دسته‌بندی نشده

کاربرد انواع ورق فلزی

استفاده از ورق های فلزی روز به روز در صنایع مختلف رواج بیشتری می یابد. خواص ویژه این اطلاعات باعث شده است که صنایع کوچک و بزرگ خانگی، تجاری و نیمه تجاری از آن به عنوان بخشی از ساختمان ها، محصولات یا تجهیزات خود استفاده کنند. هر صنعتی با توجه به نیاز خود از نوع متفاوتی از ورق فلز استفاده می کند. به عنوان مثال، ورق های فلزی مورد استفاده در صنعت خودروسازی برای صنعت ساختمان مناسب نیستند.

انواع ورق ها را می توان با توجه به جنس آنها طبقه بندی کرد. زیرا هر فلزی ویژگی های خاص خود را دارد. هر ورق فلزی کاربرد متفاوتی خواهد داشت. علاوه بر مواد، روش تولید و فرآوری ورق در کارخانه نیز ویژگی های خاصی به آن می بخشد. به عنوان مثال، خواص فیزیکی فولاد گالوانیزه با فولاد معمولی متفاوت است. برای استفاده از هر نوع ورق فلزی در پروژه خود باید به این ویژگی توجه کنیم.

ورق فلزی یک محصول فلزی است که با استفاده از فلزات دیگر و با استفاده از فرآیند سرد تولید می شود. برای به دست آوردن این ورق ها از عملیات های زیادی مانند پرچ کاری، پانچ، برش سرد و گرم، تاشو استفاده می شود و ورق در تمام طول خود ضخامت ثابتی دارد. به طور کلی، اکثر ورق های فلزی کمتر از 6 میلی متر ضخامت دارند.

در این مقاله به معرفی انواع ورق های فلزی می پردازیم و کاربرد آنها را بررسی می کنیم. در پایان این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد کاربرد ورق فلزی در صنایع مختلف به دست خواهید آورد.

آشنایی با انواع و کاربردهای ورق فلزی

ورق استیل ضد زنگ

یکی از رایج ترین انواع فولاد، فولاد ضد زنگ است که حاوی 13 درصد کروم است. به دلیل داشتن این آلیاژ، این ورق در بین سایر انواع فولاد قوی ترین ورق محسوب می شود. نام دیگر فولاد ضد زنگ استنلس استیل است که در بازار ایران با نام فولاد ضد زنگ نیز شناخته می شود.

این ورق اساسا به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر انواع شرایط آب و هوایی شناخته شده است. این ویژگی استفاده از فولاد ضد زنگ را گسترش داده است. مواد اسیدی، نمکی، بارانی و قلیایی از جمله موادی هستند که این ورق می تواند مقاومت کند.

از دیگر مواد به کار رفته در آلیاژ روی این ورق می توان به نیکل و مولیبدن اشاره کرد. علاوه بر این، خود فولاد ضد زنگ را می توان بر اساس آلیاژ و ترکیبات فلزی به کار رفته در آن به سه دسته زیر طبقه بندی کرد:

• صفحه فولادی ضد زنگ آستنیتی

• فولاد ضد زنگ مارتنزیتی

• صفحه فولاد ضد زنگ فریتی

استفاده از ورق فولادی ضد زنگ

از آنجایی که این ورق در برابر خوردگی و پوسیدگی بسیار مقاوم است، به طور مداوم در ساخت ماشین آلات صنعتی که با مایعات و مواد شیمیایی کار می کنند استفاده می شود.

علاوه بر خاصیت ضد خوردگی، رنگ شفاف و ارتجاعی این ورق زیبایی خاصی به آن بخشیده و باعث شده این ورق در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار گیرد. برخی از کاربردهای فولاد ضد زنگ در ساخت و ساز عبارتند از:

• ساخت شبکه های مختلف از جمله کانال های تهویه مطبوع، تجهیزات تهویه مطبوع و ….

• ساخت سقف های فلزی

• ساخت نرده و حفاظ

• ساخت نما (فولاد ضد زنگ آستنیتی)

• سقف فرودگاه

• پل

صفحات فولادی ضد زنگ آستنیتی نیز در لوازم خانگی، لوله کشی صنعتی و کشتی سازی استفاده می شود. صفحات فولادی فریتی همچنین در ماشین های لباسشویی، دیگ های بخار و تجهیزات طراحی داخلی استفاده می شود.

این تیغه همچنین دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه است که باعث می شود در ساخت ماشین آلات صنعتی کاربرد زیادی داشته باشد. صنایع شیمیایی نیز از این ورق فولادی در ساخت مخازن، لوله ها و پمپ های خود به وفور استفاده می کنند.

یکی دیگر از کاربردهای ورق استنلس استیل در نیروگاه ها می باشد. در ساخت مولدهای بخار و گاز از این کاغذ به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی استفاده می شود. علاوه بر این در واحدهای کاهش دودکش در نیروگاه های حرارتی نیز کاربرد دارد.

یکی دیگر از کاربردهای ورق فولاد ضد زنگ در ساخت خودرو، به ویژه در تولید اگزوز، مبدل های کاتالیزوری و بدنه است.

از دیگر کاربردهای ورق فولادی ضد زنگ می توان به صنعت لوازم خانگی، تخت های ارتوپدی، تجهیزات آزمایش پزشکی، مجسمه سازی، سیلوهای ذخیره مواد غذایی و اسکله های دریایی اشاره کرد.

با کاربرد و انواع صفحات فلزی و گالوانیزه آشنا شوید

صفحه مسی

مس یک فلز رسانای الکتریکی است. بنابراین، ورق ساخته شده از آن در مواقعی که رسانایی مورد نیاز است استفاده می شود. بنابراین، می توان فرض کرد که هیچ پوشش ضد زنگ یا ضد خوردگی روی این ورق فلزی اعمال نشده است. زیرا در این صورت فلز خاصیت خود را از دست می دهد. همچنین در ساخت این تیغه از آلیاژ دیگری استفاده نشده است.

شگفت انگیز است که فلز مس، بدون نیاز به پوشش، در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و در برابر شرایط جوی بسیار مقاوم است.

یکی دیگر از ویژگی های ورق مس مقاومت بالای آن در برابر پدیده های خستگی است. پدیده خستگی زمانی رخ می دهد که ساختار داخلی فولاد در اثر نوسانات و تنش و حرکت مکانیکی از بین می رود و فولاد ترک می خورد و می شکند. این یک جنبه مهم در کاربرد ورق مس است.

کاربرد ورق فلز مس

ورق مس به دلیل رسانایی الکتریکی آن برای ساخت انواع وسایل الکترونیکی و الکتریکی استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای جالب این ورق در صنایع تزئینی و تزئینی است.

در چند سال گذشته مبلمان تخت مسی بسیار محبوب شده است. زیرا این فلز یک فلز نرم است. برش آسان حتی با ابزارهای دستی مانند اره. البته برای تولید انبوه قطعات مسی از دستگاه های برش لیزری استفاده می شود.

صفحات مسی نیز از زمان های قدیم به دلیل مفید بودن برای سلامتی انسان بسیار مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه این ظروف با صفحات مسی ساخته می شوند.

استفاده از ورق های مسی نیز در صنعت برق بسیار رایج است. علاوه بر سیم های مسی که از الیاف مسی استفاده می کنند. از فویل مسی در ساخت قطعات اصلی خودروها و مبدل های این صنعت استفاده می شود.

از ورق های مس نیز در ساختمان سازی استفاده می شود. سطوح زیبای مسی، لوله های آب، سیستم های گرمایشی، کف، دیوارپوش ها، دستگیره های درب از جمله کاربردهای ورق مسی در ساختمان سازی است.

یکی دیگر از کاربردهای ورق مس ساخت آثار هنری سنتی به ویژه در کشور ما ایران است. معروف ترین این هنرها خوشنویسی است که در آن ورق مسی با قلم های ظریف و زیبا طراحی شده است.

در صنعت خودرو از ورق مس برای اتصالات الکتریکی و غیر برقی مانند سنسورها استفاده می شود. با تولید بیشتر خودروهای برقی و هیبریدی، استفاده از آبکاری مس در خودروسازی در آینده افزایش خواهد یافت.

از ورق مس در صنعت به عنوان مبدل حرارتی و ماشین آلات چاپ، برای پوشش مخازن تخمیر، دیگ های صنعتی و غیره استفاده می شود. از این ورق به عنوان عایق لوله برای خطوط انتقال نیرو نیز استفاده می شود.

کاربرد دیگر صفحه مسی در صنعت موسیقی است که در ساخت برخی آلات موسیقی به ویژه سازهای بادی از آن استفاده می شود.

ورق برنجی از انواع ورق

صفحه مسی

لایه مس لایه ای از روی و مس است. با تغییر نسبت این دو فلز می توان انواع مختلف ورق مس را تولید کرد. پنج نوع رایج ورق مسی مورد استفاده در صنعت عبارتند از:

• پردازش ورق برنجی

330 ورق مس

• ورق برنجی کارتریج

• بشقاب برنجی قرمز

• ورق برنجی برای مصارف دریایی

این ورق همچنین مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. از دیگر خواص آن، مقاومت در برابر ضربه خوب و همچنین استحکام بالا است. یکی از ویژگی های بسیار مهم در استفاده از ورق مس، وزن کم آن نسبت به سایر فلزات است.

برنامه ورق برنجی

هنگامی که هر پروژه ای به استحکام بالا و فلز سبک نیاز دارد، باید صفحه برنجی را انتخاب کنید. ظاهر زیبای فلز برنز استفاده از این ورق فلز را گسترش داده است.

عناصر تزئینی داخلی و خارجی ساختمان ها اولین کاربرد این ورق می باشد. به خصوص در ساخت سقف های فولادی یا دیوارپوش ها، این پانل ها بسیار خوب عمل می کنند. همچنین قفل و دستگیره در از دیگر کاربردهای ورق برنجی است.

ساز موسیقی خاصی به نام برنج وجود دارد. شیپور از آن برای ساخت سازهایی مانند ورق برنجی برای ساکسیفون و غیره استفاده می شود.

یکی دیگر از کاربردهای ورق برنج در ماشین آلات مربوط به صنعت برش، صنعت برق و صنایع نظامی و جنگی است.

ورق فلزی راه راه

ممکن است این برگه را از روی ظاهر آن بشناسید. سطح این برگ صاف نیست و دارای برجستگی یا فرورفتگی است. تولید این ورق به روش نورد سرد انجام می شود. به این صورت که ورق را با غلتک پرس می کنند و با استفاده از غلتک شکل مورد نظر را می دهند. در نهایت مانند سایر ورق ها به ابعاد مورد نیاز برش داده می شود.

بارزترین ویژگی ورق فولادی موجدار مقاومت کششی بسیار بالای آن است. به طور معمول، ورق های فولادی دارای مقاومت کششی خاص و محدودی هستند. با استفاده از این فرآیند می توان مقاومت کششی ورق فولادی را تا حد زیادی افزایش داد.

کاربرد دنده های ورق فلزی

این ورق را می توان در هر پروژه ای که به مقاومت خوردگی و مقاومت کششی بالا به طور همزمان نیاز دارد استفاده کرد. این پروژه ها شامل تجهیزات و سازه هایی است که احتمالاً بارهای پیچشی و کششی بالایی را تجربه می کنند. برخی از کاربردهای اصلی عبارتند از:

• پله های اضطراری

• طبقات پل عابر پیاده

• کف عرشه کامیون، ون و کشتی

مدل تجهیزات صنعتی

کاربرد ورق فلزی در عرشه

ورق فولادی گالوانیزه

کاربرد انواع ورق فلزی

کاربرد انواع ورق فلزی

به نام این برگه جنس آن فولاد است اصطلاح گالوانیزه همچنین به فرآیندی اطلاق می شود که ورق برای جلوگیری از خوردگی طی می کند. فولاد ذاتاً در برابر این پدیده مخرب مقاومت چندانی ندارد البته گالوانیزه کردن روی فلزات دیگر نیز قابل انجام است، اما این یک روش معمول نیست به همین دلیل ورق گالوانیزه یعنی همان ورق فولادی گالوانیزه در بازار.

گالوانیزه کردن فرآیندی است که در آن یک لایه روی یا روی فلزی بر روی سطح ورق فولادی اعمال می شود. مولکول های فولاد و فلز یک پیوند شیمیایی با هم تشکیل می دهند و در نتیجه کل سطح فولاد با روی پوشانده می شود. به دلیل خواص شیمیایی روی، این فلز قبل از فولاد در برابر خوردگی فعال می شود، بنابراین روی به جای خوردگی فولاد، جذب شده و از سرایت خوردگی به نقاط دیگر جلوگیری می کند.

فرآیند گالوانیزه کردن بر روی فولاد به روش های مختلفی قابل انجام است. استفاده از هر یک از این فرآیندها در تعیین کاربرد ورق فلزی گالوانیزه موثر است. به طور کلی دو روش زیر نسبت به روش های دیگر رایج تر هستند:

• صفحات فولادی گالوانیزه گرم

• گالوانیزه الکتروشیمیایی ورق فلز

در اینجا از آنجایی که این دو روش در تعیین کاربرد ورق مورد نظر اهمیت دارند، به توضیح مختصری از هر یک می پردازیم.

ورق های فولادی گالوانیزه گرم

در این فرآیند یک ورق فلزی در یک ظرف فلزی مذاب در دمای 460 درجه سانتیگراد غوطه ور می شود و پس از مدتی آزاد می شود. پس از حرارت دادن فلز با محیط اطراف، پیوند شیمیایی بین دو فلز تکمیل شده و فلز گالوانیزه می شود. یکی از ویژگی های این روش که استفاده از ورق فولادی را افزایش می دهد، ضخامت پوشش ایجاد شده بر روی ورق است. به این ترتیب وزن کمی به لایه اضافه می شود اما در مقابل مقاومت آن بسیار افزایش می یابد.

یکی از ویژگی های این روش مقرون به صرفه بودن و دقت بالا در پوشش تمامی نکات است.

الکترولاسیون صفحات فلزی

نام دیگر این روش در صنعت و بازار آبکاری است. این روش برای پوشش ورق هایی با ضخامت نسبتا بالا مناسب است. در کهکشان الکتروشیمیایی؛ ورق فلزی در محلول الکترولیتی گیر کرده است، در یک انتها یک قطعه فلز روی قرار دارد. با اعمال الکتریسیته به محلول، یون های فلز روی جدا شده و به ورق فلزی متصل می شوند.

مقاومت ضربه ای ورق گالوانیزه تولید شده با این روش بسیار بالاست. با این حال می توان گفت که مقاومت به خوردگی حاصل از روش گالوانیزه گرم بسیار بالاست. همچنین هزینه انجام این روش بیشتر از روش گالوانیزه گرم می باشد.

بیشتر بدانید: با گالوانیزه گرم پروفیل های فولادی آشنا شوید

استفاده از ورق گالوانیزه

می توان گفت که استفاده از ورق های فلزی گالوانیزه بسیار بیشتر از سایر ورق های فلزی است. مقاومت بالا در برابر خوردگی که گاهی تا چندین دهه ادامه دارد، یکی از مهمترین مزایای استفاده از ورق گالوانیزه است. این ورق کاربردهای گسترده ای در صنعت ساختمان دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

• ساخت سقف و سوله

• بالداچینو

• نرده

• امنیت

• کانال کولر

لوله کشی

• تشکیل شورای وزیران

از فلز گالوانیزه در صنعت خودروسازی نیز استفاده می شود. بدنه خودرو و بسیاری جزئیات دیگر از ورق های گالوانیزه ساخته شده است. سایر موارد استفاده از ورق گالوانیزه را می توان به شرح زیر خلاصه کرد.

• الکترونیک

• میخ و سایر تجهیزات فنی

• صنعت مبلمان

• ساخت هواپیما

• کشتی سازی

• زیرساخت های شهری

• صنایع نظامی

• لوله های لوله کشی

• مخازن ذخیره آب

یکی از انواع ورق گالوانیزه، ورق رنگی رنگ آمیزی شده به روش پوشش و پخت رنگ الکترواستاتیک یا سایر روش های نوین می باشد. این ورق به قسمت جلوی ساختمان متصل می شود. لوازم خانگی صنعت فلز سقف; ماشین، در ساخت ماشین آلات سنگین و غیره استفاده می شود.

استفاده از ورق فلزی گالوانیزه در انواع ورق های فلزی

انواع فرعی ورق های فلزی و کاربرد آنها

پنج عنصر مورد بحث در بخش قبل بیشترین استفاده را در صنعت دارند. در اینجا به بررسی پنج نوع تبلت دیگر می پردازیم که هدف مشخص تری دارند.

فولاد نورد سرد

ورق فولادی نورد سرد با قرار دادن یک آلیاژ فولادی بین دو غلتک و تغییر شکل فلز به ورق تولید می شود. هنگامی که ورق آماده می شود، با مواد اسیدی شسته می شود و با حرارت درمان می شود. همچنین می توان آن را با پوشش های اپوکسی ضد خوردگی پوشش داد. استحکام این ورق بیشتر از ورق تولید شده با نورد گرم است.

یک صفحه نورد سرد محبوب، صفحه روغن است. این بشقاب دارای سطحی براق و صاف است. و از طریق فرآیندهایی مانند شستشوی الکتریکی و آنیل یا آنیلینگ.

کاربرد ورق نورد سرد

کاربرد اصلی ورق فولاد سرد و ورق روغنی ساخت بیس پلیت برای ورق های گالوانیزه است. یکی دیگر از کاربردهای ورق سرد تولید لوازم خانگی، روکش انواع لوازم و لوله سازی است.

کاربرد ورق های فلزی نورد سرد در خودروسازی

ورق فولادی نورد گرم

برخی از آلیاژهای فولادی به دلیل شکنندگی زیاد نمی توانند نورد سرد شوند. در تولید ورق فولادی نورد گرم، همین فرآیند نورد سرد در دمای بسیار بالا در حدود 760 درجه سانتیگراد انجام می شود. در این دما می توان ورق هایی با ضخامت نازک تر از حد معمول تولید کرد.

یکی از رایج ترین انواع کاغذ عایق حرارتی، کاغذ سیاه است. به این کاغذ سیاه می گویند زیرا سطح آن براق نیست

با استفاده از ورق نورد گرم

استفاده از ورق فولادی سیاه بیشتر در صنایع زیر متداول است:

• بدنه، شاسی و رینگ

• آب بند و سوپاپ شیر نفت و گاز

• ایجاد انواع پروفایل

• تولید تانک

• کشتی سازی

با استفاده از نورد گرم ورق فلز

یک ملحفه یا سایه پوشیده شده

این ورق فولادی یک ورق گالوانیزه موجدار است. وزن کمتری نسبت به سایر ورق های فولادی دارد و در برابر خوردگی مقاوم است. شکل ظاهری این ورق شبیه ایرانیت است و اغلب به صورت رنگی تولید می شود.

اپلیکیشن Shadowline Toolkit

نمونه هایی از کاربردهای فلزی موجدار شامل انواع کانتینر و انبار، سقف ساختمان، ساخت هواپیما، تسلیحات نظامی و ساخت سالن های بزرگ صنعتی و ورزشی است.

این ورق به ویژه در ساختمان ها و کاربردهایی که در معرض باد شدید، تگرگ، برف و باران شدید قرار دارند استفاده می شود. به دلیل شکل خاص این صفحه، در برابر این عوامل تغییر شکل نمی دهد.

اپلیکیشن ورق فلز Shadowline در دست ساخت است

ورق فولادی ملایم

این ورق ها را می توان به عنوان بخشی از ورق تولید شده با نورد سرد قرار داد، اما به دلیل کاربرد متفاوت این ورق های فلزی، آنها را جداگانه حمل می کنیم. آلیاژهای فولادی که تحت این فرآیند قرار می گیرند نسبت به فولاد معمولی کربن کمتری دارند. به همین دلیل می تواند در معرض جوشکاری باشد.

ورق فولادی ملایم استحکام کششی کمتری نسبت به اکثر ورق های فولادی دارد. همچنین به دلیل اینکه در ترکیب آن از آهن و فریت استفاده شده است، خاصیت مغناطیسی بالایی دارد. این ورق نسبت به سایر ورق ها ارزانتر است و مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. علاوه بر این، می توان آن را تحت عملیات ماشینکاری و خمکاری قرار داد.

کاربرد ورق فولادی ملایم

صنعت خودرو اولین مشتری فولاد ملایم است. در این صنعت گاهی لازم است قسمت های مختلف ورق به قسمت های مختلف جوش داده شود. خواص جوشکاری ساختار مولکولی این ورق را تغییر نمی دهد. این ورق صنعت خودرو را از بسیاری از فرآیندهای ماشینکاری، آهنگری و ریخته گری رها کرده است.

کاربرد ورق فلزی نرم در SA

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *