دسته‌بندی نشده

ورق پانچ چیست با ویژگی، کاربرد و انواع این ورق آشنا شوید

ورق پانچ چیست با ویژگی، کاربرد و انواع این ورق آشنا شوید

در مورد ورق برجسته بیشتر بدانیم.ورق برجسته چیست؟انواع ورقهای برجسته چیست و چه کاربردهایی دارد؟دستگاه های NC و CNC برای تولید ورق برجسته.

ورق فلزی معمولاً با نورد سرد یا گرم تولید می شود. تولیدکنندگان فولاد، ظاهر این ورق ها را بر اساس نیاز و کاربردشان تغییر می دهند. در میان ورق های تعویض، یک ورق فلزی وجود دارد که با سوراخ های زیادی روی سطح فروخته می شود. این ورق که به “ورق مهری” معروف است، کاربردها، انواع و ویژگی های منحصر به فردی دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد ورق سوراخ دار ارائه کنیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع ورق های فولادی لینک زیر را دنبال کنید: “در مورد انواع ورق های فولادی و کاربرد آنها در صنعت و زندگی روزمره بدانید.”

درباره ورق پانچ بیشتر بدانید

پنج برگ

برگه سال

ورق سوراخ دار نوعی ورق فلزی است که با سوراخ های زیادی روی سطح تولید و عرضه می شود. ورق های مهر شده معمولاً با دستگاه های دستی یا CNC پانچ می شوند. نکته اینجاست که ورق پانچ شده از ورق های فلزی ساده تولید می شود و پس از نورد به تدریج پانچ می شود. منافذ سطح این ورق به شکل مربع، دایره، ستاره و الماس است. البته الگوی توری دایره ای روی ورق سوراخ دار کاربرد بیشتری دارد.

پانچ چه ویژگی هایی دارد؟

سطح رویی ورق سوراخ دار کاملاً ضد لغزش بوده و در برابر انواع خوردگی و اکسید آهن مقاومت خوبی دارد. سایر ویژگی های این ورق عبارتند از:

مقاومت بی نظیر در برابر انواع اثرات و دمای بالا

فرآیند فیلتر و نظافت کاملا اصولی و مطلوب است

مهارت در انواع ارتعاشات و پردازش صدا مربوطه.

ورق سوراخ دار بسته به روش تولید، ظاهر خاص و خواص مکانیکی و فنی دارای خواص بسیاری می باشد. استفاده از ورق های سوراخ دار نیز باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

انواع لیست ثابت

انواع ورق لمینت

گوش پنج

در زیر متداول ترین انواع روزنامه را معرفی می کنیم.

فویل را ریختم

ورق های پانچ شده از ورق فولادی نورد گرم یا سرد تولید می شوند. ورق مشکی سوراخ دار (تولید شده توسط ورق نورد گرم) در برابر ضربه و دما مقاومت بیشتری دارد. در این میان ورق های پانچ شده نورد سرد دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و رطوبت هستند.

ورق پانچ گالوانیزه

این ورق جزء ورق های فولادی محسوب می شود، اما تفاوت قابل توجهی با سایر ورق های فولادی دارد. ورق فولادی گالوانیزه در برابر اکسید آهن یا خوردگی احتمالی محصولات فولادی به دلیل فرآیند گالوانیزه یا “پوشش” در بالا، مقاومت بیشتری دارد.

فویل پنج فولادی

ورق فولادی به فولاد کم کربن نیز معروف است و مهمترین ویژگی آن (مانند ورق گالوانیزه) مقاومت در برابر انواع خوردگی است. ورق فولادی سوراخ دار در بین انواع ورق های سوراخ دار محبوبیت زیادی دارد و در صنایعی مانند پتروشیمی، آبرسانی، نیروگاه، داروسازی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

ورق سوراخ دار آجدار

ورق آجدار نوعی ورق فولادی است که بر روی سطح خارجی خود برجستگی و شیار دارد. ورق آجدار قابلیت خاصی در ایجاد اصطکاک دارد و این نقطه بسیاری از مشکلات صنعتی و غیر صنعتی را حل می کند. ورق های سوراخ دار راه راه به طور گسترده در بخش هایی مانند راه سازی، ساخت پله های تخلیه اضطراری، دستگاه های صنعتی و ساخت ماشین آلات استفاده می شود.

پنج برگ روغنی

ورق روغنی نوعی فولاد است که با فرآیند نورد سرد تولید می شود. محصولات نورد سرد تفاوت های زیادی با محصولات نورد گرم دارند. نگاهی به این تفاوت ها

برخلاف ورق سیاه، ورق روغنی براق تر و براق تر است. روغن پانچ ورق برای نماهای صنعتی و برای تزئین محصولات فلزی استفاده می شود.

ورق پانچ رنگی

ورق سوراخ دار در رنگ های مختلف با فرآیند پوشش رنگ الکترواستاتیک تولید می شود. از پایه ورق های گالوانیزه، ورق های سوراخ دار رنگی تولید می شود که علاوه بر پوشش محافظ، با رنگ الکترواستاتیک مخلوط می شوند.

ابعاد صفحه پنجم

ورق پانچ شده بسته به نوع آن و یا در کدام کارخانه تولید شده ابعاد مختلفی خواهد داشت. پرکاربردترین ابعاد و اندازه های این نوع ورق عبارتند از:

ورق پانچ سیاه: ساخته شده از ورق سیاه، دارای ضخامت های مختلف است. معمولاً بین 0.2 تا 200 میلی متر است.

فولاد گالوانیزه. این ورق از ضخامت 0.2 تا 8 میلی متر ساخته می شود.

پانچ روغن: تنوع بسیار کمی دارد. در ضخامت های 0.5 تا 1.5 میلی متر تولید می شود.

کاربردهای ورق سوراخ دار چیست؟

مواد ورق منگنه

پانچر برگه کاربردی

ورق پانچ شده به دلیل شکلی که دارد کاربردهای خاصی دارد. موارد زیر رایج ترین کاربردهای صفحات فولادی سوراخ دار هستند:

تولید انواع پارتیشن، زیرانداز، سایبان و روکش بالابر

انواع نیمکت پارک، سطل زباله و دیوار مربوط به آژانس ها و ایستگاه های اتوبوس در شهرسازی و شهرسازی.

ساخت انواع ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی و خودرو

تولید انواع سانتریفیوژ، فیلتر و دستگاه تصفیه گاز

ساخت انواع تجهیزات مرتبط با صنایع غذایی از قبیل خشک کن حبوبات و سبزی، گرانولاتور.

نگاه کنید به: مزایا و معایب انواع مختلف ورق

خم شدن در ورق فولادی پانچ شده

تا کردن به صورت ورقه هایی با اهدافی مانند دستیابی به هندسه مورد نظر، آراستگی یا تغییر کاربری مورد نظر انجام می شود. در برخی موارد، اندازه ورق پانچ شده پس از تا شدن تغییر می کند. البته فراموش نکنید که تغییر حجم در این مقاله منحنی غیر خطی را نشان می دهد.

توصیه کارشناسان به تکنسین ها این است که ورق پانچ شده یا سایر صفحات فولادی را با ابزار مخصوص و دانش کافی وصل کنند.

ماشین آلات NC و CNC در ساخت پنج ورق

همانطور که گفته شد مهر زنی ورق به دو روش متداول به صورت دستی و توسط دستگاه CNC انجام می شود. روش دستی به دلیل دقت پایین و کیفیت پایین ورق ها زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما دو دستگاه NC و CNC در تولید ورق های سوراخ دار کاربرد فراوانی دارند. سوال اینجاست که تفاوت این دو دستگاه چیست؟

در حالی که دستگاه NC نوعی دستگاه است که به صورت دستی کار می کند و با دست کنترل می شود، دستگاه CNC با انتقال کدها و مقادیر عددی به دستگاه حفاری، این فرآیند را با رایانه تکمیل می کند.

اطلاع از قیمت انواع ورق استیل برای کسانی که در این زمینه فعال هستند بسیار مهم است. برای این منظور می توانید قیمت روز ورق را دریافت کنید و از روند نزولی یا صعودی ورق فولادی مطلع شوید.

آخرین کلمه

ورق سوراخ دار نوعی ورق فلزی است که دارای سوراخ هایی بر روی سطح آن می باشد. به دلیل این ویژگی منحصر به فرد، ورق فلزی سوراخ دار در ساخت مبلمان شهری، ساخت سقف های مختلف و ساخت پله های خروج اضطراری کاربرد فراوانی دارد. به اشکال مختلف ورق سوراخ دار، ورق فلزی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق سوراخ دار آجدار تولید می شود.

ورق سوراخ دار چیست؟ با کارکردها، کاربردها و انواع این حرف آشنا شوید

ورق پانچ چیست با ویژگی، کاربرد و انواع این ورق آشنا شوید

ورق پانچ چیست با ویژگی، کاربرد و انواع این ورق آشنا شوید

ورق پانچ چیست؟

در مورد ورق های پرس شده بیشتر بدانیم، ورق های سوراخ دار چه ویژگی هایی دارند؟

ورق فلز معمولا از نورد سرد یا نورد گرم تولید می شود. فولادسازان بر اساس نیاز و استفاده از این ورق ها تغییراتی در ظاهر ایجاد می کنند. در میان ورق های با تغییر، ورق فلزی با سوراخ های زیادی بر روی سطح آن به بازار عرضه شده است. این ورق که به “ورق پانچ” معروف است، کاربردها، انواع و کارکردهای منحصر به فردی دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد پانچ ورق در اختیار شما قرار دهیم.

پخش کننده صدا

00:00

00:00

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع ورق های فولادی به لینک زیر مراجعه کنید: “آشنایی با انواع ورق های فولادی و کاربرد آنها در صنعت و زندگی روزمره”.

در مورد ورق پانچ بیشتر بدانید

ورق دستی

صفحه پنج

ورق سوراخ دار نوعی ورق فلزی است که با سوراخ های متعدد روی سطح تولید و عرضه می شود. ورق های سوراخ دار معمولاً به صورت دستی یا توسط دستگاه های CNC پانچ می شوند. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که ورق سوراخ دار از ورق فلزی معمولی ساخته شده و پس از نورد در مراحل مختلف سوراخ می شود. منافذ سطح این برگ مربع، گرد، ستاره ای و الماسی شکل است. البته مدل توری دایره ای ورق سوراخ دار کاربرد بیشتری دارد.

ویژگی های تخته پانچ چیست؟

سطح بالایی صفحه مته کاملا ضد لغزش بوده و در برابر انواع خوردگی و اکسید آهن مقاومت خوبی دارد. سایر امکانات این صفحه عبارتند از:

استحکام فوق العاده در برابر انواع ضربه و دماهای بالا

کل فرآیند تصفیه و تصفیه اصولی و مطلوب است

کنترل انواع ارتعاش و هدایت صحیح صدا

ورق سوراخ دار با توجه به روش تولید، ظاهر خاص و مشخصات مکانیکی و فنی دارای ویژگی های بسیاری می باشد. استفاده از ورق های سوراخ دار نیز باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

نوع ورق پانچ شده

انواع ورق های سوراخ دار

پپا شانو

در زیر محبوب ترین انواع ورق را معرفی می کنیم.

فویل پنج فلزی

ورق های پانچ شده از فولاد گرم یا سرد تولید می شوند. ورق سیاه سوراخ دار (تهیه شده از ورق نورد گرم) در برابر ضربه و دما مقاومت بیشتری دارد. از طرفی ورق پانچ سرد دارای خواصی مانند مقاومت در برابر فرسایش و رطوبت است.

پانچ گالوانیزه

این ورق جزء ورق های فولادی به حساب می آید اما تفاوت زیادی با سایر ورق های فولادی دارد. ورق گالوانیزه در برابر اکسید آهن یا خوردگی احتمالی محصولات فولادی به دلیل فرآیند گالوانیزه یا “پوشش” روی آن، مقاومت بیشتری دارد.

ورق پانچ فولادی

ورق فولادی به فولاد کم کربن نیز معروف است و مهمترین ویژگی آن (مانند ورق گالوانیزه) مقاومت آن در برابر انواع خوردگی است. ورق های فولادی پانچ شده در بین انواع ورق فشرده، پتروشیمی، تامین آب؛ تولید برق در صنایعی مانند داروسازی و صنایع غذایی کاربرد دارند.

صفحه I-rib برای حفاری

ورق موج دار نوعی ورق فولادی است که بر روی سطح خارجی خود برجستگی و شیار دارد. ورق موج دار توانایی منحصر به فردی در ایجاد اصطکاک دارد و این نقطه بسیاری از مشکلات صنعتی و غیر صنعتی را حل می کند. ورق های سوراخ دار راه راه به طور گسترده ای در راه سازی، ساخت نردبان اضطراری، تجهیزات صنعتی و ساخت ماشین آلات استفاده می شود.

روغن برگ پنجم

ورق روغنی نوعی ورق فولادی است که از نورد سرد ساخته می شود. محصولات نورد سرد تفاوت های زیادی با محصولات نورد گرم دارند. یکی از این تفاوت ها ظاهر است.

برخلاف ورق سیاه، ورق روغنی براقیت و درخشندگی بالایی دارد. از ورق پانچ روغنی در مصنوعات فلزی روکش صنعتی و تزئینی استفاده می شود.

ورق پانچ رنگی

ورق های سوراخ دار در رنگ های مختلف با استفاده از فرآیند پوشش الکترواستاتیک تولید می شوند. صفحه سوراخ دار رنگی از پایه ای از صفحه گالوانیزه ساخته شده است که علاوه بر پوشش محافظ، با پوشش رنگ الکترواستاتیک نیز مخلوط شده است.

ابعاد صفحه پنج

اندازه ورق های پانچ بسته به جنس و کارخانه متفاوت است. اندازه ها و ابعاد رایج این نوع کاشی عبارتند از:

ورق پانچ سیاه: ضخامت های مختلفی دارد زیرا از فولاد ملایم ساخته شده است. معمولاً بین 0.2 تا 200 میلی متر است.

صفحه پانچ گالوانیزه: این صفحه از ضخامت 0.2 تا 8 میلی متر ساخته می شود.

پانچ روغن: مقدار بسیار کمی از آن وجود دارد. با ضخامت 0.5-1.5 میلی متر تولید می شود.

ورق سوراخ دار برای چه مواردی استفاده می شود؟

پانچ برگه کاربردی

پانچ برگه کاربردی

ورق های راه راه به دلیل ظاهر منحصر به فرد خود کاربردهای ویژه ای دارند. در زیر رایج ترین کاربردهای ورق فولادی موجدار ذکر شده است:

تولید انواع پارتیشن، سقف کاذب، ترک و روکش لفت

در شهرسازی و زیباسازی شهر، انواع نیمکت پارک، سطل و دیوار مربوط به آژانس یا ایستگاه اتوبوس را تولید می کند.

تولید انواع ماشین آلات و ماشین های صنعتی و نیمه صنعتی

تولید انواع سانتریفیوژ، فیلتر و دستگاه تصفیه گاز

تولید تجهیزات مرتبط با صنایع غذایی مانند تولید ماشین آلات خشک کن حبوبات، سبزیجات و دانه بندی.

نگاه کنید به: مزایا و معایب انواع مختلف ورق

خم شدن صفحه سوراخدار فولادی

خم شدن ورق ها برای اهدافی مانند دستیابی به هندسه مطلوب، تزئین و یا تغییر کاربری انجام می شود. در برخی موارد، ورق بافته شده پس از خم شدن تغییر ابعاد می دهد. البته فراموش نکنید که تغییرات ابعاد در این صفحه نشان دهنده خمش دلخواه است.

توصیه کارشناسان به تکنسین ها این است که پانچ ها یا سایر ورق های فلزی را با ابزار تخصصی و دانش کافی خم کنند.

دستگاه NC و CNC در تولید ورق پانچ

همانطور که گفته شد پانچ ورق به طور کلی به دو روش دستی و دستگاه CNC انجام می شود. روش های دستی به دلیل دقت پایین و کاهش کیفیت ورق زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. اما معمولاً از هر دو دستگاه NC و CNC برای ساخت ورق فلز استفاده می شود. سوال اینجاست که تفاوت این دو دستگاه چیست؟

دستگاه NC نوعی دستگاه حفاری است که به صورت دستی هدایت و کنترل می شود، اما دستگاه CNC با انتقال کدها و اعداد به دستگاه پانچ، این فرآیند را با رایانه کامل می کند.

اطلاع از قیمت انواع فولاد برای افراد فعال در این صنعت مهم و ضروری است. برای این منظور می توانید به قیمت روز ورق دسترسی داشته باشید و از روند کاهش یا افزایش انواع فولاد مطلع شوید.

کلام پایانی

ورق سوراخ دار نوعی ورق فلزی است که با سوراخ هایی روی سطح آن ساخته و عرضه می شود. ورق های سوراخ دار با توجه به این خاصیت منحصر به فرد در صنایع مختلف از جمله ساخت مبلمان شهری، ساخت انواع سقف و ساخت پله های خروج اضطراری کاربرد فراوانی دارند. صفحات پانچ در انواع مختلفی از جمله ورق فولادی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و صفحه پانچ آجدار تولید می شوند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *