دسته‌بندی نشده

نورد ورق چیست؟ انواع مدل ها و نحوه تشخیص

نورد ورق چیست؟ انواع مدل ها و نحوه تشخیص

کارخانه های نورد ورق که به نام نورد نیز شناخته می شوند، وظیفه تشکیل انواع ورق های فلزی و تبدیل آن ها به قسمت های مسطح، گرد، مخروطی و منحنی در اندازه های مختلف را بر عهده دارند. به طور کلی می توان گفت که این واحد در تمامی صنایعی که نیاز به نورد است کاربرد دارد. در ادامه به چیستی ورق نورد می پردازیم.

نورد صفحه چیست؟

ورق نورد که به نام لمینیت نیز شناخته می شود، روشی برای شکل دادن به مواد با قابلیت کپی برداری بین دو غلتک دوار، با اشکال و ضخامت های مختلف است. برخی از فلزات و پلیمرها دارای خواص موم مانند هستند یا در دماهای پایین خواص تبدیلی دارند. لازم به ذکر است محصولاتی که در ساختار آنها از روش نورد گرم استفاده می شود در دماهای پایین تغییر شکل نمی دهند.

نورد کاغذ فرآیندی است که بدون تغییر در عرض مواد باعث کاهش ضخامت و افزایش طول می شود. این همچنین به ورق صاف اجازه می دهد تا با عبور از بین غلتک های استوانه ای به بخش های دایره ای و منحنی تبدیل شود. از محصولات ساخته شده با این روش می توان به مواردی مانند چوب و نبشی اشاره کرد. نورد کاغذ به دو صورت گرم و سرد انجام می شود. در ادامه توضیح خواهیم داد.

پرس کاغذ چیست؟

نورد سرد چیست؟

خنک کننده خودرو کمی پیچیده تر است. این روش بر روی کاغذ انجام می شود زیرا دشوار است. زیرا استحکام آن را افزایش می دهد و ترک های آن را از بین می برد. در این محلول ابتدا کاغذ لازم در حین بیماری قرار داده می شود تا بقایای آن خارج شود. هدف از این راه حل یافتن مواد و ضخامت مورد نظر است.

کاربرد نورد سرد

در واقع از این روش برای کاهش ضخامت، تغییر شکل با ابعاد مورد نظر و حذف نقطه تسلیم استفاده می شود. در جزئیات بیشتر می توان گفت که رول های تولید شده با نورد گرم و با ضخامت کم، پس از انجام عملیات اسیدشویی به روش نورد سرد، فرآیند کاهش ضخامت و تغییر شکل به پایان می رسد.

چرا باید از روش نورد سرد استفاده کنیم؟

این راه حل به لطف مزایایی که دارد، متقاضیان بیشتری را راضی می کند. از مزایای این روش می توان به زیبایی و ظرافت محصول نهایی، سهولت حمل و نقل، روانکاری و استحکام بالای محصولات ساخته شده با این روش اشاره کرد.

غلتک داغ چیست؟

در فرآیند حرارت گرم، پس از گرم شدن فولاد، از کوره خارج شده و به نوردهای مختلف فرستاده می شود. این مقطع فولادی معمولاً سه بار در زیر غلتک های سنگین و شش تا هفت بار در زیر غلتک های سبک قرار می گیرد. انجام این کار آهن را به جلو حرکت می دهد. این باعث می شود که فولاد بلندتر و نازک تر شود. فلزات ساخته شده در این فرآیند از استحکام بیشتری نسبت به قطعات ساخته شده در فرآیند سرد برخوردارند.

مزایای نورد گرم

این روش نیز مانند روش سرد دارای مزایای بسیاری است. محصولات تولید شده با این روش به دلیل حرارت زیاد دارای شکل پذیری و استحکام هستند. از دیگر مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان تجهیزات مورد استفاده در این روش کمتر از روش نورد سرد است.

قطعاتی که از این طریق به دست می آیند نیاز به پردازش کمتری دارند که این باعث می شود این محصولات ارزان تر از منابع سرد باشند.

روش نورد گرم به عنوان روشی مناسب برای تولید شمش های بزرگ شناخته می شود.

خنک سازی محصولات به دست آمده از این فرآیند در دمای مناسب انجام می شود. این از خشک شدن یا سفت شدن آنها جلوگیری می کند.

برای تغییر شکل قطعات به دست آمده از این طریق انرژی کمتری نسبت به فرآیند سرد مورد نیاز است.

از آنجایی که ممکن است از شما در مورد تفاوت نورد گرم و نورد سرد سوال شده باشد، می توانید با کلیک بر روی لینک تفاوت را بخوانید.

انواع ورق نورد را بشناسید.

انواع مختلفی از نورد ورق وجود دارد. هر نوع نوار نقاله ورق با توجه به ویژگی هایی که دارد به طور خاص برای وظایف و محصولات مختلف استفاده می شود. در ادامه به طور خلاصه به این روش ها خواهیم پرداخت.

رول

در این نوع وسایل نقلیه یک میله از روی دو صفحه افقی عبور می کند. این صفحات دارای یک میله از نوع پیچ هستند. به همین دلیل تابلوها را با سرعت و کیفیت بالا می سازند.

حلقه راه رفتن

در این محلول مواد بین دو غلتک داخلی و خارجی قرار می گیرد و فشار دو غلتک باعث کاهش ضخامت و افزایش طول مواد می شود.

تیر فولادی نورد

در تولید فولاد ضد زنگ، روش نورد گرم به صورت گرم و سرد انجام می شود. دلیل این فرآیند رسیدن به نتایج مطلوب است. در تولید این محصول ابتدا میله های فولادی در کوره های ورق فلزی قرار می گیرند. سپس مواد حاصل به لاستیک ها نفوذ کرده و در نهایت باعث از کار افتادن لاستیک می شود. فولاد تولید شده توسط نورد گرم انعطاف پذیری زیادی دارد. به همین دلیل در ساخت و ساز استفاده می شود. در نتیجه، هزینه آرماتور یکی از عوامل موثر بر هزینه ساخت شناخته شده است. چدن تولید شده توسط آهنگری سرد در سازه هایی استفاده می شود که به دلیل استحکام بالا نیاز به تحمل بالایی دارند.

چرخش صفحه آلومینیومی

در این روش ورق آلومینیوم از غلتک ها عبور داده می شود. این امر باعث کاهش ضخامت و افزایش طول محصول به دلیل وجود غلتک می شود.

فولاد نورد

دستگاه تاشو کاغذ از اجزای مختلفی مانند غلتک، قفسه، یاتاقان و محل نگهداری قطعات تشکیل شده است. به عنوان مثال، هنگام ایجاد کاغذ، می توانید از نورد دو غلتکی استفاده کنید. همانطور که گفته شد، دو غلتک در برابر یکدیگر حرکت می کنند. این باعث کاهش ضخامت مواد می شود.

نورد ورق چیست؟ انواع مدل ها و نحوه تشخیص

نورد ورق چیست؟ انواع مدل ها و نحوه تشخیص

به روش اسپینینگ گرم چه محصولاتی تولید می شود؟

در واقع از حرکت چرخشی برای ایجاد فلز استفاده می کنند. از جمله محصولات به دست آمده در این فرآیند می توان به فولاد، فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ، مس، فولاد کم کربن، آلومینیوم و منیزیم اشاره کرد.

دستگاه لمینت فویل چیست؟

دستگاه نورد ورق که به عنوان آسیاب نورد نیز شناخته می شود، وظیفه شکل دهی انواع ورق های فلزی را به مقاطع مسطح، دایره ای، مخروطی و منحنی در اشکال مختلف بر عهده دارد. این کار زمانی انجام می شود که فلز از بین چند غلتک استوانه ای رد شود. این دستگاه برای کار سرد و یا گرم کاری برخی از فلزات استفاده می شود. دستگاه های ورق نورد در اندازه ها و ظرفیت های مختلف موجود هستند و رول هایی با ضخامت های مختلف از 0.8 تا 2000 میلی متر و عرض 12000 میلی متر تولید می کنند.

دستگاه ورق نورد در چه صنایعی استفاده می شود؟

در مجموع می توان گفت که این دستگاه برای هر صنعتی که نیاز به نورد دارد مفید است. دستگاه های ورق نورد شامل دو نوع دستگاه نورد سرد و گرم می باشد. از جمله کارخانه هایی که از این دستگاه استفاده می کنند می توان به کارخانه فولاد مبارکه و کارخانه های تابعه آن اشاره کرد. برای مشاهده محصولات کارخانه ها می توانید به سایت فروشگاه آهن مراجعه کنید.

قطعات ماشین آلات نورد فلزی

دستگاه ورق نورد از اجزای متعددی مانند غلتک، قفسه، یاتاقان و محفظه محافظ یاتاقان تشکیل شده است. این دستگاه دارای دو غلتک استوانه ای نیز می باشد. نیروی وارده از دستگاه باعث می شود که غلطک ها در جهت مخالف حرکت کنند. این قطعات در محفظه هایی به نام قفسه ذخیره می شوند.

دستگاه کاغذ را با توجه به عملکرد و ویژگی های آن می چرخاند. قیمت های متفاوتی دارد. برخی از پارامترهای موثر بر قیمت محصول عبارتند از: اندازه چرخ، تجهیزات غلتکی، ظرفیت دستگاه، نوسانات ارز و قیمت بازار، استفاده از آسانسور ذخیره سازی کاغذ نرم، عملیات حرارتی غلتکی و غیره.

فرآیند نورد صفحه به دو صورت گرم و سرد انجام می شود. هر یک از این فرآیندها دارای مزایایی هستند. علاوه بر این نورد صفحه شامل روش های مختلفی مانند نورد پیچ، نورد تیر و … می باشد که هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند برای کارهای خاصی استفاده می شوند. دستگاه نورد صفحه در هر صنعتی که نیاز به نورد دارد مفید است. دستگاه نورد صفحه شامل دو روش نورد سرد و نورد گرم می باشد. نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ با ما به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

دستگاه تاشو کاغذ چیست؟

این دستگاه به عنوان ماشین سیم پیچ نیز شناخته می شود. وظیفه تشکیل انواع ورق های فلزی و تبدیل آنها به قطعات صاف، گرد، مخروطی و منحنی در اندازه های مختلف را بر عهده دارد.

لمینت در کدام صنعت استفاده می شود؟

دستگاه نورد صفحه برای هر صنعتی که نیاز به نورد دارد استفاده می شود.

دستگاه نورد چیست؟

این دستگاه روشی برای شکل دادن به مواد با امکان اپیلاسیون بین دو غلتک دوار با اشکال و ضخامت های مختلف می باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *