دسته‌بندی نشده

معرفی ۶ نوع خم میلگرد + نکات کلیدی محاسبه و اجرای خم

استفاده از انواع منحنی میلگردها و معیارهای عملکرد آنها از مشکلات مهم و اساسی در میلگردسازی و ساخت است. به همین دلیل فشار باید طبق قوانین و استانداردها خم یا تقویت شود. قوانین و استانداردهای زیادی برای نصب لاستیک وجود دارد، اما مقررات ACI و مقررات ملی دو مورد قابل اطمینان برای استفاده در ایران هستند. در این مقاله از دایره المعارف آهن و فولاد به انواع خم میلگرد، روش ها و علل خم میلگرد، جنبه های مهم عملکرد و خم طولانی می پردازیم. با ما بمان.

1 معرفی میلگرد

2 میلگرد خم شدن چگونه انجام می شود؟

3 مقدمه ای بر انواع Recurve

4 نکته مهم برای خم شدن انواع میلگرد

5 نحوه محاسبه طول خم میلگرد

6 میز تاشو عقب

7 میز خم میلگرد به زبان انگلیسی

8 یک تا شش میله منحنی چیست؟

ویژگی های محصول ملت آهن

1 سر میلگرد خم شده

2 نوع تقویت

میله های طاق

فرمولاسیون مستقیم یا فیلتر شده

میله لولایی

بال سنجاقک

میلگرد اوتا

3 استاندارد ACI برای تقویت خمی

مقررات ملی ساختمان

معرفی میلگرد

به طور کلی میلگرد به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شود و دو نوع شاخه و کلاف در بازار وجود دارد. میلگرد نرم سطحی صاف و صیقلی دارد اما روی سطح میلگرد خمیری آج ها و طرح های مختلفی ساخته می شود. خم های میلگرد از میلگرد آجدار ساخته شده و در اعضای مختلف سازه ای برای کنترل عرض ترک ها، حفظ پایداری میلگرد هسته، فاصله صحیح بین دو شبکه میلگرد و … استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع پس زمینه و استانداردهای پس زمینه، توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

# باید خوانده شود

آهن ملت ها

مشاوره تخصصی آهن میلز: مقاله ای مطالعاتی در مورد انواع اتصالات و کاربرد آنها

نوعی تقویت

خم میلگرد چگونه انجام می شود؟

خمکاری میلگرد به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود. در روش دستی از ابزار ساده ای مانند خودکار تاشو استفاده می شود و تاشو مکانیکی با استفاده از دستگاه انجام می شود.

خم دستی میلگرد

خم دستی میلگرد

ابزارهای مورد استفاده برای خم کردن میلگرد دستی شامل صفحه خم دستی در تصویر است. از صفحات خمی دستی برای خم کردن انواع میلگردها مانند شمش، توری و میلگرد استفاده می شود. در تاشوی دستی علاوه بر صفحه تاشو از کلید F نیز استفاده می شود. کاربرد اصلی این آچار برای خرپاهای ذخیره رمپ پلکانی است. همچنین گاهی از ابزاری غیر سنتی به نام چکش برای خم کردن و راست کردن میلگرد استفاده می کنند. استفاده از این روش اکیداً منع می شود، اما در صورت استفاده باید از میلگردهای تقویت کننده برای عناصر غیر سازه ای استفاده شود. همچنین استفاده از چکش باعث بریدن یا خرد شدن میلگرد نمی شود.

خم میلگرد بتنی با دستگاه

خم میلگرد توسط ماشین

استفاده از دستگاه خم کن میلگرد یکی از پرکاربردترین و اساسی ترین روش های ایجاد خم در میلگرد می باشد. خم کن برقی انواع مختلفی دارد که با استفاده از آنها می توان میلگرد را به روش های اولیه برش و خم کرد.

ارائه انواع لایه های میلگردی

آشنایی با انواع نان میلگردی

در تمامی پروژه های ساختمانی استفاده از انواع زانوهای خرپایی بسته به کاربرد آنها ضروری است. به طور کلی انواع خم میلگرد را می توان به 6 دسته تقسیم کرد که در اینجا به معرفی آنها می پردازیم:

سکوت

نگاه داشتن

زیرا

استایلتو

سنجاقک

اتکا

1- لوازم خموت

برای تقویت عرضی تیرها و دال ها اغلب از اصطلاح “رکاب” استفاده می شود. به طور کلی می توان میلگرد دینامیکی برای مقاومت برشی و مقاومت خمی عضو را هموت نامید. افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای برشی و پیچشی باعث افزایش مقاومت در برابر باز شدن ترک های مورب می شود. در واقع خم بی صدا ستون از شکست و ترک خوردن ستون بتنی جلوگیری می کند.

میلگرد خاموت

خاکستر معمولاً از میله های نواری و نوارهای مستطیلی یا U یا L شکل یا سیم های جوش داده شده ساخته می شود. پشتی های بتنی یا پشت ستون ها در سازه های بتن مسلح به دو صورت استفاده می شود: صلب بسته یا باز. محل قرارگیری آنها می تواند عمود یا با زاویه نسبت به آرمیچر بلند باشد.

انواع سکوت

اینها نسخه های مختلف Khamut هستند:

سکوت سنتی

سکوت معمولی

سکوت مارپیچی

سکوت ربات

سکوت سلولی

نوع ساده ای از تسمه ها که به آن هارنس سنتی می گویند با دست ساخته می شود و زاویه 90 درجه دارد. اما برای زوایای ساختمان هاموت زوایای 45 یا 135 درجه وجود دارد. سایزهای پرکاربرد میلگرد خموت سایزهای 8 و 10 می باشد و معمولاً از میلگردهای دنده ای ساخته می شوند. مقاله زیر را بخوانید تا در مورد انواع بی صدا، ویژگی ها و ویژگی های آنها بیشتر بدانید.

# باید خواند شود

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن میلز: مقاله انواع کفپوش و کاربرد را ببینید

سکوت چیست؟

2- تقویت طاق

تقویت قوس یکی دیگر از انواع پشتی است که عملکردی مشابه با پشتی دارد. در واقع از آنجایی که امکان استفاده از لنگر در فونداسیون وجود ندارد، از میلگرد طاق استفاده می کنند تا از انعطاف پذیری ساختمان بهره ببرند. میلگرد سقف برای قرار دادن دو سوراخ افقی متوالی در قالب (کف و پایین) با فاصله معین استفاده می شود. یعنی یک طرف میلگرد گنبد بر روی بنای زیرین قرار دارد و قسمت فوقانی به پارچه بالایی متصل است. بنابراین، فاصله بین شبکه بالا و پایین حفظ می شود.

میلگرد طاق

پشت های قوی یا قوس دار اغلب در وضعیت پشت قوی تر استفاده می شود. اما گنبد نقش مقاومتی ندارد و عمدتاً برای حفظ پایداری باروهای فوقانی استفاده می شود. بنابراین گنبدها اهمیت محاسباتی ندارند. در واقع قسمت پشتی گنبد کاربرد سازه ای ندارد و برای تثبیت شبکه فوقانی بنا و خم کردن پشت بلند بنا و یا خم کردن ستون فونداسیون استفاده می شود.

3- میلگرد مستقیم یا سیتکا

آرمیچر سمت راست

میلگرد سیتکا نام دیگر میلگرد مستقیم است. میلگرد مستقیم یا سیتکا مانند یک شاخه مستقیم با دو انتهای منحنی است که زاویه 90 درجه نسبت به طول میله دارد. کاربرد اصلی میلگرد مستقیم افزایش مقاومت کششی بتن است اما در برخی موارد برای افزایش مقاومت فشاری بتن نیز استفاده می شود.

4- رکاب میله

نوار همزن

نوع دیگری از میلگردهایی که با خم میلگرد ساخته می شود میلگرد رکابی است. شکل ظاهری رکاب شبیه حرف U است که دو سر آن به سمت داخل خمیده است. مهمترین نقش میلگرد رکاب ایجاد و تنظیم فاصله بین دو خط میلگرد است که به دو صورت انجام می شود:

حفظ استحکام طولی یا عمودی با پر کردن دیوارها با پانل

در نگه داشتن میلگرد بین دو میز میلگرد (شبکه شبکه)

5- میلگرد سنجاقک

معرفی ۶ نوع خم میلگرد + نکات کلیدی محاسبه و اجرای خم

معرفی ۶ نوع خم میلگرد + نکات کلیدی محاسبه و اجرای خم

میلگرد

میلگرد کراس باند با نام های دیگری مانند تقویت گل میخ، میلگرد سنجاقک، قلاب دوخت یا میلگرد کوک ستون نیز شناخته می شود. میلگرد سنجاقک نوعی میلگرد عرضی است که معمولاً از میلگردهای 8 و 10 و همچنین میلگردهای 2 درجه که هوای کمتری دارند و در نتیجه مقاومت کمتری دارند ساخته می شود.

در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، میلگرد میلگرد سوزنی به این صورت تعریف شده است: میلگرد طولی در اطراف عضو، قلاب هایی با یک جفت براکت طولی باید به طور همزمان بین قسمت بالا و پایین ساخته شود (db به قطر ثانویه میلگرد اشاره دارد. در میلی متر).

کاربرد اصلی میلگرد سرپانتین مقاومت در برابر مهاجرت طولانی مدت ستون در برابر نیروی برشی است و نقش مهمی در پایداری و مقاومت سازه در برابر نیروهایی مانند باد و زلزله دارد. خمیدگی انتهای میلگرد ستون و همچنین زاویه مار کلیه ها متفاوت است. به همین دلیل می توان آن را به سه مدل مختلف تقسیم کرد.

انواع یراق آلات سنجاقک

تفاوت انواع خم میلگرد سنجاقک به زاویه خم یک طرفه یا دو طرفه بودن آن بستگی دارد. بنابراین در دو سر میلگرد از دو خم 90 درجه یکی خم 90 درجه و یک خم 135 درجه استفاده می شود. خم میلگرد سوزن را می توان به صورت زیر بیان کرد.

خم استاندارد: میله دارای یک خم 90 درجه در دو انتها است. طول یک خم میلگرد، یا بزرگی هر دو خم میلگرد، تقریباً 12 برابر قطر میلگرد است.

زاویه نیمه استاندارد: یک سر میلگرد 90 درجه و سر دیگر آن 135 درجه است.

خمیدگی 135 درجه در هر جهت: در این مدل زوایای خم ها در جهت مخالف هستند. این به معنای خم شدن یک سر و خم شدن سر دیگر است.

برای آشنایی بیشتر با انواع میلگرد، موارد استفاده و همچنین مزایا و معایب این میلگرد، مطالعه مقاله زیر را توصیه می کنیم.

#نیاز به خواندن

ملت ها را ایجاد کنید

تخصص ملل آهنین: تحقیق مقاله پینگارد پینجگی چیست؟

لنگر

6- تقویت ادکا یا اتکا

میلگرد ادکا نوع دیگری از میلگرد خمیده است که به سازه در حمل نیرو کمک می کند. این یراق دارای سر خمیده و به شکل گردن اردک است و در محل تلاقی تیر سقف و تیرچه نصب می شود. به عبارت دیگر، اگر فضای کافی برای تیر در سقف وجود نداشته باشد، علاوه بر جوش دادن تیر به قسمت پایینی تیر سقف؛ دو قسمت پرتو و نور توسط میله های نگهدارنده به یکدیگر متصل می شوند. به همین دلیل بارهای دینامیکی (مثلاً در پارکینگ ها) و تحت نیروی خارجی زلزله تأثیر زیادی در جلوگیری از لیز خوردن تیرها از تیر دارد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از میلگرد اتکا کاهش لرزش سقف است. وزن و فشار زیر شیروانی را کاهش می دهد و از ترک خوردن سقف جلوگیری می کند. البته سایر میلگردها نیز به افزایش استحکام سقف کمک می کنند و مانند میلگردهای ممان منفی از ترک خوردن جلوگیری می کنند. میلگرد ممان منفی دارای سر خمیده نیز می باشد و این موضوع ممکن است در تشخیص میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی شما را سردرگم کند. خواندن مقاله زیر را برای دانستن بیشتر این دو میلگرد تقویتی و تفاوت آنها توصیه می کنیم.

# باید خواند شود

آهن ملت ها

پیشنهاد تخصصی آهن میلز: مقاله 5 تفاوت اصلی میلگرد ادکا و ممان منفی را مطالعه کنید

تفاوت بین تقویت edca و لحظه منفی

نکات اساسی برای انجام انواع تقویت آرنج

قوانین و استانداردهای زیادی در مورد خم استاندارد میلگرد وجود دارد، اما قوانین ACI و قوانین ساختمانی دو منبع قابل اعتماد برای استفاده در ایران هستند.

با توجه به فصل هشتم مقررات ملی ساختمان و مقررات بتن در ایران (آبا) برای اجرای منحنی استاندارد میلگرد باید به نکات زیر توجه شود:

در تیرها و دالهای یک طرفه برای کنترل عرض ترکها و مساحت آنها تحت فشار بتن باید میلگردهای منحنی آجدار در فاصله معینی قرار گیرند.

تمام میلگردها باید خم سرد شوند مگر اینکه میلگردها با اجازه مهندس ناظر خم شوند.

میلگردهایی که به طور جزئی در بتن تعبیه شده اند مجاز به خم شدن نیستند. مگر در مواردی که در اسناد به نحو دیگری مشخص شده باشد یا توسط مهندس ناظر اجازه داده شده باشد.

تا آنجا که ممکن است، خم تقویتی انواع خم باید به صورت مکانیکی با دستگاه مجهز به چاقوی خمی و یک پاس تک با سرعت ثابت انجام شود. بنابراین میزان میلگرد خمی در مقطع منحنی دارای شعاع انحنای ثابتی است.

برای خم کردن پشت ها از نوارهای فولادی با قطر دلخواه استفاده کنید.

سرعت میلگرد باید با توجه به نوع فلز و دمای محیط انتخاب شود. سرعت خم میلگردهای سرد اصلاح شده به صورت تجربی تعیین می شود.

زمانی که دمای میلگردها زیر 5- درجه سانتیگراد است از خم شدن آنها خودداری شود.

به طور کلی باز و بسته شدن خم برای میلگردسازی جز در موارد استثنایی که ناظر آن اجازه می دهد مجاز نمی باشد. در این حالت تمام میله ها باید از نظر ترک بررسی و کنترل شوند.

میلگردهای غیر موازی مانند s-bend یا 1-6 خم قبل از قرار دادن در قالب باید خم شوند. (نوبت 1 تا 6 به طور کامل در انتهای مقاله توضیح داده شده است)

نحوه محاسبه طول خمی میلگرد

طول خم میلگرد یکی از موثرترین عوامل در جلوگیری از میلگرد در بتن است. به همین دلیل طول خم میلگرد در فونداسیون یا طول خم میلگرد فونداسیون اهمیت زیادی دارد. عموماً در کلیه مقاطع بتن آرمه، نیروهای کششی یا فشاری در میلگردها در هر مقطع باید با مهار آنها در دو طرف آن مقطع بتنی منتقل شود. بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران، انسداد میلگردها در بتن با یک یا ترکیبی از سه روش زیر امکان پذیر است:

الف- وجود پیوستگی بین بتن و میلگرد در کناره میلگرد.

ب- ساخت قلاب استاندارد در انتهای آرمیچر (خم آرمیچر)

ج- استفاده از وسایل مکانیکی در طول میلگرد

در روش دوم، انتهای میله ها به صورت قلاب خم می شوند تا میله کششی با قلاب ها محکم شود. طبق مقررات ملی ساختمان ایران، فصل نهم، هر خمی که در زیر توضیح داده شده است، قلاب استاندارد (استاندارد خم) محسوب می شود:

1- طول خم میلگردهای اصلی

یک خم نیم دایره (انتهای 180 درجه) و طول مستقیم حداقل 4db که در انتهای عقب نباید کمتر از 60 میلی متر باشد. (db به قطر اسمی پشت در میلی متر اشاره دارد)

خم 90 درجه (گونیا) و دویدن مستقیم باید حداقل 12 دسی بل در انتهای آزاد میلگرد باشد.

2- طول خم آرمیچر برای الیاف شکاف و چموت

خم 90 درجه (گونیا) و حداقل 6 دسی بل طول مستقیم، بنابراین برای الیاف بالای 16 میلی متر و قطر کمتر از 25 میلی متر، انتهای آزاد زیر 60 میلی متر است.

خم 90 درجه (گونیا) و حداقل 2db طول مستقیم در انتهای آزاد میلگرد، برای میلگردهای با قطر بیشتر از 16 میلی متر و کمتر از 25 میلی متر.

خم 135 درجه به اضافه حداقل 6 دسی بل طول مستقیم به طوری که در انتهای آزاد میلگرد کمتر از 60 میلی متر نباشد.

برای اطلاع از الزامات بیشتر برای محاسبه طول میلگرد خم شده و ضریب تصحیح ازدیاد طول میلگرد، لازم است به آخرین ویرایش (1399) عنوان 9 مقررات ملی ساختمان مراجعه شود.

میز فشاری

منحنی های استاندارد برای بستن میله های عرضی مطابق با الزامات جدول شماره در نظر گرفته شده است. 1. بعلاوه قلاب ها یا خم های استاندارد برای نگه داشتن میله های طولی آجدار در حالت کشش مطابق با الزامات جدول شماره در نظر گرفته می شود. ° 2.

خم استاندارد برای بستن میله های عرضی

جدول شماره

خم های استاندارد برای نگه داشتن میله های طولی نوار در کشش

جدول شماره 2

منحنی انگلیسی

در زیر جدولی با اشکال مختلف میلگردهای میلگرد فولادی بر اساس استانداردهای بین المللی BS 4466 1998، BS 8666 2000 و BS 8666 2005 را مشاهده می کنید. در این جدول، هر میلگرد فولادی با یک کد نشان داده شده است. کدهای جدول زیر رایج ترین کدهای خمی میلگردهای تقویت کننده با جزئیات در مورد اندازه و طول خم هستند.

میز طبق استانداردهای بین المللی خم شده است

فولاد منحنی یک تا شش چیست؟

یک تا شش تکرار کنید، یعنی اگر آرمیچر 6 سانتی متر ارتفاع داشته باشد می توان یک سانتی متر داخل آن را پایین آورد. حلقه های یک تا شش در ستون های ساختمانی و دو بعد زیر استفاده می شود:

ابعاد ستون بالا را تغییر دهید

وصله ای که میلگرد را می پوشاند

برای درک بهتر مفهوم خم یک تا شش میلگرد، هر یک از کاربردهای آن را با یک مثال توضیح می دهیم.

1- برای تغییر ارتفاع بعد ستون از کلیدهای 1 تا 6 استفاده کنید

اگر ابعاد ستون های طبقه اول در سازه های بتنی (یا فولادی) 70*70 باشد و بخواهیم اندازه ستون های طبقه بعدی را به 60*60 تغییر دهیم، از قوس شبکه ای 1 تا 6 استفاده می شود. برای این منظور در هنگام رسیدن به نقطه اتصال ستون 70*70 از یک یا شش بعد منحنی استفاده می شود.

به عنوان مثال، اگر ضخامت سقف 30 سانتی متر باشد، تقسیم 30 بر 6 می شود 5. این بدان معنی است که ابعاد ستون می تواند 50 سانتی متر در هر طرف متفاوت باشد. البته این سوال در مورد ستون های میانی صدق می کند. برای ستون های کناری، ابعاد ستون باید از داخل تغییر کند، اما ضلع بیرونی ستون بدون تغییر باقی می ماند.

نکته مهم دیگر این است که حداکثر طول اصلاح شده قابل استفاده برای سیم پیچی 1 تا 6 کمتر از 7.5 سانتی متر در دو طرف میله است. برای طول های بیشتر از 7.5 سانتی متر روش دیگری باید اتخاذ شود. مثلاً اگر بخواهیم ابعاد ستون 70*70 را به 50*50 تغییر دهیم، باید برای هر ضلع 10 سانتی متر (یعنی بیش از 7.5 سانتی متر) تغییر دهیم، بنابراین تغییر از یک به شش دور دیگر امکان پذیر نیست.

میله های خم 1 تا 6

2- از چین های 1 تا 6 برای ثابت کردن میله طولی ستون استفاده کنید

همانطور که گفتیم، یکی دیگر از کاربردهای یک تا شش خم، وصله زدن میله های طولی ستون ها است. بنابراین، میله های بالا یا پایین را خم می کنیم (حداکثر خم شدن باید 1 تا 6 باشد) و آنها را به میله های طرف مقابل وصله می کنیم. نکته مهم اینجا مسافت پیموده شده است

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *