزار برش انجام می شود. در روش برش بدون برش از ابزار مخصوصی برای جداسازی قطعات استفاده می کنند. این ابزارها شامل گیوتین، قیچی معمولی، لوله برش دستی و ماشینی است. برش فلز بدون آسیاب به دو صورت 1. برش با دست و با قیچی با دسته 2. برش با گیوتین انجام می شود.

 

  1. قالب های برش

 

مراحلی مانند برش، خم کردن یا کشش برای شکل دادن به فلزات انجام می شود و به این مراحل کار پرس یا سنبه می گویند. قالب های خاص برای شکل دادن، شکل دادن و جداسازی قطعات فلزی نازک، ایجاد حفره ها و دهانه ها استفاده می شود. این قالب ها شامل قسمت های مختلفی است که قسمت های اصلی آن سنبه و قالب می باشد.

 

  1. برش گیوتین

 

گیوتین ها در اندازه ها و ظرفیت های مختلف موجود هستند. مدل های مختلف گیوتین شامل پنوماتیک، مکانیکی و هیدرولیک می باشد. در این روش قطعات فلزی با استفاده از دستگاه گیوتین برش داده می شوند. پس از ترسیم نقشه روی برگه ها، برش انجام می شود. ورق های متوسط ​​و ضخیم به این روش و توسط گیوتین های هیدرولیک و مکانیکی و طبق نقشه برش داده می شوند. برای انجام برش های با سرعت بالا از مدل های پنوماتیک یا هیدرولیک نیز استفاده می شود.

 

  1. سیم برش

 

این نوع برش که به آن برش سیم نیز معروف است، روشی مقرون به صرفه و با دقت بالا برای برش فلزات، قطعات ظریف و کوچک و همچنین فلزات رسانا بدون فشار است. در این نوع برش فلز از سیم بری استفاده می شود زیرا فشار و تماسی به قطعه وارد نمی شود.

 

  1. کاهش جت آب

 

دستگاه جدید برش قطعات فلزی با قابلیت تنظیم فشار، واتر جت یا واتر جت است که قسمت زیادی از مواد و فلز را با فشار آب زیاد یا مخلوطی از آب و مواد زائد برش می دهد. این روش در صنعت خودروسازی و صنایع حساس به دمای بالا و همچنین در صنعت هوانوردی کاربرد دارد.

 

  1. ورق برش با آسیاب

 

این روش جزء روش های قدیمی و سنتی برش ورق فلز است که به صافی و صافی و کیفیت سطح ورق و قطعات فلزی کمک می کند و به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود. در این نوع برش قسمتی به نام دوک وجود دارد که وظیفه آن نگهداشتن و نگهداری ابزار و چرخاندن قطعات می باشد که باعث ایجاد برش های صاف و یکدست می شود.

 

  1. برش با شعله

 

در این روش برش فلز به صورت حرارت شیمیایی انجام می شود که برای اینکه فرآیند برش به خوبی پیش برود نیاز به حرارت زیاد و اکسیژن خالص ۹۹ درصد دارد. نقطه ذوب فلزات در این روش باید در نظر گرفته شود. زیرا برخی از فلزات توانایی قطع شعله را ندارند.

 

اخرین حرف

 

فرآیند برش قطعات فلزی از جمله مواردی است که در بسیاری از صنایع در ساخت و تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برش ورق فلز به روش های مختلفی با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می شود و هر یک از این روش ها به ضخامت فلزات، نوع آلیاژ، کاربرد و کاربرد آنها بستگی دارد.

 

سوالات متداول

 

متداول ترین روش برش فلز چیست؟

 

برش قالب، برش با جت آب، برش لیزر، برش گیوتین، برش پلاسما، برش هوای گاز، برش شعله و برش سیم.

 

در گذشته از چه روش هایی برای برش ورق فلز استفاده می شد؟

 

سنباده زنی، ریسندگی، آسیاب و آسیاب از روش های برش در گذشته بوده است.

 

در کدام صنعت بیشتر از برش هیدرولیک استفاده می شود؟

 

صنایع هوایی و خودروسازی و به طور کلی صنایعی که به دما حساس هستند.

 

آشنایی با روش های مختلف برش ورق فلز

 

 

برش ورق های فلزی

 

عمل جداسازی و برش ورق فلز به قطعات کوچکتر با روشهای مختلف دستی، مکانیکی و کامپیوتری را برش فلز می گویند. برش ورق فلز برای تولید محصولات و قطعات مورد نیاز در صنایع مختلف انجام می شود. این ورق های فلزی به دلیل شکل پذیری آسان و انعطاف پذیری بالا در کاربردهای مختلفی از جمله سازه های فلزی و معماری ساختمان، دکوراسیون داخلی و کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. البته کاربرد هر کدام از صفحات فلزی متفاوت است و خام هستند و مصرف اولیه ندارند.

 

صفحات آهنی معمولاً به دو صورت رولی و ورقی در بازار عرضه می شود که پیمانکاران می توانند بنا به نیاز خود سفارش دهند. لازم است بدانید که حمل ورق فلزی به صورت رول مقرون به صرفه تر است و همچنین فضای کمتری را اشغال می کند. از این رو با توجه به کاربرد فراوان این تیغه ها در صنایع مختلف کارگاهی، عملیاتی از قبیل خمش و برش بر روی آنها انجام می شود. یکی از مهم ترین روش های شکل دهی ورق فلز برش است که به روش های مختلفی انجام می شود. لازم به ذکر است که قیمت کاغذ بسته به نوع، برند و کاربری متفاوت است. در ادامه این مقاله انواع برش ورق فلزی توضیح داده شده است. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

صوتی ساکهدار

 

فایل ویدیویی

 

نوعی روش برش کاغذ

 

برش ورق فلز به روش های مختلفی انجام می شود:

 

  1. با استفاده از برش می میرد

 

  1. برش با جت آب

 

  1. برش لیزری

 

  1. برش گیوتین

 

  1. بالا در هر پلاسما

 

  1. برش گاز

 

  1. موتور را برش دهید

 

  1. برش سیم

 

  1. آسیاب

 

  1. تخلیه الکتریکی

 

در قدیم از روش‌های مختلفی مانند تراشیدن، تراشیدن، آسیاب کردن و آسیاب کردن برای برش فلزات استفاده می‌کردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی از ماشین آلات و ابزارآلات برای برش فلزات مانند میلگرد، تیرآهن و پروفیل استفاده می شود. به طور کلی روش های برش فلز به دو دسته اصلی برش حرارتی و برش مکانیکی تقسیم می شوند. برش حرارتی به سه صورت: 1. برش با قوس الکتریکی (پلاسما) 2. برش با پرتو لیزر 3. برش با گاز انجام می شود.

 

  1. برش حرارتی

 

این روش عموماً برای برش فلزات فولادی از جمله ورق های ضخیم تیر آهن، ورق های فولاد کم آلیاژ کربن، فلزاتی که به سرعت اکسید نمی شوند و یا به راحتی با شعله بریده نمی شوند، استفاده می شود. برای برش حرارتی فلزات، دما باید بین 815 تا 871 درجه سانتیگراد باشد. برای آشنایی با انواع ورق های فولادی و کاربرد هر یک از آنها می توانید مقاله مربوط به این موضوع را در سایت مطالعه نمایید.

 

ورق فلز را برش دهید

 

  1. برش لیزری

 

این روش برش ورق فلز به سه روش 1. برش با الکترود روکش دار 2. برش پلاسما 3. برش توسط قوس الکتریکی و اکسیژن انجام می شود، برای ورق های آلومینیوم و فولاد یا بدنه های سه بعدی مانند لوله و پروفیل استفاده می شود. جایی که پرتو لیزر پر انرژی روی برگ های مورد نظر متمرکز می شود.

 

چگونه یک ورق را برش دهیم

 

در طی این فرآیند بخارهایی از فلز و مواد مذاب ساطع می شود که با کمک یک جریان گاز پرفشار حذف می شوند. محدوده استفاده از اشعه لیزر در برش ورق ها 30 میلی متر است که بسته به ضخامت، سرعت دستگاه نیز تغییر می کند. به عنوان مثال، هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد، سرعت دستگاه کمتر می شود.

 

  1. برش گاز

 

این نوع قطع به دو صورت انجام می شود. 1. برش گاز اکسی پروپان 2. برش گاز اکسی استیلن. این روش برای برش محصولات فولادی کم آلیاژ و کم کربن با کیفیت بالا و مقرون به صرفه استفاده می شود. همچنین از این روش برای ایجاد لبه های تیز در فلزات آلیاژی استفاده زیادی می شود.

 

روش های برش ورق

 

این روش برش برای ورق هایی با ضخامت گاز (یا سوخت) 10 تا 20000 میلی متر با اکسیژن خالص برای ایجاد برش یکنواخت و مناسب استفاده می شود. در برش فلز با شعله گاز از تجهیزات مختلفی مانند برش مشعل، نگهدارنده مشعل، سر مشعل، تیغه برش، کپسول استیلن، کپسول اکسیژن، رگلاتور، سوپ به عنوان اکسید کننده با اکسیژن استفاده می شود. . بله، گاز پروپان برای برش قطعات فلزی نازک و گاز استیلن برای برش قطعات بزرگ به دلیل تحمل حرارت بالا استفاده می شود.

 

  1. برش قوس (پلاسما)

 

این نوع برش سرعت بالاتری نسبت به برش فلزات گازی دارد و برای برش قطعات فلزی با ضخامت 1 تا 30 میلی متر استفاده می شود. این نوع دستگاه برش فلز به دلیل استفاده مکرر و قیمت مناسب بسیار مقرون به صرفه است.

 

  1. برش مکانیکی

 

برش به دو صورت سوهان و بدون برش به صورت مکانیکی انجام می شود. در روش براده برداری، برش فلز را می توان به دو روش مختلف انجام داد:

 

ماشینکاری

 

اره کردن

 

کاشت را می توان به 5 روش انجام داد:

 

راهنمای اول

 

  1. فازها

 

  1. دیسک

 

  1. لنگ

 

  1. شکاف

 

برش فلز در برش فلز، برش با جدا کردن مواد از قسمت مورد نظر با ابزارهای برش انجام می شود. آنها از ابزارهای ویژه برای جداسازی بخش های سیستم برش مداوم استفاده می کنند. این ابزارها شامل گیوتین، قیچی معمولی، لوله برش دستی و ماشینی است. دو روش برای برش فلز بدون برش وجود دارد 1. برش با دست و قیچی اهرمی 2. برش با گیوتین انجام می شود.

 

  1. برش با برش مرده

 

برای شکل دادن به فلزات مراحل برش، خم یا کشش انجام می شود و به این مراحل عمل پرس یا سنبه می گویند. قالب های خاصی برای تشکیل، آماده سازی و جداسازی قطعات نازک، ایجاد حفره ها و سوراخ ها استفاده می شود. این قالب ها دارای قسمت های مختلفی هستند، قسمت های اصلی سنبه و ماتریس.

 

  1. برش گیوتین

 

گیوتین ها در اندازه ها و ظرفیت های مختلف موجود هستند. مدل های مختلف گیوتین شامل پنوماتیک، مکانیکی و هیدرولیک می باشد. در این روش قطعات فلزی با دستگاه گیوتین برش داده می شود. پس از ترسیم نقشه روی ورق های فلزی، برشی انجام می شود. ورق های فلزی متوسط ​​و ضخیم به این روش و همچنین توسط گیوتین های هیدرولیک و مکانیکی و طبق نقشه برش داده می شوند. برای برش سریع از مدل های پنوماتیک یا هیدرولیک نیز استفاده می شود.

 

  1. برش سیم

 

این نوع برش که به آن برش سیم نیز معروف است، روشی مقرون به صرفه و بسیار دقیق برای برش فلز، قطعات نرم و کوچک و فلزات رسانا بدون اعمال فشار است. از سیم بری در این نوع برش فلز استفاده می شود زیرا فشار یا تماسی به برش وارد نمی شود.

 

  1. برش آب

 

دستگاه جدید برش قطعات فلزی با قابلیت تنظیم فشار واترجت یا واتر جت است که با مقدار زیادی آب یا مخلوط آب و ماده ساینده قسمت زیادی از مواد و فلز را برش می دهد. این فرآیند در صنایع فلزی و صنایع حساس به دمای بالا و همچنین در صنعت هوانوردی کاربرد دارد.

 

  1. برش صفحه با آسیاب

 

این روش یکی از روش های قدیمی و سنتی برش ورق است که به صافی و صافی و کیفیت سطح ورق و قطعات فلزی کمک می کند و به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود. در این نوع برش بخشی به نام دوک وجود دارد که وظیفه آن نگه داشتن ابزار و چرخاندن قطعات و ایجاد برش های صاف و صاف است.

 

  1. برش شعله

 

با این روش، فلز به صورت حرارت شیمیایی برش داده می شود که برای اینکه فرآیند برش به خوبی کار کند، به حرارت زیاد و اکسیژن خالص 99 درصد نیاز دارد. این روش باید نقطه ذوب فلز را در نظر بگیرد. زیرا برخی از فلزات تحمل بریده شدن توسط آتش را ندارند.

 

کلمات پایانی

 

فرآیند برش قطعات فلزی یکی از مواردی است که در تولید و ساخت محصولات مختلف در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. برش ورق فلز به روش های مختلفی با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می شود و کاربرد هر یک از این روش ها به ضخامت فلزات، نوع آلیاژ، کاربرد و کاربرد بستگی دارد.

 

سوالات متداول

 

متداول ترین روش های برش فلز کدامند؟

 

برش قالب، برش با جت آب، برش لیزر، برش گیوتین، برش پلاسما، برش گاز، برش شعله در برش سیم.

 

چه روش هایی برای برش ورق فلز در روز استفاده می شد؟

 

صیقل دادن، تراشکاری، آسیاب و سنگ زنی روش های برش در گذشته بود.

 

در کدام صنعت بیشتر از برش واترجت استفاده می شود؟

 

صنایع هوایی و مکانیکی و به طور کلی صنایع حساس به دما.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *