دسته‌بندی نشده

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی و دیگر صنایع

استفاده از تیرآهن در هیچ صنعتی پوشیده نیست چرا که یکی از پرکاربردترین مقاطع در صنعت ساختمان برای حمل بارهای مختلف بر روی سازه استفاده می شود. وظیفه اصلی تیر انتقال بار از تیر ثانویه به ستون است. این محصول فولادی دارای مقطع سخت و طولانی است که در طراحی سازه ها کاربرد فراوانی دارد. از انواع تیرآهن ها علاوه بر کاربرد در سازه های ساختمانی در صنایع مختلف دیگری نیز استفاده می شود. در این مقاله از دایره المعارف آهن و فولاد به بررسی کاربرد میلگرد در ساخت و ساز ساختمان، استفاده از اندازه های مختلف میلگرد و همچنین کاربرد آن در قسمت های مختلف سازه می پردازیم و در نهایت به کاربرد آن می پردازیم. . در سایر صنایع

1 آهک چیست؟

2 با انواع تیرآهن آشنا شوید

3 چرا از تیرهای فولادی در ساخت و ساز استفاده می شود؟

4 کاربرد انواع تیرهای فولادی در ساختمان

5 استفاده از تیرآهن در اندازه های مختلف در ساخت و ساز

6 استفاده از فولاد در قسمت های مختلف ساختمان

7 استفاده از تیرهای فولادی در سایر صنایع

8 مزایا و معایب استفاده از تیرهای فولادی در ساختمان

9 تیرآهن بخرید

پرتو چیست

به طور کلی به قطعه ای که تحت بار جانبی قرار می گیرد تیر می گویند. معمولاً تیرها به صورت افقی در سازه قرار می گیرند تا بارهای ثقلی را تحمل کنند، اما موارد استثنایی نیز وجود دارد. تیرها به تیرهای ساخته شده از فولاد نورد گرم با سطح مقطع مشخص نیز گفته می شود. هر تیر شامل یک بخش مرکزی به نام جان و دو لبه موازی به نام بال است که در شکل زیر نشان داده شده است. تار تیر در مقابل نیروی برشی و لنگر خمشی بال مقاومت می کند. بر اساس استانداردهای جهانی تیرآهن فولادی از گریدهای فولادی ST37، ST44 و ST52 ساخته می شود.

شناسایی انواع پرتوها

قبل از اینکه به استفاده از پرتوها بپردازیم، باید انواع پرتوها را بشناسیم. انواع رعد و برق را می توان به چند روش مختلف طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، بر اساس محل اجرا، انواع تیرها را می توان به تیرهای اتصال، اینتل، اسپندل، ریسمان و کف طبقه بندی کرد. و شاه تیر (کمربند). روش دیگر طبقه بندی لامپ ها بر اساس استاندارد ساخت و ظاهر آنهاست. بر این اساس صاعقه را می توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

تیر IPE (طبق استاندارد اروپا): این تیر دارای مقطع I شکل بوده و ضخامت تار و باله آن برابر است.

تیر INP (بر اساس استاندارد آمریکا): این تیر شبیه حرف I است، تفاوت آن در این است که ضخامت بال یکسان نیست و ضخامت بال ها از لبه بال تا جان افزایش می یابد.

تیرهای IPB (Hash beams): این تیر دارای مقطعی مشابه حرف H است به همین دلیل به آنها تیر هش می گویند. طول بالهای آنها نیز از دو تیر قبلی بیشتر است.

تیر لانه زنبوری: تیر لانه زنبوری در واقع یک تیر معمولی است که به دلیل وجود سوراخ هایی در سرتاسر تیر به این نام خوانده می شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع تیرآهن توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

# باید خواند شود

ملت های آهنی

مشاوره تخصصی آسیاب آهن: انواع استانداردهای تیرآهن و مزایا و معایب آنها در صنعت ساختمان

انواع تیرآهن فولادی

چرا از تیر آهن در ساختمان سازی استفاده می شود؟

قرن بیستم آغاز استفاده از مصالح مقاوم و ویژه برای مقاومت ساختمان ها در برابر شرایط مختلف در سراسر جهان بود. در این زمان، پیمانکاران و متخصصان بخش ساختمان می‌خواستند از مصالح مقاوم‌تری نسبت به گذشته برای تقویت استحکام سازه‌های خود استفاده کنند. در همین راستا و با استفاده از تیرها و پروفیل های فلزی، ساختمان ها و برج های مرتفع و چند طبقه جایگزین ساختمان های آجری و بتنی شدند.

از آنجایی که تیر فولادی از استحکام بالایی برخوردار است وظیفه انتقال بار و تنش ساختمان به ستون را به خوبی انجام می دهد. به عنوان مثال تیرهای ثانویه به تیرهای اصلی متصل می شوند و وظیفه انتقال بار به ستون ها را انجام می دهند. به طور کلی استفاده از آرماتور در ساخت و ساز و انتخاب نوع و تعداد آن بر اساس نقشه و پروژه ساخت و محاسبات مربوطه انجام می شود.

انواع تیرهای فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز

انواع تیرهایی که در بالا ارائه کردیم از نظر ظاهر و خواص مکانیکی متفاوت هستند. به همین دلیل هر کدام از آن ها برای شرایط و سازه های محیطی خاص مناسب هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

به دلیل جرم بالای بال، تیر IPE نسبت به سایر تیرها دارای مقاومت بالاتری (مبنای مقطع / وزن در واحد طول) است. این نوع تیرچه که به تیر معمولی نیز معروف است یکی از پرکاربردترین تیرآهن ها در ساختمان سازی می باشد. به این دلیل که سازه های ساخته شده در ایران بر اساس استانداردهای اروپایی (همان استانداردهای ساخت تیرآهن IPE) طراحی شده اند، بنابراین این نوع تیرآهن در ساخت و ساز ساختمان بسیار محبوب است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت تیرهای IPE استفاده از آنها در ساخت لانه زنبوری در قفس پل و سقف است. در مقاله زیر می توانید مزایا، معایب و مشخصات فنی این نوع تیرآهن را مطالعه کنید.

#باید بخونیش

فلز رنگی

نکته تخصصی آهن نام: بارگذاری IPE از مقدمه تا بررسی مشخصات

اجاره IPE چیست؟

تیرهای INP نسبت به تیرهای IPE قدیمی تر و مقرون به صرفه تر هستند و امروزه استفاده از آنها در مقایسه با IPE محدود شده است. بهتر است از این میله ها در مواقعی که نیاز به بال کوچک است استفاده شود. علاوه بر این، از این نوع بست زمانی استفاده می شود که نیروی زیادی وجود داشته باشد یا زمانی که نیاز به تیغه بزرگ در نزدیکی آتش باشد. توصیه می کنیم توضیحات و ویژگی های پنل های INP و تفاوت inP و IPE را در مقاله زیر مطالعه کنید.

#نیاز به خواندن

آهن ملل

توصیه تخصصی Ahan Naml: از معرفی INP Beam تا بررسی مشخصات آن

Zer از INP sorta؟

تیر IPB یکی از پرکاربردترین تیرها برای کنترل نیروی برشی و لنگر خمشی است. کاربرد ویژه تیرآهن یا تیرآهن IPB در گاراژها، مراکز خرید بزرگ و … می باشد. در مقاله زیر می توانید انواع تیرآهن، دلایل محبوب نبودن و نحوه تولید آن را مطالعه کنید.

# باید خواند شود

فلز غیر آهنی

توصیه کارشناسان Iron Nations: استانداردهای IPB، مزایا و دلایل عدم استفاده از آن

تیرها چیست؟

از لانه زنبوری برای پوشش سقف و کف استفاده می شود. این نوع تیر، تیر کارخانه ای است که به شکل خرپا با دو زاویه وتر موازی است. این نوع تیر معمولاً زمانی استفاده می شود که عرض تیر زیاد و بار ورودی کم باشد. در مقاله بعدی روش های سخت شدن این درخت و درخت عسل را بخوانید.

# باید بخونی

فلز غیر آهنی

ارائه تخصصی میلز آهن: انواع شرایط شبکه و مزایا و معایب آنها در صنعت ساختمان.

تیر لانه زنبوری چیست؟

استفاده از تیرآهن در اندازه های مختلف در ساخت و ساز

استفاده از تیرهای با اندازه های مختلف

ارتفاع استاندارد تیرآهن ها 80-600 میلی متر است اما انواع تیرآهن در ایران در سایزهای 120-320 میلی متر (در بازار به سایزهای 12-32 معروف است) و سبک و سنگین تولید می شود. پرکاربردترین تیرآهن در کشور سایزهای 14، 16 و 18 می باشد.

استفاده از تیرهای سایز 12: وزن تیرهای با این سایز از 4/10 کیلوگرم بر متر برای تیرهای IPE تا 7/26 کیلوگرم برای تیرهای متوسط ​​سنگین شروع می شود و عمدتاً در ساخت ستون ها، تیرها و تیرها کاربرد دارد.

استفاده از تیرهای سایز 14: انواع تیرهای سایز 14 نیز استاندارد را دارند، از 12.9 کیلوگرم بر متر برای تیرهای IPE تا 33.7 کیلوگرم برای تیرهای متوسط ​​سنگین و همچنین برای ساخت ستون، سقف، تیر و پایه. .

استفاده از چوب سایز 16: این اندازه چوب بین 15.8 (در چوب IPE) تا 42.6 کیلوگرم (در چوب هاش) در هر متر وزن دارد و در ساخت ستون ها، عرشه ها و تیرها کاربرد دارد.

استفاده از تیرآهن سایز 18: تیرآهن سایز 18 دارای وزنی بین 18.8 (در لاین IPE) تا 51.2 کیلوگرم (در برق هش) می باشد و به دلیل وزن زیاد در سازه های بزرگ و سنگین استفاده می شود.

کاربرد تیر سایز 20: این سایز تیر نیز سنگین بوده و در تیرآهن IPE بین 22.4 کیلوگرم و در تیر هش 61.3 کیلوگرم وزن دارد، از این رو در زیرزمین ساختمان ها یا سازه های بزرگ استفاده می شود.

استفاده از میله های آهنی در قسمت های مختلف ساختمان

در کلیه سازه های فلزی و فولادی و ساختمان های چند طبقه باید از تیرهای فولادی استفاده شود. از مهم ترین روش های کاربرد فولاد در زمینه های مختلف ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از تیرهای فولادی در قسمت های مختلف ساختمان

استفاده از تیرهای فولادی در قاب سازه های فولادی

استفاده از تیر آهن برای مقاومت سازه های ساختمانی ضروری است. برای مقاوم سازی اسکلت ساختمان ها می توانیم از انواع تیرهای ارائه شده در مقاله استفاده کنیم.

تیر آهنی به پایین ستون اعمال می شود

به دلیل ضخامت های مختلف تیرها و همچنین قابلیت برش و جوشکاری آنها، می توان از آنها در صفحات زیر ستون و ورق های فولادی استفاده کرد. به طور کلی از آنجایی که دال های زیرین ستون دارای ضخامت های متفاوتی هستند و کاربرد آنها برای اتصال گوشه ها با ستون ها می باشد، تیرها به عنوان بستری عمل می کنند که می توانند نبشی و ستون را به خوبی نگه دارند و تمامی بارهای ورودی را تحمل کنند.

تیر آهن را روی تیر باریک کرومیت اعمال کنید

تیرها را می توان به عنوان تیرهای کرومی باریک یا تیرهای کرومی استفاده کرد. تیرهای کروم باریک‌تر از قطب‌ها، اما طولانی‌تر هستند، از این رو به آنها تیرهای باریک می‌گویند. این نوع تیرها شامل پانل های نشیمنگاهی است که در بالای تیر اصلی قرار می گیرند و برای حمایت از کف و سقف استفاده می شود.

استفاده از تیر آهن در ساخت سازه ها

معمولاً برای مقاومت در برابر بارهای خارجی از تیرآهن استفاده می شود و می توان از انواع تیرآهن در ساخت خرپا در سازه های عریض استفاده کرد. براکت ها بسیار سنگین هستند و به شکل T ساخته شده اند. سطح نشیمن آنها معمولاً یک پایه است و بر خلاف پایه های کرومیت، تقریباً با هر نوع سیستم سقفی سازگار هستند. به همین دلیل می توانید به جای آن از میله های آهنی استفاده کنید.

استفاده از تیرهای فولادی در ستونها

استفاده از تیرهای مقطع مربع به عنوان ستون یکی دیگر از کاربردهای تیرها در ساختمان سازی است. تیرها به دلیل ارتفاع زیاد می توانند به عنوان ستون های یکپارچه در ساختمان های بیش از یک طبقه استفاده شوند.

کاربرد تیر آهن در شاهتیر

همانطور که گفتیم تیر تیری است که بار سایر تیرها را در پل ها تحمل می کند و وظیفه آن پشتیبانی از تیرهای میانی هر طبقه است. به طور کلی تیرچه های شاهی نوعی از تیرهای تکیه گاه در سازه هستند که رایج ترین نوع مقطع مورد استفاده برای آنها انواع تیر آهنی (معمولاً تیرهای IPE) می باشد.

استفاده از تیر آهن در تیر میانی

تیر وسط از نظر اندازه کوچکتر از تیر اصلی و ستون است و در بالا و پایین تیرها قرار می گیرد تا بتواند فشار و نیروی زیادی را تحمل کند. تیر میانی به صورت افقی نصب می شود و وظیفه دارد تیر اصلی را به صورت غیر مستقیم به ستون ها متصل کند تا بار را به تیر اصلی منتقل کند. به طور کلی شعاع متوسط ​​به شعاع کوچک نیز معروف است.

استفاده از تیر آهن برای تیرهای کلاف

یکی دیگر از کاربردهای تیرهای فولادی استفاده از آنها به عنوان تیر کلاف است. تیرهای کلاف نیز تیرهای عرضی هستند و به صورت دو تیر عرضی روی سقف به سقف متصل می شوند و بار تیر اصلی را به ستون های ساختمان منتقل می کنند.

کاربرد تیرهای فولادی در سایر صنایع

با وجود استفاده از انواع تیرآهن در صنعت ساختمان، استفاده از تیرآهن محدود به این صنعت نیست. استفاده از تیرهای فولادی را در صنایع دیگر بررسی می کنیم.

استفاده از تیرهای فولادی در کشتی سازی و اسکله

استفاده از تیرهای فولادی در صنعت کشتی سازی

استفاده از تیر آهن در ساخت اسکله ها و کشتی ها استحکام و قدرت آنها را تضمین می کند. برای اینکه اسکله بتواند به عنوان یک مرکز لجستیکی عمل کند، نیاز به اسکله و پی های مستحکم دارد. استفاده از تیرهای فولادی برای کل چارچوب ساختاری اسکله ها انتخاب خوبی است.

انواع کشتی ها به خصوص کشتی های باری باید وزن و استحکام بالایی داشته باشند. استفاده از انواع تیرها به خصوص تیرآهن می تواند انتخاب مناسبی برای کشتی های باری باشد، زیرا تیرآهن ها دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند و با استفاده از آنها می توان از دوام بالای کشتی اطمینان حاصل کرد. البته برای ساخت عرشه کشتی از تیرهای معمولی نیز استفاده می شود.

استفاده از تیرآهن در پالایشگاه های نفت

سازه هایی که در ساختمان های خوب ساخته می شوند از جمله مقاومت بالا نیز بادوام هستند. به همین دلیل استفاده از فولاد ضد زنگ به ویژه فولاد ضد زنگ در صنایع رایج است. به لطف هندسه و جداسازی منحصر به فرد، ستون های آن در برابر برش و خمش قوی مقاومت می کنند و می توانند برای ساخت و سازها و اهداف تا ارتفاع 100 متر استفاده شوند.

استفاده از میله های فولادی در ساخت پل

استفاده از فولاد در ساخت پل، پایه ای را که وزن پل و تردد وسایل نقلیه را تحمل می کند، پشتیبانی می کند. تیرهای لانه زنبوری و تیرهای سنگین به دلیل مقاومت و دوام بالا بیشتر در ساخت پل مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین پل هایی که از تیر ساخته می شوند بسیار محکم و بادوام هستند.

مزایا و معایب استفاده از تیرهای فولادی در ساختمان

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن

همانطور که تا اینجا فهمیدیم تیرها یکی از مهمترین قطعات فولادی در ساخت و ساز ساختمان هستند اما استفاده از این قطعه فولادی مزایا و معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

مزایای استفاده از تیرهای فولادی در ساخت و ساز

مقاومت و استحکام بالای این محصول یکی از مهمترین و اساسی ترین مزیت های آن است

این مقدار برای برنامه هایی با زمان اجرا طولانی بسیار مفید است. به همین دلیل استفاده از آن در سازه های بلند مانند آسمان خراش ها از مزایای این قسمت از فولاد است.

استفاده از تیرها در سازه امکان اتصال چند مقطع را به یکدیگر می دهد.

تیرها باعث افزایش سرعت ساخت و ساز ساختمان می شوند.

معایب استفاده از تیرآهن فولادی در صنعت ساختمان

یکی از مهمترین معایب تیرآهن، پایداری کم آن در دماهای بسیار بالا است. بنابراین اگر دمای اسکلت فلزی به حدود 600 درجه سانتیگراد برسد، احتمال ریزش و ریزش ساختمان وجود دارد.

تیر باید با جوشکاری مونتاژ شود که به مهارت و دقت زیادی نیاز دارد.

مقاومت آب و هوایی ضعیف در برابر زنگ زدگی و خوردگی. در صورت خوردگی، مقاومت سازه کاهش می یابد.

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی و دیگر صنایع

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی و دیگر صنایع

انتخاب ستون های مرغوب با قیمت مناسب در روند ساخت خانه بسیار مهم است و در صورت عدم اطمینان کافی در این زمینه می تواند عواقب جدی و هزینه های غیرضروری داشته باشد. با انتخاب تیر مناسب برای نوع سازه خود، می توانید از یکپارچگی پروژه نهایی اطمینان حاصل کنید.

نکته مهمی که در خرید تیرآهن باید به آن توجه کنید این است که عرضه این محصول به صورت کیلویی و شاخه ای می باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید کارخانه تولید است، زیرا هزینه بار شما بسته به کارخانه تولید تیرآهن بسیار متفاوت است.

شرکت آهن ملل به عنوان یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع پروفیل فولادی همه روزه پس از استعلام از کارخانه های تولیدی قیمت تیرآهن فولادی را در جداول مربوطه ذکر می کند. قیمت باندل روزانه و خرید آن را می توانید از طریق لینک زیر دریافت کنید و یا با کارشناسان ما در آهن ملل تماس بگیرید.

قیمت ها را بررسی کنید و محصولات را خریداری کنید

زمین آهن؛ توزیع کننده انواع تشعشعات به صورت آنلاین و زنده

قیمت اتو اینترنتی

آخرین  سخن

استفاده از تیرهای فولادی در ساختمان سازی و همچنین سایر صنایع به قدری گسترده است که این بخش از فولاد به یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده است. حجم بالای مصرف این محصول تاثیر مستقیمی بر کیفیت و قیمت ساختمان دارد بنابراین قیمت تیرآهن یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت مسکن می باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *