دسته‌بندی نشده

نبشی و کاربردهای آن

همانطور که می دانید قطعات فلزی نقش مهمی در دنیای امروز ما دارند. برای ساختن خانه و یا حتی برای ساخت وسایل زیادی که هر روز از آن ها استفاده می کنیم به قطعات فلزی نیاز داریم. فولاد انواع مختلفی دارد و هر کدام بر اساس ویژگی ها و کاربردهایشان در حوزه های مختلف صنعت یا ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر قطعات و سپرها متداول ترین محصولات فلزی مورد استفاده در ساخت و ساز هستند که هر کدام مصارف خاص خود را دارند. در این مقاله به تفاوت ساید و شیلد می پردازیم. در آینده با ما همراه باشید.

از دکمه های بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

نبشی چیست؟

سیم و کاربردهای آن

نبشی و راهش

در پست های قبلی در مورد نبشی و کاربردهای آن صحبت کردیم. همانطور که اشاره کردیم نبشی پروفیل L شکل به دو صورت نورد گرم و نورد سرد تولید می شود. این محصول به صورت مفصلی و به تنهایی در ساختمان سازی کاربرد دارد.

اگر نبشی ها در اندازه های 50-150 میلی متر ساخته شوند، برای اتصال تیر و تیرهای باربر و همچنین ستون ها به صفحات روی پایه استفاده می شود.

اگر محصول در سایزهای دیگر تولید می شود، معمولا برای اتصال پل ها با ستون، ستون سازی و حتی ساخت خرپا استفاده می شود.

فرآیند تولید نبشی دو روش پرس و متریال دارد. نکته مهم دیگر در مورد شاخ این است که این محصولات به دو صورت شاخه دار و کنده کاری شده مورد استفاده قرار می گیرند. نوع له شده این محصول «نبشی کوچک» نام دارد که اغلب در ساخت آسانسور استفاده می شود.

برنامه های نبشی ای

همانطور که قبلا اشاره کردیم اتصال آسانسور با نبشی انجام می شود. این سازه تمامی بارها را تحمل کرده و به دیوارها منتقل می کند و نبشی ها و ستون های هر طبقه را منتقل می کند. یکی از فاکتورهای مهمی که در طراحی آسانسور در نظر گرفته می شود، تعداد توقف است. هرچه تعداد وقفه ها بیشتر باشد، ساختار قوی تر ایجاد می شود.

علاوه بر این، اتصالات سازه ای معمولاً از نبشی در چهار طرف ستون برای تقویت تیر در اتصال ستون به ستون استفاده می کنند.

مشکل دیگر این است که این محصول کاربردهای زیادی در نبشی های ساختمان دارد. همانطور که می دانید این سازه باید در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و باد مقاومت کند. به همین دلیل از مقطع دیواری به اصطلاح استفاده می شود. انتقال انرژی به ستون ها و در نهایت به کف یکی از مهمترین وظایف دیوارهای دیوار است که اشکال مختلفی دارند و مهمترین آنها دیوار نبشی است.

سپر چیست؟

سپر یک قطعه T شکل است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از نظر ظاهری در دو نوع گرد و تیز تولید می شود.

از نظر ظاهری شیلد به دو صورت لبه گرد در سایزهای 30 تا 140 میلی متر و لبه تیز در سایزهای 20 تا 40 میلی متر تولید می شود. سپرها اغلب در سازه های فلزی، در و پنجره ساختمان، پنجره های زیرزمین، صنعت سدسازی، سقف ها و نمای شیشه ای استفاده می شوند.

مشخصات کلی سپرها

محافظ هایی مانند گوه، چاپ و پارچه به تدریج تولید و روانه بازار می شوند. یعنی به طور کلی دو روش مختلف برای تولید این محصول در نظر گرفته شده و به دو صورت تکی یا دوتایی استفاده می شود. سپرها در ضخامت های مختلف موجود هستند. در برخی موارد اندازه لبه و اندازه دیوار یکسان است و اندازه لبه محصول بر اساس میلی متر محاسبه می شود و ضخامت در نظر گرفته شده برای نبشی ها از 0.9 تا 2.5 میلی متر متغیر است. طول این محصول 6 تا 12 متر می باشد و حفاظ ها بنا به نیاز مشتری می توانند در طول های مختلفی باشند. البته این محصول دارای ایراداتی نیز می باشد که از مهمترین آنها می توان به مقاومت خمشی کم و سختی اتصالات به دلیل مقاومت خمشی اشاره کرد. به طور کلی در ساخت این محصول سه پارامتر کلی در نظر گرفته می شود که عبارتند از:

برای خرید نبشی یا سپر باید موارد ضروری، پارامترهایی مانند محل استفاده، شرایط محیطی و… را در نظر بگیرید.

تفاوت نبشی و سپر چیست؟

تفاوت نبشی و سپر

تا به حال با نبشی و شیلد و همچنین کاربردها و عملکردهای هر کدام کاملا آشنا شده اید. شاید از نظر خیلی ها این دو محصول یکی باشند، اگر نه بیشتر! نبشی ها و سپرها در زمینه های مختلف از نوع تا کاربری، مشخصات فنی و تجهیزات متفاوت هستند…

قبل از شروع به مقایسه این دو محصول، بد نیست بدانید که هم نبشی ها و هم سپر از پرس و پارچه ساخته شده اند و هر یک از این مواد در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان اتصالات مورد استفاده قرار می گیرند. اما در ادامه به تفاوت های آنها می پردازیم:

مقایسه نبشی و صفحه با توجه به خواص فنی و مکانیکی

در مقایسه اول می توان گفت که سپر سخت تر و کشش کمتری دارد. به همین دلیل هنگام برخورد با یک اتصال قوی، بهتر است از یک سپر استفاده کنید. نکته مهم این است که در صورت عدم امکان استفاده از سپر، می توان از سکان دوگانه استفاده کرد.

مقایسه نبشی و سپر از نظر سطح مقطع

در ابتدای این مقاله اشاره کردیم که نبشی دارای مقطع L است و توسط دو بال عمود بر هم تشکیل می شود، در حالی که سپر دارای تیغه ای متصل به صفحه و T شکل است.

تفاوت دیگر Corner و Shield در ظاهر این دو محصول است. به عنوان مثال نبشی ها توسط دو بال نابرابر یا مساوی تشکیل می شوند و سپرها در دو مدل لبه گرد و لبه تیز تولید و به فروش می رسند.

مقایسه زوایا و سپرها بر اساس کاربرد

سپر به دلیل دو طرفه بودن برای استفاده در قسمت میانی سازه طراحی شده است در حالی که نبشی بیشتر در نبشی ها، زوایا و درزهای عمود بر هم استفاده می شود. در صورت نیاز به اتصال قوی‌تر، سپرها بهتر پاسخ می‌دهند. با این حال، جالب است بدانید که اتصال دو نبشی به یکدیگر می تواند همان کار سپر را انجام دهد.

سپرها می توانند محصولاتی باشند که نیاز به تقویت ساختمان را کاهش دهند. همچنین می توان با استفاده از سپر عمق ستون ها را کاهش داد، زیرا سپر و پایه سپر به حمل سینک کمک می کند.

نتیجه

در این مقاله به تفاوت های شاخ و سپر پرداخته ایم. با توجه به مصالح فوق می توان نتیجه گرفت که هم شیپور و هم شیلد از مصالح ساختمانی پرکاربرد هستند و با توجه به کاربرد و ویژگی هایشان در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این دو محصول از نظر کاربری، ظاهر مقطعی، مشخصات فنی و مکانیکی تفاوت های اساسی دارند. هنگامی که نیاز به اتصال قوی است، سپرها مفیدتر از نبشی ها هستند، اما در مواقعی که وظایف مختلفی مورد نیاز است، از بال شیلدهای مساوی یا نابرابر استفاده می شود.

تفاوت در نبشی و محافظ؛ کاربردها و خواص هر کدام

نبشی چیست سپر چیست تفاوت نبشی و سپر چیست؟

همانطور که می دانید قطعات فولادی نقش مهمی در دنیای امروز ما دارند. برای ساخت خانه یا حتی ساخت بسیاری از وسایلی که به صورت روزانه استفاده می کنیم، به پروفیل های فولادی نیاز داریم. مقاطع فولادی انواع مختلفی دارند و هر کدام بسته به ویژگی ها و کاربردهایشان در بخش های مختلف صنعت یا ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان نبشی ها و سپرها پرمصرف ترین مصنوعات فلزی در ساختمان سازی هستند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. در این مقاله می خواهیم به تفاوت نبشی و سپر بپردازیم. در آینده با ما همراه باشید.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

نبشی چیست؟

شعار و کاربردهای آن

نبشی و برنامه های آن

در مطالب قبلی در مورد زوایا و کاربرد آنها صحبت کردیم. همانطور که اشاره کردیم نبشی یک پروفیل L شکل است که به دو صورت نورد گرم و نورد سرد تولید می شود. این محصول در ساخت ساختمان ها به صورت پیچیده و انفرادی کاربرد دارد.

در صورتی که نبشی ها در اندازه های 50 تا 150 میلی متر ساخته شوند برای اتصال تیر به تیرهای باربر و اتصال ستون ها به دال های موجود در فونداسیون استفاده می شود.

اگر این محصول در سایزهای دیگر تولید می شود، اغلب برای اتصال پل ها به پایه ها، پایه های ساختمانی و حتی ایجاد سوراخ استفاده می شود.

فرآیند تولید نبشی ها به دو صورت پرس و بافندگی انجام می شود. نکته مهم دیگر در مورد نبشی ها این است که این محصولات به دو صورت شاخه دار و بریده استفاده می شوند. شکل اصلی این محصول به نام “نبشی گاز” اغلب در ساخت بالابر استفاده می شود.

برنامه نبشی ای

همانطور که قبلاً اشاره کردیم برای اتصال بالابرها از نبشی ها استفاده می شود. سازه تمام بار را حمل می کند و به دیوار بتنی منتقل می کند و نبشی ها را به ستون های هر طبقه منتقل می کند. فاکتور مهمی که در ساختار آسانسور باید در نظر گرفته شود، تعداد توقف است. هر چه تعداد توقف ها بیشتر باشد، سازه باید قوی تر طراحی شود.

علاوه بر این در اتصالات سازه ای معمولاً از چهار نبشی ستون برای تقویت تیر در اتصال صفحه ستون به ستون استفاده می شود.

مشکل دیگر این است که این محصول کاربردهای زیادی در نبشی های ساختمان دارد. همانطور که می دانید سازه باید بتواند در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و باد مقاومت کند. برای این کار از بخشی به نام وال پست استفاده می شود. یکی از مهمترین وظایف وال پست ها انتقال نیرو به تیرها و در نهایت به زمین می باشد که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها وال پست نبشی می باشد.

سپر چیست؟

اسپری و کاربردهای آن

برنامه Sperry-na-na

سپر یک قطعه T شکل است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از نظر ظاهری در دو نوع لبه گرد و لبه تیز تولید می شود. سپرها از نظر ظاهری به دو صورت لبه های گرد در سایزهای 30 تا 140 میلی متر و لبه های تیز در سایزهای 20 تا 40 میلی متر تولید می شوند. سپرها معمولاً در سازه های فلزی، ساخت در و پنجره، پنجره های زیرزمین، صنایع سدسازی، سقف ها و نمای شیشه ای استفاده می شوند.

مشخصات کلی سپرها

سپرها مانند نبشی به روش پرس و بافت تولید و روانه بازار می شوند. یعنی به طور کلی دو روش متفاوت برای ساخت این محصول در نظر گرفته می شود و به دو صورت تک یا دوتایی استفاده می شود.

سپرها در ضخامت های مختلف موجود هستند. در برخی موارد، اندازه لبه و اندازه دیوار یکسان است، اندازه لبه محصول با توجه به میلی متر تعیین می شود و عرض تخمینی در نبشی ها از 0.9 تا 2.5 میلی متر است. طول این محصول از 6 متر تا 12 متر می باشد و حفاظ ها با توجه به نیاز مشتریان می توانند دارای طول های مختلفی باشند.

بنابراین این محصول معایبی دارد که مهمترین آنها مقاومت کم و سختی در اتصال به دلیل مقاومت خمشی است. به طور کلی سه الزام کلی برای تولید این محصول در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

هنگام خرید نبشی یا سپر باید موارد مهم، محاسباتی مانند محل استفاده، شرایط محیطی و … را در نظر بگیرید.

تفاوت نبشی و سپر چیست؟

نبشی و کاربردهای آن

نبشی و کاربردهای آن

تفاوت نبشی و سپر

تفاوت بین وام و سپر

تا به حال با نبشی ها و سپرهای محافظ و کاربرد و شکل آنها آشنا شده اید. شاید خیلی ها فکر کنند این دو چیز یکی هستند، اگر نه بیشتر! نبشی و سپر در زمینه های مختلف متفاوت است، از رنگ گرفته تا کار، دانش فنی و ماشین آلات…

قبل از انجام هر مقایسه ای بین این دو محصول، بد نیست بدانید که هم نبشی ها و هم سپرها به روش چاپ و نساجی تولید می شوند و هر یک از این محصولات در ساختمان سازی و به عنوان اتصال دهنده کاربرد فراوانی دارند. اما در ادامه به تفاوت های آنها می پردازیم:

زوایا و سپرها را از نظر مشخصات و مکانیک مقایسه کنید

در مقایسه اول باید بگوییم که سپر سفت و انعطاف پذیرتر است. بنابراین، زمانی که اتصال قوی وجود دارد، بهتر است از یک سپر استفاده کنید. مهمتر از همه، اگر سپر در دسترس نباشد، نبشی را می توان دو بار استفاده کرد.

مقایسه نبشی ها و سپرها از نظر شکل ضربدری آنها

در ابتدای این مقاله اشاره کردیم که نبشی دارای سطح مقطع L شکل بوده و توسط دو باله عمودی تشکیل شده است و سپر از یک تیغه متصل به صفحه تشکیل شده و به شکل T می باشد.

تفاوت دیگر نبشی و شیلد در ظاهر این دو محصول است. به عنوان مثال یک نبشی از دو بازوی نابرابر یا مساوی ساخته می شود و سپرها در دو طرح لبه های گرد و لبه های تیز ساخته و به فروش می رسند.

مقایسه نبشی و سپر بر اساس کاربرد

این سپر به دلیل ساختار دو طرفه برای استفاده در مرکز سازه طراحی شده است، در حالی که نبشی بیشتر در نبشی ها، زوایا و اتصالات عمودی استفاده می شود. اگر اتصال قوی‌تری مورد نیاز باشد، سپرها پاسخگوتر هستند. اما جالب است بدانید که همین کار حفاظتی را می توان با اتصال دو نبشی انجام داد. حفاظ می تواند محصولی باشد که نیاز به میلگرد در ساختمان ها را کاهش دهد. همچنین می توان از سپرها برای کاهش عمق ستون استفاده کرد، زیرا فلنج ها و پایه سپر به پشتیبانی از لنگرهای نشست کمک می کنند.

نتیجه

در این مقاله به تفاوت نبشی و بال پرداخته می شود. با توجه به آنچه گفته شد، می توان نتیجه گرفت که نبشی و بال در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند که با توجه به کاربری و سبکی که دارند در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این دو محصول از نظر کاربری، شکل مقطع و همچنین مشخصات فنی و فنی تفاوت های مهمی دارند. اگر نیاز به تناسب محکم باشد، بال ها بیشتر از نبشی ها مفید هستند، اما در صورت نیاز به کار متفاوت، از بال هایی با بال های مساوی یا نابرابر استفاده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *