دسته‌بندی نشده

مقدار تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک تا سه طبقه

مقدار کل مورد نیاز برای مصالح ساختمانی بر اندازه مساحت مورد نیاز برای ساخت و ساز تأثیر می گذارد چگونه میزان چوب مورد نیاز برای ساخت و ساز را محاسبه کنیم چگونه وزن متراژ مورد استفاده برای ساخت و ساز را محاسبه کنیم؟

تیرهای مورد استفاده در ساخت و ساز با توجه به نیاز پروژه و تعداد طبقات سازه متفاوت است. یکی از عوامل مهم میزان استفاده از تیرآهن فولادی در ساخت یک ساختمان است و باید به آن توجه ویژه ای شود. زیرا این موضوع در هزینه های نهایی تاثیر زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد میزان حمل و نقل مورد نیاز یک ساختمان یک یا سه طبقه صحبت کنیم، اگر قصد ساخت سازه را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

محاسبه تیرهای مورد نیاز ساختمان

این محصول فولادی یکی از پرفروش ترین قطعات فولادی است و نقش مهمی در سازه های بتنی و فلزی دارد. نقش این عضو مهم سازه تحمل بار، خمش و نیروهای برشی موجود در ساختمان است. این امر منجر به دقت لازم در انتخاب نوع و تعویض شد.

قبل از اجرای پروژه لازم است مقدار مورد نیاز این محصول با توجه به طرح مورد نظر تعیین و هزینه آن محاسبه شود. این مسئولیت معمار است. استفاده از تیرآهن اشتباه یا انتخاب اندازه نامتعادل می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سازه وارد کند.

تیرهای مورد نیاز ساختمانهای یک طبقه

در ساختمان یک طبقه معمولا از تیرهای 12 گیج برای ستون استفاده می شود. اگر مبالغ بالاتری را برای این ساختمان انتخاب کنیم، هزینه های ما افزایش می یابد. برای محاسبه تیر مورد نیاز یک ساختمان یک طبقه، باید وزن یک تیر را پیدا کرده و در عدد آن ضرب کنید.

نور برای یک ساختمان دو طبقه مورد نیاز است

در ساختمان های یک طبقه اغلب از تیرهای سایز 12 برای ستون ها استفاده می شود. اگر سایز بزرگتری برای این ساختمان انتخاب کنیم هزینه های ما افزایش می یابد. برای محاسبه تیر مورد نیاز برای یک ساختمان یک طبقه، باید وزن یکی از تیرها را پیدا کرد و آن را در عدد آن ضرب کرد.

چوب برای ساختمان سه طبقه مورد نیاز است

ساختمان های سه طبقه باید دوام و استحکام بیشتری داشته باشند، بنابراین نوع چوب به کار رفته در این سازه یکی از جنبه های مهم آن است. با در نظر گرفتن هر عاملی که بر ساخت سازه تأثیر می گذارد، امکان تغییر نوع و اندازه دوچرخه وجود خواهد داشت.

تیرها برای ساخت و ساز مورد نیاز است

در نهایت می توان گفت که تعداد تخته های مورد نیاز بر اساس تعداد طبقات ساختمان محاسبه می شود. برای این کار، مهندس باید تعداد اجزای فولادی مورد نیاز برای ساخت، تعداد طبقات و نوع ساختمان را به طور دقیق محاسبه کند و کار درخت را به شما اطلاع دهد.

عوامل موثر در محاسبه تیرهای ساختمان

در واقع برای تعیین تعداد تیرها و طبقات مورد نیاز یک ساختمان باید نوع سازه (بتنی یا فلزی) را مشخص کرد. از آنجایی که تیرها به سه دسته اصلی، اصلی و فرعی تقسیم می شوند، باید با توجه به نوع سازه و جداسازی مورد استفاده قرار گیرند. اسکلت فلزی به دلیل خواصی مانند استحکام و دوام بیشتر در ساخت و ساز استفاده می شود. البته با توجه به قیمت بالای آرماتور در بازار، استفاده از اسکلت بتنی برای سازه نسبت به اسکلت فلزی مقرون به صرفه تر است.

تیرآهن برای ساختمان های یک، دو و سه طبقه مورد نیاز است

تیر مورد نیاز برای خانه های یک، دو و سه

نحوه محاسبه مقدار چوب مورد نیاز برای یک ساختمان

برای محاسبه تعداد تیرها نمی توان یک فرمول خاص و کلی ارائه داد. یکی از مهمترین پارامترهای موثر بر تعداد تیرها، نوع اسکلت ساختمان (فلزی یا بتنی) است. علاوه بر این نوع، عملکرد تیر و انتظاری که از نصب آن در سازه داریم بسیار مهم است. به عنوان مثال در ساختمانی با اسکلت فلزی، صرف نظر از میلگردهای به کار رفته در سقف، 40 تا 70 کیلوگرم میلگرد در هر متر مکعب ساختمان مورد نیاز است. در اسکلت های بتنی به دلیل استفاده کم از تیرآهن، این مقدار بین 35 تا 60 کیلوگرم بر متر مکعب تعیین می شود.

ناگفته نماند که استفاده از سازه های فولادی در ساختمان های بلند یا چند طبقه به دلیل استحکام و دوام بسیار سودمند است. علاوه بر نکات ذکر شده، سبک بودن اسکلت فولادی باعث کاهش وزن کل ساختمان می شود. همچنین مقاومت بیشتری در برابر نیروهای جانبی ارائه می دهد.

استفاده از میلگرد در ساختمان های سه طبقه یا بیشتر در حین گودبرداری، آرماتوربندی، بتن ریزی و ستون گذاری صورت می گیرد. از طرفی در تمام این مراحل باید اندازه ها را بر اساس ستون ها مشخص کرد و این اندازه ها را روی تیرها قرار داد. مهندسان سازه معمولاً تعداد تیرهای مورد نیاز یک ساختمان را محاسبه و تعیین می کنند. هنگام تعیین تعداد باید به کیفیت تیرها نیز توجه شود که استحکام و دوام سازه را تضمین می کند.

نحوه محاسبه وزن تیر

یکی از عواملی که در تعیین تعداد تیرهای مورد نیاز ساختمان نقش دارد، محاسبه وزن آن است. در واقع با استفاده از فرمول خاصی برای هر نوع تیرآهن و با استفاده از جدول استاندارد استال وزن مورد نیاز آن محصول را پیدا می کنید. به طور کلی برای محاسبه وزن هر نوع تیرآهن می توان از فرمول زیر استفاده کرد.

وزن تیر = طول تیر * وزن مخصوص تیر از جدول استاندارد استال

چه اندازه تیرها به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شود؟

تیرآهن در انواع و اندازه های مختلف ساخته و به فروش می رسد. علاقه مندان با توجه به نیاز خود نوع و سایز مورد نظر خود را خریداری می کنند. به طور خلاصه انواع نوارها به شرح زیر است:

Feix IPE

این محصول با همان ضخامت بال و بدنه تولید می شود. این پروفیل فولادی با توجه به استاندارد ایران یکی از پرمصرف ترین تیرچه های فولادی در کشور محسوب می شود. در واقع تیرهای IPE بهترین انتخاب برای ساختمان های چند طبقه هستند.

پرتو INP

این پروفیل فولادی بر اساس استانداردهای چین و روسیه ساخته شده است. از ویژگی های این محصول می توان به نازک بودن ارسی ها در ابتدای ساخت و افزایش تدریجی ضخامت در انتهای آن اشاره کرد. لازم به ذکر است که تیر INP در امتداد ضخامت بال ها دارای شیب کمی است.

مقدار تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک تا سه طبقه

مقدار تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک تا سه طبقه

ویزا IPB

این محصول در بازار با نام پرتو پهن یا هش شناخته می شود. این نوع تیرچه دارای بال بلندتری نسبت به نوع IPE می باشد این مقطع فولادی در 2 نوع سبک و سنگین در بازار تولید می شود.

تیرآهن نیز مانند سایر محصولات مانند میلگرد در اندازه های مختلف وجود دارد. معمولاً سایز تیرها را می توان به یک دسته کلی از سایزهای 12 تا 32 تقسیم کرد که هر کدام از این سایزها کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. از جمله پرکاربردترین انواع این محصول می توان به سایزهای 14، 16 و 18 اشاره کرد. با توجه به کاربرد زیاد این محصولات در ساختمان می توان گفت که قیمت تیرآهن چهاردهم یکی از عواملی است که در قبض نهایی تاثیر می گذارد.

تیرآهن یکی از پرمصرف ترین و پرفروش ترین محصولات فولادی است که به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دقت در انتخاب تعداد مناسب تیرها و نوع آنها می تواند تاثیر زیادی در هزینه نهایی پروژه داشته باشد. اولین قدم برای این کار تعیین چارچوب فیزیکی سازه و تعداد طبقات موجود است. اسکلت های فلزی به دلیل استحکام بالا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اما به دلیل هزینه بالای تیرآهن استفاده از اسکلت بتنی مقرون به صرفه تر است. خیلی مراقب باش. چه فکری در این باره دارید؟ اگر تجربه ای دارید با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

تیرهای مورد نیاز ساختمان بر چه اساسی تعیین می شود؟

مقدار چوب مورد نیاز بر اساس میزان فضای کف ساختمان محاسبه می شود.

چه عواملی بر محاسبه تعداد تیرهای مورد نیاز برای یک ساختمان تأثیر می گذارد؟

پس از تعیین مقدار، نوع، اندازه و وزن چوب باید قیمت نهایی چوب محاسبه شود. برای این کار باید آماری از تعداد و وزن تیرها داشته باشید.

تیرآهن در چه اندازه ای بیشتر در ساخت ساختمان ها استفاده می شود؟

تیرهای 14، 16 و 18 اغلب در ساخت و ساز استفاده می شود.

میزان تیرهای مورد نیاز برای ساختمان های یک تا سه طبقه

تیرهای مورد نیاز برای ساخت

محاسبه تیرچه های مورد نیاز برای ساخت و ساز عوامل موثر بر محاسبه تیرچه های ساختمانی چگونه تعداد تیرهای مورد نیاز برای ساخت و ساز را محاسبه کنیم چگونه وزن تیرها را محاسبه کنیم چه اندازه تیرها در ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد؟

تیرهای مورد استفاده در ساخت و ساز بسته به نیاز پروژه و تعداد طبقات سازه متفاوت است. اینکه چه تعداد تیر آهن در ساخت یک ساختمان استفاده می شود نکته مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. زیرا این موضوع در هزینه های نهایی تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله در مورد نیاز به تیرآهن برای ساختمان سه طبقه صحبت خواهیم کرد، اگر شما نیز قصد ساخت ساختمان را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فایل ویدیویی

تعداد کل ورق های مورد نیاز برای ساختمان

این محصول فولادی پرفروش ترین نوع قطعات فولادی است و نقش بسیار مهمی در سازه های بتنی و فلزی دارد. انتقال بار به سازه؛ نیروهای خمشی و برشی از وظایف مهم اعضا در این سازه است. این نیاز به دقت در انتخاب و جایگزینی نوع دارد.

قبل از شروع پروژه باید تعداد محصولات مورد نیاز طبق برنامه زمانبندی مورد نظر تعیین و هزینه آنها محاسبه شود. انجام این کار بر عهده سازنده است. استفاده از نور نامناسب یا انتخاب مقدار نامناسب می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سازه وارد کند.

چراغ های مورد نیاز برای زیرزمین

در ساختمان های یک طبقه معمولاً از تیرهای 12 گیج برای ستون ها استفاده می شود. اگر ابعاد بزرگتری برای این ساختمان انتخاب کنیم، هزینه های ما افزایش می یابد. برای محاسبه تعداد میله های مورد نیاز یک ساختمان یک طبقه، باید وزن یکی از میله ها را گرفته و در تعداد آن ضرب کرد.

تیر مورد نیاز برای خانه دو طبقه

در ساختمان های یک طبقه معمولا از تیرهای 12 گیج برای ستون استفاده می شود. اگر متراژ بالاتری برای این ساختمان انتخاب کنیم، هزینه آن افزایش می یابد. برای محاسبه تیرهای مورد نیاز برای یک ساختمان یک طبقه باید وزن یک تیر را به دست آورد و آن را در عدد ضرب کرد.

تیرهای مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه

ساختمان های سه طبقه باید استحکام و توان بیشتری را تحمل کنند، بنابراین نوع میله به کار رفته در این ساختمان یکی از نکات مهم است. با در نظر گرفتن هر پارامتری که بر طراحی ساختمان تأثیر می گذارد، امکان تغییر نوع و اندازه سیاهه وجود خواهد داشت.

تیر مورد نیاز برای ساخت

در نهایت می توان گفت که تعداد تیرهای مورد نیاز بر اساس تعداد طبقات ساختمان محاسبه می شود. برای این کار مهندس باید اجزای فولادی مورد نیاز سازه، تعداد طبقات، نوع ساخت و نقش تیرها را در سازه به طور دقیق محاسبه کند.

عوامل موثر بر محاسبه تیرهای ساختمان

در واقع برای تعیین تعداد تیرهای مورد نیاز ساختمان و تعداد طبقات، باید نوع سازه (بتنی یا فلزی) مشخص شود. از آنجایی که تیر به سه نوع اولیه، اولیه و ثانویه تقسیم می شود، با توجه به نوع سازه و جداسازی مورد استفاده قرار می گیرند. اسکلت فلزی به دلیل خواصی مانند استحکام و دوام بیشتر در ساخت و ساز استفاده می شود. بدیهی است با توجه به قیمت بالای میلگرد در بازار، استفاده از اسکلت بتنی برای سازه نسبت به اسکلت فلزی مقرون به صرفه تر خواهد بود.

برای ساختمان های یک، دو و سه طبقه، تیرآهن مورد نیاز است

تیر لازم برای ساختمان یک، دو و سه طبقه

نحوه محاسبه تعداد تیرهای مورد نیاز برای یک ساختمان

هیچ فرمول مشخص یا کلی برای محاسبه تعداد پرتوها وجود ندارد. زیرا یکی از مهمترین پارامترهای موثر بر تعداد تیرها، نوع قاب ساختمان است. (فلزی یا بتنی) علاوه بر این نوع عملکرد تیر و انتظاراتی که از نصب آن در سازه انتظار داریم نیز بسیار حائز اهمیت است به عنوان مثال ساختمان اسکلت فلزی به ازای هر متر مکعب ساختمان به 40-70 کیلوگرم آرماتور نیاز دارد. بدون توجه به میلگرد استفاده شده در سقف برای اسکلت های بتنی کمتر از تیرهای فولادی استفاده می شود. بنابراین، این مقدار با 35-60 کیلوگرم بر متر مکعب تعیین می شود.

لازم به ذکر است که در ساختمان های بلند یا چند طبقه استفاده از سازه های فلزی از نظر دوام و استحکام مزیت دارد. علاوه بر نکات ذکر شده، سبک بودن اسکلت فولادی باعث کاهش وزن کل ساختمان می شود. همچنین نشان دهنده مقاومت اضافی در برابر نیروهای بعدی است.

استفاده از میلگرد در سازه های 3 طبقه یا بیشتر در گودبرداری، آرماتوربندی، پس بتن و راه اندازی ستون ها انجام می شود. از طرفی در تمامی این مراحل باید بر اساس ستون ها ابعاد مشخص شود و این اقدامات روی تیر نیز اعمال شود. به طور کلی مهندس سازه تعداد تیرهای مورد نیاز ساختمان را محاسبه و تعیین می کند. این فرد هنگام تعیین تعداد باید به کیفیت تیر نیز توجه داشته باشد زیرا استحکام و دوام سازه را تضمین می کند.

نحوه محاسبه وزن تیر

یکی از عواملی که در تعیین تعداد تیرهای مورد نیاز ساختمان نقش دارد، محاسبه وزن آن است. در واقع با استفاده از فرمول های خاص برای هر نوع نور و با استفاده از میز استاندارد استال وزن مورد نیاز این محصول را بیابید. به عنوان یک قاعده کلی می توان از فرمول زیر برای محاسبه وزن هر نوع آهک استفاده کرد.

وزن تیر = طول تیر * وزن مخصوص ثابت تیر در جدول استال

معمولاً از چه اندازه تیرها در ساخت و ساز استفاده می شود؟

تیرآهن در انواع و اندازه های مختلف ساخته و به فروش می رسد. متقاضیان با توجه به نیاز خود نوع و سایز مورد نظر را خریداری می کنند. به طور خلاصه انواع تیرآهن به شرح زیر است:

پرتو IPE

این محصول با همان ضخامت بال و بدنه تولید می شود. این پروفیل فولادی با دریافت استاندارد ایران یکی از پرمصرف ترین انواع تیرآهن فولادی در کشور محسوب می شود. در واقع تیرهای IPE بهترین انتخاب برای ساختمان های چند طبقه هستند.

Bored Land و عضو P

این قطعه فولادی بر اساس استانداردهای چین و روسیه تولید می شود. مشخصه این محصول نازک بودن بال ها در ابتدای سازه و افزایش تدریجی ضخامت در انتهای آن می باشد. لازم به ذکر است که تیر INP در ضخامت بال دارای شیب کمی است.

خیابان IPB

این محصول در بازار با نام عریض یا هش شناخته می شود. در این دسته، بال ها بلندتر از نوع IPE هستند. این پروفیل استیل در دو نوع سبک و چهارتایی در بازار تولید و به فروش می رسد.

تیرآهن نیز مانند سایر محصولات مانند میلگرد در اندازه های مختلف وجود دارد. معمولاً اندازه تیرها را می توان به یک دسته کلی از 12 تا 32 تقسیم کرد که هر کدام از این اندازه ها کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. از جمله پرکاربردترین انواع این محصول می توان به سایزهای 14، 16 و 18 اشاره کرد. با توجه به مصرف بالای این محصولات در تاسیسات می توان گفت که قیمت تیرآهن 14 یکی از عوامل تاثیرگذار در قبض نهایی می باشد.

تیرآهن یکی از پرمصرف ترین و پرفروش ترین محصولات فولادی است که به عنوان مصالح در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. دقت در انتخاب تعداد و نوع تیرآهن صحیح می تواند تاثیر بسزایی در هزینه نهایی پروژه داشته باشد. اولین قدم برای این کار تعیین اسکلت فیزیکی سازه و تعداد طبقات است. اسکلت فلزی به دلیل استحکام بالا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد اما به دلیل هزینه بالای تیر، استفاده از اسکلت بتنی سود بیشتری دارد. پس خیلی مراقب آن باشید. نظر شما در این زمینه چیست؟ اگر تجربه ای دارید با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

تیرآهن مورد نیاز ساختمان بر چه اساسی تعیین می شود؟

تعداد تیرهای مورد نیاز بر اساس تعداد طبقات ساختمان تخمین زده می شود.

چه عواملی بر محاسبه تعداد تیرهای مورد نیاز ساختمان تأثیر می گذارد؟

پس از تعیین تعداد، نوع، اندازه و وزن تیرها، باید هزینه نهایی تیرها را محاسبه کنید. برای این کار تعداد و وزن تیرها مورد نیاز است.

معمولاً از چه اندازه تیرها در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود؟

معمولاً در ساخت ساختمان ها از تیرهای 14، 16 و 18 بیشتر استفاده می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *