دسته‌بندی نشده

چگونه مقاومت کششی میلگرد را محاسبه کنیم؟

چگونه مقاومت کششی میلگرد را محاسبه کنیم؟

استحکام کششی میلگرد چقدر است محاسبه مقاومت کششی میلگرد به دلیل اهمیت جدول مقاومت کششی میلگرد، بررسی مقاومت کششی انواع مختلف میلگرد دارای اهمیت است.
استحکام کششی آرماتور و همچنین نقطه تسلیم دو عامل مهم و ضروری هستند که کیفیت سازه و عمر مفید آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین یکی از آزمایشاتی که بر روی این قطعه فولادی پس از ساخت انجام می شود، تست کشش است. نتایج این آزمایشات به شما در انتخاب پروفیل فولادی مناسب برای ساخت مورد نظر کمک زیادی می کند. استحکام کششی تاثیر مستقیمی بر قیمت میلگرد دارد و هر چه ارزش آن بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. در این مقاله مقاومت کششی، نحوه محاسبه مقاومت کششی میلگرد، مفهوم آن و همچنین جدول مقاومت کششی توضیح داده شده است. این مقاله مفید اصفهان آهن را دنبال کنید.

مقاومت کششی میلگرد چقدر است؟

شکستگی هر چیزی به قدرت آن اشاره دارد. در مورد میلگرد حداکثر مقاومتی که این قطعه فولادی قبل از شکستن می تواند تحمل کند، مقاومت کششی نامیده می شود و واحد اندازه گیری آن کیلوگرم بر سانتی متر مربع یا نیوتن بر متر مربع است. در واقع این شکل شکنندگی قطعه را نشان می دهد.

استحکام میلگرد

دو اصطلاح دیگر که برای تعریف مقاومت میلگرد استفاده می شود، مقاومت فشاری و مقاومت کششی است. استحکام کششی هر زره را می توان با انجام عملیاتی مانند آلیاژسازی، عملیات حرارتی یا کار سرد بهبود بخشید.

استحکام کششی میلگرد را محاسبه کنید

تولیدکنندگان از تست های فشاری و تنش تسلیم بر روی محصولات خود برای محاسبه استحکام کششی قطعات ساخته شده استفاده می کنند. نتایج این آزمایشات مهمترین عامل در تعیین کیفیت محصول می باشد. تست آرمیچر توسط دستگاه های مختلفی مانند دستگاه پایداری و دینامومتر انجام می شود.

دستگاه مذکور به کامپیوتری متصل است که پس از اتمام آزمایش، منحنی خروجی به نام تنش-کرنش را نمایش می دهد. با توجه به برخی نکات مشخص در این منحنی، می توان مقدار مقاومت کششی، مقاومت گسیختگی و استحکام تسلیم را تعیین کرد.

استحکام کششی آرمیچر را محاسبه کنید

برای این آزمون ابتدا دو نقطه از قطعه را مشخص می کنند. لازم به ذکر است که فاصله بین دو علامت باید حداقل 5 برابر قطر قطعه باشد. در مرحله بعد دستگاه روشن شده و فشار آن بین 6 تا 8 بار تنظیم می شود سپس نقاط ثابت در فک های دستگاه قرار می گیرند. این آزمایش تا پاره شدن پارچه ادامه می یابد.

به دلیل اهمیت جدول مقاومت کششی میلگرد

اما چرا میزان مقاومت کششی مهم است؟ دلیل اصلی اهمیت این موضوع نیاز به افزایش مقاومت کششی بتن می باشد. می دانید که بتن استحکام کششی بسیار کمی دارد و زمانی که هوا گرم و سرد می شود، نیروی کششی زیادی در اثر انبساط و انقباض را تجربه می کند. بنابراین استفاده از محصولات با مقاومت کششی بالا باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود.

از آنجایی که آرماتور یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است، استحکام کششی بالا باعث می شود که ساختمان ها دیرتر در صورت بروز حوادثی مانند زلزله، طوفان و سایر عوامل طبیعی و غیر طبیعی آسیب ببینند.

به دلایل ذکر شده، اطلاعات مربوط به استحکام کششی باید توسط سازندگان ارائه شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. مهندسان سازه از این اعداد برای محاسبه دقیق استحکام کششی و استحکام تسلیم در برابر عوامل مختلف استفاده می کنند.

مقاومت کششی هر نوع میلگرد را بررسی کنید

یکی از راه های ساخت مبلمان در کشور ما استفاده از استاندارد روسیه GOST 5781 می باشد که طبق این استاندارد قطعات تولیدی به 4 کلاس A2، A3، A4 و A1 تقسیم می شوند. در این نامگذاری از A1 برای تقویت ساده و کلاس های دیگر برای انواع آجدار استفاده می شود. ذوب آهن اصفهان یکی از تولیدکنندگان اصلی این قطعه فولادی پرکاربرد است که محصولات خود را طبق استاندارد فوق در سه گروه زیر تولید می کند.

گروه A1: همانطور که گفته شد این محصول یکی از ساده ترین و متعادل ترین هاست. استحکام نسبی آن نیز نسبت به سایر گروه ها کمتر است و در جدول زیر نشان داده شده است. با توجه به اینکه میانگین آسیب این نوع قطعه 25 درصد می باشد برای جوشکاری و لحیم کاری استفاده می شود.

کلاس A2: مقاطع از این نوع به صورت دنده تولید می شوند. از آنجایی که تنش آن در هنگام شکست نزدیک به 19 درصد است به آرماتورهای نیمه خشک و نیمه نرم معروف است و دارای آج فنری است. این نوع بیشتر برای عملیات کوئنچ استفاده می شود و برای جوشکاری استفاده نمی شود.

گروه A3: محصولات این گروه دارای بالاترین استحکام کششی بوده و به دلیل مقاومت بالا جزو پرکاربردترین قطعات موجود در بازار هستند. تغییر شکل نسبی این محصول معادل 14 درصد بوده و به آرماتور خشک معروف است. لطفا توجه داشته باشید که این قطعه برای جوشکاری یا تغییر شکل های زیاد مناسب نیست و عمدتا برای عملیات ساختمانی و صنعتی در سویل استفاده می شود.

در زیر جدول مقاومت کششی آرماتور طبق طبقه بندی استاندارد GOST 5781 آمده است. در دسته بندی های ذکر شده در بالا، نوع A4 بسیار به ندرت استفاده می شود.

گروه نوع مقاومت کششی (kg/cm) کرنش نسبی در هنگام شکست

دیپلم

یکی از پارامترهای مهمی که تاثیر خاصی بر کیفیت و طول عمر ساخت دارد، مقاومت کششی آرماتور است. از آنجایی که این عامل نقش مهمی در انتخاب ماده مناسب برای کاربرد مورد نظر دارد، تولید کننده موظف است اعداد مربوطه را در کاتالوگ محصول درج کند. در این مقاله به تفصیل درباره این فاکتور کلیدی، نحوه محاسبه، فرمول آن و چرایی اهمیت آن بحث کرده ایم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

قدرت تسلیم آرماتور چقدر است؟

تحمل هر ماده ای در برابر تغییر شکل، مقاومت تسلیم نامیده می شود. این مقدار با درجه انعطاف پذیری نسبت معکوس دارد.

چرا آزمایش کشش میلگرد بسیار مهم است؟

زیرا اگر استحکام و قدرت قطعات به کار رفته در ساخت ساختمان و بستر زیاد نباشد مقاومت و پیچیدگی آنها قوی نبوده و ممکن است سقوط کند.

تست کشش میلگرد چگونه انجام می شود؟

برای این کار از تجهیزات و دستگاه های مختلفی مانند دستگاه پایداری و دینامومتر استفاده می شود.

چگونه مقاومت کششی آرماتور را محاسبه کنیم؟

به روز شده در یکشنبه 18 سپتامبر 2022 0

میلگرد ضد لغزش

استحکام کششی میلگرد چیست محاسبه مقاومت کششی میلگرد به دلیل اهمیت جدول مقاومت میلگرد، بررسی مقاومت کششی انواع مختلف میلگرد مهم است.

استحکام کششی و مقاومت در برابر تنش دو عامل اصلی و ضروری هستند که کیفیت سازه و طول عمر آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین یکی از آزمایشاتی که بر روی این صفحات فولادی پس از ساخته شدن انجام می شود، تست کشش است. نتایج این تست در انتخاب قطعه فولادی مناسب سازه مورد نظر کمک زیادی به شما می کند. میزان استحکام کششی مستقیماً بر قیمت میلگرد تأثیر می گذارد و هر چه ارزش آن بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. در این مقاله مقاومت کششی، نحوه محاسبه مقاومت کششی میلگرد، اهمیت آن و همچنین جدول مقاومت کششی توضیح داده شده است. این مقاله مفید از اصفهان آهن را دنبال کنید.

مقاومت کششی میلگرد چقدر است؟

تحمل شکست یک جسم به مقاومت فشاری آن اشاره دارد. در مورد میلگردهای تقویت کننده، حداکثر نیرویی که این بخش از فولاد قبل از شکستن می تواند تحمل کند، مقاومت کششی نامیده می شود و بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع یا نیوتن بر متر مربع اندازه گیری می شود. در واقع این عدد نشان دهنده ضعف قطعه است.

استحکام کششی آرماتور

دو اصطلاح دیگر که برای تعریف تحمل آرماتور استفاده می شود، مقاومت کششی و مقاومت کششی است. استحکام کششی هر آرماتور را می توان با انجام عملیاتی مانند آلیاژسازی، عملیات حرارتی یا کار سرد افزایش داد.

محاسبه گرانش پوست

سازندگان از تست های کششی و تنش کششی برای تخمین استحکام کششی قطعات تولید شده در محصولات استفاده می کنند. نتایج به دست آمده در این آزمایشات یکی از مهمترین عوامل در تعیین کیفیت محصولات می باشد. میله ها توسط دستگاه های مختلفی مانند دستگاه های پایداری و دینامومتر تست می شوند.

پس از اتمام تست، دستگاه مذکور به کامپیوتری متصل می شود که منحنی خروجی به نام تنش-کرنش را نمایش می دهد. با توجه به برخی نقاط خاص این منحنی می توان استحکام کششی، شکست و تسلیم را بدست آورد.

استحکام کششی میلگرد را محاسبه کنید

برای این تست ابتدا دو نقطه روی قطعه مشخص می کنند. لازم به ذکر است که فاصله بین دو علامت ذکر شده باید حداقل 5 برابر بیشتر از قطر قطعه باشد. در مرحله بعد دستگاه روشن شده و فشار آن 6 تا 8 بار تنظیم می شود و سپس نقاط مشخص شده در فک های دستگاه قرار می گیرد. این آزمایش تا زمان شکستن قطعه ادامه می یابد.

دلایل مهم جداول مقاومت کششی میلگرد

اما چرا میزان مقاومت کششی مهم است؟ دلیل اصلی اهمیت این موضوع نیاز به افزایش مقاومت کششی بتن است. می دانید که بتن ها استحکام کششی بسیار کمی دارند و هنگام گرم شدن و سرد شدن هوا نیروی کششی زیادی در اثر انبساط و انقباض به آنها وارد می شود. بنابراین استفاده از محصولات با مقاومت کششی بالا باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود.

با توجه به اینکه میلگردها یکی از مصالح ساختمانی هستند، استحکام کششی بالا بعداً در صورت بروز حوادثی مانند زلزله، طوفان و سایر عوامل طبیعی و غیرطبیعی شکل ساختمان را تغییر می دهد.

به دلایل فوق، اطلاعات مربوط به استحکام کششی باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و در اختیار خریداران قرار گیرد. مهندسان سازه از این اعداد برای برآورد دقیق مقاومت کششی و تحمل میلگرد در برابر عوامل مختلف استفاده می کنند.

بررسی مقاومت کششی انواع آرماتورها

یکی از راه های بدست آوردن آرماتور در کشور ما استفاده از استاندارد روسی GOST 5781 می باشد که بر اساس این استاندارد قطعات ساخته شده به 4 نوع A2، A3، A4 و A1 تقسیم می شوند. در این نامگذاری از A1 برای تک لایه و گریدهای باقیمانده برای گریدهای مرکب استفاده می شود. ذوب آهن اصفهان یکی از تولیدکنندگان اصلی این فلز پرکاربرد است که محصولات خود را طبق استانداردهای فوق در این سه دسته تولید می کند.

گروه A1: همانطور که در بالا ذکر شد این محصول یکی از انواع ساده و تخت می باشد. استحکام کششی آن نیز نسبت به سایر گروه ها کمتر است و در جدول زیر نشان داده شده است. با توجه به اینکه تغییر شکل نسبی این نوع قطعات 25 درصد است در جوشکاری و آهنگری استفاده می شود.

گروه A2: این نوع قطعات به صورت شیاردار تولید می شوند. به دلیل کرنش نسبی آن در شکست حدود 19 درصد میلگرد نیمه خشک و نیمه نرم نامیده می شود و آج انعطاف پذیری دارد. این نوع بیشتر برای عملیات سخت کاری استفاده می شود و برای جوشکاری استفاده نمی شود.

گروه A3: این گروه از محصولات دارای بالاترین استحکام بوده و به دلیل مقاومت بالا یکی از پرکاربردترین ها در بازار می باشد. این محصول دارای تراکم نسبی 14 درصد بوده و به میلگرد خشک معروف است. توجه داشته باشید که این قطعه برای جوشکاری و تغییر شکل های زیاد مناسب نیست و عمدتاً برای پروژه های ساختمانی و صنعتی در سویل استفاده می شود.

در زیر جدول مقاومت کششی آرماتور را طبق طبقه بندی استاندارد GOST 5781 مشاهده می کنید. در بین دسته های فوق، نوع A4 به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

استحکام کششی گروهی (kg/cm) ازدیاد طول در هنگام شکست

چگونه مقاومت کششی میلگرد را محاسبه کنیم؟

چگونه مقاومت کششی میلگرد را محاسبه کنیم؟

نتیجه گیری

یکی از پارامترهای مهمی که در کیفیت و دوام سازه تاثیر ویژه ای دارد، مقاومت کششی آرماتور است. از آنجایی که این عامل نقش مهمی در انتخاب ماده مناسب برای کاربرد دارد، مسئولیت درج شماره مربوطه در کاتالوگ محصول بر عهده کارخانه سازنده است. در این مقاله به جزئیات این فاکتور اساسی، نحوه محاسبه، فرمول و دلایل اهمیت آن پرداخته ایم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

قدرت تسلیم میلگرد چقدر است؟

تحمل هر ماده در تغییر شکل، مقاومت تسلیم نامیده می شود. این مقدار با درجه انعطاف پذیری نسبت معکوس دارد.

چرا آزمایش کشش میلگرد بسیار مهم است؟

زیرا اگر استحکام کششی و عملکرد قطعات مورد استفاده در ساخت و ساز و پل ها زیاد نباشد، توانایی مقاومت در برابر ضربه ها و ارتعاشات بسیار ضعیف بوده و احتمال ریزش آنها وجود دارد.

کشش آرماتور چگونه آزمایش می شود؟

برای این منظور از ابزارها و وسایل مختلفی مانند دستگاه های پایداری و دینامومتر استفاده می شود

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *