دسته‌بندی نشده

مقاومت کششی میلگرد

نقش میلگرد رامکا

استحکام کششی و مقاومت در برابر تنش دو عامل اصلی و ضروری هستند که کیفیت سازه و طول عمر آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین یکی از آزمایشاتی که بر روی این صفحات فولادی پس از ساخته شدن انجام می شود، تست کشش است. نتایج این تست در انتخاب قطعه فولادی مناسب سازه مورد نظر کمک زیادی به شما می کند. میزان استحکام کششی مستقیماً بر قیمت میلگرد تأثیر می گذارد و هر چه ارزش آن بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. در این مقاله مقاومت کششی، نحوه محاسبه مقاومت کششی میلگرد، اهمیت آن و همچنین جدول مقاومت کششی توضیح داده شده است. این مقاله مفید از اصفهان آهن را دنبال کنید.

استحکام کششی آرمیچر چقدر است؟

مقاومت هر ماده در برابر شکست به استحکام کششی آن اشاره دارد. در مورد میلگرد حداکثر مقاومت کششی که این مقطع فولادی قبل از شکستن می تواند تحمل کند، مقاومت کششی نامیده می شود و اندازه آن کیلوگرم بر سانتی متر مربع یا نیوتن بر متر مربع است. در واقع این عدد نشان دهنده ضعف اپیزود است.

نیروی میلگرد

دو اصطلاح دیگر که برای تعریف تحمل میلگرد استفاده می شوند، مقاومت کششی و مقاومت کششی هستند. استحکام کششی هر میلگرد تقویتی را می توان با انجام عملیاتی مانند آلیاژسازی، عملیات حرارتی یا کار سرد افزایش داد.

استحکام کششی فولاد تقویت کننده را محاسبه کنید.

تولیدکنندگان از گیره استفاده می کنند و برای محاسبه مقاومت فشاری قطعات تولیدی، تست تنش روی محصولات خود تولید می کنند. نتایج به دست آمده از این آزمایشات مهمترین عامل در تعیین کیفیت محصول می باشد. تست ریباند با ابزارهای مختلفی مانند تست پایداری و دینامومتر انجام می شود.

دستگاه مذکور به کامپیوتری متصل است که پس از اتمام تست منحنی خروجی به نام ولتاژ تنش را نمایش می دهد. با توجه به برخی نقاط خاص این منحنی می توان میزان مقاومت کششی، شکستگی و خزشی را بدست آورد.

استحکام کششی آرماتور را محاسبه کنید

برای این آزمون ابتدا دو امتیاز را مشخص می کنند. لازم به ذکر است که فاصله بین دو علامت ذکر شده باید حداقل 5 برابر بیشتر از قطر قطعه باشد. در مرحله بعد دستگاه روشن شده و فشار آن 6 تا 8 بار تنظیم می شود و سپس نقاط مشخص شده روی فک های دستگاه قرار می گیرد. این آزمایش تا زمان شکستن قطعه ادامه می یابد.

دلایل اهمیت جدول مقاومت کششی میلگرد

اما چرا میزان تنش اهمیت دارد؟ دلیل اصلی اهمیت این موضوع، نیاز به افزایش مقاومت کششی بتن است. همانطور که می دانید بتن استحکام کششی بسیار کمی دارد و زمانی که هوا گرم و سرد می شود، به دلیل انبساط و انقباض، مقاومت کششی بیشتری اعمال می شود. بنابراین استفاده از محصولات با مقاومت کششی بالا باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود.

از آنجا که میلگردهای تقویت کننده یکی از مهمترین مصالح ساختمانی هستند. نیروی قوی زلزله است. حوادثی مانند طوفان و سایر علل طبیعی و غیرطبیعی بعداً شکل ساختمان را تغییر می دهد.

با توجه به دلایل ذکر شده، اطلاعات بهره وری انرژی باید توسط تولیدکنندگان در دسترس و در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد. مهندسان سازه از این اعداد برای محاسبه دقیق مقاومت کششی و تحمل میلگرد در برابر مواد مختلف استفاده می کنند.

با نقاط قوت نسبی انواع میلگرد آشنا شوید

یکی از روش های ساخت میلگرد در کشور ما استفاده از استاندارد روسیه GOST 5781 می باشد که بر اساس این استاندارد واحدهای تولیدی A2، A3 به 4 دسته A4 و A1 تقسیم می شوند. در این جدول از A1 برای میلگردهای ساده و بقیه برای انواع آجدار استفاده می شود. ذوب آهن اصفهان یکی از تولیدکنندگان عمده این میلگرد پرکاربرد می باشد که محصولات خود را طبق استاندارد فوق در سه گروه زیر تولید می کند.

گروه A1: همانطور که گفته شد این محصول یکی از انواع ساده و تخت می باشد. همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است مقاومت کششی آن نسبت به سایر گروه ها کمتر است. این نوع قطعه دارای تغییرات نسبی 25 درصدی بوده و در جوشکاری و ساخت کاربرد دارد.

گروه A2: قطعاتی از این نوع به صورت دنده ای تولید می شوند. تغییر شکل نسبی در هنگام شکست حدود 19 درصد است، بنابراین به آن آرماتور نیمه خشک و نیمه نرم می گویند و دارای الگوی فنر مانند است. این نوع عموماً برای عملیات خنک سازی استفاده می شود نه جوشکاری.

گروه A3: این گروه کالایی دارای بالاترین ظرفیت بوده و به دلیل مقاومت بالا یکی از پرکاربردترین قسمت های بازار می باشد. این محصول دارای کشش نسبی 14 درصد است و به عنوان تقویت کننده خشک شناخته می شود. توجه داشته باشید که این قطعه برای جوشکاری و اصلاحات زیاد مناسب نیست و عمدتاً در صنعت ساخت و ساز سویا استفاده می شود.

در زیر جدول مقاومت کششی میلگرد طبق طبقه بندی استاندارد GOST 5781 را مشاهده می کنید. در بین دسته بندی های فوق، فرمت A4 بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گروه نوع مقاومت کششی (kg/cm) تغییر نسبی هنگام برش

میله تقویت کننده ساده A1 3600 25%

آرماتور آجدار مارپیچی A2 5000 19 %

Tori the Devourer 6000 14%

نتیجه

یکی از عوامل مهمی که در کیفیت و عمر سازه تاثیر ویژه ای دارد مقاومت میلگرد می باشد. از آنجایی که این ماده نقش مهمی در انتخاب متریال مناسب برای استفاده از آن دارد، تولید کننده موظف است تعداد مربوطه را به لیست محصولات اضافه کند. در این مقاله، ما به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت می کنیم، نحوه محاسبه، فرآیند و چرایی اهمیت آن است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

سوالات رایج

قدرت تسلیم میلگرد چقدر است؟

تحمل هر ماده ای در برابر تغییر شکل استحکام تسلیم نامیده می شود. این مقدار با درجه انعطاف پذیری نسبت معکوس دارد.

چرا آزمایش خمش میلگرد مهم است؟

زیرا اگر استحکام و عملکرد اجزای مورد استفاده در ساخت و ساخت پل زیاد نباشد مقاومت آن در برابر ضربه و لرزش ضعیف بوده و احتمال ریزش آن وجود دارد.

تست کشش میلگرد چگونه انجام می شود؟

برای این منظور از ماشین ها و دستگاه های مختلفی مانند دستگاه های پایداری و دینامومتر استفاده می شود.

چگونه استحکام کششی میلگرد را محاسبه کنیم؟

مقاومت – استرس – میلگرد

استحکام کششی میلگرد چقدر است محاسبه مقاومت کششی میلگرد به دلیل اهمیت نمودار مقاومت کششی میلگرد که مقاومت کششی انواع مختلف میلگرد را آزمایش می کند، مهم است.

استحکام کششی میلگرد و نقطه تسلیم آن دو عامل مهم و ضروری هستند که بر کیفیت سازه و عمر مفید آن تأثیر بسزایی دارند. بنابراین یکی از آزمایشاتی که پس از تولید روی این قطعات فولادی انجام می شود، تست کشش است. نتایج این آزمایشات به شما در انتخاب پروفیل فولادی مناسب برای سازه مورد نظر کمک می کند. سطح استحکام کششی مستقیماً بر قیمت آرماتور تأثیر می گذارد و هر چه مقدار آن بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر است. در این مقاله مقاومت کششی، نحوه محاسبه مقاومت کششی میلگرد، مفهوم آن و همچنین جدول مقاومت کششی توضیح داده شده است. با این مطلب مفید اصفهان آهن همراه باشید.

صوتی از این مقاله

مقاومت کششی میلگرد چقدر است؟

تحمل شکست هر جسم به معنای استحکام کششی آن است. در مورد آرماتور، حداکثر نیروی کششی که این پروفیل فولادی می تواند قبل از شکستن تحمل کند، مقاومت کششی نامیده می شود و واحد اندازه گیری آن کیلوگرم بر سانتی متر مربع یا نیوتن بر متر مربع است. در واقع این عدد نشان دهنده شکنندگی قطعه است.

سیمبا کششی میلگرد

دو اصطلاح دیگر که برای تعریف تحمل آرماتور استفاده می شود، مقاومت کششی و مقاومت کششی است. مقاومت کششی هر آرماتور را می توان با انجام عملیاتی مانند آلیاژسازی، عملیات حرارتی یا کار سرد افزایش داد.

مقاومت کششی میلگرد

مقاومت کششی میلگرد

استحکام کششی میلگرد تقویت کننده را محاسبه کنید

سازندگان از تست های دقیق و نشتی روی محصولات خود برای اندازه گیری استحکام کششی قطعات ساخته شده استفاده می کنند. نتایج این آزمایش یکی از مهمترین عوامل در تعیین کیفیت محصول می باشد. تست مقاومت با دستگاه های مختلفی مانند دستگاه های پایداری و دینامومتر انجام می شود.

دستگاه مذکور به کامپیوتری متصل است که پس از اتمام آزمایش، منحنی خروجی به نام تنش-کرنش را نمایش می دهد. با توجه به نقاط خاصی در این منحنی می توان مقدار مقاومت کششی، مقاومت شکست و استحکام تسلیم را تعیین کرد.

محاسبه قدرت طعم تقویت کننده

در این آزمون ابتدا دو امتیاز را در هر بخش مشخص می کنند. لازم به ذکر است که فاصله بین دو پله ذکر شده باید حداقل 5 برابر قطر قطعه باشد. در مرحله بعد دستگاه روشن شده و فشار آن بر روی 6 تا 8 بار تنظیم می شود و سپس نقاط ثابت در فک های محصول قرار می گیرد. این آزمایش تا زمان شکستن قطعه ادامه می یابد.

دلیل اهمیت جدول مقاومت کششی آرماتور

اما چرا میزان مقاومت کششی مهم است؟ دلیل اصلی اهمیت این مشکل نیاز به افزایش مقاومت کششی بتن است. می دانید که بتن مقاومت کششی بسیار کمی دارد و با گرم شدن و سرد شدن هوا نیروی کششی زیادی در اثر انبساط و انقباض را تجربه می کند. بنابراین استفاده از محصولات با مقاومت کششی بالا باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود.

از آنجایی که شن و ماسه یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است، نیروهای زیادی باعث تغییر شکل ساختمان پس از حوادثی مانند زلزله، باد و سایر حوادث طبیعی و غیرعادی می شود.

بنا به دلایل ذکر شده، اطلاعات استحکام کششی باید توسط سازندگان ارائه شود و در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد. مهندسان سازه از این اعداد برای محاسبه دقیق استحکام کششی و تحمل میلگرد در برابر عوامل مختلف استفاده می کنند.

تست مقاومت کششی انواع میلگرد.

یکی از روش های ساخت میلگرد در کشور ما استاندارد GOST 5781 روسیه می باشد که بر اساس این استاندارد قطعات محصول به 4 دسته A2، A3، A4 و A1 تقسیم می شوند. در این نامگذاری از A1 برای میلگرد ساده و بقیه دسته ها برای انواع دنده استفاده می شود. ذوب آهن اصفهان یکی از تولیدکنندگان مطرح این قطعه فولادی پرکاربرد است که محصولات خود را طبق استاندارد فوق در سه گروه زیر تولید می کند.

گروه A1: همانطور که گفته شد این محصول از انواع ساده و تخت است. استحکام کششی آن نیز نسبت به سایر گروه ها کمتر است و در جدول زیر نشان داده شده است. از آنجایی که تغییر شکل نسبی این نوع قطعه 25 درصد است در جوشکاری و آهنگری کاربرد دارد.

گروه A2: این نوع قطعات به صورت آجدار تولید می شوند. به دلیل تغییر شکل نسبی در شکست حدود 19 درصد به آرماتورهای نرم و نیمه نرم معروف است و دارای آج فنری شکل است. این نوع معمولاً برای عملیات کوئنچ استفاده می شود و در جوشکاری استفاده نمی شود.

گروه A3: این گروه از محصولات دارای بالاترین استحکام کششی بوده و به دلیل مقاومت بالا یکی از پرکاربردترین قطعات موجود در بازار می باشد. این محصول دارای تغییر شکل نسبی 14 درصد بوده و به میلگرد خشک معروف است. توجه داشته باشید که این قطعه برای جوشکاری مناسب نیست و تغییر شکل های زیادی دارد و بیشتر برای کارهای ساختمانی و عملیات صنعتی در سویل استفاده می شود.

در زیر جدول مقاومت کششی میلگرد بر اساس طبقه بندی استاندارد GOST 5781 را مشاهده می کنید. در بین انواع فوق از نوع A4 به ندرت استفاده می شود.

گروه نوع مقاومت کششی (kg/cm) کرنش نسبی در هنگام شکست.

ناامیدی

یکی از پارامترهای مهمی که بر کیفیت سازه و عمر مفید آن تاثیر ویژه ای دارد، مقاومت کششی فولاد تقویت کننده است. از آنجایی که این عامل نقش مهمی در انتخاب مواد مناسب برای کاربرد مورد نظر دارد، تولیدکنندگان موظفند شماره آنها را در کاتالوگ محصولات خود درج کنند. در این مقاله به تفصیل این فاکتور کلیدی، نحوه محاسبه، فرمول و اهمیت آن را توضیح داده ایم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

بهره وری فیکسچر چقدر است؟

تحمل هر ماده در برابر تغییر شکل، مقاومت تسلیم نامیده می شود. این مقدار با درجه کشسانی نسبت معکوس دارد.

چرا آزمایش کشش میلگرد بسیار مهم است؟

زیرا اگر استحکام کششی و تسلیم اجزای مورد استفاده در ساخت و ساز و پل سازی زیاد نباشد، مقاومت آنها در برابر ضربه و لرزش بسیار ضعیف بوده و مستعد ریزش هستند.

تست کشش میلگرد چگونه انجام می شود؟

برای این منظور از ابزارها و وسایل مختلفی مانند دستگاه پایداری و دینامومتر استفاده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *