دسته‌بندی نشده

ورق گالوانیزه چیست؟ مشخصات، مزایا و عمر مفید آن

آهک در ورق گالوانیزه چیست؟ ویژگی ها، مزایا و طول عمر آن

چگونه گالوانیزه؟

مشخصات ورق گالوانیزه

زنگ چیست؟

عملیات گالوانیزه یا پوشش با ورق گالوانیزه

خواص فولاد گالوانیزه

خواص ورق فلز

پوشش ورق گالوانیزه

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

معایب ورق گالوانیزه

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

رطوبت معمولا بزرگترین تهدید برای سازه های فولادی است. ساختمان های فلزی در برابر آسیب ها یا آسیب هایی مانند آتش سوزی، طوفان و باران های سیل آسا بسیار مقاوم هستند. اما اگر به خوبی پوشانده نشوند، رطوبت در دراز مدت باعث زنگ زدگی آنها می شود.

ورق های گالوانیزه که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند به دلیل پوشش خاصی زرد نمی شوند. این باعث شده است که این فایل ها محبوبیت خاصی پیدا کنند. اما ورق گالوانیزه چیست و ساختار آن چگونه است؟ در این مقاله به معرفی این محصول و بررسی خوردگی و خوردگی آن می پردازیم.

گالوانیزه چیست؟

به طور کلی فولاد و آهن از جمله عناصری هستند که مستعد زنگ زدگی، خوردگی و در نتیجه ضعیف شدن و فروپاشی هستند. امروزه راه های مختلفی برای حفاظت از سازه های فولادی در این مشکل وجود دارد. فولاد گالوانیزه یکی از این روش ها است و اغلب برای اکثر سازه های فولادی روش ارجح در نظر گرفته می شود.

ورق موجدار از فولاد و آلیاژ آهن به دست می آید که تا حد زیادی از آهن در برابر زنگ زدگی محافظت می کند.

اگر یک ورق فلز با فلز “روی” پوشانده شود، تبدیل به ورق فولادی می شود. اگر آلیاژ روی از بین برود یا شکسته شود، این ورق زنگ نخواهد زد. علاوه بر این، استفاده از این ورق ها به دلایلی که در زیر ذکر می شود بسیار ارزان است و به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه بسیار مهم است.

کاربرد این محصول به قدری گسترده است که می توان آن را در همه جا یافت: روی پل ها، استادیوم ها، دروازه ها و نرده ها، تیر چراغ ها، سقف خانه ها و اتومبیل ها!

خواص ورق گالوانیزه

این محصول دارای بسیاری از ویژگی های منحصر به فرد است. در زیر چند نمونه را فهرست کرده ایم.

هزینه تولید بسیار پایین در مقایسه با سایر ورق های مقاوم در برابر خوردگی

این نوع ورق بسیار آسان ذوب می شود

هزینه نگهداری چدن و ​​همچنین تعمیر کاروگیت بسیار کمتر از سایر انواع چدن است.

ورق گالوانیزه براق و زیبا به نظر می رسد

طرح بندی این صفحات به راحتی قابل انجام است.

زنگ چیست؟

اما زنگ فولاد چگونه ایجاد می شود و چه عواملی بر این وضعیت تأثیر می گذارد؟ در این بخش، من در مورد عملکرد فولاد زنگ زده صحبت خواهم کرد تا مفهوم مقاله را راحت تر درک کنید.

زنگ نام دیگر اکسید آهن است و زمانی رخ می دهد که فلز یا آلیاژ فلزی مانند فولاد در معرض هوا و رطوبت قرار گیرد. با گذشت زمان، اکسیژن در سطح اتمی با فلز ترکیب می شود و ترکیب جدیدی به نام اکسید را تشکیل می دهد که پیوند فلز را ضعیف می کند. آب با شکستن مولکول های اکسیژن به آهن کمک می کند تا با اکسیژن واکنش نشان دهد. در آغاز واکنش، فلز الکترون های خود را به اکسیژن اهدا می کند. سپس یون ها با آب واکنش می دهند و هیدروکسید آهن و هیدروژن تشکیل می دهند.

پس از این واکنش، با اکسید شدن سطح مواد آهن، یک آند تشکیل می شود. کاتد در طرف مقابل این سطح که در آن آب و اکسیژن وجود دارد تشکیل می شود. این فرآیند برای تشکیل یک سلول ولتایی مینیاتوری یا سلول ولتایی انجام می شود. خوردگی زمانی رخ می دهد که آند به سمت کاتد حرکت کند.

عملیات گالوانیزه یا ورق گالوانیزه

در طی فرآیند گالوانیزه، عناصر معدنی تغییر می کنند و از یکنواختی در سطح میکروسکوپی محافظت می کنند. می توان گفت فرآیند تولید ورق گالوانیزه محصولاتی با ظاهر، ضخامت و دوام متفاوت ایجاد می کند. در این قسمت روش های تولید آن را به اختصار توضیح می دهیم.

تمام محصولات فلزی را می توان به دو طریق در برابر زنگ زدگی مقاوم کرد: (هر دو روش پوشش فولاد با فلز روی، در نتیجه دو محصول متفاوت)

روش حرارتی (نمک داغ)

HOT-DIP-Galvanizing به فرو بردن آهن یا فولاد در مخزن فلز روی مذاب (برای گرم کردن) اشاره دارد. پس از اینکه فولاد در حمام روی مذاب غوطه ور شده و سرد می شود. فولاد و روی به طور محکم در کنار هم نگه داشته می شوند تا یک لایه محافظ بر روی کاستیل تشکیل دهند. این ویژگی باعث می شود استفاده از این فولادهای گالوانیزه مقرون به صرفه باشد. یکی از گزینه های پایدار و بادوام، از سازه فولادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند.

گالوانیزه گرم یکی از پرکاربردترین و قدیمی ترین روش ها در برابر خوردگی است. فلز با تشکیل یک لایه محافظ روی آن محافظت می شود. به این ترتیب، روی فلزی به عنوان یک آند قربانی عمل می کند زیرا واکنش پذیرتر از فولاد است. باید توجه داشته باشید که شرایط محیطی و ضخامت روی تاثیر بسزایی در محافظت از فولاد و فولاد برای جلوگیری از خوردگی دارد.

لایه محافظ حاصل دو ویژگی مهم دارد.

ورق گالوانیزه چیست؟ مشخصات، مزایا و عمر مفید آن

ورق گالوانیزه چیست؟ مشخصات، مزایا و عمر مفید آن

اتصال به فلز اولیه

ضد درگیری باشید

در فرآیند گالوانیزه تعداد لایه های محافظ بیش از یک است، یعنی لایه در نظر گرفته شده بخشی از سطح فولادی است.

با تمام این تعاریف، گالوانیزه گرم در مورد فلزاتی که دائماً در معرض مواد خورنده مانند اسیدها هستند، کاربرد ندارد. فولاد ضد زنگ بهترین گزینه برای این مشکل است. آب دریا و محیط های شور عمر این تخته ها را به دلیل رسانایی الکتریکی بالا (که باعث خوردگی می شود) کوتاه می کند.

آبکاری شده (الکتروگالوانیزه)

پوشش الکتروگالوانیزه با استفاده از محلول سولفات روی فلزی یا سیانید روی ورق ها و نوارهای فولادی با استفاده از برق به دست می آید. با این روش، ضخامت پوشش بسیار کمتر از گالوانیزه گرم است، اما سطح آن صاف تر است. با الکتروگالوانیزه، پوشش محافظ سبکتر و نازکتر از روش قبلی است و می توان ضخامت آن را دقیقاً تنظیم کرد.

لازم به ذکر است که در روش گالوانیزه گرم، لایه بسیار ضخیمی از روی تشکیل می شود که رنگ آمیزی را دشوار می کند. در گالوانیزه ورق تولید شده براق و زیبا به نظر می رسد و به راحتی رنگ می شود. به همین دلیل فولاد به کار رفته در بدنه خودرو با آبکاری الکتریکی محافظت می شود.

خواص فولاد گالوانیزه

پوشش روی از رسیدن مواد خورنده به فولاد یا آهن زیرین جلوگیری می کند، از خوردگی فلز جلوگیری می کند و استحکام فولاد پوشش داده شده را بسیار افزایش می دهد.

یک پوشش گالوانیزه می تواند بیش از 70 سال بدون نگهداری دوام بیاورد.

روی تنها ماده ای است که چنین توانایی را به فلز زیرین می دهد.

فولاد گالوانیزه جایگزین خوبی برای فولاد ضد زنگ است.

اگر روکش روی خراشیده و آسیب دیده باشد، همچنان توسط فولاد زیرین محافظت می شود و زنگ نمی زند.

خواص ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه دارای ویژگی های بسیاری است که در ادامه با برخی از مهمترین آنها آشنا خواهیم شد.

همانطور که قبلا ذکر شد اولین ویژگی این محصول مقاومت آن در برابر خوردگی و اکسیداسیون است. این خاصیت ورق گالوانیزه را برای استفاده در صنایع مرتبط با ساخت لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی مناسب کرده است. از دیگر خواص این محصول می توان به رنگ پذیری و شکل دهی آن اشاره کرد.

جالب است بدانید که استفاده از ورق های فلزی به صرفه تر از سایر ورق های فلزی است. زیرا برای رفع آن نیاز به قیمت دارد. همچنین هزینه تولید ورق گالوانیزه بسیار پایین است. این باعث می شود قیمت خرید برای تولید کنندگان مقرون به صرفه باشد.

یکی دیگر از ویژگی های ورق گالوانیزه جوشکاری آن است. به لطف این ویژگی از ورق های گالوانیزه در جوشکاری نیز استفاده می شود. ظاهر زیبا و براق از دیگر ویژگی های این نوع ملحفه هاست. همچنین باید بدانید که ورق های گالوانیزه در هنگام حمل و نقل و نصب به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی آسیب کمتری نسبت به سایر ورق های فولادی می بینند.

نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد هزینه پایین بازرسی ورق گالوانیزه است. بررسی این اوراق نیاز به هزینه بالایی برای تست کیفیت ندارد و با چشم غیر مسلح قابل بررسی است.

پوشش ورق گالوانیزه

پوشش ورق گالوانیزه یکی از مواردی است که در استفاده از آن تأثیر می گذارد. اما این جمله به چه معناست؟

پوشش را عرض لایه روی (ZN) ورق های گالوانیزه می گویند. هرچه لایه گالوانیزه روی ورق ضخیم تر باشد، ضخامت ورق بیشتر می شود. پوشش ورق های موجدار بسته به کارخانه و کشوری که در آن تولید می شود متفاوت است. به عنوان مثال، درصد پوشش ورق های ژاپنی حدود 170 یا بیشتر است، اما درصد پوشش ورق های چینی بین 100 تا 125 متغیر است.

خریداران محترم ورق گالوانیزه با توجه به نیاز و عملیات خود به استفاده از ورق گالوانیزه روکش دار توجه داشته باشند تا بتوانند کیفیت و عمر محصولات تولیدی خود را تا حد قابل قبولی ارتقا دهند.

جالب است بدانید که عمر ورق های گالوانیزه حدود 50 سال بیشتر از سایر ورق های فولادی است.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه دارای مزایای بسیاری به خصوص در ساخت و ساز است. در این بخش به برخی از این مزایا اشاره می کنیم:

عمر طولانی: ورق های گالوانیزه در صورت استفاده در محیط های بسیار خورنده می توانند بین 20 تا 70 سال عمر کنند. البته امسال بستگی به مواجهه فولاد با مواد خورنده دارد.

هزینه کم: همانطور که در بالا ذکر شد، روی به خوبی با فولاد پیوند می خورد تا محصولی بسیار قوی تولید کند. در نتیجه نگهداری گالوانیزه نسبت به سایر روش های جلوگیری از خوردگی هزینه کمتری دارد. در مقایسه با سایر محصولات فولادی، ممکن است هزینه اولیه این محصول بالا به نظر برسد، اما سرمایه گذاری طولانی مدت آن (یعنی عدم نگهداری طولانی مدت) آن را به بهترین انتخاب برای اکثر پیمانکاران تبدیل می کند.

بازرسی آسان – از آنجایی که سازه ها باید سالانه بازرسی شوند، روش بازرسی بسیار مهم خواهد بود. ورق های گالوانیزه را می توان به راحتی و تنها با چشم غیرمسلح و بدون نیاز به آزمایش های خاص بررسی کرد و تست کیفیت آنها هزینه زیادی ندارد.

سختی: گالوانیزه یکی از سخت ترین پوشش های محافظ موجود در بازار است. این بدان معنی است که آنها علاوه بر مقاوم در برابر زنگ زدگی، در برابر آسیب در هنگام حمل و نقل نیز مصون هستند.

تمیز کردن آسان: این محصولات را می توان با آب قلیایی اسپری کرد و در صورت لزوم با یک پارچه نرم پاک کرد.

صرفه جویی در منابع: فولاد گالوانیزه یکی از بادوام ترین و پایدارترین محصولات است. این نوع حمام مذاب که برای تولید ورق گالوانیزه استفاده می شود را می توان به طور مکرر مورد استفاده قرار داد.

تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان بالا: این محصولات بر اساس استانداردهای بین المللی تولید می شوند، بنابراین بسیار قابل اعتماد هستند.

به دلیل این مزایا، از این ورق در ساخت بسیاری از محصولات ساختمانی استفاده می شود و بنابراین تغییرات قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت رابیتس و سایر محصولات ساخته شده از این ورق تاثیر می گذارد.

یکی از مزایای استفاده از ورق گالوانیزه دوام بالا، هزینه کم و عمر مفید آن است.

معایب ورق گالوانیزه

تنوع و تعداد مصارف صنعتی کاغذ موجدار غیر قابل انکار است اما باید بدانید که این کاغذها معایبی دارند. البته این سختی ها استفاده از آنها را محدود نمی کند، اما خوب است که از آنها آگاه باشید.

در قسمت های قبل گفته شد که ورق های گالوانیزه برای جوشکاری و فرم دهی مناسب هستند اما در جوشکاری این ورق ها باید به یک نکته توجه کرد. هنگام جوشکاری ورق فلزی گالوانیزه، گاز سمی تولید می شود. استنشاق طولانی مدت این گاز می تواند مشکلات جدی ریوی در انسان ایجاد کند. به همین دلیل استفاده از ماسک های مخصوص هنگام کار با ورق های گالوانیزه توصیه می شود. همچنین به یاد داشته باشید که ورق گالوانیزه نباید بیش از 4 ساعت به طور مداوم جوش داده شود.

از اولین عوارض جانبی نگهداری این قرص های بدون نقاب می توان به مشکلاتی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع اشاره کرد.

نحوه تشخیص ورق آهن با کیفیت

اگر از خریداران ورق گالوانیزه هستید، خوب است راه های تشخیص ورق گالوانیزه را بدانید. ورق های گالوانیزه سطحی براق، صاف و براق دارند. خوب است بدانید که ناهمواری سطح گالوانیزه و لکه روی آن به معنای وجود کثیفی در تجهیزات گالوانیزه است. به همین دلیل توصیه می شود از کاغذهایی استفاده کنید که کاملا براق و براق باشند.

اگر از روش گرم برای جوشکاری ورق های فولادی استفاده شود، این ورق ها 70 سال عمر می کنند.

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

زمان زیادی طول می کشد تا قلع خورده یا زنگ بزند. همانطور که در بالا ذکر شد، این ورق دارای عمر مفید 20-30 سال است. اما اگر خشک باشد و بر آن باران نبارد (حتی اگر ببارد) برای همیشه سالم می ماند. فولاد گالوانیزه در نظر گرفته شده برای استفاده طولانی مدت در فضای باز باید از فولاد گالوانیزه گرم (یا حمام مذاب فولاد با فلز روی) ساخته شود و معمولاً تا 70 سال در محیط های مختلف دوام می آورد. از این فولاد برای ساخت انواع ورق نیز استفاده می شود و قیمت ورق گالوانیزه با نرخ آن تعیین می شود.

البته می توان از رنگ آمیزی برای محافظت بیشتر از پوشش در محیط هایی که میزان خوردگی عناصر بسیار زیاد و یا به اصطلاح بسیار خورنده است استفاده کرد تا عمر مفید فولاد گالوانیزه افزایش یابد. البته قبل از رنگ آمیزی باید از تمیز، خشک بودن و عاری از هرگونه آلودگی از جمله نمک روی و هرگونه محلول کرومات اطمینان حاصل کنید. این کار را می توان با تمیز کننده و نرم کننده فلز انجام داد.

در این مقاله به بررسی فولاد گالوانیزه و به خصوص ورق گالوانیزه پرداختیم، در مورد روش های تولید، خواص، فواید و عمر خوب آن صحبت کردیم. همچنین تاکید می کنیم که اگر می خواهید سازه برای مدت طولانی نگهداری و تعمیر شود، حتما از این محصولات استفاده کنید. اگر اطلاعاتی در این سایت دارید می توانید در نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *