دسته‌بندی نشده

میراگر چیست مزایا و معایب

میراگر چیست مزایا و معایب

یکی از روش های بازسازی ساختمان استفاده از کرکره می باشد. در ساختمان ها و سازه های مختلف می توان از میراگرها به عنوان یک سیستم لرزه ای استفاده کرد، زیرا استفاده از میراگرها می تواند آسیب های سازه ای و غیر سازه ای را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع ضربه گیر مانع از انتقال مستقیم نیروی وارد شده توسط زلزله به پی ساختمان و سازه شده و مقاومت سازه را در برابر زلزله های شدید افزایش می دهد. در نتیجه می توان ادعا کرد که گلوگاه می تواند احتمال فروپاشی سازه را تا حد زیادی کاهش دهد.

رایج ترین نوع میراگر چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟ برای آشنایی بیشتر با انواع سد در ادامه مقاله آهن نمل همراه باشید.

1 میراگر سومو

2 نوع میراگر

3 مزیت استفاده از میراگر در ساختمان

4 مضرات استفاده از ضربه گیر در ساختمان

معرفی میراگر

همانطور که گفته شد، میراگرها به عنوان یک سیستم لرزه ای در انواع مختلف ساختمان ها و سازه ها عمل می کنند. با استفاده از میراگرها می توان آسیب های سازه ای و غیر سازه ای را تا حد زیادی کاهش داد. لازم است بدانید که استفاده از ورق علاوه بر تکیه گاه های جانبی ساختمان و درزهای سازه ای می تواند میرایی سازه را بیش از 50 درصد افزایش دهد.

به طور کلی می توان گفت که میراگرها از انتقال مستقیم زلزله از پی به سازه جلوگیری می کنند. نحوه کار کمک فنرها به این صورت است که سیستم جاذب که به آن جاذب انرژی نیز می گویند، انرژی حاصل از حرکات شدید زمین را جذب می کند و این عملکرد آن را در برابر زلزله مقاوم می کند. ویژگی بارز انواع کمک فنرها، انعطاف پذیری بالای آنهاست

توجه : کاربران گرامی برای افزایش دانش خود در زمینه تقویت زلزله، آسیاب آهن مقاله ای را آماده کرده است که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به سرعت به آن دسترسی داشته باشید.

# باید خوانده شود

آهن مردم

پیشنهاد کارشناس آهن میلز: بررسی مقاله روش های مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله

بازسازی منزل

انواع میراگر

میراگرها انواع مختلفی دارند:

اصطکاک

جرمی

تعدیل شوی مایع

I-ویسکوالاستیک

ویسکوز

جریان فلزی

آرامبخش با کیفیت

انواع مسکن ها

کاهنده اصطکاک

میراگر اصطکاکی در واقع باعث ایجاد لغزش و اصطکاک بین دو جسم فلزی می شود. این عمل مقدار قابل توجهی از انرژی ورودی را مصرف می کند. در دهه های اخیر میراگرهای اصطکاکی مختلفی برای سازه ها ساخته شده است که به شرح زیر است:

میراگر اصطکاکی دایره ای

کمک فنر کلاچ اصطکاکی

میراگر اصطکاک را بسوزانید،

جذب جرم

ریخته گری اصلی از جرم ثابتی استفاده می کند که به وسیله فنر به قسمت بالایی سازه متصل می شود. بنابراین این فرآیند باعث ایجاد رطوبت در سازه و کاهش انعطاف پذیری آن می شود.

میراگر اصلاح شده

کمک فنرهای مایع سفارشی در سازه های بلند استفاده می شود و عملکرد این کمک فنر مشابه ضربه گیرهای حداکثری است. نوسانی در مخازن آب کم عمق قرار گرفته در بالای سیستم ایجاد می شود که باعث حرکت در آب در مخازن می شود. پس از این فرآیند، انرژی ارتعاشی وارد شده به سیستم کاهش می یابد.

از جمله عوامل موثر بر رفتار میراگر سیال تنظیم شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این نسبت وزن سازه به وزن آب است.

اندازه و شکل مخزن

صفحه دیوار تانک

عمق و ویسکوزیته سیال

میراگر ویسکوالاستیک

این میراگرها با استفاده از لایه ای از مواد ویسکوالاستیک بین صفحات فلزی ساخته می شوند. یک لایه از مواد ویسکوالاستیک در اثر جابجایی برشی صفحات فلزی تغییر شکل می دهد. رفتار چرخه ای یک میراگر ویسکوالاستیک به تنش برشی ایجاد شده، فرکانس بارگذاری و دمای محیط بستگی دارد. میراگرهای ویسکوالاستیک معمولاً در اتصالات مورب سازه های سازه استفاده می شود.

میراگر ویسکوز

وظیفه این میراگر قرار دادن پیستون در داخل و حرکت در داخل یک سیلندر پر از موادی مانند روغن یا سیلیکون است. چندین سوراخ کوچک در انتهای پیستون وجود دارد و زمانی که پیستون در داخل سیلندر حرکت می کند، مایع داخل سیلندر از طریق این سوراخ ها به طرف دیگر پیستون منتقل می شود.

فلز به داخل میراگر جریان می یابد.

این نوع میراگرها تکنولوژی نسبتاً ساده ای دارند و نسبتاً ارزان هستند. به طور کلی، اتلاف انرژی در میراگرهای فلزی جاری با ظرفیت جذب انرژی مواد میراگر اندازه گیری می شود.

مزایای استفاده از میراگر در ساختمان ها

استفاده از ضربه گیر در ساختمان دارای مزایای زیر است:

استفاده از میراگرها به طور موثر انرژی را جذب کرده و خطرات موجود در سازه را کاهش می دهد.

پس از نصب میراگرها، نیازی به سرویس و نگهداری ندارند.

کمک فنرها را می توان به سادگی و به سرعت نصب کرد.

میراگرها انواع مختلفی دارند و پرکاربرد هستند.

میراگرها با وزن کم و حجم کم مشخص می شوند و می توانند با شرایط خاص هر پروژه سازگار شوند.

می توان آن را پس از زلزله تعویض یا تنظیم کرد.

هنگامی که زلزله رخ می دهد، ویژگی های ذاتی سازه ممکن است تغییر کند و ظرفیت میراگرها نیز بر این اساس تغییر کند.

مزایای میراگر در ساختمان

مزایای کمک فنر در صنعت ساختمان

معایب استفاده از میراگر در ساختمان

علاوه بر مزایای استفاده از کمک فنرهای ذکر شده در بالا، معایبی نیز دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازه های کوتاه و متوسط ​​رطوبت بالایی دارند.

استفاده از کمک فنرها گران است، اگرچه ممکن است در صورت تولید انبوه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد.

میراگر چیست مزایا و معایب

میراگر چیست مزایا و معایب

نتیجه

در این مقاله سعی شده است اطلاعات دقیقی در مورد چیستی میراگر ارائه شود. به طور خلاصه می توان گفت که میراگر در واقع یک سیستم لرزه ای در ساختاری متفاوت است. استفاده از میراگرها همراه با عناصر یاتاقان جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای می تواند میرایی سازه را تا بیش از 50% افزایش دهد. در طی مقاله با انواع میراگرها، کاربردها، مزایا و معایب آنها آشنا شدیم.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با این سیستم آشنا شده باشید. در صورت تمایل نظر خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد مزایا و معایب انواع میراگر

میراگر چیست؟

میراگر یک سیستم ارتعاشی به روشی متفاوت است. استفاده از میراگرها و پانل های جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای می تواند کاهش سازه را تا بیش از 50 درصد افزایش دهد.

رایج ترین انواع رطوبت چیست؟

1. اصطکاک 2. جرم 3. سیال تنظیم شده 4. ویسکوالاستیک 5. ویسکوز 6. جریان فلز

معایب استفاده از میراگر چیست؟

1. استفاده از میراگر در سازه های کوتاه و دهانه محدودیت هایی دارد. 2. استفاده از میراگرها گران است.

میراگر چیست؟

یکی از روش های بازسازی ساختمان استفاده از ضربه گیر است. در ساختمان ها و سازه های مختلف می توان از کمک فنرها به عنوان سیستم لرزه ای استفاده کرد، زیرا استفاده از کمک فنرها می تواند آسیب های سازه ای و غیر سازه ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در واقع میراگر از انتقال مستقیم نیروی وارد شده توسط زلزله به پی ساختمان و سازه جلوگیری می کند و مقاومت سازه را در برابر زلزله های شدید افزایش می دهد. در نتیجه می توان گفت ضربه گیر می تواند احتمال ریزش سازه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

رایج ترین نوع میراگر چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟ برای آشنایی بیشتر با انواع میراگر با مقاله آهن نمل همراه باشید.

دسترسی به میراگر

همانطور که اشاره کردیم، میراگرها به عنوان سیستم های لرزه ای در بسیاری از انواع ساختمان ها و سازه ها عمل می کنند. با استفاده از میراگرها می توان تلفات سازه ای و غیر سازه ای را به میزان قابل توجهی کاهش داد. لازم است بدانید که استفاده از میراگر علاوه بر عناصر باربر جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای می تواند میرایی سازه را بیش از 50 درصد افزایش دهد.

به طور کلی می توان گفت که میراگر از انتقال مستقیم نیروی لرزه ای از پی به سازه جلوگیری می کند. عملکرد ضربه گیر بر این اساس است که سیستم های جاذب که به عنوان جاذب انرژی نیز شناخته می شوند، انرژی حاصل از حرکات قدرتمند زمین را جذب می کنند و این عمل باعث می شود که سازه در برابر زلزله مقاوم باشد. یکی از بارزترین ویژگی های انواع کمک فنر، انعطاف پذیری زیاد آنهاست.

توجه: آسیاب آهن برای اطلاعات بیشتر کاربران گرامی در مورد نحوه مقاوم سازی ساختمان  در برابر زلزله مقاله ای را آماده کرده است که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به سرعت به آن دسترسی داشته باشید.

# باید خواند شود

آهن مردم

تخصص Achan Mills: مقاله تحقیقاتی در مورد روش های تقویت مضاعف برای ساختمان ها

ساخت و ساز ساختمان ها

انواع ضربه گیر

میراگرها انواع مختلفی دارند به شرح زیر:

بیا بریم

جرمی

اصلاح مبلغ

نمودارهای ویسکوالاستیک

ویسکوز

جریان فلزی

یک نوع آرام بخش

انواع گرما

میراگر اصطکاک

میراگر اصطکاکی در واقع باعث ایجاد لغزش و اصطکاک بین دو جسم فلزی می شود. این فرآیند مقدار قابل توجهی از توان ورودی را مصرف می کند. در دهه های اخیر، میراگرهای اصطکاکی متعددی برای سازه ها ساخته شده است که به شرح زیر است:

میرایی اصطکاکی دورانی

میراگر کوپلینگ اصطکاکی

میراگر اصطکاکی پال

جاذب جرم

در دستگاه نصب از دستگاه مخصوصی استفاده می شود که با فنر به بالای سازه متصل می شود. در نتیجه این فرآیند باعث ایجاد اصطکاک در سازه و کاهش استحکام آن می شود.

کرکره مایع قابل تنظیم

میراگرهای مایع تنظیم شده در سازه های بلند استفاده می شود و عملکرد این میراگر مشابه میراگرهای جرمی است. لرزش در مخازن مایع کم عمق نصب شده در بالای سازه رخ می دهد و باعث حرکت مایع در داخل مخازن می شود. پس از این فرآیند، انرژی ارتعاشی وارد شده به سازه حذف می شود.

عواملی که بر عملکرد یک میراگر مایع تنظیم شده تأثیر می گذارد عبارتند از:

نسبت جرم مایع به جرم سازه

اندازه و شکل ظرف

ناهمواری دیواره مخزن

عمق و لزجت مایع

میراگر ویسکوالاستیک

این میراگرها بین صفحات فلزی و با استفاده از لایه ای از مواد ویسکوالاستیک ساخته می شوند. لایه ای از مواد ویسکوالاستیک باعث تغییر شکل های برشی می شود و باعث عدم تراز برشی صفحات فلزی می شود. رفتار چرخه ای میراگرهای ویسکوالاستیک به تنش برشی تنظیم شده، فرکانس بار و دمای محیط بستگی دارد. میراگرهای ویسکوالاستیک معمولاً در اتصالات مورب سازه های ساختمانی استفاده می شوند.

ضربه گیر ویسکوز

عملکرد این میراگر به این صورت است که پیستون در داخل سیلندر قرار می گیرد که با موادی مانند روغن یا سیلیکون پر شده و در داخل آن جریان دارد. در انتهای پیستون سوراخ های کوچک زیادی وجود دارد و زمانی که پیستون در داخل سیلندر حرکت می کند، از طریق این سوراخ ها، مایع داخل سیلندر به طرف دیگر پیستون منتقل می شود.

آتش نزدیک است

این نوع شیر دارای فناوری نسبتاً ساده و همچنین هزینه پایینی است. به طور کلی، اتلاف انرژی در جریان دستمال فلزی با استفاده از ظرفیت جذب انرژی مواد خود شیرها جبران می شود.

مزایای استفاده از ضربه گیر در ساختمان ها

استفاده از میراگر در داخل ساختمان دارای مزایای زیر است:

استفاده از کمک فنرها به طور موثری انرژی را جذب کرده و ریسک ساختاری را کاهش می دهد.

پس از نصب، محافظ ها نیازی به نگهداری یا سرویس ندارند.

قابلیت نصب آسان و سریع میراگر

ضربه گیرها انواع مختلفی دارند و بسیار پرکاربرد هستند.

دمرها وزن سبک و حجم کمی دارند و می توان آنها را با شرایط خاص هر پروژه تنظیم کرد.

تعویض یا تنظیم در محل پس از زلزله امکان پذیر است.

هنگام وقوع زلزله، می توان تغییراتی در مشخصات سازه ای ایجاد کرد و ظرفیت میراگرها را متناسب با آن تغییر داد.

مزایای میراگر در ساخت و ساز

مزایای کمک فنر در ساخت و ساز

معایب استفاده از کرکره در ساختمان

علاوه بر مزایای استفاده از میراگر که در بالا ذکر شد، دارای معایبی نیز می باشد، از جمله:

استفاده از میراگرها در سازه های ارتفاع کوتاه و متوسط ​​محدود است.

استفاده از میراگرها بسیار گران است و ممکن است در تولید انبوه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد.

سخن آخر

در این مقاله سعی شده است اطلاعات دقیقی در مورد چیستی میراگر ارائه شود. به طور خلاصه می توان گفت که رطوبت یک فرآیند لرزه ای به اشکال مختلف است. استفاده از میراگرها در ارتباط با پانل های جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای می تواند میرایی سازه را تا بیش از 50% افزایش دهد. در طول مقاله با انواع میراگرها، کاربردها، مزایا و معایب آنها آشنا شدیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله شما را با این سیستم آشنا کرده باشد، در صورت تمایل نظر خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد مزایا و معایب کمک فنرهای مختلف

میراگر چیست؟

سیستم های لرزه ای در سازه های مختلف استفاده از تیرها به همراه اعضای باربر جانبی و اتصالات سازه ای می تواند ظرفیت میرایی سازه را بیش از 50 درصد افزایش دهد.

رایج ترین انواع شیرها کدامند؟

1. اصطکاک 2. جرم 3. مایع تنظیم شده 4. ویسکوالاستیک 5. ویسکوز 6. شار فلزی

معایب استفاده از میراگر چیست؟

1. استفاده از میراگرها در سازه های کوچک و میانی دارای محدودیت هایی است. 2. استفاده از میراگر گران است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *