دسته‌بندی نشده

میخکوبی خاک با میلگرد چیست و چگونه انجام می شود؟

میخکوبی خاک با میلگرد چیست

کاشت میخ های خاکی یا میخ های خاکی یکی از راه های ایجاد اقدامات حفاظتی موثر برای جلوگیری از ریزش دیوارهای گودبرداری و اثرات آن است. همچنین از این روش که زمین با میله های فولادی تقویت می شود برای جلوگیری از تخریب خانه های قدیمی استفاده می شود. علاوه بر میخ زدن زمین، راه های دیگری نیز برای ساختن لایه محافظ وجود دارد. شکلی از خرپا، شمع، لنگر و دیوار دیافراگمی است.

در این مقاله از دایره المعارف ملل آهنین ابتدا به معرفی روش میخکوبی، مراحل راندن، کاربرد آن و همچنین مزایا و معایب آن می پردازیم و سپس به معرفی سایر روش های ساخت سپر ساختمانی می پردازیم. با ما بمان.

نسخه صوتی مقاله آماده سازی زمین

1 تراکم خاک چیست؟

2 نحوه استفاده از میله های تقویت کننده برای Kraut یا Chan

3 کاربرد سطحی یا میخکوبی خاک

4 مزیت چمن زنی خاک

5 مضرات نیلینگ خاک

6 راه دیگر برای جلوگیری از اپیلاسیون

7 تفاوت بین لنگر زدن و نیلینگ

میخکوب کردن زمین چیست؟

Soil Nailing در انگلیسی Soil Nailing نامیده می شود که کلمه Nail به معنی میخ و Soil به معنی خاک است. نیلینگ یک تکنیک سازه نگهدارنده است که برای تثبیت شیب های طبیعی یا حفاری شده و ساخت دیوارهای حائل در صنعت ساختمان استفاده می شود. برای این منظور از ریزش دیوارهای گودبرداری شده و همچنین با کمک میخ از ریزش دیوار خاکی جلوگیری می کنند. روش عملیاتی به این صورت است که با قرار دادن شبکه ای از میخ و میله های فولادی در سوراخ های ایجاد شده در خاک و پر کردن چاله ها با کود، شیب زمین کاهش می یابد.

نحوه استفاده از پوست روی ناخن های کثیف

نحوه استفاده از میلگرد بدون میخ

روش خاکبرداری با میخ یا اصل استفاده از میخ در حین میخکوبی خاک، بسته به نوع خاک و خواص مکانیکی، خاکبرداری در عمق 1 تا 2.5 متری انجام می شود. عرض گودبرداری باید به اندازه ای باشد که میخ ها و دستگاه حفاری بتوانند به راحتی عملیات بعدی را انجام دهند.

در مرحله بعد به کمک ماشین های حفاری چاه های افقی یا شیب دار در فاصله معینی از دیوارها حفر می شود و یراق آلات در آنها قرار می گیرد. قطر این چاه ها تقریباً 76-150 میلی متر و عمق آن 5-10 متر است. قطر و عمق دقیق این چاه ها بسته به مشخصات مکانیکی و فیزیکی خاک تعیین می شود.

در روش میخکوبی برای تقویت خاک از آرماتور یا آرماتور به قطر 20 تا 40 میلی متر استفاده می شود. همچنین میلگردهای تقویت کننده مورد استفاده در این روش از نوع A3 بوده و طول آنها با توجه به نقشه های سیستم تعیین می گردد. میلگردها به صورت موازی و حدود 15 درجه به سمت پایین قرار می گیرند. همچنین فاصله این نقاط کششی حدود 1 تا 2 متر است.

در مورد یراق آلات چه می دانید؟

میلگردها پروفیل های فولادی بلند و جامد هستند که در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. انواع میلگرد را می توان از جنبه های مختلفی دسته بندی کرد که مهمترین آنها طبقه بندی میلگرد به دو نوع ساده و آجدار است. علاوه بر میلگردهای معمولی، میلگردهای A1 و میلگردهای آجدار در سه کلاس A2، A3 و A4 تولید می شوند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با هر دسته از محصولات، مقاله انواع محصولات را مطالعه کنید.

پس از قرار دادن آرماتور در زمین، دوغاب به آن اضافه می شود. سپس نوارهای زهکشی نصب شده و بتن ریخته می شود. پس از تزریق ملات، برای جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ یکپارچگی میلگردهای انتهایی، سطح دیوار باید با یک لایه شبکه بتنی (شامل میلگردهای طولی و عرضی) پاشیده شود. یعنی توری توری با میخ به فاصله حدود 50 سانتی متر به دیواره گودال متصل می شود و در مرحله بعد توری توری را با بتن پاشیده می شود (شاتکریت). این توری سیمی و صفحات فولادی با مهره هایی که به انتهای رزوه دار میلگرد پیچ ​​می شوند، روی سطح بتن پاشیده شده نصب می شود. به همین ترتیب، مراحل دیگر تکرار می شود تا به سطح زیرین گودال برسد. در نهایت آرماتور یا میخ باعث تقویت و افزایش مقاومت کششی خاک می شود.

استفاده از میخ های خاکی یا میخ های خاکی

از جمله موارد استفاده از سیستم حفاظتی هنگام پرتاب زمین با میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاک ورزی خاک برای تثبیت و افزایش مقاومت خاک استفاده می شود.

روشی مناسب برای افزایش مقاومت و مقاومت برشی در بزرگراه ها و راه آهن می باشد.

برای افزایش مقاومت تونل ها در لایه های ضعیف استفاده می شود.

همچنین برای حفاری سازه ها برای پی ساختمان ها و سازه های زیرزمینی استفاده می شود.

مزایای شخم زدن خاک

روش نیلینگ با خاک، تراکم ترافیکی بسیار کمی را در جاده های اطراف سایت ایجاد می کند و اجرای آن منجر به حداقل فضای کاری در کف گود می شود. از طرفی دیگر نیازی به استفاده از سیستم های نگهدارنده فلزی در داخل گود نیست. در روش میخکوبی خاک، لازم نیست جزء در زیر گودال قرار داده و دفن شود و اجرای آن سریع و مقرون به صرفه است. همچنین می توان از موقعیت ها و زوایای مختلف برای جلوگیری از تداخل ناخن ها با تاسیسات زیرزمینی و شریان های حیاتی مجاور استفاده کرد. در مورد نشست‌های عمومی یا نسبی بزرگ، انعطاف‌پذیری بالای این سیستم رفتار مناسب را تضمین می‌کند و در نهایت این روش جلوگیری از جابجایی زمین در برابر زلزله پایدار و مقاوم است.

تلفات پایه زمین

این روش علاوه بر مزایای فراوان میخ زدن به زمین، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

اگر به جای میخ، موانعی مانند الزامات شهری وجود داشته باشد، در اجرا با موانعی مواجه خواهیم شد. همچنین استفاده از این روش در مناطقی که جریان آب وجود دارد یا اطراف فاضلاب و چاه آب مناسب نیست. علاوه بر این، استفاده از میخ در اطراف سازه های حساس، قدیمی و خورده نیز مشمول محدودیت های حفاری خواهد بود.

در نهایت باید گفت که سیستم نیلینگ را نمی توان به عنوان یک سیستم دائمی برای همه شرایط استفاده کرد، زیرا در مناطقی که آب زیرزمینی وجود دارد، آرماتورها به مرور زمان خورده شده و آب های سطحی نفوذ می کنند و یا خاک اطراف ممکن است در طول فرآیند پیری. ، میله ها استحکام اولیه خود را از دست داده و فرو می ریزند. همچنین در صورتی که خاک منطقه دارای دانه های ریز چسبنده قوی یا خاک های درشت دانه که درجه خاصی از چسبندگی دارند نباشد، نیلینگ خاک پایداری کمی خواهد داشت.

سایر روش های پیشگیری از زمین لغزش

برای تثبیت گودال علاوه بر سنجاق خاک، می توان از روش های متنوع دیگری مانند حفاظ، ساخت شمع محافظ، ساخت خرپا محافظ، سیستم دیواره غشایی و لنگر انداختن استفاده کرد. هر یک از این روش ها به صورت جداگانه یا ترکیبی قابل استفاده است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

سپر یا سپر

زره یا زره

شیلدینگ یا شیلدینگ یکی دیگر از روش های تثبیت گودال است. در سازه های مختلف از مواد ساخته شده مختلف مانند فولاد، چوب و بتن به عنوان سپر استفاده می شود. به این ترتیب سپرهای فلزی، چوبی یا بتن با بولدوزر به داخل زمین رانده می شوند و به دلیل مقاومت و سفتی خمشی زمین از جریان آن جلوگیری می کنند. از بین سپرهای مختلفی که ذکر شد، سپرهای فولادی به دلیل شکل پذیری بالا رایج ترین آنها هستند و برای ترمیم و پرکردن موقت چاله ها استفاده می شوند. سپرهای فلزی از نظر طول محدود هستند و می توانند به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل شوند. همچنین اگر قفل و بست بین آنها به درستی مهر و موم شده باشد، می توانند یک عمل آب بندی موثر انجام دهند. سپرهای فلزی را نیز می توان با استفاده از انواع چکش های ضربه ای هوا به داخل زمین رانده کرد.

سیستم نهنگ نگهبان

سیستم نهنگ نگهبان

طراحی سازه های محافظ شمع یکی دیگر از روش های موثر تثبیت گودال است که می تواند در گودال های کم عمق استفاده شود. شمع بندی به این معنی است که از همان تغذیه عمیق در فونداسیون و برای تثبیت سوراخ استفاده می شود. تثبیت سوراخ ها با استفاده از شمع یکی از رایج ترین روش های تثبیت زیرگذرها و تونل ها می باشد. اجرای این سازه نگهبان به روش های مختلف به عنوان مثال شمع های چکشی، شمع های بتنی درجا و یا ترکیبی از هر دو انجام می شود. شمع های مورد استفاده در این روش با مواد مختلفی طراحی و ساخته می شوند و در بیشتر موارد استفاده از شمع های بتنی، فولادی و چوبی رایج است.

روش کار این نوع سازه حفاظتی به این صورت است: ابتدا در نزدیکی سوراخ با توجه به ساختار حفاظ سوراخ و با توجه به نوع خاک و مشخصات سوراخ، شمع های از پیش طراحی شده یا داخلی از چوب، فولاد یا. بتن اجرا می شود. به عنوان مثال با شمع های درجا چاه هایی با قطر مشخص در فواصل زمانی مشخص حفر می شود و سازه نگهبان اصلی با استفاده از شبکه تقویت کننده و بتن ریزی ایجاد می شود. به این ترتیب شمع ها در برابر فشار جانبی خاک مقاومت می کنند.

سیستم دیوار دیافراگمی

مکانیسم حفاظتی دیافراگم

مهاربندی گودال با دیواره دیافراگمی گاهی به تنهایی و گاهی همراه با روش های دیگر انجام می شود. همانطور که از نام آن پیداست به این ترتیب دیوار بتنی برای محافظت از دیوار گودال در برابر ریزش ساخته می شود و به دلیل نحوه ساخت آنها را روش دیوار گروت نیز می نامند. اجرای این دیوار با توجه به شرایط زمین از طریق دستگاه های حفاری مخصوص به نام گراب یا هیدروفورز انجام می شود. همزمان با حفاری از دوغاب بنتونیت برای تثبیت دیواره دیوار حفاری شده و جلوگیری از ریزش های موضعی استفاده می شود و پس از اتمام دیواره دیافراگمی، تعویض و در نهایت تمامی قسمت های بتن خشک و دیوار بتنی قرار می گیرد. . ايجاد كردن.

این روش در زیر مرکز سدهای سفالی و سازه های شهری مانند مترو نیز بسیار مفید است و از هرگونه نشتی جلوگیری می کند. استفاده از سیستم های دیوار غشایی در مناطق شهری نیز با محدودیت هایی مانند استفاده از مهاربندی و المان های کششی افقی و شیبدار همراه است.

میخکوبی خاک با میلگرد چیست

میخکوبی خاک با میلگرد چیست

ساختار مزرعه بسته

ساختار محصور مزرعه

سازه حفاظتی خرپایی یکی دیگر از روش های رایج حفاری عمیق و متوسط ​​و حفاظت در برابر ریزش دیواره گودال است. در این روش پروفیل های فولادی در فواصل زمانی معینی بر روی دیواره گود نگه داشته می شوند. بنابراین پروفیل های فولادی شیب دار با بالا بردن فشار جانبی ایجاد شده توسط خاک سطحی و انتقال آن به خاک از فروریختن دیواره گود جلوگیری می کنند.

در این سیستم تثبیت گودال عواملی مانند عمق گودبرداری، سطح گودال، خواص فیزیکی و مقاومتی خاک و همچنین فاصله افقی سازه چوب از یکدیگر نقش مهمی در طراحی و تعیین پارامترهای هندسی دارند. قفس فلزی بخش های ساختار

لنگرگاه، لنگرگاه

یک لنگر یا یک لنگر

روش دیگر تثبیت گودال ها و شیب ها استفاده از لنگر است. روش های لنگر زدن و میخکوبی تقریباً یکسان است. انکرینگ، مانند روش میخکوبی، از یک جزء ساخته شده از فولاد، مانند سیم یا میله، برای بهبود مقاومت در برابر نیروهای برشی استفاده می کند. (رک کابلی است که از چند رشته سیم فولادی ساخته شده است.)

به این ترتیب که با قرار دادن سیم یا میله در مکان های خاصی و پرکردن گودال اطراف سیم و میله با ملاتی به نام دوغاب، نیروی کششی این عناصر فولادی به زمین منتقل می شود که باعث افزایش پایداری محل می شود.

تفاوت بین لنگر زدن و نیلینگ

همانطور که گفتیم، دو روش کوبیدن و فشرده کردن خاک تقریباً یکسان هستند. اما با وجود شباهت‌هایی که دارند، تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

روش میخکوبی خاک ساده تر و پیچیده تر است. اما روش لنگر برای اجرا به تجهیزات پیشرفته و تخصصی و نیروی کار ماهر و ماهر نیاز دارد.

به دلیل پیچیدگی لنگر، این روش گرانتر از میخ در زمین است.

روش ناخن سریعتر از روش انکر است و در هنگام اجرا فضای بیشتری برای حرکت وجود دارد و اختلال حرکتی ایجاد نمی کند.

تمرین گرفتن زمین با میخ بیش از یک روش لنگر انداختن است. در واقع انکرینگ تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که دیوار گود در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد یا جابجایی آن دشوار باشد و موقعیت و وضعیت خود را تغییر دهد.

در نهایت می توان گفت روش انکرینگ اگرچه اجرای سخت، گرانتر و سرعت کمتری نسبت به انکرینگ خاک دارد، اما در جلوگیری از نیروی کشش و نشست خاک قدرت بیشتری دارد.

در مقاله زیر مقایسه کامل و دقیق دو روش متداول میخکوبی و انکرینگ را ارائه می دهیم:

#باید بخونیش

آهن ملت ها

نکته تخصصی آهن و فولاد: مقاله کانالینگ و انکرینگ و کاربرد آنها در شرایط مختلف را ببینید

تفاوت بین میخ و لنگر

نتیجه

سیستم حفاظتی برای تثبیت دیواره های معدن، جلوگیری از ریزش و عواقب آن استفاده می شود. در واقع حفاظ ها سازه های دائمی یا موقتی هستند که برای تثبیت خاک یا سنگ اطراف محل معدن استفاده می شوند. انواع مختلفی از خانه های دیده بان وجود دارد. به عنوان انباشته، خرپا، دیوار پوست، لنگر و میخ های کف در این مقاله تمامی این حفاظ ها به خصوص میخ های کف یا میخ های کف را معرفی کردیم.

سوالات متداول در مورد میخ های خاک با میلگرد

نیلینگ خاک چیست؟

میخکوبی خاک یا نیلینگ خاک یکی از روش های ایجاد سازه های حفاظتی است که برای تثبیت دیواره های محل گودبرداری و جلوگیری از ریزش خاک و عواقب آن استفاده می شود.

نیلینگ زمین چگونه انجام می شود؟

روش کار به این صورت است که پایه زمین با قرار دادن شبکه ای از میخ و میله های فولادی در سوراخ های ایجاد شده در خاک و پر کردن سوراخ ها با ملات محکم می شود. روش اجرا به طور مفصل در مقاله توضیح داده شده است.

سطوح ناخن یا ناخن چیست؟

مراحل نیلینگ عبارتند از: حفاری، حفر چاه، نصب میلگرد در چاه، تزریق دوغاب، پاشش بتن، نصب توری فولادی. جزئیات مراحل را می توانید در مقاله بخوانید.

رایج ترین کاربرد میخکوبی در زمین چیست؟

1- برای تثبیت و افزایش مقاومت خاک استفاده می شود. 2- راه مناسبی برای افزایش استحکام و مقاومت برش در بزرگراه ها و راه آهن می باشد. 3- برای افزایش مقاومت کانال ها در لایه های ضعیف استفاده می شود. 4- همچنین برای گودبرداری سازه ها برای ایجاد سازه ها و تاسیسات زیرزمینی استفاده می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *