دسته‌بندی نشده

مقاومت تیرآهن چقدر است؟

از تیرهای فولادی در ساخت پل ها و حتی ستون ها در سازه های فلزی استفاده می شود و وظیفه اصلی آنها تحمل فشار وارده به سازه می باشد. اگر این محصول استانداردهای لازم را داشته باشد از مقاومت بالایی در برابر حوادث برخوردار است. اما به نظر شما پرتو چقدر قوی است؟ این سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم. با ما بمان.

از دکمه های بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

جزئیات فنی انواع تشعشعات

یکی از ویژگی های مهم تیرآهن استاندارد بودن آن است. این محصولات بر اساس سه استاندارد تولید می شوند که شامل استانداردهای IPE، INP و IPB می باشد. استاندارد IPE مربوط به ایران و اروپا است و بارزترین ویژگی تیرآهن IPE این است که ضخامت بال های آن در تمام طول این هدف کاملاً یکسان است.

این محصول در ارتفاع 600 تا 800 میلی متر تولید می شود. همچنین این طول تیرها در طول های بین 6 تا 12 متر ساخته و عرضه می شود.

استحکام تیر به قیمت تیر بستگی دارد. هر چه این محصول پایدارتر باشد، قیمت آن بیشتر است.

محصولات چوبی از انواع چوب

پرتو IPE یا (پرتو معمولی)

این تیر آهن IPE کوتاه شده و طول آن از 8 متر تا 16 متر است. این نوع تیرآهن در ایران کاربرد فراوانی دارد.

تیر آهنی نیمه عریض

این تیرها با نام تیر آهن سبک نیز شناخته می شوند و مشابه INP هستند. تفاوت های زیادی در این تیر وجود دارد از جمله ضخامت کمتر و طول بال معمولی.

این محصول با علامت اختصاری IPE نشان داده شده است. شرکت های زیادی در کشور این محصول را تولید می کنند. طول تیر نیمه عریض بین 8 تا 16 متر و عرض آن از 46 میلی متر تا 220 میلی متر است.

تیر بال پهن

این تیر نسبت به دو نوع دیگر سبکتر است و طول بالهای آن برابر با ارتفاع آن است. یک تیر بال پهن که در تیرها و خرپاها استفاده می شود. این نوع تیر آهن با علامت اختصاری IPBL مشخص می شود.

با توجه به ظاهر این محصول که بدنه و بال پهنی دارد به آن تیر آهنی آن نیز می گویند; زیرا شکل آن شبیه حرف H انگلیسی است.

دهان عسل

این محصول نسبت به سایر پولیش های آهن کاربرد کمتری دارد. چون مشکلات بیشتری دارد لانه زنبوری به جای تیرهای فولادی با دست یا ماشین برش ساخته می شود لانه زنبوری نسبت به سایرین استحکام کمتری دارد اما باید به تیرهای اصلی و براکت ها متصل شود.

اگر سنگ آهن دارای علامت اختصاری CNP باشد به معنی سنگ آهن است. طول این تیر فولادی 12 تا 18 متر است. همچنین دارای ارتفاع 80-300 میلی متر است. اگر در کنار علامت اختصاری عددی مشاهده کردید نشان دهنده ارتفاع تیر فولادی است. مثال: CNP18 به این معنی است که این عسل از 18 میله تهیه می شود.

مقاومت تیر در اندازه های مختلف چقدر است؟

در واقع از تیرآهن معمولاً برای مقاوم سازی ساختمان، سوله و سازه استفاده می شود و وزن ساختمان را به پی و سپس به زمین منتقل می کند. تیرهای آهن از درصد مشخصی کربن و آهن تولید می شوند.

مقاومت تیر

این قطعات فولادی ظرفیت باربری محوری و جانبی خوبی دارند. این محصولات لرزش زیادی نیز دارند. همه این ویژگی ها مربوط به پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. اگر کارخانه ها تیرآهن های خود را بر اساس استانداردهای جهانی تولید کنند، به راحتی می توان با فرمول وزن انواع تیرآهن را محاسبه کرد و سپس استقامت تیر فولادی را محاسبه کرد. این محاسبات با استفاده از جدول وزن پیوست انجام می شود.

یکی از عوامل مهم در ظرفیت باربری این محصول رعایت استانداردهای لازم می باشد. همچنین مهندسان ساختمان علاوه بر رعایت استانداردهای سازندگان، موظفند از مواردی مانند رنگ ضد اکسیداسیون نیز استفاده گسترده ای داشته باشند تا عمر این محصولات به مرور زمان کاهش نیابد.

محاسبه وزن تیر با استفاده از جداول استاندارد بسیار ساده است. در واقع با استفاده از توضیحات هر نور می توان به راحتی تلرانس آن را بدست آورد. همچنین نحوه قرارگیری تیر بر روی تکیه گاه و نصب آن نیز بر مقاومت آن تأثیر می گذارد.

مقاومت تیر 14

به عنوان مثال یکی از عواملی که بر مقاومت میله 14 تأثیر می گذارد مواد اولیه و کارخانه است. معمولاً از مقاومت این محصول برای ساخت و سازهای سنگین استفاده نمی شود.

مقدار مقاومت نور 16 است

در عین حال استحکام تیر 16 گیج زیاد است و از این محصول اغلب برای سقف ها، پوشش ستون ها، ساختمان های کشاورزی و پل های بزرگ استفاده می شود.

مقدار مقاومت تیر 18 است

بدون در نظر گرفتن این دو سایز، سایز 18 تیر نسبت به سایزهای 14 و 16 وزن بیشتری دارد، بنابراین ماندگاری بیشتری دارد. این محصول به دلیل مقاومت بالا به عنوان ستون اصلی استفاده می شود. این محصول معمولا در سازه های سنگین استفاده می شود.

مقاومت تیرآهن چقدر است؟

مقاومت تیرآهن چقدر است؟

نتیجه

تیرآهن یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی در صنعت ساختمان است. در این مقاله به معرفی و ارزیابی مقاومت دارویی می پردازیم. همانطور که گفتیم این تخته ها از چهار نوع اصلی شامل چوب معمولی یا اروپایی، بال پهن، صلیب متوسط ​​و لانه زنبوری ساخته می شوند.

هر کدام از این تیرآهن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که به آنها اشاره کردیم. علاوه بر این، نحوه محاسبه مقاومت تیر را مورد بحث قرار دادیم که با استفاده از جدول تحمل بار تیر انجام می شود.

سوالات متداول

وظیفه اصلی تیر چیست؟

معمولاً از تیرآهن در ساخت ساختمان ها، سوله ها و حتی پل های فولادی استفاده می شود که وظیفه تحمل وزن سازه و ایجاد مقاومت بیشتر برای ساختمان را دارند.

مقاومت تیر در اندازه های مختلف چقدر است؟

هر سایز این محصول به جز استفاده متفاوت، مقاومت متفاوتی دارد. به عنوان مثال تیرآهن سایز 18 که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد نسبت به سایز 14 و 16 مقاومت بیشتری دارد.

مقاومت در برابر تشعشع چیست؟

مقاومت تیر

مشخصات فنی انواع قطعات استحکام قطعات با اندازه های مختلف چقدر است؟

از تیرهای فولادی در ساخت ستون ها در پل ها و سازه های فلزی استفاده می شود. وظیفه اصلی آن تحمل فشار بر سازه است. در صورتی که این محصول دارای استانداردهای لازم باشد در برابر حوادث بالا مقاومت خواهد کرد. اما به نظر شما این پرتو چقدر قوی است؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

از دکمه های بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

اطلاعات ویژه برای انواع گیاهان

یکی از مهمترین مشخصات تیرآهن، استانداردهای آن است. این محصولات بر اساس سه استاندارد تولید می شوند که شامل استانداردهای IPE، INP و IPB می باشد. استاندارد IPE مربوط به ایران و اروپا است و بارزترین ویژگی تیرآهن IPE این است که ضخامت بال های آن در تمام طول تیر دقیقاً یکسان است.

این محصول بین 600 تا 800 میلی متر طول تولید می کند. همچنین طول این تیرآهن های ساخت و عرضه شده توسط ما بین 6 تا 12 متر می باشد.

استحکام تیر به مقدار چوب مربوط می شود. هرچه این محصول مقاومت بیشتری داشته باشد قیمت آن بیشتر است.

مشخصات انواع تیرآهن

حامل IPE یا ( حامل مشترک)

این میله آهنی با علامت اختصاری IPE مشخص می شود و طول آن بین 8 تا 16 متر است. این نوع زره در ایران به وفور دیده می شود.

تیر فولادی به عرض یک چهارم

این تیر به تیر آهن سبک نیز معروف است و شبیه INP است. تغییرات متعددی در این تیرها وجود دارد، از جمله ضخامت کمتر و داشتن طول بال معمولی.

این محصول با علامت اختصاری IPE مشخص می شود، شرکت های زیادی در کشور این محصول را تولید می کنند. تیرهای نیمه عریض دارای طول 8 تا 16 متر و عرض 46 میلی متر تا 220 میلی متر هستند.

تیر بال پهن

این چوب نسبت به دو نوع دیگر سبکتر است و طول بالهای آن به اندازه ارتفاع آن است. فلنج پهن در تیرها و خرپاها استفاده می شود. این نوع تیر آهن با علامت اختصاری IPBL مشخص می شود.

این محصول به دلیل داشتن ظاهری پهن و پره دار، بلوک آهنی نیز نامیده می شود. زیرا شکل آن شبیه حرف H انگلیسی است.

پرتو زنبور عسل

این محصول نسبت به سایر فولادها قیمت کمتری دارد. زیرا معایب زیادی دارد. زنجیر لانه زنبوری با ریسندگی ساخته نمی شود، بلکه با دست یا برش فلز ساخته می شود. چراغ های لانه زنبوری نسبت به سایرین قدرت کمتری دارند، اما باید به چراغ اصلی و تکیه گاه متصل شوند.

اگر تیر آهنی دارای علامت اختصاری CNP باشد، به معنای تیر آهن سلولی است. طول این تیر آهنی از 12 تا 18 متر است. علاوه بر این، ارتفاع آن از 80 تا 300 میلی متر است. اگر در کنار علامت اختصاری عددی مشاهده کردید نشان دهنده ارتفاع این تیر آهنی است. به عنوان مثال: CNP18 یعنی این تیر لانه زنبوری از 18 تیر تشکیل شده است.

استحکام اندازه های مختلف تیر چقدر است؟

یعنی از تیر برای مقاوم سازی ساختمان، سوله و به طور کلی سازه استفاده می شود و بار ساختمان را به پی و سپس به زمین منتقل می کند. تیرهای آهن از نسبت معینی از زغال سنگ و آهن ساخته می شوند.

مقاومت تیر

این قطعات فولادی ظرفیت باربری محوری و جانبی خوبی دارند. جذب ارتعاش این محصولات نیز بالاست. تمام خواص ذکر شده آن را به یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. در صورتی که کارخانه های تولیدی تیرآهن خود را بر اساس استانداردهای جهانی تولید کنند، می توان به راحتی وزن انواع تیرآهن را با استفاده از فرمول محاسبه و در نهایت میزان تحمل فولاد را محاسبه کرد. این محاسبات با استفاده از جدول ظرفیت بار انجام می شود.

یکی از عوامل مهم در ماندگاری این محصول رعایت استانداردهای لازم می باشد. از طرفی مهندسین عمران علاوه بر رعایت استانداردهای تعیین شده توسط شرکت سازنده، از مواردی مانند آنتی اکسیدان ها نیز به درستی استفاده کنند تا سلامت این محصولات به مرور زمان خراب نشود.

محاسبه بار تیر با استفاده از جداول استاندارد بسیار آسان است. در واقع با استفاده از ویژگی های هر چوب به راحتی می توان به تحمل آن دست یافت. علاوه بر این، نحوه پشتیبانی و بارگذاری تیر نیز بر مقاومت آن تأثیر می گذارد.

مقاومت تیر 14

به عنوان مثال یکی از عوامل موثر بر مقاومت تیر 14 ماده اولیه و محل تولید می باشد. معمولاً از استحکام این محصول برای سازه های سنگین استفاده نمی شود.

مقاومت کل سیم پیچ 16 است

در عین حال استحکام تیر 16 گیج بیشتر است و معمولا از این محصول برای پوشش سقف و ستون، خرپا سازی و پل سازی بزرگ استفاده می شود.

مقدار مقاومت نور 18 است

بدون در نظر گرفتن این دو سایز، تیرهای سایز 18 نسبت به سایز 14 و 16 سنگین تر هستند، بنابراین مقاومت بیشتری دارند. این محصول به دلیل مقاومت بالایی که دارد به صورت ستونی مورد استفاده قرار می گیرد.به طور کلی از این محصول در سازه های سنگین استفاده می شود.

نتیجه

تیرآهن یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است. در این مقاله به معرفی و تست مقاومت این محصول پرداخته ایم. همانطور که گفتیم چهار نوع پرتو اصلی شامل پرتو رایج یا اروپایی، پرتو پهن، پرتو نیمه پهن و کندو وجود دارد.

هر کدام از این تیرآهن ها ویژگی منحصر به فردی دارند که به آن اشاره کردیم. علاوه بر این، نحوه محاسبه مقاومت تیر را که با استفاده از جدول تحمل بار تیر انجام می شود، مورد بحث قرار می دهیم.

سوالات متداول

وظیفه اصلی تیر چیست؟

معمولاً در ساخت ساختمان ها، سوله ها و حتی پل های فولادی از تیرآهن استفاده می شود که نقش آن ها حمل بار بر روی سازه و ایجاد مقاومت بالایی برای ساختمان است.

مقاومت نور در اندازه های مختلف چگونه متفاوت است؟

ابعاد این محصول جدا از کاربردهای متفاوت، مقاومت های متفاوتی نیز دارد. به عنوان مثال تیرآهن 18 متری در صنعت ساختمان از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به گیج 14 و 16 برخوردار است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *