دسته‌بندی نشده

ورق گالوانیزه و محبوبیت ویژه آن در صنایع مختلف

ورق گالوانیزه و محبوبیت خاص آن در صنایع مختلف

همانطور که می دانید یکی از عواملی که سازه های فلزی را تهدید جدی می کند رطوبت است. ساختمان های فلزی در برابر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان، آتش سوزی و غیره بسیار مقاوم هستند. اما در صورت عدم استفاده از پوشش مناسب برای این سازه ها در دراز مدت دچار زنگ زدگی می شوند.

در بین محصولات فولادی، ورق های گالوانیزه کاربرد فراوانی در صنعت دارند. این ورق ها به دلیل پوشش خاص خود زنگ نمی زنند. همین عامل دلیل محبوبیت زیاد این نوع ورق در بازار آهن است.

در این مقاله قصد داریم به حل سوال فلت ورق، روکش خاص و فواید آن بپردازیم، تا انتها با ما همراه باشید.

ورق گالوانیزه چیست؟

خواص فولاد گالوانیزه

باسکول ساخته شده از ورق گالوانیزه

مزایا و ویژگی های ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه

روش ساخت ورق فلز گالوانیزه

ورق گالوانیزه یا فرآیند آبکاری

زنگ فلز به چه معناست؟

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

تولید کنندگان پیشرو ورق گالوانیزه

قیمت انواع ورق استیل

ورق گالوانیزه چیست؟

در بین تمامی ورق ها، ورق های گالوانیزه از محبوبیت خاصی برخوردار است و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می بینید، آب خطرناک ترین چیز در ساخت و ساز فولادی است. به طور کلی خانه های ساخته شده از قطعات فلزی در برابر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و طوفان یا آتش سوزی مقاوم هستند.

با این حال، محصولات فلزی اگر به درستی پوشش داده نشوند ممکن است در طول زمان به دلیل رطوبت خورده شوند. امروزه انواع مختلفی از محصولات فولادی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ورق فولادی گالوانیزه یکی از محصولاتی است که به دلیل مقاومت در برابر خوردگی در صنایع مختلف قابل استفاده است. محصولی است که با پوشش خاصی زنگ نمی زند. این مشکل باعث شده است که ورق گالوانیزه محبوبیت خاصی پیدا کند.

همه ما می دانیم که آهن و فولاد از جمله عناصری هستند که زنگ می زنند و خورده می شوند و در نهایت ضعیف و از بین می روند. در حال حاضر با استفاده از چندین روش می توان از عوامل مختلف تخریب این نوع عناصر جلوگیری کرد.

پوشش گالوانیزه یکی از روش های جلوگیری از خوردگی است. می توان گفت که این روش بهترین عامل برای حفاظت از سازه های فلزی است. اگر ورق فولادی با فلز روی پوشانده شود، ورق گالوانیزه ایجاد می شود. اگر روکش روی از بین برود یا آسیب ببیند، این ورق به هیچ وجه زنگ نمی‌زند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا این نوع ورق یک ورق در دسترس است. بر این اساس قیمت ورق گالوانیزه بسیار مهم است.

این محصول در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. استفاده از ورق گالوانیزه آنقدر گسترده است که در همه جا دیده می شود، به عنوان مثال در استادیوم ها، پل ها، دروازه ها، نرده ها، چراغ های خیابان، سقف خانه ها و اتومبیل ها.

ورق های فلزی در اندازه ها و ابعاد مختلف در بازار موجود است. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع فلز می توانید صفحه بعد را بررسی کنید.

“انواع ورق های فولادی و کاربرد گسترده آنها در صنایع مختلف”

توضیحات شیشه فلزی

فولادی که فرآیند گالوانیزه بر روی آن انجام می شود نسبت به فولاد معمولی مزایای زیادی دارد. در این بخش به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

پوشش روی از رسیدن ناخالصی ها به فلز یا فولاد زیرین جلوگیری می کند، از خوردگی فلز جلوگیری می کند و استحکام فولاد با پوشش شدید را افزایش می دهد.

یک پوشش گالوانیزه می تواند بیش از 70 سال بدون نگهداری دوام بیاورد.

تنها عنصری که به فلز پایه این توانایی را می دهد روی است.

فولاد گالوانیزه جایگزین خوبی برای فولاد ضد زنگ است.

اگر روکش روی خراشیده و آسیب دیده باشد، همچنان توسط فولاد زیرین محافظت می شود و زنگ نمی زند.

مشخصات فولاد گالوانیزه

میز فلزی سنگین

خواص فیزیکی ورق گالوانیزه در جدول زیر آورده شده است:

مزایا و ویژگی های ورق گالوانیزه

همانطور که می دانید ورق گالوانیزه در زمینه های مختلف به خصوص در ساختمان سازی مزایای زیادی دارد. در این بخش می خواهیم به طور خلاصه در مورد این مزایا صحبت کنیم:

عمر طولانی: اگر ورق های گالوانیزه در محیط هایی با نرخ خوردگی بالا استفاده شوند، می توانند بین 20 تا 70 سال عمر کنند. طبیعتاً این افراد به قرار گرفتن آهن در معرض مواد خورنده وابسته هستند.

هزینه کم: همانطور که گفته شد، روی مذاب به خوبی به فولاد می‌چسبد و محصولی بسیار بادوام ایجاد می‌کند و هزینه گالوانیزه را نسبت به سایر روش‌های مورد استفاده برای جلوگیری از خوردگی کمتر می‌کند. در مقایسه با سایر محصولات فولادی، ممکن است هزینه اولیه این محصول بالا به نظر برسد، اما سرمایه گذاری طولانی مدت (یعنی عدم نیاز به نگهداری طولانی مدت) آن را به بهترین انتخاب برای اکثر پیمانکاران برای اجرا تبدیل می کند.

بازرسی ساده: از آنجایی که سازه هر ساله نیاز به بازرسی دارد، فرآیند بازرسی بسیار مهم است. ورق گالوانیزه را می توان به راحتی و بدون نیاز به آزمایش های خاص با چشم بررسی کرد، تست کیفیت آن گران نیست.

سختی: گالوانیزه یکی از سخت ترین پوشش های محافظ موجود در بازار است. این بدان معناست که علاوه بر مقاوم بودن در برابر زنگ زدگی، از آسیب در هنگام حمل و نقل محافظت می شوند.

سهولت در تمیز کردن: می توانید این محصولات را با آب قلیایی اسپری کنید و در صورت لزوم با یک پارچه نرم پاک کنید.

صرفه جویی در منابع: فولاد گالوانیزه یکی از قوی ترین و بادوام ترین مواد است. از یک حمام مذاب برای ساختن قلع استفاده می شود که می تواند بارها و بارها استفاده شود.

انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان: این محصولات بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته شده اند و به همین دلیل بسیار قابل اعتماد هستند.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

مزایای ورق گالوانیزه

استفاده از ورق فلز

ورق های گالوانیزه در صنعت خودروسازی، حمل و نقل، کشاورزی، ساخت و ساز، دکوراسیون داخلی مانند کابینت و قفسه آشپزخانه، مخازن ذخیره سازی، تابلوها و تابلوهای تبلیغاتی، لوله های فولادی، سیستم های تصفیه و خنک کننده هوا (داکت کولر)، ساندویچ استفاده می شود. .

ورق گالوانیزه و محبوبیت ویژه آن در صنایع مختلف

ورق گالوانیزه و محبوبیت ویژه آن در صنایع مختلف

روش تولید ورق گالوانیزه

برای ساخت ورق های فولادی گالوانیزه باید فرآیندهای چربی زدایی و گرد و غبار انجام شود. تمام روغن، رنگ و گریس از سطح ورق پاک می شود.

در مرحله بعد برگ ها با مواد سفید کننده شسته شده و وارد مرحله اسیدشویی می شوند. اسید شسته می شود تا موادی که از مرحله اول آماده سازی حذف نمی شوند تمیز شود. مانند زنگ زدگی عمیق و سنگین. گاهی اوقات حتی در این زمان، فرآیند تمیز کردن کامل نمی شود، در این موارد از روش پردازش استفاده می شود.

پس از انجام مراحل کامل تمیز کردن ورق ها، نوبت به خیساندن آنها در محلول کلرید آمونیاک می رسد. این محلول لایه ها را برای واکنش با روی مذاب آماده می کند و فرآیند بوم نامیده می شود.

بالاخره نوبت به ساخت ورقها می رسد. در این مرحله ورقها در وان فلزی روی غوطه ور می شوند و در 2 تا 3 دقیقه اول تکه ای از آلیاژ روی روی ورق تشکیل می شود. در نهایت، پس از اتمام فرآیند گالوانیزه گرم، ورق ها را در آب یا محلول دی کرومات سدیم غوطه ور می کنند تا خنک شوند، سطح را به فرآیندهای دیگر منتقل کرده و براق کنند.

فرآیند ورق گالوانیزه یا گالوانیزه

در فرآیند گالوانیزه کردن ورق فلز، خواص فلز در سطح میکروسکوپی تغییر می کند. در پایان یک واحد محافظ با ورق فلزی ایجاد می شود که به تکمیل آن کمک می کند. این پوشش سطحی یکنواخت ایجاد می کند.

گالوانیزه کردن به روش های مختلفی انجام می شود. در زیر به برخی از این روش ها اشاره می کنیم.

به طور کلی تمامی محصولات فلزی را می توان از دو طریق در برابر خوردگی مقاوم کرد. اگرچه در هر دو مورد فلز با روی فلزی آبکاری شده است، اما نتیجه نهایی این دو محصول متفاوت است.

1) روش گالوانیزه گرم یا حرارتی

در این روش آهن یا فولاد را در مخزن فلز مذاب فرو می برند. به این فرآیند گالوانیزه یا روش غوطه وری داغ می گویند.

پس از غوطه ور شدن فولاد در حمام روی مذاب و سرد شدن، فولاد و روی محکم به هم می چسبند و پوشش محافظی روی فولاد تشکیل می دهند. این ویژگی این فولاد گالوانیزه را به یکی از مقرون به صرفه ترین، پایدارترین و بادوام ترین گزینه ها برای محافظت سازه های فولادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی تبدیل می کند.

گالوانیزه گرم یکی از پرکاربردترین و قدیمی ترین روش های درمان زنگ زدگی است. فلز با ایجاد یک لایه محافظ روی آن محافظت می شود. در این روش، فلز روی به عنوان یک آند قربانی عمل می کند، زیرا فعال تر از فولاد است. باید توجه داشته باشید که هوازدگی و ضخامت روی تاثیر بسزایی در محافظت از فولاد و فلز برای جلوگیری از زنگ زدگی دارد.

لایه ای که به این ترتیب تشکیل می شود دارای دو خاصیت مهم مانند چسبندگی به فلز اصلی و مقاومت در برابر اصطکاک است. تعداد لایه های محافظ در فرآیند گالوانیزه بیش از یک لایه است، به عبارت دیگر لایه در نظر گرفته شده بخشی از سطح فلز را تشکیل می دهد.

با تمام این توضیحات، گالوانیزه گرم برای فلزاتی که به طور مداوم در معرض مواد خورنده مانند اسیدها هستند، کاربرد ندارد. فولاد ضد زنگ به عنوان جایگزین بهتری برای این مشکل استفاده می شود. محیط های دریایی و شور نیز به دلیل رسانایی الکتریکی بالای آب دریا که باعث اکسیداسیون می شود، عمر این تیغه ها را کوتاه می کند.

2) روش آبکاری یا برق رسانی

پوشش های الکتروگالوانیزه محلول آهن سولفات روی یا سیانید را با استفاده از برق روی صفحات و نوارهای فولادی اعمال می کنند. در این روش ضخامت پوشش کمتر از روش گالوانیزه گرم است اما ظاهر صاف تری دارد. در الکتروگالوانیزه، پوشش محافظ سبکتر و نازکتر از روشهای قبلی است و ضخامت آن قابل کنترل است.

روش گالوانیزه گرم یک لایه روی ضخیم ایجاد می کند، بنابراین رنگ آمیزی آن دشوار است. اما در صورت گالوانیزه شدن ورق فولادی تولیدی ظاهری براق و زیبا دارد پس آن را رنگ کنید. به همین دلیل فولاد مورد استفاده برای بدنه خودرو با آبکاری الکتریکی محافظت می شود

زنگ فولاد چیست؟

نام دیگر اکسید آهن زنگ است. این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که آهن یا آلیاژ حاوی آهن مانند فولاد در معرض رطوبت قرار گیرد.

با گذشت زمان، اکسیژن در سطح اتمی با فلز ترکیب می شود و ترکیب جدیدی به نام اکسید را تشکیل می دهد. این عمل باعث تضعیف پیوندهای فلزی می شود. زنگ زمانی اتفاق می افتد که مولکول اکسیژن توسط آب شکسته شود.

ابتدا آهن الکترون های خود را به اکسیژن می بخشد و سپس یون های آهن با آب واکنش می دهند و هیدروکسید آهن و هیدروژن تشکیل می دهند. پس از این واکنش و اکسیداسیون، یک آند در سطح بدنه آهن تشکیل می شود.

در طرف دیگر این سطح که حاوی آب و اکسیژن است، کاتد تشکیل می شود. این فرآیند یک سلول ولتایی کوچک ایجاد می کند. با حرکت آندها به سمت کاتدها، خوردگی رخ می دهد.

فلز آهن

گذر زمان و زنگ زدگی فولاد به کار رفته در بدنه خودرو

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

زمان زیادی طول می کشد تا ورق های گالوانیزه خورده یا زنگ بزنند. همانطور که در بالا گفتیم عمر مفید این برگ بین 20 تا 30 سال است اما اگر خشک و دور از آب باشد (صرف نظر از روش استخراج) می تواند برای همیشه سالم بماند.

فولاد گالوانیزه در نظر گرفته شده برای استفاده طولانی مدت در فضای باز باید از فولاد گالوانیزه غوطه ور در آب داغ (یا حمام فلز روی مذاب) ساخته شود که معمولاً تا 70 سال در محیط های مختلف دوام می آورد.

البته می توان از رنگ برای محافظت بیشتر از ورق در محیط هایی با میزان زنگ زدگی عنصری بسیار بالا، یعنی بسیار خورنده، برای افزایش عمر فولاد گالوانیزه استفاده کرد. البته قبل از رنگ آمیزی باید از تمیز، خشک و بدون آلودگی از جمله نمک روی و هرگونه محلول کرومات اطمینان حاصل کنید. این کار را می توان با استفاده از واشر فلزی و نرم کننده انجام داد.

تولید کننده برتر ورق گالوانیزه

برای آشنایی بیشتر با بهترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه به جدول زیر مراجعه کنید.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

فولاد اکسین کارخانه اهواز روی لاینر کاوه ساوه

شرکت صنایع هفت الماس کارخانه ورق فلز شهرکرد

جدول کارخانه های تولید ورق گالوانیزه

قیمت انواع ورق های فلزی

قیمت ورق به عوامل مختلف بازار بستگی دارد و بنابراین نمی توان پیش بینی خاصی در مورد روند قیمت این محصول داشت. از آنجایی که تقاضا برای این محصول در بازار زیاد است، می تواند به طور مستقیم بر قیمت تمام محصولات فولادی موجود در بازار تاثیر بگذارد.

کارخانه های فولاد مبارکه، فولاد اکسین، کاویان، نورد لوله اهواز، گیلان را می توان تولیدکنندگان اصلی انواع ورق آهن دانست.

تخته سیاه به صورت رول یا ورق بریده تولید شده و در سایزهای 6*1.5، 6*2، 12*2، 2*1 و 2.5*1.25 در بازار موجود است.

قیمت ورق هر کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت است. دوستان عزیز می توانید برای مشاوره رایگان هر روز با ما تماس بگیرید و قیمت امروز ورق گالوانیزه را استعلام کرده و آن را خریداری کنید.

پایان

همانطور که قبلا ذکر شد، امروزه محصولات فولادی در صنایع مختلف از جمله متالورژی استفاده می شود. ورق آهن، به ویژه صفحه گالوانیزه، محبوبیت خاصی دارد. این محبوبیت به دلیل پوشش گالوانیزه خاص این نوع ورق است. می دانید که رطوبت بزرگترین تهدید برای سازه های فولادی است. بنابراین استفاده از ورق گالوانیزه به دلیل روکش خاص آن مقاومت بالایی از سازه فلزی ایجاد می کند.

ورق های گالوانیزه به دو صورت مونتاژ می شوند: گالوانیزه گرم یا گرم و الکتروگالوانیزه یا آبکاری. این نوع تبلت مزایای خوبی از جمله عمر طولانی، هزینه کم، کنترل آسان، سهولت در تمیز کردن و صرفه جویی در هزینه دارد. ماندگاری این تبلت بین 20 تا 30 سال است اما در صورت نگهداری در محیط خشک و بدون رطوبت می تواند تا پایان عمر خود باقی بماند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *