دسته‌بندی نشده

پروفیل چیست؟ با فرآیند تولید پروفیل آشنا شوید

پروفیل درب و پنجره چیست؟

کلیه مقاطع فولادی توخالی موجود در بازار ایران «پروفیل فولادی» نامیده می شوند و در صنایع ساختمانی و مهندسی مکانیک کاربرد فراوانی دارند. پروفیل هایی که در هنگام نورد ورق فولادی تولید می شوند، محصولات فولادی ثانویه محسوب می شوند، بنابراین قیمت ورق های فولادی تاثیر مستقیمی بر قیمت پروفیل دارد. علاوه بر این، نوع، اندازه و ضخامت قطعات فولادی نیز در تعیین قیمت آنها موثر است.

پروفیل ها کاربردها و اندازه های مختلفی دارند، از میان پروفیل های رایج و پرکاربرد در بازار فولاد ایران می توان به قوطی های ساختمانی، قوطی مبلمان، قوطی های صنعتی و … اشاره کرد. پروفیل هایی با ضخامت بیش از 3 میلی متر معمولا در صنعت استفاده می شوند.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

تولید به روش مستقیم و غیر مستقیم

پروفیل ها اغلب به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم تولید می شوند که معمولاً برای پروفیل های باز از روش مستقیم استفاده می شود. بنابراین، در طول فرآیند شکل‌دهی، ورق فولادی مستقیماً به پروفیل تبدیل می‌شود و نیازی به جوش ندارد. در حالی که در روش غیرمستقیم ابتدا لوله را آماده می کنند، سپس آن را زاویه و گوشه می کنند و در نهایت پروفیل تهیه می شود.

قانون گذاری

شکل گیری نقش

فرآیند ساخت کاغذ با کمک غلتک ها را «Rollforming» می گویند. به این صورت که در ابتدای خط ورق یا خطی قرار می گیرد که به کمک غلتک ها خرد شده و در صورت نیاز گلوله می شود. سپس ورق وارد یک سری غلتک می شود تا شکل بگیرد، در این زمان در صورت لزوم پانچ انجام می شود و در نهایت پروفیل به طول و ابعاد برش می شود. ساخت انواع پروفیل با روش رول امکان پذیر است که یکی از دقیق ترین و پرکاربردترین روش ها برای ایجاد پروفیل می باشد.

پروفیل چگونه تولید می شود؟

قبل از تأسیس کارخانه فولاد مبارکه در اصفهان، بیشتر مواد اولیه مورد استفاده کارخانه عمدتاً از کشورهای اروپایی و ژاپن تهیه می شود. اما در حال حاضر عمدتا توسط فولاد مبارکه و بقیه توسط کشورهای آسیای مرکزی، برزیل، اروپا و اروپای شرقی خدمات رسانی می شود.

ورق های فولادی (کلاف ها) باید دارای ترکیبات شیمیایی خاص بوده و دارای خواص مکانیکی مناسب باشند تا در حین تولید مزاحمتی برای سازنده و مشتری ایجاد نشود. ورق های قابل استفاده استاندارد ST37.2 یا JIS G 3131 یا G 3132 با ترکیبات شیمیایی (سیلیکون: 0.35، کربن: 0.3 تا 0.1، گوگرد: 0.04، فسفر: 0.04 و منگنز: 0.5) مناسب و برای چنین محصولاتی استفاده می شود. جز در موارد خاص ورق فولادی پس از ورود به کارخانه توزین شده و با توجه به اندازه و کاربرد آن در مقاطع مختلف ذخیره می شود تا وارد فرآیند ساخت شود.

مرحله تولید

مراحل ایجاد پروفیل

کلاف های آماده شده در دستگاه های برش برای برش نوارهایی با عرض معین قرار می گیرند. این دستگاه ها چه تمام اتوماتیک و چه نیمه اتوماتیک دارای قابلیت ها و ویژگی های متفاوتی هستند که با توجه به دستور کار و حالت مورد استفاده قرار می گیرند.

یک دستگاه برش معمولاً شامل یک رول نگهدارنده، یک دستگیره، یک پانچ، یک میز نقاله، یک سیستم آزادسازی چرخ، یک سیستم کنترل جانبی برای تنظیم بهتر، یک صاف کننده ورق، یک گیوتین، قرقره های راهنمای ورق، غلتک های تغذیه ورق، یک دستگاه اصلی است. کاتر، غلتک های جداکننده تسمه. برش، نگهدارنده نوار و در نهایت، کلکتور نوار.

پس از قرار گرفتن قرقره روی قرقره، قرقره می چرخد ​​و پس از باز شدن یقه ها، سر ورق را از زیر غلتک های صاف کننده عبور می دهند تا ورق صاف و صاف شود. سر صفحه توسط گیوتین بریده می شود تا جوش قطعات زیر مشکلی نداشته باشد.

سپس غلتک های تغذیه کاغذ را به دو سوراخ بزرگ با صفحات فولادی – تیغه ها وارد می کنند که پس از عملیات حرارتی دارای سختی 59 تا 61 راکول بوده و فاصله آن با توجه به عرض مقطع تنظیم می شود. عمل برش زمانی اتفاق می افتد که کاغذ از بین تیغه ها عبور می کند.

حرکت ورق (نوارها) با دو میله جداکننده که تیغه های کوچکی روی آنها قرار می گیرد ادامه می یابد تا در نهایت انتهای اصلی نوارهای برش درگیر گیره مخصوصی که داخل کلکتور نوار است می گیرد. از این مرحله به بعد ورق توسط نوار جمع کن کشیده می شود و در انتها نوارها جمع آوری شده و به قسمت های مختلف خطوط تولید منتقل می شوند.

منبع مقاومت (ERW)

منبع مقاومت

همانطور که از نام آن پیداست، گرمای تولید شده نتیجه مقاومت ماده در برابر جریان الکتریکی عبوری از آن است. یعنی با اعمال جریان الکتریکی قوی در مدت کوتاهی فلز به خمیر تبدیل می شود که مرحله پیش ذوب است. قبل و در حین عبور جریان الکتریکی، ولتاژ بالایی به فلز وارد می شود که حتی پس از قطع جریان الکتریکی نیز باید ادامه یابد. فشار ایجاد شده توسط غلتک ها نیز لوله ها را به هم فشرده می کند و شکل نهایی را ایجاد می کند.

جوشکاری زیر آب (SAW)

پودر جوش

جوشکاری قوس زیردریایی (SAW) یک فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی رایج است. بنابراین یک قوس بین الکترود تغذیه و فلز پایه تشکیل می شود و گرمای این قوس فلز پایه را ذوب کرده و آن را ذوب می کند. در این فرآیند، پودر جوش از طریق مجرای از مخزن نگهدارنده به قطعه کار هدایت می شود که وظیفه محافظت از فلز را بر عهده دارد.

چه نوع پروفیل هایی موجود است؟

انواع پروفیل فلزی

از نظر زیبایی شناسی پروفیل ها به دو نوع باز و بسته تقسیم می شوند و دلیل این دسته بندی تولید مقاطع مختلف پروفیل است که با توجه به کاربردهای مختلف تولید می شوند. پروفیل های باز در مقاطع I، HAT، U و Z تولید می شوند که اندازه و ضخامت های متفاوتی دارند و عمدتاً برای مصارف ساختمانی استفاده می شوند، در حالی که پروفیل های بسته در مقاطع بسته HAT، Hss و … تولید می شوند.

پروفیل های باز مانند: ستون ها، میله ها، تسمه ها، زاویه ها، ناودانی ها، هش ها، چهارضلعی ها و غیره.

پروفیل های بسته (توخالی) مانند: قوطی، لوله، پروفیل UPVC، پروفیل درب کرکره برقی، پروفیل در و پنجره و غیره.

پروفیل های توخالی به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند که در زیر توضیح داده شده است.

ساخت پروفیل توخالی با نورد گرم و نورد سرد

طراحی پروفیل در این فرآیند در دمای 700 تا 900 درجه سانتیگراد و معمولاً در تولید مستقیم انجام می شود. به این ترتیب که نیم رخ مربعی از لوله دوار عبور کرده و تحت تاثیر چرخش گرم از فشار غلطک ها اشکال مختلفی به خود می گیرد.

پروفیل های توخالی به این روش در دمای اتاق تولید می شوند. و بدون توجه به فرآیند جوشکاری و همگن شدن جوش. هیچ فرآیند حرارتی دیگری در طول عملیات استفاده نمی شود. لازم به ذکر است که فرآیند بر اساس استاندارد EN 10219 انجام می شود.

پروفیل ها چه کاربردهایی دارند؟

تاریخچه فلز

نمایه ها تقریباً در همه جا استفاده می شوند. به عنوان مثال، صنعت، ساختمان، راه سازی و غیره.

استفاده از پروفیل های مربع و مستطیل (شاخه ها) با مقاطع کوچک:

نرده فلزی

درب و پنجره خانه ها

کنار پله ها

دور دیوار کارخانه ها و زمین های حصارکشی شده

خیابان و پیاده رو

و صنعت خودرو

همچنین از جمله کاربردهای گوشه های مربعی با مقاطع بزرگ معروف به ستون و با ضخامت 1.5 تا 8 میلی متر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنعت و ساخت و ساز

ساخت ستون

اسکلت فلزی ساختمان

پایه برای میز و صندلی

ساخت شاسی تریلر و تانکر (در صورت داشتن مشخصات فیزیکی قابل اعتماد)

اغلب از پروفیل هایی با Z شکل (Z) برای پوشش سقف شبکه استفاده می شود.

از پروفیل های گوشه ای برای ساخت چهارچوب درب های فلزی بزرگ و انواع فلزات مورد استفاده در ماشین آلات استفاده می شود، در حالی که از پروفیل های پیش امدگی که با نورد سرد نیز ساخته می شوند، در مواقعی مانند بسته شدن درب مغازه ها استفاده می شود.

بهترین سازندگان پروفیل کدامند؟

پروفیل سپنتا، پروفیل نیکان اصفهان، لوله و پروفیل علویجه، لوله پروفیل صابری و لوله پروفیل یاران از تولیدکنندگان عمده پروفیل هستند. البته کارخانه های بسیار دیگری نیز در این زمینه فعال هستند و محصولات آنها از کیفیت بالایی برخوردار است.

پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل درب و پنجره چیست؟

پرکاربردترین پروفیل کدام است؟

پروفیل ها کاربردهای متفاوتی دارند. هم در صنعت ساختمان و هم در صنایع مختلف! اما پرکاربردترین پروفیل ساخت درب و پنجره آهنی است

پروفیل چیست؟ فرآیند تولید پروفیل را بشناسید

مشخصات فولاد

تمامی پروفیل های فولادی توخالی موجود در بازار ایران، پروفیل های فولادی نامیده می شوند و در ساختمان سازی و مهندسی کاربرد فراوانی دارند. پروفیل های تولید شده توسط نورد ورق های فولادی جزء محصولات فولادی ثانویه محسوب می شوند. قیمت ورق فولادی بر روی قیمت پروفیل تاثیر مستقیم دارد. علاوه بر این نوع پروفیل های فولادی; اندازه و ضخامت در تعیین قیمت آنها موثر است.

پروفیل ها از نظر کاربری و اندازه انواع مختلفی دارند و از پرکاربردترین و پرکاربردترین پروفیل ها در بازار فولاد ایران می توان به گلدان های ساختمانی، گلدان های ساختمانی، گلدان های صنعتی و … اشاره کرد. پروفیل هایی با عرض بیش از 3 میلی متر اغلب در صنعت استفاده می شوند.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

تولید به صورت مستقیم و غیر مستقیم

پروفیل ها معمولاً به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم تولید می شوند که معمولاً برای پروفیل های باز از روش مستقیم استفاده می شود. به این ترتیب وقتی ورق فولادی ساخته می شود مستقیماً به پروفیل تبدیل می شود و نیازی به جوش ندارد. در روش غیر مستقیم ابتدا لوله و سپس زاویه و زاویه و در نهایت پروفیل تولید می شود.

رول فرمینگ

فرآیند ایجاد ورق که به کمک رول انجام می شود را «رول فرمینگ» می گویند. به این ترتیب پارچه یا تسمه ای در ابتدای خط قرار داده می شود تا در صورت لزوم به کمک غلتک تمیز شود و هل داده شود. سپس ورق وارد سری رول ها می شود تا فرم بگیرد، در این مرحله در صورت نیاز سوراخ کاری می شود و در انتها پروفیل به طول و ابعاد خاص برش داده می شود. انواع پروفیل ها را می توان به روش رول فرمینگ تولید کرد که یکی از دقیق ترین و گسترده ترین روش های ساخت پروفیل می باشد.

پروفایل چگونه ایجاد می شود؟

قبل از تاسیس کارخانه فولاد مبارکه در اصفهان، بیشتر مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه از کشورهای اروپایی و ژاپن تامین می شد. این در حالی است که اکثر آنها در حال حاضر توسط مبارکه استیل و مابقی توسط کشورهای آسیای مرکزی، برزیل، اروپا و اروپای شرقی تامین می شود.

ورق فولادی (کلاف) باید دارای ترکیبات شیمیایی خاص و خواص مکانیکی مناسب باشد تا در حین تولید مشکلی برای سازنده و در نهایت استفاده کننده ایجاد نکند. کاغذ مصرفی با استاندارد ST37.2 یا JIS G 3131 یا G 3132 با ترکیبات شیمیایی (سیلیکا: 0.35، کربن: 0.3 تا 0.1، گوگرد: 0.04، فسفر: 0.04 و منگنز: 0،5) مناسب و برای چنین محصولاتی استفاده می شود. . ; به جز موارد خاص. ورق فولادی پس از ورود به کارخانه توزین شده و با توجه به عرض و مصرف آن در مقاطع مختلف در فرآیند تولید قرار می گیرد.

سطوح تولید

مراحل تولید پروفیل

کلاف های آماده شده به صورت نوارهایی با عرض مشخص بر روی کاترها بریده می شوند. تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک این دستگاه ها دارای امکانات و ویژگی های مختلفی هستند که با توجه به تنظیمات و رویه مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه برش معمولاً از محافظ سیم پیچ، حامل سیم پیچ، ضربه‌گیر، میز انتقال، سیستم باز کردن شکاف، سیستم کنترل قطعات برای تنظیم دقیق، ورق عمودی، گیوتین، قرقره ورق، تغذیه کاغذ، غلتک‌های جداکننده مخفی سر کاتر تشکیل شده است. ابزار، نگهدارنده نوار و در نهایت نوار جمع کن.

پس از قرار دادن سیم پیچ در بالای سیم پیچ، سیم پیچ را بچرخانید، ستون را باز کنید، سپس سر ورق را زیر غلتک نرم کننده هدایت کنید تا ورق صاف و مرطوب شود. رویه ورق گیوتین برش خورده است و در جوشکاری سایر قطعات مشکلی وجود ندارد.

سپس صفحه با تغذیه غلتک ها به دو محور اصلی با تیغه های فولادی هدایت می شود، تیغه هایی که سختی آنها پس از عملیات حرارتی 59-61 راکول است و فاصله آنها با توجه به عرض نوارها تنظیم می شود. برش زمانی اتفاق می افتد که دیسک از بین تیغه ها عبور می کند.

حرکت ورق (نوارها) به سمت جلو با دو محور جداکننده ادامه می یابد که تیغه های کوچکی روی آنها قرار می گیرد تا در نهایت سر اولیه نوارهای برش خورده در گیره مخصوصی که در داخل نوار برداشته قرار دارد قرار گیرد. از این مرحله ورق توسط نوار چسب کشیده شده و در انتها نوارها گروه بندی شده و به قسمت های مختلف خطوط تولید منتقل می شوند.

جوشکاری مقاومتی (ERW)

جوشکاری مقاومتی

همانطور که از نام آن پیداست، گرمای تولید شده نتیجه مقاومت ماده در برابر جریان الکتریکی است که از آن عبور می کند. یعنی با استفاده از جریان الکتریکی قوی، فلز در مدت کوتاهی به خمیر تبدیل می شود که مرحله قبل از ذوب شدن است. قبل و در حین عبور جریان الکتریکی، فلز تحت فشار شدیدی قرار می گیرد که حتی پس از قطع شدن جریان الکتریکی نیز باید ادامه یابد. فشار تولید شده توسط غلتک ها، لوله ها را به هم فشار می دهد و شکل نهایی آنها را ایجاد می کند.

شناور والدا مای (SAW)

جوش زیر پودر

جوشکاری قوس زیردریایی (SAW) یک فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی رایج است. به این ترتیب یک قوس بین الکترود تغذیه و فلز پایه تشکیل می شود و گرمای این قوس فلز پایه را ذوب کرده و با آن ترکیب می شود. در این فرآیند، پودر جوش از طریق کانال هایی از مخزن نگهدارنده به سطح قطعه کار هدایت می شود که وظیفه محافظت از فلز را بر عهده دارد.

انواع پروفیل چیست؟

انواع پروفیل فلزی

پروفیل ها با توجه به شکل ظاهری به دو نوع باز و بسته تقسیم می شوند و دلیل این دسته بندی تولید قسمت های مختلف پروفیل ها می باشد که با توجه به کاربردهای مختلف تولید می شوند. پروفیل های باز در مقاطع I، HAT، U و Z تولید می شوند که دارای اندازه ها و ضخامت های مختلف بوده و عمدتاً برای مصارف ساختمانی استفاده می شوند و پروفیل های بسته در HAT، Hss و … بسته تولید می شوند. در بخش ها

پروفیل های باز مانند: تیرها، میلگردها، تیرها، نبشی ها، پست ها، هش ها، چهارضلعی ها و غیره.

پروفیل های بسته (صفحه دار) مانند: باکس، لوله، پروفیل یو پی وی سی، درب برقی، پروفیل در و پنجره و ….

پروفیل توخالی به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

فرآیند تولید مقاطع توخالی با نورد گرم و نورد سرد

در این فرآیند پروفیل در دمای بین 700 تا 900 درجه سانتیگراد تشکیل می شود و بیشتر به روش های ساخت مستقیم انجام می شود. بنابراین، یک پروفیل مربعی از یک لوله دوار عبور می کند و با اعمال فشار غلتکی در حین نورد گرم به اشکال مختلف تبدیل می شود.

به این ترتیب که تولید پروفیل توخالی در دمای محیط انجام می شود و صرف نظر از فرآیند جوشکاری و یکنواختی جوش، در حین کار از هیچ فرآیند حرارتی دیگری استفاده نمی شود. لازم به ذکر است که این روش بر اساس استاندارد EN 10219 انجام می شود.

پروفیل ها چه کاربردهایی دارند؟

پروفیل فلزی

نمایه ها تقریباً در همه جا استفاده می شوند. به عنوان مثال، صنعت، ساختمان، راه سازی و غیره.

استفاده از پروفیل های مربع و مستطیل (قوطی) با قطعات کوچک عبارتند از:

نرده های فلزی

در و پنجره

مراحل جانبی

حصاری حصار کارخانه و زمین محصور را احاطه کرده است

پیاده روها و نرده های جاده

و صنعت خودرو

همچنین از جمله کاربردهای قوطی های مربعی بزرگتر که به ستونی معروف هستند و ضخامتی بین 1.5 تا 8 میلی متر دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنعت و ساخت و ساز

ساخت ستون

ساختمان های فلزی

میز و صندلی اصلی

تولید تریلر و شاسی نفتکش (در صورت داشتن خواص فیزیکی قابل اطمینان)

فایل هایی با شکل Z (پروفایل Z) اغلب برای پوشش سقف شبکه استفاده می شوند.

از پروفیل های نبشی برای ساخت چهارچوب درب های آهنی بزرگ و مقاطع فلزی مختلف مورد استفاده در ماشین آلات استفاده می شود و از پروفیل های ناودانی که با نورد سرد نیز تولید می شود در مواردی مانند درب مغازه ها استفاده می شود.

محبوب ترین محصول کدام است؟

شرکت پروفیل سپنتا، پروفیل نیکان اصفهان، لوله و پروفیل الویجا، لوله پروفیل صبری و لوله پروفیل یاران از مهمترین تولیدکنندگان پروفیل هستند. البته کارخانه های بسیار بیشتری در این بخش فعال هستند و محصولات آنها از کیفیت خوبی برخوردار است.

پرکاربردترین پروفایل کدام است؟

پروفایل ها کاربردهای متفاوتی دارند. چه در ساختمان سازی و چه در صنایع مختلف! اما پروفیلی که بیشترین کاربرد را دارد در ساخت درب و پنجره آهنی است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *