دسته‌بندی نشده

چگونه تیر آهن  تقلبی را از اصل تشخیص دهیم؟

چگونه تیر آهن  تقلبی را از اصل تشخیص دهیم؟

راه های زیادی برای تشخیص تفاوت بین تیر آهن  های تقلبی و واقعی وجود دارد. از جمله بررسی نوع تیر آهن، ابعاد، وزن، ترکیب شیمیایی و … که پس از آن می توان اصالت تیر آهن مورد نظر و کیفیت و کارایی آن را تایید کرد. با این مقاله از دایره المعارف ملل آهنین همراه باشید تا تمام روش های تشخیص تیر آهن تقلبی از تیر آهن  واقعی را بدانید.

1 اشعه چیست؟

2 نحوه تشخیص تیر آهن  تقلبی چیست؟

سقف یکی از مهمترین قطعات در ساخت ساختمان ها است و به همین دلیل است که درصد بالایی از کیفیت سازه به کیفیت این قطعه فولادی بستگی دارد. انواع مختلفی از تیر آهن  ها وجود دارد که از نظر ظاهر، اطلاعات و شرایط متفاوت هستند. ظاهر یا توزیع معمولا I یا H شکل است و در طول استاندارد 12 متر تولید می شود. تیر آهن های I به دو نوع IPE (در بازار به عنوان تیر آهن  معروف است) و INP تقسیم می شوند. تیر آهن  های H که با نام هش بیم نیز شناخته می شوند در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع موقعیت های افقی، توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

پیشنهاد کارشناسان آهن ملی ایران: مطالعه مقاله انواع معیارهای بیمه

انواع قطعات فلزی

تیر آهن های فولادی به دلیل استحکام زیاد در ساختمان های بلند و بزرگ به ویژه ساختمان های فولادی از جمله ساختمان های تجاری و مسکونی استفاده می شود. آنها همچنین از تیر آهن      ها برای ساخت راه آهن برای قطارهای برقی و آسانسور استفاده می کنند. استفاده گسترده از الوارهای با تناژ بالا در پروژه های ساختمانی یکی از دلایل اهمیت آن است. همچنین قیمت تیر آهن   تاثیر زیادی در هزینه پروژه های ساختمانی دارد.

چگونه یک تیر آهن  تقلبی را تشخیص دهیم

نحوه تشخیص تیر آهن کاذب

به طور کلی استفاده از اصطلاح تیر آهن کاذب نادرست است. زیرا این مقطع فولادی فقط به روش های خاص در کارخانه های تیر آهن  تولید می شود و نمی توان آن را در کارگاه ها یا مراکز بد شهرت تولید کرد. به همین دلیل استفاده از اصطلاح تیر آهن   کاذب بی معنی است. هدف از تشخیص تیر آهن های تقلبی از تیر آهن های اصلی بررسی مشخصات و مستندات به همراه تیر آهن برای تشخیص نوع تیر آهن ، اصالت تیر آهن ، درصد خلوص مواد و به طور کلی کیفیت و کارایی آن است. برای این منظور در هنگام خرید و دریافت تیر آهن  کافی است به اطلاعات زیر توجه شود: با رعایت نکات بالا می توانید با خیال راحت اصالت تیر آهن خود را تشخیص دهید.

1- استانداردهای تیر آهن و خصوصیات ظاهری آنها

تیر آهن ها در استانداردهای مختلفی تولید می شوند و هر کدام ظاهر متفاوتی دارند. یکی از نکاتی که در هنگام خرید و پذیرش بار باید به آن توجه شود، توجه به شکل هندسی و ظاهر تیر آهن می باشد. با نگاهی به ظاهر تیر آهن      ها می توان نوع تیر آهن      و استاندارد ساخت آن را مشخص کرد. این موضوع به ویژه زمانی مطرح می شود که استاندارد طراحی و ساخت سازه با استاندارد تیر آهن   خریداری شده مطابقت نداشته باشد. بنابراین مشتری پس از آماده شدن تیر آهن       و حتی حمل آن به محل پروژه با این واقعیت مواجه می شود که استاندارد تولید آن با استاندارد طراحی سازه مطابقت ندارد.

به طور کلی این مقطع فولادی در سه نوع IPE، INP و IPB تولید می شود که از نظر ظاهری به شرح زیر تفاوت دارند.

تیر آهن  IPE دارای مقطع I شکل بوده و بالهای آن موازی هستند. این تیر آهن  بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می شود و در ایران بیشتر متداول است (ساختمان های ساخته شده در ایران معمولاً بر اساس استانداردهای اروپایی طراحی می شوند).

تیر آهن   INP نیز دارای مقطع I شکل است، اما ظاهر آن با تیر آهن  IPE در بال ها متفاوت است. بال های تیر آهن       INP دارای شیب ملایمی بوده و ضخامت آن در سرتاسر بال یکسان نیست. این تیر آهن      دارای استاندارد آمریکا بوده و در کشورهایی مانند روسیه و چین تولید می شود.

تیر آهن      های IPB به دلیل سطح مقطع H شکل آنها به عنوان تیر آهن های هش شناخته می شوند. تیر آهن      های هش بال های بزرگتری نسبت به تیر آهن      های I دارند و در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می شوند که بسته به ضخامت و ارتفاع بال ها با هم تفاوت دارند.

خواندن مقاله زیر را برای آشنایی بیشتر با تیر آهن و انواع آن توصیه می کنیم.

پیشنهاد کارشناس ملل آهنین: بررسی انواع میلگردها (IPB)

تیر آهن  هاش چیست؟

2- درصد خلوص تیر آهن

بررسی ترکیب شیمیایی مورد استفاده در تولید تیر آهن  و درصد خلوص ماده یکی از مهمترین پارامترهایی است که بر استحکام و ظرفیت تحمل بار تیر آهن       تأثیر می گذارد. به همین دلیل در صورت نیاز به اطمینان بیشتر در مورد استحکام تیر آهن       خود (به ویژه در تیر آهن      های وارداتی)، بررسی آنالیز شیمیایی مورد نیاز تیر آهن       و رعایت استانداردهای ملی و بین المللی را فراموش نکنید.

3- طول تیر آهن

شناسایی استاندارد تیر آهن با طول تیر آهن

انواع تیر آهن      با طول استاندارد 12 متر تولید می شود. اما وجود تیر آهن      ی با طول کمتر یا بیشتر از 12 متر نشان دهنده جعلی بودن آن نیست. زیرا در هنگام تولید می توان تیر آهن  هاشرا به طول کمتر از 12 متر قطع کرد که به آن تیر آهن  هاشمعمولی می گویند. به همین دلیل نمی توان علائم مشترک را مشخص کرد; زیرا مانند سایر تیر آهن ها ساخته می شود.

تیر آهن  هاش بالاتر از 12 متر نیز با محاسبات خاص و بنا به درخواست مشتری در کارخانه طراحی و ساخته می شوند. به همین دلیل برای تهیه چنین تیر آهن      ابتدا از شرکت سازنده اطمینان حاصل کنید.

4- بار تیر آهن

یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین کیفیت و وضعیت گیاه، توجه به وزن آن است. برای این منظور می توانید از روش هایی استفاده کنید. روش اول استفاده از فرمول تعیین وزن تیر آهن  هاشاست که به شما امکان می دهد با اندازه گیری اندازه تیر آهن  هاشوزن تیر آهن  هاشخود را بیابید. با مقایسه وزن به دست آمده با وزن معمولی می توانید از وضعیت دوچرخه خود مطمئن شوید.

فرمول محاسبه وزن تیر آهن      :

در صفحه بعد نیز می توانید تصاویری از نحوه محاسبه وزن تیر آهن  هاشرا مشاهده کنید.

نکته تخصصی Iron Nations: نحوه محاسبه وزن تیر آهن را یاد بگیرید

وزن تیرآهن

از دیگر راه های بدست آوردن وزن گیاه که آسان و سریع است استفاده از جدول وزن کارخانه ها و یا استفاده از میز استهل یا جدول مخصوص کشور می باشد. در این جداول به خصوص جدول استال میانگین وزن انواع فولادها ثبت شده است. به عنوان مثال وزن تیر آهن  هاش1 متری IPE سایز 14 طبق جدول اشتال 12.9 کیلوگرم و طبق جدول استاندارد ایران 12.9 کیلوگرم می باشد. در جدول وزنی کارخانه ذوب آهن وزن 12.9 کیلوگرم برای تیر آهن      انداز سایز 14 ثبت شده است. بله، این ارزش ها می توانند تحمل داشته باشند. به عنوان مثال چدن 14 آهنی است که به صورت صنعتی در دو نوع سبک و سنگین تولید می شود که دارای سبکی 11.6 و وزن 12.9 می باشد. وزن واحد درختی 14 فایکو حدود 10 کیلوگرم است.

اما تفاوت وزن قابل توجه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و باید خرید را در نظر بگیرید. برای مقایسه وزن تیر آهن های فولادی آسیاب های مختلف حتما صفحه قیمت گذاری آسیاب آهن را ببینید. به عنوان یک قاعده، هرچه تیر آهن      سنگین تر باشد، قیمت بالاتری دارد. بنابراین باید دقت کرد که کیت دارای پارامترهای فنی لازم باشد.

5- قیمت تیرآهن

همانطور که گفتیم وزن تیر آهن  پارامتر مهمی است که بر قیمت تیر آهن تاثیر می گذارد. سایر پارامترها عبارتند از کیفیت ساخت، آلیاژ استفاده ش

چگونه تیر آهن  تقلبی را از اصل تشخیص دهیم؟

چگونه تیر آهن  تقلبی را از اصل تشخیص دهیم؟

ده و غیره.

زغال سنگ یکسان و یک اندازه را می توان در انواع سبک و سنگین اما با وزن های مختلف تولید کرد. البته لامپ ها وزن کمتری دارند. بنابراین بهتر است ابتدا مقدار استاندارد انواع تیر آهن  ات و اندازه های مختلف آنها را دانست و سپس آنها را با هم مقایسه کرد. اگر با فروشنده ای برخورد کردید که چراغی را با قیمتی خارج از محدوده قیمت معمولی به شما پیشنهاد می دهد، بترسید و حتماً رتبه وزن چراغ را بررسی کنید. در چنین مواردی، فروشنده متقلب نیست. اما احتیاط می تواند از ضرر مالی و جانی در آینده جلوگیری کند.

مشاهده قیمت ها و خرید محصولات

قیمت آهن امروز

6- علامت حک شده روی تیر آهن

یکی دیگر از راه های تشخیص اصالت این محصول، بررسی علامت حک شده روی تیر آهن یا بند آن است. سازندگان این بخش فولادی در هنگام ساخت تیر آهن اختصارات کارخانه ای را روی بال های تیر آهن  قرار می دهند. این مخفف بر اساس نام تجاری سازنده است. مانند علامت ESCO که در یک تیر آهن ذوب فولاد حک شده است. در برخی موارد، شماره اندازه تیر آهن در کنار نام تجاری حک می شود. INSIG 14 تیر آهن سایز 14 اهواز (کارخانه گروه ملی) در بال قرار دارد. در ادامه چند نمونه از اختصارات از صنایع مختلف را ارائه می دهیم.

مخفف کارخانه ذوب آهن اصفهان: ESCO

مخفف کارخانه گروه ملی اهواز: INSIG

مخفف شرکت فولاد ایران البرز: فایکو

شرکت فولاد تبریز مخفف: FNT

مجتمع فولاد بناب مخفف: BS

7- رنگ تیر آهن

تعریف استاندارد تیر آهن  با طول تیر آهن

یکی دیگر از راه های تشخیص تیر آهن      با کیفیت، توجه به رنگ محصول است. تیر آهن      تازه کارخانه خاکستری یا نزدیک به سیاه است و رنگ آن یکنواخت است. پس از مدتی به دلیل رطوبت معمولی اتمسفر، رنگ تیر آهن      کمی زرد می شود. اگر این زنگ به عمق تیر آهن  چه نفوذ نکرده باشد و به راحتی بتوان آن را جدا کرد، مشکلی در کیفیت تیر آهن       ایجاد نمی کند. اگر رنگ تیر آهن  به رنگ قهوه ای در آمد و زنگ به عمق تیر آهن       نفوذ کرد باید از کیفیت و کارایی آن اطمینان حاصل کرد. وجود چنین مشکلاتی معمولاً به دلیل ذخیره سازی نامناسب یا غیرقابل تنظیم است.

8- صفحه منحنی تیر آهن

نشخیص تیرآهن با پلاک بندیل تیرآهن

تطبیق مشخصات تیر آهن  هاشبا پلاک چسبانده شده به محصول یکی دیگر از راه های تشخیص اصالت تیر آهن  هاشاست. نوار یا پلاک شناسایی به بدنه بانک متصل شده یا بر روی آن حک شده و حاوی اطلاعات زیر است:

امضای سازنده

ویژگی های برند

استاندارد تولید خورشیدی

اندازه

تعداد ذوب و انجماد

تاریخ تولید

خریداران می توانند در زمان تحویل مشخصات این پلاک را بررسی کرده و با قبض خرید مقایسه کنند تا از اصالت تیر آهن      خود اطمینان حاصل کنند.

یا- برگه آنالیز تیر آهن

ورقی که به آنالیز ورق یا برگه کنترل کیفیت معروف است همراه با مرسوله به مشتری تحویل داده می شود که استاندارد تیر آهن       را بر اساس مشخصات ارائه شده تایید می کند. وجود این برگه اصل بودن محصول را ثابت می کند. اما مطمئن شوید که مشخصات آن با فاکتور خرید شما مطابقت دارد. این مقاله شامل تست هایی مانند تست مقاومت، مقاومت کششی، مقاومت فشاری و جوش آرماتور می باشد.

10- تیر آهن  فولادی را از شرکت های معتبر خریداری کنید

خرید تیر آهن      از یک فروشنده معتبر راه دیگری برای اطمینان از اصالت تیر آهن       است. با انتخاب یک شرکت معتبر می توانید از اصالت بارهای خود مطمئن شوید و دیگر نگران تیر آهن      های تقلبی یا غیر اصلی نخواهید بود. در ضمن از شرکت های معتبری مثل شرکت آهن ملل (در صورت درخواست) خرید کنید تا بتوانید از محصول بازدید کنید. ضمناً با دریافت فاکتور معتبر و رسمی از شرکت می توانید از انجام تعهدات شرکت، اصل بودن محصولات و جبران زیان های احتمالی اطمینان حاصل نمایید. برای استعلام، مشاوره و خرید تماس بگیرید.

مشاهده قیمت ها و خرید محصولات

ملل آهنین؛ پخش آنلاین و حضوری انواع تیر آهن

زنگ زدن

اخرین سخن

پایداری یکی از عناصر کلیدی صنعت ساخت و ساز است که بدون آن ساخت و ساز غیرممکن خواهد بود. همچنین استفاده صحیح از تیر آهن       در طول عمر سازه و مقاومت آن مهم است. روش ها و پارامترهای مختلفی برای تشخیص تیر آهن       تقلبی از اصلی وجود دارد که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

سوالات متداول در مورد تشخیص فلز تقلبی از فلز اصلی

شرایط عمومی تولید تیر آهن چگونه است؟

تیر آهن ها با توجه به شرایط تولید به سه نوع تقسیم می شوند. تیر آهن  های I به صورت IPE و INP و تیر آهن  های H به صورت IPB تولید می شوند.

رایج ترین پارامترها برای تشخیص تیر آهن  تقلبی در اصل چیست؟

برای تشخیص تیر آهن  تقلبی از اصلی؛ مخفف بیم; تیر آهن  محدودیت هایی مانند وزن تیر آهن و غیره …

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *