دسته‌بندی نشده

نقش میلگرد رامکا در استحکام سازه

یکی از مشکلات اساسی در هر پروژه ساختمانی افزایش استحکام ساختمان است. میلگرد رمکا یکی از راه حل هایی است که با آن استحکام سازه تا حدود زیادی تضمین می شود. اما میلگرد رمکا چیست و چگونه از این مقطع فولادی در سازه استفاده می شود؟ انواع آنها چیست و چگونه نصب می شوند؟ در مقاله زیر به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. با این مطلب مفید اصفهان آهن همراه باشید.

چارچوب چیست؟

میلگرد رمکا که به پاشنه بتنی نیز معروف است، نوعی میلگرد متقاطع فولادی است که برای حمایت از ستون‌ها و تیرهای بتنی در طبقات مختلف ساختمان‌ها استفاده می‌شود و کاربرد فراوانی دارد. قاب میلگرد 10 یا 12 (برش از این فولاد) به طول ستون است. این بخش در واقع برای تعیین فاصله بین فرم و ستون لنگر استفاده می شود.

زره رمچا

طبق تعریف فوق، قاب نقش مهمی در ساخت بنا دارد زیرا ستون های هر طبقه را علاوه بر ستون های طبقات مختلف در ردیف و بلوک قرار می دهد. این قطعه فولادی پس از آرماتوربندی دور توری میلگرد بسته می شود و در نتیجه هر قسمت پس از اتمام کاملاً صاف و دقیق به نظر می رسد.

اسکلت به دو صورت فلزی و بتنی استفاده می شود. همانطور که در بالا ذکر شد در ساخت اسکلت فولادی از سایزهای 10 و 12 پشتی استفاده می شود و در نتیجه هزینه استفاده از فریم به هزینه پشتی بستگی دارد.

استفاده از قاب میلگرد برای ساخت و ساز

با توجه به تعریف میلگرد رمکا در این قسمت در مورد تاثیر آن بر مقاومت سازه صحبت خواهیم کرد. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از این بادبند فولادی ثابت نگه داشتن ستون ها یعنی تثبیت فاصله میلگردهای ستون تا قالب است.

کاربرد میلگرد رمکا در استحکام ساختمان

استفاده از این قسمت از فولاد ستون میلگردها را محکم و استوار نگه می دارد و از چسبیدن آن به فرم بتن جلوگیری می کند. در واقع این نوع میلگرد با جلوگیری از انحراف ستون ها و متصل نگه داشتن آنها، استحکام ساختمان را افزایش می دهد.

انواع میلگرد رمکا

با توجه به گریدهای مختلف (A3، A2، A1 و A4) و همچنین تفاوت این قطعات فلزی، فریم نیز به روش های مختلف طبقه بندی و مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این فصل به بررسی انواع سازه ها می پردازیم.

نوع اول آرماتور ورق فلزی است

این نوع مقطع فولادی ورق بوده و عمدتاً برای تقویت سقف و راه پله استفاده می شود.

نوع دوم – قاب فولادی ضد زنگ

این نوع قاب در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و استفاده از آن کاملا مقرون به صرفه است.

نوع 3 – قاب فولادی کربنی

رایج ترین شکل این قطعات که مشکی نیز نامیده می شود، اسکلت ساخته شده از فولاد کربنی است که عمدتاً در مناطقی با رطوبت بالا استفاده می شود.

نوع چهارم، رامکا پوشیده از حماسه است

از آنجایی که این نوع قاب در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، از اتصالات در مکان هایی که با آب نمک تماس دارد استفاده می شود.

مزایای استفاده از میلگرد رمکا چیست؟

هر یک از مقاطع فولادی نقش مشخصی در عملیات ساختمانی دارند و مزایای خاص خود را دارند. میلگرد رمکا نیز یکی از پرکاربردترین مقاطع با ویژگی های منحصر به فرد می باشد و استفاده از آن در سازه دارای مزایای زیر می باشد:

افزایش مقاومت در برابر انبساط حرارتی

بتن را تقویت می کند و در نتیجه استحکام و مقاومت سازه را افزایش می دهد

ضخامت را کاهش دهید

مجموعه ستون ها

استحکام برشی را بررسی کنید

چگونه اسکلت فولادی را نصب کنیم؟

از آنجایی که فریم در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود، نحوه مونتاژ در هر یک از این قسمت ها متفاوت است. در زیر به نحوه نصب این قطعه فولادی در دیوار درز، بتن ریزی ستون و شیار می پردازیم.

قرار دادن قاب در دیوار برشی

یکی از کاربردهای Frame حفظ ضخامت دیوار بر اساس اندازه نقشه است. برای این منظور در کنار هر پیچ یک قاب تعبیه شده است. این کار از کشیده شدن دیوار در هنگام پیچاندن پیچ جلوگیری می کند و از کاهش ضخامت آن جلوگیری می کند. با توجه به طول دیوار کشویی هر 50 سانتی متر یک قاب می دهند.

نصب قاب بر روی ستون

برای استفاده از قاب بر روی ستون، محل تلاقی ستون و کف در فواصل 10 سانتی متر مشخص شده و در هر یک از این علامت ها یک قاب قرار می گیرد. در مرحله بعد با کمک ۴ میله عمودی (به ارتفاع ستون) قاب را در جای خود ثابت می کنند. برای اتصال این مقاطع عمودی از سیم جوش یا تقویت کننده استفاده می شود. فاصله بین کادرهای هر ستون باید دقیقاً مطابق با نقشه باشد.

نصب رامکا در جایی که آسانسور وجود دارد

یکی از کاربردهای آرمیچر فریم تنظیم صحیح ابعاد آسانسور می باشد. برای رسیدن به این هدف از یک رمپ در پایین چاه و یک نوار سقفی استفاده کردند.

رامکا در آسانسور

کلمات اخر

افزایش دقت و استحکام سیستم یکی از مهم ترین مواردی است که قبل از شروع ساخت باید بررسی شود. یکی از بهترین راه های مقاوم سازی ساختمان استفاده از میلگرد رمکا می باشد. این قطعه فلزی که به پاشنه بتنی معروف است برای ایجاد اتصال در ستون و تعیین فاصله بین کار سازه و ستون ها استفاده می شود. در مطلب فوق در مورد میلگرد رمکا چیست، انواع، نصب، فواید و کاربردهای میلگرد رمکا در باربری صحبت کردیم. امیدواریم از این مقاله مفید لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را در مورد این مقاله در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

به جای قاب نمی توان از اسپیسر استفاده کرد.

خیر، مشکل اسپیسرها این است که در هنگام ریخته گری بتن می توانند حرکت زیادی داشته باشند. یکی دیگر از معایب اسپیسر این است که ممکن است به طور کامل به قالب نچسبد.

اگر تعداد ستون ها زیاد باشد چگونه قاب را نصب کنیم؟

زمانی که تعداد ستون‌ها در سازه زیاد باشد، قاب ستون اول به قاب ستون آخر متصل می‌شود تا تراز آن حفظ شود و سپس با قاب ستون‌های میانی ادامه می‌دهند.

قاب ها چگونه استفاده می شوند؟

در مناطق ساحلی و مکان هایی با آب و هوای مرطوب معمولاً به جای اسکلت فلزی از اسکلت بتنی استفاده می شود.

نقش میلگرد رامکا در استحکام ساختمان

رانک میلگرد

قاب تقویتی چیست؟ استفاده از میلگرد رمکا برای افزایش مقاومت سازه انواع میلگرد رمکا مزایای استفاده از میلگرد رامکا چیست؟ فولاد رمکا چگونه مونتاژ می شود؟

استحکام ساختمان یکی از دغدغه های اصلی در هر پروژه ساختمانی است. میلگرد رمکا یکی از راهکارهایی است که با استفاده از آن استحکام سازه تا حدود زیادی تضمین می شود. اما میلگرد رمکا چیست و چگونه از این قطعه فولادی در ساختمان سازی استفاده می شود؟ انواع آن و نحوه نصب آنها چیست؟ در مقاله زیر به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. این مقاله مفید از اذان اصفهان را دنبال کنید.

میلگرد فریم آپا؟

میلگرد اسکلت که به آن دال بتنی نیز می‌گویند، نوعی مقطع فولادی آجدار است که به طور گسترده برای حمایت از ستون‌های بتنی و تیرهای بلوک در سطوح مختلف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. قاب اساساً مقطعی از میلگرد سایز 10 یا 12 (که از قسمت فولادی بریده شده است) است که طول آن برابر با ستون است. این قسمت در واقع برای تنظیم فاصله بین قالب و ستون آرماتور استفاده می شود.

رانک میلگرد

طبق تعریف فوق، قاب نقش مهمی در ساخت یک ساختمان دارد زیرا ستون های هر طبقه را در ردیف هایی قرار می دهد و آنها را از ستون های طبقات مختلف تراز می کند. بعد از تقویت این آرماتور در اطراف مش تقویت کننده بسته می شود. این باعث می شود که هر قسمت پس از اتمام صاف و دقیق به نظر برسد.

اسکلت در دو نوع فلزی و بتنی کاربرد دارد. همانطور که در بالا ذکر شد در ساخت اسکلت فلزی از میلگردهای گیج 10 و 12 استفاده می شود و در نتیجه هزینه استفاده از قاب به قیمت میلگرد بستگی دارد.

کاربرد میلگرد رمکا در استحکام سازی

با توجه به توضیحات میلگرد رمکا در این قسمت به تاثیر خاص آن بر مقاومت ساختمان می پردازیم. یکی از مهم ترین موارد استفاده از این مقطع، ساخت ستون ها به صورت یکجا و به عبارتی تنظیم فاصله ستون و قالب گیری است.

کاربرد میلگرد رمکا در استحکام سازی

با استفاده از این مقطع فولادی، میلگردهای تقویت کننده ستون ثابت می ماند و کج نمی شود و همچنین از چسبیدن آنها به قالب بتن جلوگیری می کند. در واقع این نوع میلگرد با جلوگیری از انحراف ستون ها و هم تراز نگه داشتن آنها استحکام سازه را به شدت افزایش می دهد.

نوع تقویت قاب

با توجه به درجات مختلف آرماتورها (A3، A2، A1 و A4) و همچنین کاربردهای متنوع این پروفیل های فولادی، فریم نیز در انواع مختلف طبقه بندی و مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این بخش، انواع قاب ها را بررسی خواهیم کرد.

نوع اول – تقویت ورق فلزی

نقش میلگرد رامکا

نقش میلگرد رامکا

این نوع مقاطع فولادی از ورق فلزی ساخته شده و بیشترین کاربرد را در تقویت سقف و راه پله دارد.

نوع دوم – قاب فولادی ضد زنگ

این نوع قاب بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی بوده و استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه است.

نوع سوم – رامکا با فولاد کربنی

پرکاربردترین نوع این قطعات که به آن میله سیاه می گویند، اسکلت ساخته شده از فولاد کربنی است که اغلب در مناطقی با رطوبت بالا استفاده می شود.

نوع چهارم – قاب با روکش اپوکسی

از آنجایی که این نوع قاب در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، در مناطقی که اتصالات با آب نمک تماس دارند، استفاده می شود.

مزایای استفاده از اتصالات قاب چیست؟

هر بخش از فولاد نقش خاصی را در کارهای ساختمانی ایفا می کند و مزایای خاص خود را دارد. قاب میلگرد نیز یکی از پرکاربردترین قطعات با ویژگی های منحصر به فرد است که استفاده از آن در سازه دارای مزایای زیر می باشد:

افزایش مقاومت در برابر انبساط حرارتی

تقویت بتن، در نتیجه افزایش مقاومت و قدرت سازه

ضخامت را کاهش دهید

سطح نگه داشتن ستون ها

کنترل مقاومت برشی

قاب فولادی چگونه نصب می شود؟

از آنجایی که رامکا در قسمت های مختلف سازه استفاده می شود، روش نصب آن برای هر یک از این قسمت ها متفاوت است. در ادامه به نحوه نصب این مقاطع فولادی در دیوار برشی و بتن ریزی روی ستون و نصب آن در چاه بالابر می پردازیم.

نصب قاب روی دیوار آجری.

یکی از کاربردهای رامکا حفظ ضخامت دیوار بر اساس ابعاد نقشه است. برای این منظور در کنار هر پیچ رامکا نصب می شود. این کار از کشیده شدن دیوار به سمت داخل در هنگام پیچاندن پیچ جلوگیری می کند و از کاهش ضخامت آن جلوگیری می کند. با توجه به طول دیوار برشی هر 50 سانتی متر قاب نصب می کنند.

نصب رامکا روی ستون

برای استفاده از قاب روی ستون، تقاطع ستون و کف را در فواصل 10 سانتی متر مشخص می کنند و در هر یک از این علامت ها قاب درج می شود. در مرحله بعد از 4 میله عمودی (برابر ارتفاع ستون) استفاده می کنند تا قاب را در جای خود ثابت کنند. برای اتصال این قطعات عمودی از سیم جوش یا تقویت کننده استفاده می شود. فاصله بین قاب های هر ستون باید دقیقاً مطابق با نقشه باشد.

نصب رامکا در آسانسور

یکی از کاربردهای میلگرد رمکا کنترل موثر ابعاد بالابر می باشد. برای رسیدن به این هدف از رامکا در انتهای استخر و طول سقف استفاده می کنند.

قاب میخ در آسانسور

کلمات اخر

افزایش دقت و استحکام سازه یکی از مهمترین مواردی است که قبل از شروع ساخت باید بررسی شود. یکی از اقدامات موثر در مقاوم سازی ساختمان، استفاده از آرماتور رمکا است. از این قطعه فولادی که به پاشنه بتنی نیز معروف است برای ایجاد تراز در ستون ها و تعیین فاصله قالب و میله های ستون استفاده می شود. در مقاله فوق به طور کامل به چیستی آرماتور قاب و انواع آن، روش های نصب، مزایا و همچنین استفاده از آرماتور فریم برای افزایش استحکام پرداخته ایم. امیدواریم از این مقاله مفید لذت برده باشید. نظرات خود را در مورد این مقاله در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا نمی توان به جای میله های فریم از اسپیسر استفاده کرد؟

خیر. مشکل سفینه های فضایی این است که می توانند در هنگام مونتاژ حرکت کنند. یکی دیگر از معایب سفینه های فضایی این است که اصلا فشرده نیستند.

اگر تعداد ستون ها زیاد است چگونه قاب ها را نصب کنیم؟

اگر سازه ستون های زیادی داشته باشد، برای حفظ تعادل، ابتدا شکل ستون اول را به شکل ستون آخر متصل کرده و سپس به اجرای شکل ستون وسط می پردازیم.

اسکلت های بتنی در چه مناطقی استفاده می شود؟

در مناطق ساحلی و مناطق با آب و هوای مرطوب، عموماً به جای اسکلت فلزی از اسکلت بتنی استفاده می کنند.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *