دسته‌بندی نشده

ورق گرم چیست انواع ورق های گرم

بیایید به تعریف ورق سیاه نگاه کنیم، ورق گرم چه ویژگی هایی دارد؟ کاربردهای ورق گرم چیست؟

ورق گرم یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی است که توسط طیف وسیعی از تولیدکنندگان فولاد در کشور مورد استفاده قرار می گیرد. ورق بر اساس بهره وری، مشخصات ظاهری و آلیاژ استفاده شده در آن به انواع مختلفی تقسیم می شود. هر کدام از این مدل ها قابلیت ها و کاربردهای کاملا متفاوتی دارند و در مشخصات و اندازه های متفاوتی تولید و عرضه می شوند. در این مقاله به معرفی برگ گرم و انواع آن می پردازیم.

بیایید به تعریف ورق سیاه نگاه کنیم

ورق-حرارت

فویل گرم یکی از معروف ترین ورق های فولادی است که از نورد گرم و عبور از کوره های با دمای بالا ساخته می شود. فرآیند تولید این تیغه با فرآیند تولید تیغه سرد (روغنی) مقایسه می شود. روش کلی برای ساخت فویل گرم به شرح زیر است:

شمش های فولادی به صورت اسلب یا اسلب وارد خط تولید نورد گرم می شود و دما تا 1100 درجه سانتی گراد بالا می رود تا بسیار چکش خوار و چکش خوار شود. سپس از غلتک‌های مختلف عبور داده می‌شوند تا به ضخامت مورد نظر دست یابند. به همین دلیل به ورق های نورد گرم «ورق سیاه» نیز می گویند.

ورق گرم چه ویژگی هایی دارد؟

اجاق های القایی به دو نوع معمولی و صنعتی تقسیم می شوند. هر یک از این دو ورق از آلیاژهای مختلفی تشکیل شده اند و بنابراین خواص مکانیکی و شیمیایی متفاوتی دارند.

اندازه گیری های مختلفی وجود دارد که اطلاعات دقیقی در مورد آلیاژها و فلزات مورد استفاده در ساخت این ورق به ما می دهد:

جدول استاندارد شیمیایی ورق گرم:

درجه محصول

درصد وزنی عناصر شیمیایی

ضخامت ورق C P S

ST37 ≤ 16mm 0,17 0,05 0,05

16<T ≤ 100 0,20 0,05 0,05

مشخصات میز ورق گرم ST37:

درجه محصول، ضخامت، عملکرد، قدرت نفوذ، طول

ابعاد ورق گرم چقدر است؟

پیمانه-ورق گرم کن

به دلیل هزینه بالای دستگاه های نورد گرم، تولیدکنندگان فویل گرم معمولاً محصولات خود را در اندازه ها و ابعاد استاندارد تولید می کنند. البته برخی از تولیدکنندگان نیز اندازه ورق خود را با توجه به سفارش مشتری تغییر می دهند. اما واقعیت این است که قیمت ورق مشکی خصوصی بالاست.

اجاق گاز به دلیل ضخامت زیاد از استحکام بیشتری نسبت به سایر ورق های فولادی برخوردار است و این مشکل یکی از ویژگی های متمایز کننده آن محسوب می شود. این بشقاب دارای دو کاربرد رایج و صنعتی بوده و در صنایع مختلف قابل استفاده می باشد.

چگونه از ورق گرم استفاده می کنید؟

کاربرد برگ سیاه

ورق های سیاه به دلیل ابعاد و اندازه های متفاوت به دو صورت عمده در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرند:

روش ساده: برای ساخت تانک یا ساخت بدنه برای وسایل نقلیه، اتومبیل ها و قایق ها

روش غیر مستقیم: برای ساخت سایر مقاطع فولادی مانند پروفیل های ساختمانی و صنعتی

از دیگر کاربردهای این نوع ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنعت ساختمان و برج سازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم

ساخت انواع تانکر سیار یا تانکر از انواع شناورها

برای تقویت قسمت های خاصی از خودرو مانند محافظ شاسی

کشتی سازی و ساخت زیردریایی

سایر مصارف صنعتی و سنگین

چه نوع برگ های گرم درگیر هستند؟

یک نوع ورق گرم

در زیر انواع ورق مشکی یا گرم را معرفی می کنیم:

شما خوشحال خواهید شد

ورق ST37 از آلیاژ کم کربن ساخته شده است. ممکن است از شما بپرسند که قطعات فولادی با آلیاژ کم کربن و سایر قطعات فولادی چیست؟ نکته اینجاست که میزان کربن در قطعات فولادی ارتباط مستقیمی با جوش پذیری و برخی خواص مکانیکی دیگر این قطعات دارد. به عبارت دیگر، هرچه میزان کربن آلیاژ قطعات فولادی کمتر باشد، جوش پذیری آن بیشتر است.

در نتیجه این نوع ورق بهتر از سایر ورق های گرم جوش می شود. علاوه بر این، سنگین تر ساخته می شود و این مشکل یکی از معایب ورق ST37 است.

خواهی ترسید

ورق آلیاژی ST52 وزن کمتری نسبت به ورق قبلی دارد. همچنین مقاومت و استحکام این ورق در برابر تنش کششی و فشاری بالا می باشد. لازم به ذکر است ورق ST52 نسبت به ورق ST37 درصد کربن بیشتری دارد. در نتیجه جوش پذیری آن نسبت به ورق قبلی کمتر است.

آلیاژ ST52 از 0.2 درصد کربن، 55 درصد سیلیکون و 6 درصد منگنز استفاده می کند. منگنز موجود در این سایت به این محصول ارزان قیمت انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خمش و قابلیت تحمل بار می دهد.

ورق گرم آندره تایپر

دو نوع ذکر شده رایج ترین انواع ابزارهای فلزی سیاه یا گرم هستند. اما این بدان معنا نیست که ورق فلزی تنها به دو صورت ST52 و ST32 تولید می شود. در انواع دیگر نیز ساخته می شوند.

شما HB را بشقاب دهید:

این برگ سطحی فلس دار دارد. در برخی موارد با سرد شدن این برگ شکل مستطیلی خود را تغییر می دهد. عرض این ورق 1200 و 1250 میلی متر و ضخامت آن حدود 4 میلی متر می باشد.

ورق گرم HC:

این ورق در ضخامت های 5 و 6 میلی متر نیز موجود است. عرض این ورق نیز در چهار کلاس 1300، 1350، 1400 و 1450 موجود است.

با دسترسی به لینک قیمت ورق جدید می توانید روند قیمت انواع ورق استیل را مشاهده نمایید.

آخرین کلمه

راهبند یا ورق گرم محصولی است که به روش نورد گرم ساخته می شود که در مقایسه با سایر ورق های فلزی به ویژه ورق های سرد دارای اندازه ها و ضخامت های بسیار زیادی است. این تیغه در گریدهای مختلفی مانند ST33، ST37، ST52، HB و HC تولید و عرضه می شود. هر کدام از این ورقها به اشکال مختلف ساخته می شوند و مواد شیمیایی و ماشین آلات مختلفی دارند.

بیایید به تعریف ورق سیاه نگاه کنیم، ورق گرم چه ویژگی هایی دارد؟ برگ های گرم چه کاربردهایی دارند؟ انواع برگ های گرم چیست؟ آخرین سخنرانی

ورق حرارتی یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی است که توسط طیف وسیعی از تولیدکنندگان فولاد در کشور تولید می شود. این ورق بسته به مشخصات تولید، مشخصات ظاهری و آلیاژ به کار رفته در آن به انواع مختلفی تقسیم می شود. هر کدام از این مدل ها قابلیت ها و کاربردهای نسبتا متفاوتی دارند و در اندازه ها و ابعاد مختلف ساخته و عرضه می شوند. در این مقاله شما را با برگ های گرم و انواع آن آشنا می کنیم.

بیایید به تعریف ورق سیاه نگاه کنیم

یه صورت گرم

ورق گرم یکی از معروف ترین صفحات فولادی است که با نورد گرم و عبور از کوره های با دمای بالا ساخته می شود. فرآیند تولید این ورق با فرآیند تولید ورق سرد (روغنی) مقایسه می شود. روش کلی تولید ورق گرم به شرح زیر است:

میلگردهای فولادی به صورت اسلب یا اسلب وارد خط تولید نورد گرم می شوند و با قرار گرفتن در دمای 1100 درجه سانتیگراد بسیار انعطاف پذیر و چکش خوار می شوند. سپس به ضخامت دلخواه رول می شوند. لازم به ذکر است که در طول فرآیند تولید، صفحات گرم و گرمایش و سرمایش ناگهانی ظاهری گرد و خشن می دهد. به همین دلیل به صفحات نورد گرم «ورق سیاه» نیز می گویند.

ورق گرمایش چه ویژگی هایی دارد؟

هت پلیت ها به دو نوع کلی معمولی و صنعتی تقسیم می شوند. هر یک از این دو ورق از آلیاژهای متفاوتی ساخته شده و در نتیجه خواص شیمیایی و مکانیکی متفاوتی دارند.

چندین جدول استاندارد وجود دارد که اطلاعات دقیقی در مورد آلیاژها و فولادهای مورد استفاده در ساخت این ورق به ما می دهد:

نمودار شیمیایی استاندارد ورق گرم:

درجه محصول

درصد وزنی ماده شیمیایی

جدول مشخصات مکانیکی ورق گرم ST37:

اندازه ورق گرم چقدر است؟

ابعاد-ورق-گرم

با توجه به هزینه بالای دستگاه های نورد گرم، معمول است که تولید کنندگان صفحات گرم محصولات خود را در برخی از اندازه ها و ابعاد استاندارد و درخواستی تولید کنند. البته برخی از تولیدکنندگان نیز بر اساس سفارش مشتری سایز ورق های خود را تغییر می دهند. اما واقعیت این است که قیمت سفارش ورق مشکی بیشتر است.

ورق گرمایش به دلیل ضخامت زیاد از استحکام بیشتری نسبت به سایر صفحات فولادی برخوردار است که یکی از ویژگی های خاص آن محسوب می شود.

اجاق گاز برای چه کاری خوب است؟

برنامه-برگ سیاه

ورق سیاه به دلیل اندازه و ابعاد مختلف به دو صورت اساسی در صنایع مختلف استفاده می شود:

روش مستقیم: ساخت تانک یا ساخت ماشین آلات، ماشین و قایق

روش غیر مستقیم: برای ساخت سایر قطعات فولادی مانند پروفیل های ساختمانی و صنعتی

از دیگر کاربردهای این نوع میز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنعت ساختمان و ساخت برج به صورت مستقیم و غیر مستقیم

ساخت انواع تانکر سیار یا تانکر انواع کشتی

برای تقویت قسمت های خاصی از خودرو، به عنوان مثال، برای محافظت از شاسی

کشتی سازی و ساخت زیردریایی

سایر مصارف صنعتی و سنگین

شامل چه نوع ورق های گرم هستند؟

انواع برگ های گرمسیری

در ادامه انواع برگ های سیاه یا گرم را نشان می دهیم:

شما خوشحال خواهید شد

ورق ST37 از آلیاژ کم کربن ساخته شده است. ممکن است از شما بپرسند که تفاوت بین بخش فولادی ساخته شده از آلیاژ کم کربن با سایر مقاطع فولادی چیست؟ نکته اینجاست که درصد وزن کربن در مقاطع فولادی با جوش پذیری و برخی خواص مکانیکی دیگر این مقاطع رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر، هر چه درصد کربن در آلیاژ مقطع فولادی کمتر باشد، جوش پذیری آن بیشتر است.

در نتیجه این نوع ورق جوش پذیری بهتری نسبت به سایر ورق های گرم دارد. همچنین با وزن زیاد تولید می شود و این مشکل یکی از معایب ورق ST37 به حساب می آید.

تو بیوسی

ورق آلیاژی ST52 وزن کمتری نسبت به ورق قبلی دارد. مقاومت و استحکام این ورق در برابر تنش کششی و برشی نیز بالاست. لازم به ذکر است که ورق ST52 نسبت به ورق ST37 درصد کربن بیشتری دارد. به همین دلیل، جوش پذیری آن کمتر از ورق قبلی است.

برای ساخت آلیاژ ST52 از 0.2 درصد کربن، 55 درصد سیلیکون و 6 درصد منگنز استفاده شده است. منگنز موجود در این لایه به این محصول انعطاف پذیری ارزان، ضد خمش و تحمل بار می دهد.

برخی از انواع ورق گرم

دو نوع ذکر شده رایج ترین انواع ورق های فولادی سیاه یا گرم هستند. اما این بدان معنا نیست که ورق فولادی فقط به دو صورت ST52 و ST32 تولید می شود. آنها همچنین در انواع دیگری وجود دارند که عبارتند از:

ورق گرم HB:

این ورق دارای قسمت آجدار است. در برخی موارد سرد شدن این ورق باعث تغییر شکل مستطیلی آن می شود. عرض این ورق 1200 و 1250 میلی متر و ضخامت آن 4 میلی متر می باشد.

ورق گرم HC:

این بشقاب در اندازه های 5 و 6 میلی متری نیز موجود است. این عرض ورق نیز در چهار کیفیت مختلف 1300، 1350، 1400 و 1450 موجود است.

با رفتن به لینک “قیمت روز” می توانید از حرکت قیمت انواع قلع مطلع شوید.

کلام پایانی

ورق مشکی یا گرم محصولی است که در ریسندگی گرم ساخته می شود که در مقایسه با سایر ورق های فلزی به ویژه ورق سرد از نظر اندازه و ضخامت دارای عرض زیادی می باشد. این ورق در گریدهای مختلف ST33، ST37، ST52، HB و HC تولید و عرضه می شود. هر یک از این ورق ها از آلیاژهای مختلفی ساخته شده و دارای خواص شیمیایی و مکانیکی متفاوتی می باشد.

بیایید به تعریف ورق سیاه نگاه کنیم، ورق گرم چه ویژگی هایی دارد؟ اهداف یک ورق گرم چیست؟ انواع ورق گرم چیست؟ کلام پایانی

هات پلیت یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی است که توسط تولیدکنندگان مختلف فولاد در کشور تولید می شود. این ورق با توجه به مشخصات ساخت، مشخصات ظاهری و آلیاژ به کار رفته در آن به انواع مختلفی تقسیم می شود. هر کدام از این مدل ها کارایی و کاربرد نسبتا متفاوتی دارند و در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید و عرضه می شوند. در این مطلب به ارائه هات شیت و انواع آن می پردازیم.

بیایید نگاهی به تعریف ورق سیاه بیندازیم

یک ورق گرم

ورق گرم یکی از معروف ترین صفحات فولادی است که برای نورد گرم و عبور از کوره های با دمای بالا استفاده می شود. فرآیند تولید این ورق مشابه فرآیند تولید ورق سرد (روغنی) می باشد. روش کلی تولید ورق گرم به شرح زیر است:

شمش های فولادی به صورت دال یا ورق وارد خط تولید نورد گرم می شوند و با بالا بردن دما تا 1100 درجه سانتی گراد بسیار انعطاف پذیر و چکش خوار می شوند. سپس از غلتک های مختلف عبور داده می شوند تا به ضخامت مورد نظر برسند. لازم به ذکر است که به دلیل گرم شدن ورق ها و گرم شدن و سرد شدن ناگهانی در فرآیند تولید، ظاهری مات و خشن پیدا می کنند. به همین دلیل به ورق های نورد گرم «ورق سیاه» نیز می گویند.

اجاق گاز چه ویژگی هایی دارد؟

ورق گرم به دو نوع کلی استاندارد و صنعتی تقسیم می شود. هر یک از این دو ورق از آلیاژهای مختلفی ساخته شده و در نتیجه خواص شیمیایی و مکانیکی متفاوتی دارند.

چندین جدول استاندارد وجود دارد که اطلاعات دقیقی در مورد آلیاژها و فولادهای مورد استفاده در ساخت این ورق به ما می دهد:

ورق گرم چیست انواع ورق های گرم

ورق گرم چیست انواع ورق های گرم

جدول استاندارد شیمی ورق گرم:

کیفیت محصول

درصد وزن عناصر شیمیایی

کیفیت محصول، ضخامت، تسلیم، استحکام کششی، ازدیاد طول

ابعاد بشقاب چقدر است؟

ابعاد – ورق گرم

با توجه به گرانی دستگاه های نورد گرم، اغلب سازندگان هات پلیت محصولات خود را در اندازه ها و ابعاد استاندارد و سخت تولید می کنند. البته برخی از تولیدکنندگان اندازه پنل ها را بر اساس سفارش مشتری تغییر می دهند. اما نکته مهم این است که قوطی های سفارشی گران تر هستند.

ورق گرم به دلیل ضخامت زیاد از مقاومت بیشتری نسبت به سایر ورق های فولادی برخوردار است و این موضوع از ویژگی های بارز آن محسوب می شود. این برد هم کاربرد معمولی و هم صنعتی دارد و در صنایع مختلف قابل استفاده است.

مزایای اجاق گاز چیست؟

برگه application-itim na

ورق های مشکی به دلیل اندازه و ابعاد متفاوت در بخش های مختلف صنعت به دو صورت اساسی مورد استفاده قرار می گیرند:

روش مستقیم: برای ساخت مخازن یا بدنه ماشین ها، ماشین ها و کشتی ها

روش غیر مستقیم: ساخت سایر مقاطع فولادی مانند پروفیل های ساختمانی و صنعتی

از دیگر کاربردهای این نوع ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنعت ساختمان و برج سازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم

انواع مختلف تانکرهای متحرک یا انواع مختلف تانکر کشتی بسازید

به منظور تقویت قسمت های خاصی از خودرو مانند محافظ شاسی

کشتی سازی و صنعت زیر آب

صنعتی و سایر کاربردهای سنگین

چه نوع ورق های گرم شامل می شود؟

نوع ورق گرم

در زیر انواع ورق های مشکی یا گرم را معرفی می کنیم:

شما خوشحال خواهید شد

ورق ST37 از آلیاژ کم کربن ساخته شده است. ممکن است بپرسید تفاوت قطعات فولادی با آلیاژ کم کربن با سایر قطعات فولادی چیست؟ معنی اینجاست درصد وزنی کربن در فولاد ارتباط مستقیمی با قابلیت جوشکاری و سایر خواص مکانیکی دارد. از این بخش ها به عبارت دیگر هر چه درصد کربن در آلیاژ بخش فولاد کمتر باشد. توانایی جوشکاری بالاتر

در نتیجه این نوع ورق در مقایسه با سایر صفحات گرم جوش پذیری بهتری دارد. همچنین با وزن سنگین تولید می شود و این مشکل یکی از معایب ورق ST37 محسوب می شود.

آنها ترسیده اند

ورق آلیاژی ST52 وزن کمتری نسبت به ورق قبلی دارد. به علاوه مقاومت و استحکام این ورق در برابر تنش های کششی و برشی افزایش می یابد. لازم به ذکر است که درصد کربن در ورق ST52 در مقایسه با ورق ST37 بیشتر است. در نتیجه منبع آن کمتر از برگه قبلی است.

برای ساخت آلیاژ ST52 از 0.2 درصد کربن، 55 درصد سیلیکون و 6 درصد منگنز استفاده شده است. منگنز موجود در این مقاله به این محصول ارزش پولی، مقاومت در برابر خمش و تحمل بار می دهد.

انواع دیگر ورق گرم

دو نوع ذکر شده شامل پرکاربردترین صفحات فولادی سیاه یا گرم است. اما این بدان معنا نیست که ورق فولادی تنها به دو صورت ST52 و ST32 تولید می شود. آنها همچنین در انواع دیگری تولید می شوند، از جمله:

ورق کلبه HB:

این پارچه سطحی فلس دار دارد. در برخی موارد سرد شدن این ورق باعث تغییر شکل مستطیلی آن می شود. عرض این ورق 1200 و 1250 میلی متر و ضخامت آن حدود 4 میلی متر می باشد.

ورق گرم دیوان عالی:

ورق های با ضخامت 5 و 6 میلی متر نیز موجود است. این عرض ورق نیز در چهار کلاس 1300، 1350، 1400 و 1450 موجود است.

با وارد کردن “قیمت های فعلی فولاد” می توانید از قیمت انواع فولاد مطلع شوید.

آخرین کلمه

ورق سیاه یا گرم یک محصول نورد گرم است که نسبت به سایر ورق های فولادی به ویژه ورق های سرد دارای دامنه اندازه و ضخامت بیشتری است. این ورق در انواع ST33، ST37، ST52، HB و HC تولید و عرضه می شود. هر کدام از این ورق ها از آلیاژ متفاوتی ساخته شده اند و خواص شیمیایی و مکانیکی متفاوتی دارند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *