دسته‌بندی نشده

پروفیل گالوانیزه چیست؟ انواع روش های تولید و کاربردهای آن

پروفیل گالوانیزه چیست؟ انواع روش های تولید و کاربردهای آن

امروزه از پروفیل های فولادی در کاربردهای مختلفی استفاده می شود. فولاد گالوانیزه برای محافظت از فلز در برابر زنگ زدگی و خوردگی استفاده می شود و محبوبیت آن را نسبت به سایر فلزات بیشتر می کند. پروفیل های گالوانیزه به روش های مختلفی ساخته می شوند و مزایای زیادی دارند. برای آشنایی بیشتر با محصول واقعی، تا پایان مقاله با آهن نامل همراه باشید.

پروفیل گالوانیزه چیست؟

تاریخچه پروفیل گالوانیزه

پروفیل Noociada گالوانیزه

تولید پروفیل گالوانیزه و روشهای آن

استفاده از فولاد گالوانیزه

قیمت پروفیل استیل

پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل پروفیل فلزی است که در صنعت ساختمان به ویژه در تولید در و پنجره استفاده می شود. فرآیندی که در آن از یک لایه فلزی مانند روی برای محافظت از پروفیل های فولادی استفاده می شود، گالوانیزه نامیده می شود. این عمل برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات اعمال می شود.

این پروفیل های گالوانیزه در حمل و نقل عمومی، ایستگاه های اتوبوس، فرودگاه ها، سیستم های آب آشامیدنی، محل کار، ساختمان ها، گلخانه ها، خطوط برق، بزرگراه ها و غیره استفاده می شود. در واقع یکی از بادوام ترین و مقرون به صرفه ترین محصولاتی که در فضای باز در برابر خوردگی استفاده می شود، محصولات گالوانیزه می باشد.

باید بخوانید: همه چیز درباره پروفایل

تاریخچه پروفیل گالوانیزه

پوشش فولاد حدود 300 سال پیش آغاز شد، در حالی که روش گالوانیزه گرم از 150 سال پیش شناخته شده است. در سال 1850 اولین کارخانه فویل قلع در بریتانیای کبیر تأسیس شد و چند سال بعد با گسترش این فناوری کارخانه های دیگری در سراسر جهان ایجاد شد.

انواع پروفیل گالوانیزه

برای تولید پروفیل های گالوانیزه از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده می شود. انواع پروفیل گالوانیزه عبارتند از:

ګالونیز شوی پروفایل U48

پروفیل گالوانیزه C50

پروفیل گالوانیزه C100

پروفیل گالوانیزه F47

پروفیل گالوانیزه U100

پروفیل گالوانیزه L25

قاب گالوانیزه UH36

پروفیل گالوانیزه U70

پروفیل گالوانیزه C70

گروه آهن ملل پروفیل های گالوانیزه را از کارخانه ها و برندهای مختلف با بهترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می دهد.

تولید پروفیل گالوانیزه و روشهای آن

آماده سازی سطح مهمترین مرحله برای آبکاری فلز است. در بسیاری از موارد، تیرهای فولادی ضد زنگ قبل از عمر مفید خود به دلیل آماده سازی نامناسب سطح آسیب می بینند. روی به فلز ناخالص واکنش نشان نمی دهد، بنابراین هر گونه عیب یا نقص بلافاصله پس از خروج فلز از حمام روی تشخیص داده می شود و می توان اقدامات لازم را انجام داد.

آماده سازی سطح شامل سه مرحله است:

چربی زدایی: محلول قلیایی داغ، حمام اسیدی یا حمام تمیزکننده بیولوژیکی، آلاینده های آلی مانند کثیفی، لکه های رنگ، گریس و روغن ها را از سطح فلز پاک می کند. سرباره های اپوکسی، وینیل، آسفالت یا جوشکاری را نمی توان با چربی زدایی پاک کرد و باید قبل از گالوانیزه با سندبلاست، سندبلاست یا سایر روش های مکانیکی پاک شود.

اسیدیته: اسید سولفوریک رقیق یا اسید کلریدریک اکسید آهن (زنگ) را از سطوح فلزی پاک می کند.

جریان: مرحله نهایی عملیات سطحی استفاده از محلول کلرید آمونیوم است. این محلول اکسیدهای باقی مانده را حذف کرده و یک لایه محافظ روی فولاد تشکیل می دهد.

پروفیل های گالوانیزه را می توان به سه روش تولید کرد. این روش ها عبارتند از:

اتو از قبل گرم شده

باجا گالوانیزه گرم

فولاد الکتروگالوانیزه

در زیر به بررسی هر یک از این روش ها به صورت جداگانه می پردازیم.

روش های تولید گالوانیزه

روش های تولید فولاد

فولاد پیش گالوانیزه

ورق گالوانیزه را فولاد پیش گالوانیزه یا نورد گالوانیزه می گویند. این روش مشابه گالوانیزه گرم است با این تفاوت که در مرحله اول انجام می شود. با این روش می توان به سرعت سیم پیچ های ورق فولادی را در مقیاس بزرگ و با پوشش یکنواخت تری نسبت به روش سنتی گالوانیزه گرم گالوانیزه کرد.

کول المکوفین گالوانیزه

گالوانیزه گرم رایج ترین روش گالوانیزه است و در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرآیند، قسمت فلزی مورد نیاز در یک حمام روی قرار می‌گیرد و تا دمای حداقل ۸۱۵ درجه فارنهایت (۴۳۵ درجه سانتی‌گراد) گرم می‌شود.

هنگامی که جزء در حمام روی است، روی در حمام با فولاد واکنش می دهد و یک سری لایه های آلیاژی بین روی و فولاد تشکیل می دهد. هنگامی که قطعه به دمای حمام رسید، پوشش تمام می شود و مواد به سرعت از وان آبکاری خارج می شود و روی اضافی با استخراج یا چرخش حذف می شود. یکی از مزایای استفاده از این روش این است که هر قسمت از فلز مانند جوش، لبه و … را می پوشاند. فلز روی. قطعه ای که به این شکل ساخته شده است در هر آب و هوایی قابل استفاده است.

مزایای فولاد گالوانیزه گرم

فولاد گالوانیزه گرم بیش از 100 سال قدمت دارد تا از مقاومت در برابر خوردگی اطمینان حاصل شود. با این حال، کاربرد فولاد گالوانیزه گرم به طور مداوم در حال تغییر است. از مزایای این روش می توان به دوام، طول عمر، مقرون به صرفه بودن، انعطاف پذیری، دوام و زیبایی اشاره کرد. در زیر مروری بر مزایای پروفیل های گالوانیزه آورده شده است:

ضد زنگ

فولاد یکی از کارآمدترین و مفیدترین مصالح ساختمانی است، با این حال، برای پروژه هایی که در معرض محیط های سخت قرار دارند، عایق برای محافظت در برابر خوردگی ضروری است. برای پروژه های ساختمانی بزرگ که بین 50 تا 100 سال دوام می آورند، به حفاظت درازمدت در برابر خوردگی نیاز دارند.

طول عمر

فولاد گالوانیزه گرم می تواند در برخی از سخت ترین محیط ها استفاده شود و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد. پروفیل گالوانیزه 1/30 فولاد بدون پوشش را در همان محیط خورده می کند. بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده با این روش، پروفیل های گالوانیزه حتی در محیط های صنعتی که احتمال خوردگی و زنگ زدگی زیاد است، بیش از 70 سال عمر می کنند و در مواجهه با آب بیش از 20 سال عمر می کنند. علاوه بر شرایط محیطی، گالوانیزه گرم معمولاً برای محافظت از فولاد تعبیه شده در خاک، بتن و آب استفاده می شود.

در دسترس

فولاد گالوانیزه گرم به راحتی در دسترس است و طیف گسترده ای از اشکال و اندازه های مختلف را می توان با این روش تولید کرد. فولاد گالوانیزه گرم از دو جزء اصلی تشکیل شده است: روی و فولاد. در واقع آهن چهارمین عنصر و روی بیست و چهارمین عنصر در پوسته زمین است. علاوه بر فراوانی، فولاد و روی را می توان بدون از دست دادن درصدی از خواص شیمیایی و فیزیکی بازیافت کرد. این بدان معنی است که آنها می توانند مجدداً به عنوان روی و فولاد (یا فولاد گالوانیزه) استفاده شوند.

فولاد الکترو گالوانیزه (گالوانیزه سرد)

در این فرآیند یک لایه روی با استفاده از یک الکترولیت شیمیایی روی فلز رسوب می‌کند. در مورد روش گرم، پس از تهیه مقطع، آن را در حمام قرار می دهند. این روش معمولاً برای گالوانیزه کردن سیم و ورق فولادی استفاده می شود.

در نهایت ضخامت و ظاهر پروفیل به دقت بررسی می شود. کیفیت پوشش را می توان به طور مستقیم ارزیابی کرد زیرا همانطور که قبلا ذکر شد روی با فولاد ناخالص واکنش نشان نمی دهد و آزمایشات فیزیکی به راحتی ضخامت، یکنواختی، چسبندگی و ظاهر محصول را ارزیابی می کنند.

لیلو گالوانیزه، آهنی

فلز روی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به اختصار توضیح داده شده است.

صنعت خودرو: تا دهه 1980 از این پروفیل فقط در مدل های لوکس استفاده می شد اما امروزه در بدنه تمامی خودروها از فلز گالوانیزه استفاده می شود.

صنعت ساختمان: فولاد گالوانیزه به دلیل دوام و زیبایی که دارد برای ساختمان های مسکونی و تجاری بسیار محبوب است و زیبایی آن باعث شده است که در ساخت ساختمان های مدرن از آن استفاده شود. همچنین نرده ها، زهکشی ها، ریل ها، لوله ها، تیرها، بالکن ها، پله ها، پله ها، راهروها و غیره را پوشش می دهد.

صنعت مخابرات: نگهداری و تعمیر خطوط تلفن کار ساده ای نیست، از این رو استفاده از فولاد گالوانیزه در این صنعت بسیار رواج دارد. فولاد گالوانیزه را می توان در سیم کشی تلفن و جعبه تجهیزات استفاده کرد که به طور کلی خطر آسیب و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد.

قیمت پروفیل استیل

پروفیل گالوانیزه توسط کارخانه های مختلفی در ایران تولید می شود که اغلب بسته به کارخانه سازنده قیمت های متفاوتی دارند. آهن ملی نمودار قیمت سایت و قیمت روزانه پروفایل را در کانال تلگرام ارائه می دهد. شما عزیزان می توانید جهت خرید آهن آلات و مشاوره ویژه با کارشناسان فروش آسیاب آهن با شماره 03135020 تماس حاصل فرمایید.

نتیجه

برای افزایش مقاومت پروفیل های فولادی در برابر فرسایش و خوردگی باید از پوشش گالوانیزه استفاده شود. این فرآیند باعث افزایش دوام و طول عمر قطعه فولادی می شود. همانطور که گفته شد این پروفیل ها به روش های مختلفی طراحی می شوند که هر کدام دارای مزایای متعددی هستند. بنابراین استفاده از پروفیل های گالوانیزه باعث تحول بزرگی در زندگی مدرن امروزی شده است.

سوالات متداول در مورد پروفیل گالوانیزه

روش تولید گالوانیزه گرم چیست؟

روش های تولید این ورق فولاد جلویی، فولاد گرم و فولاد الکتروگالوانیزه می باشد.

پروفیل گالوانیزه در چه صنایعی استفاده می شود؟

این پروفیل ها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این صنایع می توان به صنایع غذایی، ساختمان سازی و مخابرات اشاره کرد.

مزایای فولاد گالوانیزه گرم چیست؟

از مزایای فولاد گالوانیزه گرم می توان به مقاومت در برابر خوردگی بالا، دوام در طول زمان و در دسترس بودن برای تولید در تناژ بالا اشاره کرد.

پروفیل گالوانیزه

امروزه از پروفیل های فلزی در صنایع مختلف استفاده می شود. برای محافظت از فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی، از آبکاری قلع استفاده می شود که باعث رایج شدن آن نسبت به سایر قطعات فولادی می شود. پروفیل های شیشه ای به روش های مختلفی تولید می شوند و مزایای زیادی دارند. برای آشنایی بیشتر با این محصول موثر با آهن نمل تا انتهای مطلب برویم.

لیست محتوا

پروفیل گالوانیزه چیست؟

تاریخچه پروفایل روی

انواع پروفیل گالوانیزه

تولید پروفیل گالوانیزه و روشهای آن

استفاده از فولاد گالوانیزه

قیمت پروفیل استیل

پروفیل گالوانیزه چیست؟

شرح یک قطعه فلزی که در ساخت و ساز بخصوص در و پنجره استفاده می شود. فرآیندی که از فلزی مانند روی برای محافظت از جزئیات فلزی استفاده می کند، گالوانیزه نامیده می شود. این عمل برای جلوگیری از زنگ زدگی در فلزات استفاده می شود.

از این قطعات گالوانیزه در حمل و نقل عمومی، ایستگاه های اتوبوس، فرودگاه ها، سیستم های آب آشامیدنی، کارگاه ها، ساختمان ها، منازل مسکونی، خطوط ارتباطی، در جاده ها و غیره استفاده می شود. در واقع یکی از بادوام ترین و مقرون به صرفه ترین محصولاتی که در فضای باز برای جلوگیری از خوردگی استفاده می شود، محصولات گالوانیزه است.

باید بخوانید: همه چیز درباره پروفایل

تاریخچه قلع

قدمت قطعات فولادی گالوانیزه به حدود 300 سال می رسد، اما فرآیند گالوانیزه گرم از 150 سال پیش شناخته شده است. در سال 1850 اولین کارخانه تولید پروفیل های گالوانیزه در بریتانیای کبیر تاسیس شد و چند سال بعد با گسترش این فناوری کارخانه های دیگری در سراسر جهان تاسیس شد.

انواع پروفیل گالوانیزه

برای تولید پروفیل های گالوانیزه از تجهیزات تمام اتوماتیک استفاده می شود. انواع پروفیل گالوانیزه عبارتند از:

پروفیل گالوانیزه U48

سطح گالوانیزه C50

پروفیل گالوانیزه چیست؟ انواع روش های تولید و کاربردهای آن

پروفیل گالوانیزه چیست؟ انواع روش های تولید و کاربردهای آن

پروفیل گالوانیزه C100

پروفیل گالوانیزه F47

پروفیل گالوانیزه U100

فولاد درجه L25

پروفایل گالوانیزه UH36

پروفیل گالوانیزه U70

پروفیل C70 گالوانیزه است

گروه آهن ملل بهترین قیمت پروفیل گالوانیزه کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می دهد.

تولید پروفیل گالوانیزه و روشها

آماده سازی سطح مهمترین مرحله روکش فلزی است. در اغلب موارد، پوشش های پروفیل فولادی قبل از عمر مفید خود به دلیل آماده سازی نامناسب سطح آسیب می بینند. روی با فولاد ناخالص واکنش نشان نمی دهد، بنابراین هر گونه نقص یا نقص را می توان بلافاصله پس از خروج فولاد از حمام روی تشخیص داد و اصلاح کرد.

آماده سازی پیشرفته شامل سه مرحله است:

چربی زدایی: محلول های قلیایی داغ، حمام های اسیدی یا حمام های پاک کننده بیولوژیکی، آلاینده های آلی مانند خاک، رنگ، روغن و گریس را از فلزات پاک می کنند. سرباره های اپوکسی، وینیل، آسفالت یا جوشکاری را نمی توان با چربی زدایی پاک کرد و باید قبل از گالوانیزه با سندبلاست، سندبلاست یا سایر روش های مکانیکی پاک شود.

اسیدیته: محلول ضعیف اسید سولفوریک داغ یا اسید کلریدریک اکسید آهن (زنگ) را از سطح فولاد حذف می کند.

شار: مرحله نهایی در آماده سازی سطح، استفاده از محلول کلرید آمونیوم است. این محلول اکسیدهای باقی مانده را حذف کرده و یک لایه محافظ روی فولاد ایجاد می کند.

پروفیل های گالوانیزه را می توان با سه روش زیر تولید کرد. این روش ها عبارتند از:

فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه گرم

فولاد گالوانیزه الکترو

در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها به صورت جداگانه می پردازیم.

روش های تولید گالوانیزه

روش های تولید گالوانیزه

فولاد پیش گالوانیزه

فولاد گالوانیزه به شکل ورق را فولاد پیش گالوانیزه یا گالوانیزه آسیاب می گویند. این روش شبیه گالوانیزه گرم است که در مرحله اول انجام می شود. با این روش، کلاف های ورق فولادی را می توان به سرعت در مقادیر زیاد و با پوشش یکنواخت تری نسبت به روش معمولی گالوانیزه گرم گالوانیزه کرد.

فولاد گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم رایج ترین روش است و به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شود. در این فرآیند، قسمت فلزی مورد نظر در حمام روی قرار می گیرد و تا دمای حداقل 815 درجه سانتیگراد (435 درجه سانتیگراد) گرم می شود.

هنگامی که قطعه در حمام روی است، روی موجود در حمام با فلز آهن واکنش داده و یک سری لایه های آلیاژی بین روی و فلز آهن تشکیل می دهد. هنگامی که قطعه به دمای حمام رسید، پوشش کامل شده و جسم به آرامی از وان گالوانیزه خارج می شود و روی اضافی با تخلیه یا سانتریفیوژ خارج می شود. مزیت استفاده از این روش پوشاندن کل قسمت فلزی مانند جوش، لبه و غیره است. با روی این قطعه تولید شده در تمام فصول قابل استفاده است.

مزایای فولاد گالوانیزه گرم

آهن های داغ بیش از 100 سال است که برای تولید خوردگی وجود داشته اند. با این حال، استفاده از آهن داغ به طور مداوم در حال تغییر است. از مزایای این روش می توان به دوام، طول عمر، در دسترس بودن، سازگاری، پایداری و زیبایی اشاره کرد. در اینجا به شرح مختصری از مزایای پروفایل Galaxy می پردازیم:

مبارزه با فساد

فولاد یکی از مصالح ساختمانی کارآمد و مفید است، اما برای پروژه‌هایی که در معرض محیط‌های سخت قرار دارند، عایق آن برای محافظت در برابر خوردگی بسیار مهم است. برای پروژه های ساختمانی بزرگ که 50 تا 100 سال طول می کشد، آنها نیاز به حفاظت طولانی مدت از آسیب دارند

طول عمر

فولاد گرم مزاج را می توان در برخی مناطق بسیار جدی استفاده کرد و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد. فولاد گالوانیزه در شرایط مشابه تا 1/30 فولاد بدون روکش خورده می شود. بر اساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده به این روش، پروفیل های جوش داده شده حتی در شرایط صنعتی که احتمال خوردگی و زنگ زدگی وجود دارد، بیش از 70 سال دوام می آورند و در مواجهه با آب بیش از 20 سال عمر می کنند. علاوه بر شرایط محیطی، از گالوانیزه گرم برای محافظت از فلز در برابر گرد و غبار، بتن و آب استفاده می شود.

دسترسی

فولاد گالوانیزه گرم به راحتی در دسترس است و طیف گسترده ای از اشکال و اندازه های مختلف را می توان با استفاده از این روش تولید کرد. فولاد گالوانیزه گرم از دو جزء اصلی ساخته شده است: روی و فولاد. در واقع سنگ آهن چهارمین عنصر فراوان و روی بیست و چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین است. علاوه بر غنا، فولاد و روی را می توان بدون از دست دادن درصدی از خواص شیمیایی و فیزیکی فرآوری کرد. این بدان معنی است که آنها می توانند مانند روی و فولاد (یا فولاد گالوانیزه) بارها و بارها استفاده شوند.

فولاد الکترو گالوانیزه (گالوانیزه سرد)

در این روش یک لایه نازک روی با استفاده از یک الکترولیت شیمیایی روی فولاد پاشیده می شود. مانند روش داغ، پس از آماده سازی برش، آن را در حمام با پوشش روی قرار می دهند. این روش معمولاً برای مونتاژ صفحات سیم و فولاد استفاده می شود.

در نهایت ضخامت و ظاهر پروفیل را به دقت بررسی کنید. کیفیت پوشش را می توان به طور مستقیم اندازه گیری کرد، زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، روی با فولاد ناخالص واکنش نشان نمی دهد و آزمایشات فیزیکی ساده ضخامت، یکنواختی، چسبندگی و ظاهر محصول را ارزیابی می کند.

کاربردهای فولاد گالوانیزه

فلزات گالوانیزه در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند که به طور خلاصه به شرح زیر است:

صنعت خودرو: تا دهه 1980 از این پروفیل فقط در مدل های لوکس استفاده می شد اما امروزه در بدنه تمامی خودروها از فولاد آهنگری استفاده می شود.

صنعت ساختمان: به دلیل دوام و زیبایی فولاد گالوانیزه، استفاده از آن برای ساختمان های مسکونی و تجاری بسیار پرطرفدار است و از درخشندگی آن در ساخت سازه های مدرن استفاده می شود. همچنین برای ساخت نرده، ناودان، ریل، لوله، تیرآهن، بالکن، پله، پله، راهرو و غیره مفید است.

صنعت مخابرات. نگهداری و تعمیر شبکه های مخابراتی کار ساده ای نیست، به همین دلیل استفاده از فولاد گالوانیزه در این زمینه بسیار متداول است. فولاد گالوانیزه را می توان در سیم کشی تلفن و جعبه تجهیزات استفاده کرد که به طور کلی خطر آسیب و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد.

قیمت پروفیل استیل

پروفیل گالوانیزه توسط کارخانه های مختلفی در ایران تولید می شود که بسته به کارخانه سازنده معمولا قیمت های متفاوتی دارند. شرکت آهن ملی روزانه قیمت پروفایل را در جداول قیمت سایت و در کانال تلگرام خود ارائه می دهد. آقا/خانم عزیز برای خرید و مشاوره تخصصی آهن آلات می توانید با شماره 03135020 با کادر فروش ژله زارن تماس حاصل فرمایید.

نتیجه

برای افزایش مقاومت پروفیل های فولادی در برابر فرسایش و زنگ زدگی، استفاده از پوشش گالوانیزه ضروری است. این فرآیند باعث افزایش دوام و طول عمر قطعه فولادی می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، این پروفیل ها به روش های مختلفی تولید می شوند که هر کدام مزایای زیادی دارند. بنابراین استفاده از پروفیل های گالوانیزه تحول بزرگی را در زندگی مدرن امروزی به وجود آورده است.

سوالات متداول در مورد پروفیل گالوانیزه

روش های ساخت فولاد نورد گرم چیست؟

برای ساخت این ورق از فولاد پیش گالوانیزه، فولاد گالوانیزه گرم و فولاد الکترو گالوانیزه استفاده می شود.

در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

این پروفیل ها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این صنایع می توان به صنایع غذایی، ساختمان سازی و مخابرات اشاره کرد.

مزایای فولاد گالوانیزه گرم چیست؟

از مزایای فولاد گالوانیزه می توان به مقاومت در برابر خوردگی بالا، دوام در طول زمان و امکان تولید در تناژ بالا اشاره کرد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *