دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد تولید  میلگرد

روش ساخت  میلگرد تاثیر زیادی در خواص مکانیکی و فیزیکی آن دارد و با توجه به این ویژگی ها می توانید برای هر مکان  میلگرد مناسب را انتخاب کنید. مهمترین روش های تولید  میلگرد نورد گرم، نورد سرد، میکروآلیاژ و ترموکس می باشد. در این مقاله به ارائه این روش ها از دایره المعارف ملل آهنی می پردازیم و به بررسی خواص  میلگرد و تاثیر آن بر قیمت می پردازیم. با ما بمان

1 اهمیت تولید و استفاده از  میلگرد

2  .میلگرد چگونه ساخته می شود؟

3 .روش تولید  میلگرد در ایران

4 .نورد چیست؟

5 روش های ساخت  میلگرد را چگونه تشخیص دهیم؟

6 استاندارد تولید یراق آلات در ایران و جهان

7 نحوه قیمت گذاری زمان تولید

اهمیت تولید و استفاده از  میلگرد

یکی از دلایل اصلی تولید و استفاده از  میلگردهای تقویت کننده، افزایش مقاومت سازه با افزایش مقاومت کششی بتن است. بتن ماده ای بسیار مستحکم و مقاوم در برابر تنش های فشاری است اما در برابر تنش های کششی بسیار ضعیف است. به همین دلیل و برای جبران مقاومت کششی ضعیف بتن، از انواع  میلگردهای تقویت کننده آجدار با اندازه ها و مشخصات مختلف در فضای داخلی استفاده می شود. آج های  میلگرد باعث تقویت پیوند بین  میلگرد و بتن شده و احتمال ترک خوردن و پوسته شدن بتن را کاهش می دهد. یکی دیگر از دلایل اهمیت تولید  میلگرد استفاده از آن در کاهش ضخامت بتن است. بنابراین استفاده از  میلگردهای تقویت کننده در داخل بتن باعث افزایش مقاومت بتن و بی نیازی از بتن ضخیم می شود.

آرمیچرها چگونه ساخته می شوند؟

میله های تقویت کننده بسازید

اولین قدم در تمامی روش های تولید  میلگرد، تولید شمش فولادی است. پس از تولید بلوک، آن را گرم می کنند و با عبور از غلتک ها، بلوک به میله های بلند و باریک تبدیل می شود. ایجاد خواص مکانیکی و فیزیکی  میلگرد نیز بسته به روش تولید متفاوت خواهد بود. اما آخرین مرحله از تمامی روش های تولید  میلگرد آجدار، استفاده از غلتک هایی است که بسته به نوع  میلگرد، مراحل مورد نظر (A2، A3 و A4) را بر روی سطح انجام می دهد. در نهایت با برش  میلگردها به طول 12 متر بسته بندی و آماده تحویل به مشتری می شود.

در این تصویر مراحل تولید یراق آلات را مشاهده می کنید. با توجه به مراحل زیر به راحتی می توانید به روش تولید  میلگرد رول و شاخه پی ببرید.

مراحل ساخت آرماتور

رایج ترین نوع  میلگرد از فولاد کربنی با استفاده از فرآیند نورد گرم ساخته می شود. از انواع دیگر  میلگردهای موجود در بازار می توان به  میلگرد استنلس استیل،  میلگرد کامپوزیت،  میلگرد اپوکسی و … اشاره کرد. تفاوت در نوع  میلگردهای تقویت کننده باعث مقاومت آنها در برابر عوامل محیطی مانند خوردگی، آب نمک و … می شود. خواندن مقاله زیر را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دیگر وسایل و دسته بندی ها توصیه می کنیم.

# باید خواند شود

آهن ملت ها

اپلیکیشن تخصصی آهن میلز: آشنایی با انواع  میلگرد و نحوه استفاده از آنها

انواع  میلگرد

روش های ساخت  میلگرد در ایران

روش های تولید  میلگرد ایرانی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد. هر دوی این روش ها از قسمت های مختلف غلتک استفاده می کنند.

ورق فلزی به روش نورد گرم نورد می شود.

تولید  میلگرد به روش نورد سرد

تولید  میلگرد به روش ترماکس

تولید میلگرد به روش میکروآلیاژی

روش تقویت یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب آرماتور است. زیرا هر روشی بر خواص مکانیکی و فیزیکی آرماتورها تأثیر می گذارد و برای شرایط آب و هوایی هر کشور مناسب خواهد بود. در ادامه به چهار روش ساخت  میلگرد در ایران می پردازیم. اما قبل از آن، ما باید خود را با فرآیند نورد آشنا کنیم.

چرخش چیست؟

فرآیند غلتاندن یا رول کردن، فرآیند تغییر شکل بیلت با استفاده از غلتک های چرخان و تبدیل آن به قسمت مورد نظر است. نورد به دو صورت گرم و سرد انجام می شود که تفاوت اصلی در دمای نورد فلز است. روش نورد یکی از متداول ترین روش های ساخت یراق آلات است، زیرا کنترل محصول نهایی با دقت بیشتری از این طریق انجام می شود. اکثر کارخانه های تولید  میلگرد در ایران از نوع نورد گرم می باشد.

اکثر محصولات فولادی معمولاً به روش نورد گرم تولید می شوند که دمای قطعه بین 900 تا 1250 درجه سانتیگراد است. به دلیل تولید  میلگرد در این مکان گرم به آن نورد گرم می گویند. به این ترتیب تیر فولادی با عبور غلتک های متعدد ایجاد می شود که مرحله به مرحله قطعه را به شکل نهایی نزدیک می کند. بیشتر اجزای سازه ای فولادی شامل تیرها، ریل ها، صفحات، میله ها و لوله ها به این روش تولید می شوند.

روش نورد سرد برای فلزات با درجه خمیر بالا مانند قلع و سرب یا ورق فولادی با مقطع نازک (چون گرما را به سرعت از دست می دهند) استفاده می شود.

1- تولید آرماتور به وسیله نورد گرم

تولید  میلگرد به روش نورد

در این روش اولین بلوک های فولادی با مقطع و طول مشخص برای انتخاب حرارت به کوره ها فرستاده شده و پس از رسیدن به دمای مناسب از کوره خارج می شوند. در مرحله بعد، شمش ها با غلتک های غلتکی شکل می گیرند تا به تدریج از عرض شمش کاسته شود و طول آن افزایش یابد. مرحله کشش میله که در سه مرحله انجام می شود و منجر به ازدیاد طول و کاهش قطر می شود رافتینگ می گویند. در نهایت میله تولید شده به طول دلخواه بریده می شود و در مراحل پایانی تکمیل، لبه هایی روی میله ایجاد می شود که به آن پله می گویند. نوع پوشش روی  میلگرد با توجه به نوع کاربری و درخواست مشتری ساخته شده و منجر به تولید  میلگرد می شود. اگر نیاز به تولید یک میلگرد ساده دارید، این مرحله را رد کنید. پس از اتمام روکش های آهنی، آنها را بسته بندی یا بسته بندی می کنند و سپس به انبار یا مقصد مشتری منتقل می کنند.

در این فرآیند به دلیل فشاری که غلتک ها بر شمش فولادی وارد می کنند، مولکول های ساختار فلزی به هم نزدیک می شوند که باعث استحکام فولاد می شود. با این روش می توان انواع  میلگردهای ساده و آجدار را به صورت شاخه ای و کلاف تولید کرد.  میلگردهای شاخه ای عموما از سایز 16 تا 60 میلی متر و محصولات کویل از سایز 5.5 تا 12 میلی متر تولید می شوند. کویل های صنعتی را می توان برای استفاده در صنعت کشش نیز تولید کرد.

تولید  میلگردهای تقویت کننده نوار نورد گرم برای تقویت بتن در ایران بر اساس استاندارد ملی 3132 می باشد.

ماشین آلات تولید اتصالات نورد گرم

به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در خط تولید  میلگرد کارخانه های مختلف شامل موارد زیر می باشد:

کوره از پیش گرم شده: برای سوزاندن شمش استفاده می شود.

رول های کوره: شمش ها را در جهت نورد به خشن می رساند

رافینگ – ابعاد حوض را در سه مرحله کاهش می دهد و طول آن را افزایش می دهد.

رول روفینگ: انتقال مواد به قفسه و مراحل بعدی.

قفسه یا قفسه نورد: شامل 10 تا 18 قفسه است و در آخر قفسه های پله پله مورد نظر را روی  میلگرد ایجاد می کنند.

برش زدن: از آنجایی که  میلگردهای به دست آمده طول مشخصی ندارند، با برش دادن به 24 یا 36 متر کوتاه می شوند.

گیوتین: در مرحله پایانی با استفاده از گیوتین، رزومه ها به طول های 12 متری برش داده شده و به صورت دسته ای دسته بندی می شوند.

2- تولید  میلگردهای تقویت کننده به روش نورد سرد

تولید میلگرد به روش نورد سرد

ساخت  میلگرد با نورد سرد یکی از رایج ترین روش های ساخت  میلگرد در گذشته بود. در این روش با اعمال فشار و کشش به شمش باعث سردرگمی و تخریب ساختار شمش می شوند. این کار در استحکام تسلیم و پلاستیسیته ماده تأثیر بسزایی دارد و کیفیت آن را افزایش می دهد. علاوه بر این، تولید  میلگرد با نورد سرد باعث افزایش استحکام تسلیم اما کاهش شکل پذیری می شود. جالب اینجاست که  میلگردهای ساخته شده به این روش به دلیل شکل پذیری کم برای استفاده در سازه های مقاوم در برابر زلزله مناسب نیستند.

همه چیز در مورد تولید  میلگرد

همه چیز در مورد تولید  میلگرد

ماشین آلات تولید تجهیزات سرد

به طور کلی ابزارهای مورد استفاده در این روش به شرح زیر است:

فر را گرم کنید. پخت بلوک در این قسمت انجام می شود.

رول های کوره ای: آنها وظیفه انتقال شمش ها را به سمت خشن کردن بر عهده دارند.

رافینگ: در این قسمت در سه مرحله گیج سوزن کاهش و طول آن افزایش می یابد.

Rolling ruffing: انتقال داده ها از حالت ایستاده و مراحل بعدی جسم آسیب دیده.

قیچی: با قیچی طول میله های فولادی به 24 یا 36 متر کوتاه می شود.

پایه ها: این واحد از یک موتور گیربکس، حفاظ ها، غلتک های نصب و راهنماهای ورودی و خروجی تشکیل شده است.

برش متریک:  میلگردهای بین 6 تا 12 متر را برش می دهد.

شانه های بسته بندی: برای خنک سازی و آماده سازی برای بسته بندی استفاده می شود.

3- تولید  میلگرد به روش میکروآلیاژی

تولید آرماتورها به روش میکروآلیاژی مشابه روش نورد است. تفاوت این است که با این روش مقادیر کمی تیتانیوم، نیوبیم یا وانادیم به فولاد معمولی اضافه می شود تا فولاد قوی تری تولید شود. به دلیل تشکیل کاربیدهای بین فلزی در این روش که منجر به تولید ذرات میکروفلکسیبل می شود، آرماتور تولید شده از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. هرچه این ذرات کوچکتر باشند، تقویت کننده های تولید شده قوی تر خواهند بود. همچنین شمش های مورد استفاده در روش میکروآلیاژی در محیط و به آرامی خنک می شوند. این خنک شدن تدریجی استحکام آرماتور را افزایش می دهد. به همین دلیل لاستیک میکروالوئید بهترین انتخاب برای استفاده در مناطق زلزله خیز است. علاوه بر این هزینه  میلگردهای میکروآلیاژی نسبت به سایر روش های تولید  میلگرد بالاتر است.

4- ساخت  میلگرد با استفاده از فرآیند ترموکس (خنک کردن و بازیافت کنترل شده)

ساخت  میلگرد به روش ترماکس

اگرچه فرآیند میکروآلیاژی منجر به استحکام بیشتر و محصولات آلیاژی بالاتر می شود، اما این فرآیند هزینه را افزایش می دهد. بنابراین تولید  میلگرد با استفاده از سیستم ترمکس در دهه 1980 اتخاذ شد. این فرآیند پانل های آجدار با کیفیت بالا را بدون استفاده از آلیاژهای گران قیمت تولید می کند.

اتصالات ترمکس بر اساس تکنولوژی QST ساخته شده اند. QST، یا سخت شدن و خود سخت شدن، به فرآیند سخت شدن و خود سخت شدن ترجمه می شود. در این روش پس از مرحله نورد،  میلگردها به صورت خطی خیس می شوند و از فناوری ترمکس برای خنک سازی سطح خود استفاده می کنند. پس از سرد شدن سطح  میلگرد، دمای داخلی آن به طور طبیعی کاهش یافته و  میلگرد سرد می شود. در طی فرآیند خنک سازی سطح  میلگرد دمای داخلی  میلگرد به سطح منتقل می شود و در نهایت ساختار کریستالی سطح  میلگرد که در ابتدا سخت و شکننده بود تغییر می کند و شکنندگی جای خود را به استقامت بالا می دهد. در نتیجه می توان گفت  میلگرد ترماکس نوعی  میلگرد نورد گرم با انعطاف و استحکام بیشتر است. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با جزئیات ساخت یراق آلات به روش ترمکس و ویژگی های این نوع یراق آلات، مقاله زیر را مطالعه کنید.

#باید خواند شود

آهن ملل

شورای تخصصی ملل آهن:  میلگرد ترمکس چیست؟ روش تولید + خواص

میلگرد ترمکس

هدف از ساخت بست های ترمکس، رساندن قدرت تسلیم به 500 تن در متر مربع است. با وجود افزایش استحکام این نوع آرماتورها، همچنان قابلیت جوشکاری بالایی دارد و به راحتی می توان از آن به عنوان تقویت کننده استفاده کرد. با این حال، برای استفاده در مناطق زلزله، آرماتورهای میکروآلیاژی همچنان بهترین انتخاب است.

چه چیزی در جریان است؟

اتصالات و اتصالات تفاوت چندانی با هم ندارند. به جز می توان گفت که آرماتور میله های تغییر شکل یافته، آماده برای جاسازی در بتن است. به عبارت دیگر، زمانی که آرماتور تغییر شکل داده باشد (مانند خمش، برش یا جوش) و آماده بتن ریزی شود، آرماتور نامیده می شود. برای اینکه بدانید  میلگرد دقیقا چیست، چه انواعی دارد و از چه نوع  میلگردی در  میلگرد استفاده می شود، این مقاله از دایره المعارف ملل آهنین را بخوانید. میلگرد چیست؟

چگونه روش ساخت  میلگرد را تعیین کنیم؟

یکی از راه های تعیین روش ساخت میلگرد برای خرید خواندن اطلاعات روی صفحه میلگرد است. سازندگان فیکسچر باید مشخصات فیکسچر مانند روش های ساخت و سایر مواد تشکیل دهنده را در این برگه ها درج کرده و روی بسته بندی فیکسچر قرار دهند.

روش دیگر استفاده از اختصاراتی است که در  میلگرد وجود دارد. در این مخفف سه حرف T، A و U روش تولید  میلگرد را به صورت زیر نشان می دهد:

حرف T مخفف تولید  میلگرد به روش ترموکس (سردکن و برگشت کنترل شده) است.

حرف A به تولید  میلگردهای تقویت کننده با استفاده از آلیاژ اشاره دارد

و حرف U مخفف تولید به روش دیگری است.

مقدمه ای بر فرآیند تولید  میلگرد

استانداردهای تولید  میلگرد در ایران و جهان

ویژگی های  میلگردهای تقویت کننده و روش های تولید آنها بر اساس استانداردهای ملی کشورهای مختلف متفاوت است. در زیر به چند نمونه از این معیارها اشاره می کنیم:

استانداردهای تولید ژاپن

JIS استانداردی است که در فعالیت های صنعتی در ژاپن استفاده می شود و شماره استاندارد این کشور JIS G3112 2010 روشی برای ساخت و تولید  میلگردهای تقویت کننده مناسب برای ژاپن کشور زلزله خیز می باشد.  میلگردهای تقویت کننده تولید شده در کره دارای استحکام کششی و مقاومت پیچشی بالایی هستند.

استاندارد تولید فولاد اروپا

میلگرد اروپایی از منگنز ساخته می شود و بنابراین به راحتی خم می شود. یکی از استانداردهایی که برای این منظور در کشورهای اروپایی استفاده می شود EN 10080 2005 است. اگرچه  میلگردهای اروپایی در بسیاری از کشورها استفاده می شود، اما به دلیل انعطاف پذیری بالا برای مناطق زلزله خیز مناسب نیستند. با این حال، قیمت آنها مقرون به صرفه است.

استاندارد بازیافت ایران

کشور ایران از نظر آب و هوا بسیار متنوع است به همین دلیل استان های مختلف آن شرایط ساختمانی کاملا متفاوتی دارند. به عنوان مثال، استان های غربی عمدتاً زلزله خیز هستند، اما استان های مرکزی تقریباً عاری از تنش های مخرب و زلزله هستند. به همین دلیل استاندارد ملی ایران در زمینه تولید  میلگرد بر اساس استانداردهای مختلف بین المللی تدوین شده است. در این راستا استاندارد ملی ایران به شماره 3132 در زمینه تولید  میلگرد از استانداردهای DIN، ISO، GOST، JIS، BS و ASTM تشکیل شده است. طبق استاندارد 3132،  میلگردها به چهار دسته  میلگرد ساده (A1)،  میلگرد پاره شده مارپیچی (A2)،  میلگرد آجدار آجدار (A3) و  میلگرد آجدار مرکب (A4) طبقه بندی می شوند و با استفاده از روش نورد گرم تولید می شوند. و ترموکس امکان پذیر است.

نحوه ارزیابی محصول پشتی

قیمت گذاری  میلگردهای تولیدی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها فرآیند تولید آنها می باشد. به عنوان مثال همانطور که گفتیم  میلگردهای تولید شده به روش میکروآلیاژی نسبت به سایر روش ها قیمت بالاتری دارند. مواد اولیه مورد استفاده برای تولید  میلگرد یکی دیگر از پارامترهای موثر بر قیمت  میلگرد است. اگر در تولید  میلگرد از شمش فولادی مرغوب استفاده شود،  میلگرد تولیدی نیز قیمت بالاتری خواهد داشت. اما اگر از ضایعات فولادی برای تولید  میلگرد استفاده شود یا به عبارتی از ضایعات آهن در تولید  میلگرد استفاده شود، کیفیت و قیمت پایین تری خواهد داشت. تفاوت در فرآیندهای یکسان تولید، کیفیت مواد اولیه و همچنین استانداردهای مورد استفاده است که قیمت  میلگرد کارخانه های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت وسایل تاثیر می گذارد اندازه آنها است. یراق آلات شیاردار یا ساده نیز بر قیمت آن تأثیر می گذارد. هزینه ساخت  میلگرد معمولی نسبت به  میلگردهای شیاردار بیشتر است و به همین دلیل قیمت آن نیز پایین تر است. با این حال می توان گفت از آنجایی که یراق آلات کارخانه های معروف همگی مطابق استاندارد ساخته می شوند، قیمت آنها تفاوت چندانی با هم ندارند. اما شناسایی و انتخاب یراق آلات باکیفیت و مطمئن نیاز به دانش کافی در این زمینه دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم خرید ابزار با کیفیت و مشاوره در مورد بهترین ابزار پروژه خود را به متخصصان این حوزه بسپارید. با استفاده از لینک زیر می توانید قیمت روز یراق آلات استاندارد کارخانه های مختلف را مشاهده نمایید.

قیمت را بررسی کنید و محصول را خریداری کنید

اخرین حرف

روش های تولید زره یکی از نکات مهم در تعیین کیفیت و قیمت زره می باشد. پرکاربردترین روش تولید  میلگرد نورد گرم می باشد. روش های دیگر عبارتند از نورد سرد، ترموکس و آلیاژ. استاندارد مورد استفاده برای تولید  میلگرد در ایران استاندارد شماره 3132 است که برگرفته از استانداردهای DIN، ISO، GOST، JIS، BS و ASTM می باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *