دسته‌بندی نشده

میلگرد ترمکس چیست؟ روش تولید + ویژگی ها

ترمکس چیست؟ زره ساخته شده با استاندارد Thermox زره Thermox نامیده می شود. زره ترمکس نوعی زره ​​نواری با مقاومت بالا است. استفاده از این نوع آرماتورها در سازه های بتنی به ویژه در نزدیکی بتن مسلح (RCC) باعث مقاومت بیشتر می شود. در این مقاله با تاریخچه زره ترمکس شروع می کنیم و در ادامه به معرفی تکنولوژی، مشخصات فنی، روش تولید، ویژگی ها و تفاوت های این زره در کنار انواع دیگر زره ها می پردازیم. با ملل آهنین همراه باشید.

تاریخچه اتصالات ترمکس

میلگرد ترمکس چیست و چگونه تولید می شود؟

چگونه اتصالات ترمکس را تشخیص دهیم؟

ترکیب شیمیایی در ساخت بست های Termax

مشخصات میلگردهای ترمکس

خواص فیزیکی آرماتور ترمکس

تولید اتصالات ترمکس (روش های تولید)

تفاوت بین فرآیند Termax و سایر فرآیندهای تولید الیاف

قیمت دستگاه ترمکس

تفاوت بین اتصالات TMT و TMX چیست؟

آیا جوشکاری روی میله های ترمکسس مجاز است؟

نکاتی برای جوشکاری انواع میلگرد

مشاوره در مورد آرماتورهای جوشکاری مورد استفاده در بتن مسلح

عناصر مربوط به ملل آهنین

1 نام محصول زره ترمکس (THERMEX) – زره TMX

2 علامت اختصاری T (مثلاً CT یا JT)

3 دسته زره نواری

4 ویژگی: استحکام کششی بالا، نقطه تسلیم بالا، سختی سطح بالا، سختی بالاتر، خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالا، جوش پذیری، خواص خمشی عالی

تاریخچه آهن ترمکس

در دهه های اخیر مهندسان عمران و سازه سعی در تولید دنده هایی با استحکام و مقاومت بالا حداقل 500 نیوتن بر میلی متر مربع داشته اند. یکی از روش هایی که برای این نوع میلگرد استفاده می شود، استفاده از میکروآلیاژها در تولید فولاد است، اما این روش باعث افزایش هزینه ها شده است. بنابراین هدف اصلی نجات کارگران با بتن سیمانی آرمه (RCC) شکست خورده است.

در سال 1970، فرآیند CTD (تغییر شکل سرد) در اروپا با نام تجاری فولاد Tor توسعه داده شد. اما به دلایلی مانند استحکام کمتر از بازده مورد نظر 500 نیوتن بر میلی متر مربع، این فرآیند بسیار کوتاه مدت بود و در سال 1974 کنار گذاشته شد.

اما در دهه 80، شرکت آلمانی Hennigsdorfer Stahl Engineering GmbH (HSE) پس از سالها تحقیق و آزمایش میدانی، فرآیند منحصر به فردی به نام Quenching and Self Tempering (QST) را توسعه داد. با استفاده از QST در فرآیندهای نورد، میلگردهای با مقاومت بالا بدون استفاده از آلیاژهای گران قیمت تولید می شوند. این پیشرفت ها با نام های Thermamax و Tempcor شناخته می شوند. دو فرآیند ذکر شده عبارتند از فرآیند Thermomix و فرآیند Thermomechanical. آنها به استحکام بالا، استحکام تسلیم بالا، انعطاف پذیری بالا و سختی بالا (مقاومت مواد در اثر تنش) دست می یابند. تمامی این خصوصیات از الزامات اصلی مهندسین عمران برای میلگردهای آجدار می باشد.

Termax یک علامت تجاری ثبت شده HSE، آلمان است، اما تحت لیسانس این شرکت توسط H&K India تحت مالکیت و تولید هند است.

میلگرد ترمکس چیست و چگونه ساخته می شود؟

میلگرد ترما چیست و چگونه ساخته می شود؟

همانطور که گفتیم آرماتور Termax با تکنولوژی QST ساخته شده است. فناوری QST یا Quenching and Self Tempering به عنوان فرآیند خاموش کردن و خود تثبیت کننده ترجمه می شود. یعنی بعد از رول شدن میلگرد در حالت لاین آبیاری می شود و سطح آن توسط تکنولوژی ترمکس خنک می شود که طبیعتا دمای داخلی میلگرد را کاهش داده و میلگرد را خنک می کند. بنابراین آرماتورهای تولید شده از طریق کوئنچ یا خود پانچ در مرحله نهایی نورد را آرماتور ترمکسس می نامند.

فناوری QST برای افزایش استحکام میلگرد آجدار، برای تسهیل ساخت سازه های بسیار بزرگ اختراع شد. زیرا این نوع میلگرد به دلیل استحکام بالا برای مقابله با نیروهای جانبی وارد شده به بدنه ساختمان بسیار مناسب است. هدف از ساخت این نوع میلگرد، رساندن بازدهی میلگرد تا 500 نیوتن در متر مربع است. این فناوری دیگر نیازی به تغییر ترکیب شیمیایی فولاد برای تولید میلگرد با استحکام تسلیم بالاتر نداشت و به این معنی بود که با وجود افزایش استحکام تسلیم، میلگرد ترمکس همچنان به جوشکاری و تقویت نیاز دارد.

در روش ساخت میلگرد ترمکس، آرماتور فولادی تولید شده در فرآیند نورد گرم از آب عبور می کند. افزودن آب خنک کننده (یا خنک شدن ناگهانی آرماتور گرم توسط آب) پس از نورد شدن میلگرد به صورت عادی، سختی سطح این نوع میلگرد دنده ای را افزایش می دهد. به دلیل سرعت سرد شدن بالا، ساختار سطح میلگرد تغییر می کند و بسیار سخت و شکننده می شود، در حالی که مرکز آرماتور نرم و انعطاف پذیر باقی می ماند. همچنین به دلیل گرمای مرکز میلگرد و سردی سطح آن، گرما از مرکز به سطح منتقل شده و سطح خارجی میلگرد به صورت خودکار گرم می شود. گذر از این مراحل باعث می شود که ساختار کریستالی سطح تقویت کننده سخت و شکننده اولیه تغییر کند و ترد جای خود را به چقرمگی بالا می دهد.

چگونه میلگرد ترمک را بشناسیم؟

برای تشخیص میلگرد ترمکس به کد علامت گذاری یا اختصارات حک شده روی میلگرد دقت کنید. وجود حرف T در اختصارات نشان دهنده تولید آرماتور به روش ترمکس است. به عنوان مثال، حروف CT و JT به صورت زیر تعریف می شوند:

نماد سی تی : به معنی میلگرد A3 یا آج 400 ساخته شده به روش ترمکس می باشد.

نماد HT: به معنی میلگرد A3 یا آج 420 است که به روش ترمکس تولید می شود.

اما یکی دیگر از تفاوت های میلگرد ترمکس با سایر میلگردها میزان متریال به کار رفته در ساخت آن است.

ترکیب شیمیایی در تولید آهن ترمکسس

میلگرد ترمکس مانند سایر میلگردها از شمش فولادی ساخته می شود. اما درصد آلیاژ استفاده شده در آن متفاوت است و به شرح زیر است:

عامل ارزش

کربن حداکثر 0.25٪

حداکثر گوگرد 0.05

سیلیکون تا 0.52٪

منگنز 0.6% 1.5% می دهد

فسفر 0.05% حداکثر

مشخصات میلگرد ترمکس

از ویژگی های اصلی آرماتور ترمکس می توان به بهره وری بالا، سختی سطح، ضعف و جوش پذیری خوب اشاره کرد. این ویژگی ها به دلیل ماهیت سخت و سخت لایه بیرونی، سختی کمتر لایه میانی و ساختار نرم و چکش خوار در وسط میلگرد است. به همین دلیل میلگرد ترمکس نسبت به سایر میلگردها فشارهای پیچشی بیشتری را تحمل می کند. همچنین نسبت به سایر میلگردها در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد. به طور کلی می توان گفت که یراق آلات ترمکس دارای بالاترین سطح انعطاف پذیری هستند.

لازم به ذکر است که کیفیت تجهیزات Termax به سه عامل اصلی بستگی دارد:

کیفیت و درصد ترکیب مواد اولیه

رول های با کیفیت که شکلی یکنواخت و مناسب برای همه میله ها ایجاد می کند.

کیفیت فرآیند کوئنچ و پخت

خواص فیزیکی آرماتور Termax

شاخصی از میزان مزیت ایجاد شده

قدرت تسلیم 500 نیوتن بر متر (450 تا 550)، استحکام بالا

محتوای کربن 0.15٪، مقاومت در برابر حرارت / آتش بهتر است

طول 16 تا 23 درصد افزایش می یابد، مقاومت بهتر در برابر زلزله و سایر خطرات طبیعی

استحکام کششی و نسبت تنش تسلیم حداقل 1/12 (TS/YS) است، استحکام بالاتر است.

استحکام دیوار بیش از 260 ویکرز است، استحکام بالا است

سفتی در مرکز 150 تا 160 ویکرز انعطاف پذیرتر است

تولید میلگرد ترمکس (روش های ساخت)

تولید میلگرد ترمکس (روش های تولید)

ویژگی ها و استحکام بالای میلگرد ترمکس باعث شده است که برای اکثر سازه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، اما دانستن نحوه انجام آن نیز مهم است. میلگردهای ترمکس برای دستیابی به استحکام و انعطاف پذیری مطلوب باید یک سری فرآیندها را طی کنند. فرآیند تولید میلگرد ترمکس شامل یک سری فرآیندهای نورد، سخت کاری، عملیات حرارتی، تمپرینگ و خنک کننده می باشد. در ادامه این مراحل را به تفصیل توضیح خواهم داد:

سخت شدن (فرایند کوئنچ یا خنک کننده): در این مرحله میله ها پس از خروج از خط نورد گرم وارد سیستم پاشش آب می شوند که به «سیستم ترمکس» معروف است. در این سیستم، پوشش بیرونی به سرعت سرد و سفت می شود. این بدان معنی است که در حالی که هسته میلگرد گرم و آستنیتی باقی می ماند، یک پوسته مارتنزیت را تشکیل می دهد.

آستنیته کردن به گرم کردن آهن یا آلیاژهای آهن تا دمایی گفته می شود که ساختار بلوری از فریت به آستنیت تغییر می کند. فولاد آستنیتی اغلب اولین مرحله عملیات حرارتی لازم برای دستیابی به غلظت کربن یکنواخت در بلورهای آستنیت است.

بازپخت: تولید گرما، یعنی تولید گرما توسط فلز زمانی که خواص فیزیکی و شیمیایی آن تغییر می کند. باز هم در این مرحله شدت کاهش و نوسانات افزایش می یابد.

در این مرحله از تولید میلگرد ترمکس، زمانی که میلگردها از مرحله خاموش شدن ترمکس خارج می شوند، از آنجایی که هسته میلگرد هنوز داغ است، گرما از هسته به سطح جریان می یابد و لایه بیرونی را نرم می کند. نتیجه ساختاری به نام «مارتنزیت سخت شده» است.

مارتنزیت: به ساختار سختی اطلاق می شود که در اثر خاموش شدن سریع فولاد کربنی ایجاد می شود. (مارتنزیت متشکل از آستنیت است که خنک می شود.) این اصطلاح برای گرامیداشت کانی شناس معروف آلمانی مارتنز ابداع شد.

خنک کننده اتمسفر: پس از اتمام تمپر، میله ها آماده خنک شدن هستند. این کار در لایه خنک کننده در دمای معمولی انجام می شود. در طی این فرآیند، هسته آستنیت به فریت-پرلیت تبدیل می شود. این بدان معنی است که شکل نهایی میلگرد از یک لایه بیرونی سفت و سخت با یک هسته انعطاف پذیر تشکیل شده است. این امر همچنین باعث افزایش استحکام میلگرد و انعطاف پذیری و جوش پذیری آن می شود.

ساختار فریت-پرلیت در میلگردهای آجدار، میلگردها را در برابر خوردگی بسیار مقاوم می کند.

تفاوت روش ترمکس با سایر روش های ساخت یراق آلات

روش های تولید فولاد برس را می توان به سه دسته کلی تولید میلگرد به روش نورد (نورد گرم و نورد سرد)، تولید میلگرد به روش ترمکس و تولید میلگرد به روش میکروآلیاژی تقسیم کرد.

همانطور که گفتیم میلگردهای ترمکس با استفاده از تکنولوژی ترمکس آلمان تولید می شوند. میلگرد TMX یا Trimax در مقایسه با سایر میلگردهای ساخته شده توسط فرآیند نورد دارای خواصی مانند جوش پذیری بالاتر، انعطاف پذیری و شکل پذیری بیشتر و استحکام کششی بهتر است. این میله ها به ویژه در مواقع اضطراری آتش سوزی سرعت انتقال حرارت بسیار بالایی دارند. بنابراین میلگردهای ترمکس به دلیل خواص برتر از جمله جوش پذیری، استحکام، انعطاف پذیری و کشسانی نسبت به سایر میلگردهای نورد شده برتری دارند. میلگرد Termax میلگرد استاندارد در سراسر جهان است.

اما تفاوت آرماتورهای تولید شده به روش میکروآلیاژ با روش ترمکس نه تنها به کیفیت آرماتور، بلکه به قیمت آن نیز بستگی دارد. در تولید اتصالات میکرو نورد مقداری تیتانیوم، نیوبیم یا وانادیم به فولاد معمولی اضافه می شود تا استحکام اتصالات افزایش یابد. خواص مکانیکی و خواص شیمیایی را از سطح بیرونی تا هسته آرماتور برابر می کند. بنابراین میلگرد میکروآلیاژی بهتر است و مقاومتی برابر با میلگرد تورمکس دارد این مشکل میلگرد میکروآلیاژی را برای مناطق زلزله خیز مناسب تر می کند.

میلگرد ترمکس چیست

میلگرد ترمکس چیست

اما مزیت زره ترمکس در مقایسه با زره های میکروآلیاژی هزینه تولید پایین است. استفاده از میکروآلیاژها در فولاد هزینه های کلی ساخت و تولید میلگردهای میکروآلیاژی را افزایش داده است.

قیمت زره ترمکس

اگرچه میلگرد ترمکس ارزانتر از میلگرد میکروآلیاژی است، اما قیمت میلگرد ترمکس به هزینه آرماتور و تغییرات آن در بازار نیز بستگی دارد. بنابراین تصمیم نهایی به طور قابل توجهی تحت تاثیر دانستن هزینه روزانه انواع میلگرد و دانستن تغییرات آن است. یکی از فروشگاه های پروفیل مورد اعتماد آهن و فولاد، آهن ملل نرخ روزانه انواع تعمیرات را به مشتریان این منطقه ارائه می دهد. برای اطلاع از آخرین قیمت ها به لینک زیر مراجعه کنید.

مشاهده قیمت ها و خرید محصولات

ملل آهنین؛ پخش آنلاین و حضوری میلگرد فولادی

هزینه تقویت آجدار

تفاوت بین میلگرد TMT و TMX چیست؟

تفاوت بین TMT و TMX باطن چیست؟

یراق آلات TMX یا Termax همان اتصالات TMT هستند اما کیفیت بالاتری دارند. در واقع اتصالات ترمکس از نظر خواص مزایای بیشتری نسبت به اتصالات TMT دارند. به عنوان مثال، دارای جوش پذیری، کیفیت، انعطاف پذیری، استحکام و کشش عالی است. بنابراین اتصالات ترمکس را نسل جدید اتصالات با مقاومت بالا می نامند. اتصالات Termax با اکثر استانداردهای کیفیت اتصالات در سراسر جهان مطابقت دارد.

آیا جوشکاری روی میله های ترمکس مجاز است یا خیر؟

میلگرد تورمکس را می توان جوش داد و به عنوان تقویت کننده استفاده کرد. روش Termax منجر به تولید دنده هایی با استحکام بالا می شود. به گونه ای که تمامی الزامات ساخت و سازهای عمرانی را برآورده کند. همانطور که در طول ساخت و ساز، میلگرد باید به اشکال مختلف خم شود، میلگرد ترمکس نمونه کاملی از جوشکاری و انعطاف پذیری است.

همانطور که قبلا ذکر شد، این جوش پذیری و شکل پذیری بالا به دلیل سختی و انعطاف پذیری لایه بیرونی، سختی کم لایه میانی و ساختار نرم و انعطاف پذیر در مرکز آرماتور است.

نکات در مورد جوش پذیری آرماتور

توصیه هایی برای جوش پذیری انواع میلگرد

یک فلز جوش زمانی در نظر گرفته می شود که جوشکاری آن به راحتی و بدون نیاز به روش های اضافی انجام شود. تمام میله های آهنی و فولادی را می توان با قوس الکتریکی به هم وصل کرد، اما استحکام آنها به سهولت جوش بستگی دارد. به این ترتیب عواملی که جوش پذیری فلزات را تعیین می کنند عبارتند از:

ترکیب شیمیایی و کیفیت متالورژیکی فولاد

ضخامت ورق هایی که باید به هم متصل شوند و تنش های حاصل از جوشکاری

عملیات حرارتی پیش و پس از گرما

روش های جوشکاری

چیزهای دیگر خارج از طبیعت هستند

همانطور که می دانیم جوش پذیری انواع فولادها به ترکیب شیمیایی مواد به خصوص محتوای کربن بستگی دارد. سایر عناصر و آلیاژهایی که تأثیر کمتری بر سختی فولاد دارند عبارتند از: منگنز، مولیبدن، کروم، وانادیم، نیکل و سیلیکون. بنابراین برای جوشکاری با کیفیت بهتر و بیشتر انواع میلگردها، دانستن تفاوت بین میلگردها و ویژگی های هر یک از اهمیت بالایی برخوردار است. میلگرد در اندازه ها و کیفیت های مختلف تولید می شود. برخی از میلگردها را می توان جوش داد، اما برخی را نمی توان.

در مورد انواع تقویت کننده ها چه می دانید؟

میلگرد یکی از پروفیل های فولادی است که می تواند نقش مهمی در سازه های بتنی داشته باشد. میلگردهای تقویت کننده انواع مختلفی دارند که بسته به ویژگی های هر یک از آنها در سازه های مختلف قابل استفاده هستند. کارشناسان آهن نمل مقاله ای در مورد انواع یراق آلات آماده کرده اند که مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم.

اتصالات را می توان جوش داد

میلگرد فولادی کم آلیاژ را می توان جوش داد. این نوع میلگرد دارای نسبت کربن به فولاد مناسب است که آن را برای جوشکاری مناسب می کند. از طرفی خط تیره ها پس از محصور شدن در بتن توانایی حمل بارهای بزرگ را دارند. این مدل میلگرد تنها نوع مدل میلگرد قابل جوش بدون در نظر گرفتن موارد خاص می باشد.

میلگرد-بلدوبل

همانطور که گفتیم ترکیب شیمیایی فولاد تعیین می کند که آیا می توان آن را جوش داد یا خیر. اگر فولاد دارای محتوای کربن بالا باشد، شکننده تر است و بنابراین برای جوشکاری مناسب نیست. احتمال شکستن این نوع آرماتور در هنگام جوشکاری بیشتر است. بنابراین معمولاً میلگردهای فولادی با مقاومت بالا برای جوشکاری مناسب نیستند.

توجه: میلگرد ترمکس دارای کربن 0.15 درصد است. اما این میلگرد با کنترل پارامترهای “Thermo Mechanical Treatment” در مقایسه با میلگرد با درصد کربن یکسان، جوش پذیری بهتر و بهتری را ارائه می دهد.

نکاتی در مورد اتصالات جوش مورد استفاده در بتن مسلح

میلگردهای مورد استفاده در بتن مسلح عمدتاً در ساختمان ها، پل ها، بزرگراه ها، سدها، اسکله ها و … استفاده می شود. بتن در فشار و برش استحکام بالایی دارد اما از نظر مقاومت کششی ضعیف است. اما با استفاده از آرماتورهای مورد استفاده در بتن مسلح، بتن توانایی تحمل تنش های کششی بالاتر را خواهد داشت. به همین دلیل جوش میلگردهای مورد استفاده در بتن مسلح برای تقویت بتن اهمیت بیشتری پیدا می کند. در ادامه نکات مهم جوشکاری این نوع آرماتورها را بیان می کنیم.

برای جوشکاری میلگردهای مورد استفاده در بتن مسلح به ندرت از روش هایی مانند جوشکاری مکانیکی، جوشکاری مکانیکی و شکل دهی استفاده می شود.

جوش پذیری میلگردهای تقویت کننده بر اساس کربن معادل حاصل از ترکیب شیمیایی مذاب میلگرد و ترکیب شیمیایی مشخص شده در گواهی فنی محاسبه می شود.

میلگردهای غیر ترمکسیک دارای محتوای کربن حدود 0.6٪ هستند که باعث می شود در شرایط عادی قادر به جوشکاری نباشند. علاوه بر رفع نیاز

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *