دسته‌بندی نشده

کوپلرر  میلگردچیست؟ انواع، مزایا و معایب

کوپلرر  میلگردچیست؟ انواع، مزایا و معایب

کوپلرر میلگرد قطعه ای است که دو میلگرد را از طول به هم متصل می کند. به همین دلیل از آن به عنوان پچ مکانیکی نیز یاد می شود. کوپلرر میلگرد بهترین گزینه برای کاهش تراکم میلگرد در فضاهای محدود و صرفه جویی در طول میلگرد است و جایگزین مناسبی برای قطعات جوشی و لپ های میلگرد محسوب می شود. کوپلرینگ های میلگرد در انواع مختلفی ساخته می شوند و دارای ویژگی های مختلفی از جمله ظرفیت کششی، استحکام، سهولت در مونتاژ و … می باشند و شما باید با در نظر گرفتن این ویژگی ها انتخاب مناسبی برای پروژه خود داشته باشید. با این مقاله از دایره المعارف ملل آهنین همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد کوپلرر میلگرد، انواع آن و مزایا و معایب آن به شما ارائه دهد.

خمش میلگرد چیست؟

انواع کوپلرر میلگرد

نکاتی که در هنگام خرید کوپلرر  میلگردباید در نظر بگیرید

مزایای کوپلرینگ آرمیچر

کوپلرر میلگرد معیوب

روش نصب کانکتور

ویژگی های محصول Iron Nations

1 نام پچون (مفصل)

2 نوع کوپلرر مشترک – کوپلرر گروتی – کوپلرر چدنی – کوپلرر انتهایی – کوپلرر دوبل (با رزوه های چپ و راست) – کوپلرر برگشت پذیر – – قفل شده – شرکای پشتیبانی فشرده سازی – همکاران.

3 استفاده از سازه های بلند – تونل، مترو و سد – سازه های حساس – سدها و پل ها – تعمیر و بازسازی ساختمان ها

کانکتور  میلگردچیست؟

کانکتور میلگرد نوعی میلگرد مکانیکی است و قطعه ای تو خالی است که دارای شیارهای پیچ مانند است و دو طول میلگرد را به هم متصل می کند. بیشترین کاربرد اتصالات میلگرد در سازه های بتن آرمه و جایگزینی برای سایر آرماتورها و همچنین در ستون ها و دیوارهای بتنی می باشد. افزودن کوپلرینگ میلگرد از سنگین شدن میلگرد جلوگیری می کند. این قطعه به روش های مختلفی تولید می شود و هر کدام به روشی متفاوت برای وصله استفاده می شود. تکه های مکانیکی یا اتصال دهنده های میلگرد جایگزین مناسبی برای وصله های سنتی مانند زنجیر میلگرد هستند. به همپوشانی پچ می گویند که برای ایجاد آن دو قطعه آرماتور را روی هم قرار می دهند و معمولا با سیم به هم وصل می کنند. برای آشنایی بیشتر با Orlab Mailgerd توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

آهن همه ملت ها

مشاوره تخصصی آهن: اورلاپ چیست؟

میلگرد اورلاب

انواع کوپلرر میلگرد

نوع کوپلرینگ میلگرد

نوع کانکتور عقب

انواع کانکتورهای پشتی، نوع اتصال میله های اتصال به یکدیگر، جهت شاتون، اندازه بست های قابل اتصال و …. به انواع مختلفی تقسیم می شود که هر نوع مربوط به یک Spec است. شرایط در زیر به طور خلاصه به معرفی هر نوع بک لینک می پردازیم. قبل از آن باید با مفهوم درس آشنا شوید. رزوه کشی به معنای تشکیل یک شیار مارپیچ در انتهای یک اتصال دهنده یا داخل یک اتصال دهنده است. تراش برای برش یا گاز گرفتن استفاده می شود.

سازندگان استاندارد

دستگاه جام جم

اتصالات برای اتصالات جوش

جفت به پایان می رسد

دو کوپلرر پیچ (با رزوه چپ و راست)

کوپلررهای تبدیل

تثبیت پیچ کوپلرر

کوپلرر برای فشرده سازی آرمیچر

جفت کننده موقعیت

1- رابط استاندارد (نخ گرد سمت راست)

کوپلرینگ استاندارد به عنوان کوپلرینگ رزوه گرد راست نیز شناخته می شود (یعنی شیارهای پیچ داخلی رزوه دایره ای سمت راست هستند). کوپلرینگ های استاندارد را می توان در هر قسمت از سازه استفاده کرد، مشروط بر اینکه یکی از میلگردهای تقویت کننده قابل چرخش باشد. میلگرد به عنوان ماده اولیه برای ساخت کوپلرینگ های استاندارد استفاده می شود.

کانکتور استاندارد پرکاربردترین ابزار برای اتصال میلگرد در سازه های بتنی است و معمولاً از میلگردهای سایز 16 تا 50 (بسته به منطقه مورد استفاده) ساخته می شود. با این حال، امکان تولید کوپلرینگ های جداگانه با طول و گام نیز وجود دارد. در جدول زیر می توانید کانکتورهای رایج در اندازه های مختلف را مشاهده کنید.

قطر میلگرد (mm) 16 18 20 22 25 28 30 32 36 40

قطر بیرونی (میلی متر) 24 28 30 33 38 43 48 48 53 60

طول دوتایی (میلی متر) 42 49 50 55 60 65 70 75 85 91

گام نخ (mm) 2.5 2.5 2.5 3 3 3 3 3 3.5 3.5

2- کوپلرر گروتی

اتصالات گروتینگ معمولا در انواع سازه های پیش ساخته استفاده می شود. همین امر در مورد سازه های بتنی، دیوارها، تیرها و اتصالات ستون با استفاده از روش گروت صادق است. قسمتی از کلاهک باید در قسمت اول از بتن خارج شود و سرجنگی رزوه شود. در طرف مقابل و در قطعه دوم  میلگردبا اتصال در یک سر در بتن فرو رفته و کاملاً در زیر بتن فرو می رود در این حالت قطعه ای با آرماتور رزوه ای بر روی درز قرار می گیرد. و در اثر فشار بتن، محلات به هم متصل شده و دو قطعه بتن روی هم قرار می گیرد. به همین دلیل از این نوع اتصالات در سازه های پیش ساخته، دیوارها و … استفاده می شود.

3- اتصالات جوش میلگرد

با استفاده از شریک جوشکاری میلگرد، نیازی به استفاده از جوش میلگرد نخواهد بود. زیرا در عوض کلاچ به سازه فلزی جوش داده می شود. همچنین از آنجایی که از فولاد نرم برای ساخت اتصالات جوشی استفاده می شود، این نوع اتصالات برای جوشکاری نیازی به گرمایش ندارند.

4- آخرین دوست

کوپلرینگ انتهای میله

استفاده از End Coupler فضای بیشتری برای بتن ریزی ایجاد می کند و می توان از میلگرد بیشتری استفاده کرد. استفاده از آستین میلگرد بسیار مهم است زیرا قوانین جدیدی وجود دارد که امکان استفاده بیشتر میلگرد در بتن را فراهم می کند. همچنین طراحان از مقاطع کوچکی برای قرار دادن میلگرد بیشتر استفاده می کنند که باعث انباشته شدن میلگردها در بتن می شود. علاوه بر این، به دلیل وجود زاویه 90 درجه، محدودیت های بیشتری برای ریختن بتن وجود دارد. بنابراین بتن ریزی مشکل است. برای رفع این مشکل و کاهش تجمع آرماتورها در بتن، به جای خم شدن، از آستین انتهایی استفاده می شود که تا 60 درصد از سختی ریختن بتن می کاهد.

5- کوپلرینگ پیچ دو طرفه (با رزوه های چپ و راست)

اگر از اتصال پیچ دو طرفه (کوپلرینگ چپ و راست) برای آرماتور استفاده شود، در صورتی که امکان چرخش در هیچ آرماتور وجود ندارد. در این حالت کانکتور به صورت پیچ (چپ و راست) روی آرماتور می چرخد ​​و در رزوه های آنها قرار می گیرد. در نتیجه آرماتور وارد انتهای کوپلرینگ می شود.

6- کوپلرینگ های تبدیلی

اتصالات تبدیل

کوپلرینگ تبدیلی برای اتصال دو میلگرد با قطرهای مختلف استفاده می شود. به همین دلیل قطر سوراخ در هر طرف کوپلرینگ متفاوت است و این امکان را می دهد که دو آرماتور با قطرهای متفاوت به هم متصل شوند. این نوع کوپلرینگ معمولاً با میلگرد 20 تا 50 تولید می شود که فرآیند اجرای کوپلرینگ میلگرد به این صورت است که ابتدا معمولاً میلگرد با قطر بزرگتر به کوپلرینگ متصل می شود و سپس میلگرد با قطر کمتر به انتهای دیگر اضافه می شود. روی کلاچ کوپلرینگ تبدیل را می توان به هر اندازه ای که لازم است انجام داد. اما معمولا با اختلاف اندازه در دو طرف تولید می شود.

7- پیچ های قفل کلاچ

کوپلرینگ پیچ قفل

کوپلرر  میلگردچیست؟ انواع، مزایا و معایب

کوپلرر  میلگردچیست؟ انواع، مزایا و معایب

از کوپلررهای قفلی برای آرماتوربندی، احیای بتن و ادامه میل انتظار برای آرماتور بتن استفاده می شود. این فرآیند باعث می شود که میله های تقویت کننده یکپارچه شوند. از دیگر کاربردهای این نوع کوپلرر پیچ میلگرد می توان به استفاده از آن در سازه های پیش ساخته، شمع ها، ستون ها و تیرها اشاره کرد.

کوپلررهای پیچ معمولاً برای میلگردهایی با طول حداکثر 20 سانتی متر استفاده می شوند. با استفاده از این میلگردها نیازی به نخ زنی در سر میلگرد نیست. در عین حال استفاده و نصب این محصول نیاز به مهارت و تخصص بالایی ندارد و تنها با استفاده از آچار استاندارد قابل انجام است.

8- کوپلررهای  میلگردفشاری

ترکیب کننده برای تقویت فشار (Pressure Combiner) باعث تقسیم بار فشار بین میلگردها می شود. به همین دلیل از این نوع اتصال در آرماتوربندی تحت فشار و به طور کلی در ساخت مش های تقویت کننده استفاده می شود. طراحی این نوع کوپلرر فقط برای سایزهای 20 تا 50 میلی متر است و برای سایزهای کوچکتر کاربرد چندانی ندارد.

9- دسته گل بگذارید

کانکتورهای موقعیت از یک مهره قفل و یک قسمت نر و ماده تشکیل شده است. در این کانکتورها از آرماتورهای ثابت یا جداگانه در سازه بتنی استفاده می شود.

نکاتی که هنگام خرید کوپلرر میلگرد باید در نظر گرفت

از جمله مهم ترین ویژگی هایی که باید قبل از خرید یک جفت آرماتور با توجه به پروژه خود در نظر بگیرید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت کوپلرر میلگرد

قبل از خرید یک دستگاه، کیفیت آن را در نظر بگیرید. زیرا کیفیت بالای اتصالات برای استحکام نهایی سازه بسیار مهم است.

خاصیت ارتجاعی بالا

باید اطمینان حاصل کنید که کوپلرر میلگرد دارای استحکام کششی کافی است. برای این کار باید اطلاعات کاملی در مورد ظرفیت پروژه خود داشته باشید تا با انتخاب صحیح آستین ها از یکپارچگی و تداوم ساختار خود اطمینان حاصل کنید.

دوام و قابلیت اطمینان

قابلیت اطمینان و دوام بست ها باید به گونه ای باشد که میله ها به طور موثر و طولانی به یکدیگر متصل شوند.

قیمت

رقابتی ترین قیمت ها را در بازار بررسی کنید! خرید مواد ورودی با قیمت بالا می تواند به راحتی هزینه ساخت نهایی را بسیار بیشتر از برآورد اولیه کند.

مزایای اتصال پشتی

مزایای کوپلرر میلگرد

روش اتصال میلگرد باعث بهبود کیفیت و صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. این نوع خمیر میله نیازی به ابزار خاصی ندارد و می توانید با استفاده از روش های مکانیکی ساده نسبت به سایر انواع خمیر میله فولادی، محل ساخت خود را با هزینه کمتر و کارایی بهتر به پایان برسانید.

در مورد پچ یا انواع پچ چه می دانید؟

به طور کلی، چهار روش برای اتصال میلگرد استفاده می شود. وصله پوششی (همپوشانی)، وصله مکانیکی (پیوستن)، اتصال پشتیبانی و وصله جوشکاری (Borging). دلیل استفاده از انواع اتصال میلگرد افزایش طول میلگرد و ایجاد کشش یا عمل فشاری مداوم بر روی هر دو میلگرد می باشد. برای آشنایی بیشتر با هر یک از اتصالات میلگرد، مقاله اتصالات میلگرد را مطالعه کنید.

با توجه به تنوع زیاد کوپلرینگ میلگرد، مزایای استفاده از آن نیز بسیار زیاد است و همین امر دلیل محبوبیت و استفاده از این نوع پچ می باشد. در زیر مزایای استفاده از کوپلرینگ میلگرد را به طور کامل شرح می دهیم:

تداوم تقویت

علل مختلفی مانند ترک خوردن بتن، ترک خوردن بتن و میلگرد، خوردگی میلگرد و متعاقب آن پوسته شدن یا ترک خوردن میلگرد می تواند پیوند بین بتن و میلگرد را از بین ببرد. از آنجایی که دوام اتصال میلگرد به اتصالات بتن بستگی ندارد، بنابراین تداوم میلگرد حتی در شرایط نامناسب بتن نیز باقی می ماند.

کاهش اضافه بار آرماتور

استفاده از اتصالاتی مانند جوش و پوشش در کنار هم می تواند باعث انسداد میلگرد در یک قسمت از سازه شده و مشکلاتی مانند فضای ناکافی برای سیمان و نبود سیمان مناسب را به همراه داشته باشد. استفاده از مواد کامپوزیت وزن پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و استفاده از بتن را آسان می کند.

امنیت بالا

اتصالات سنتی از طریق تعامل با بتن، تقویت وصله را تقویت می کنند. در این شرایط گاهی اوقات به میلگرد اضافی برای افزایش استحکام نیاز داریم. استفاده از میلگرد اضافی نیز مشکلاتی را در پوشش های بتن و بتن ایجاد می کند. اما اتصالات مکانیکی (کوپلررها) اتصالات بسیار قابل اعتمادی هستند. زیرا انتقال با آنها به تعامل بتن بستگی ندارد.

ساخت آسان و سریع

رابط میلگرد استفاده در محل (میلگرد، قالب و …) یا خارج از محل (ساختمان های پیش ساخته) را آسانتر و سریعتر می کند. به عنوان مثال با استفاده از رابط میلگرد به راحتی می توان دیوارهای پیش ساخته را در جایی که می خواهید پیچید و نیازی به جوشکاری نداریم. کوپلرینگ ها همچنین قطعات پیش ساخته ای مانند میله ها و ستون ها را می سازند که در مغازه ساخته می شوند. سپس با کمک جرثقیل در موقعیت های اولیه خود قرار می گیرند و با کمک یک وصله مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند. بنابراین سرعت بتن ریزی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به طور کلی می توان گفت که هنگام افزودن یراق آلات به روش فیتینگ نیازی به صرف وقت برای یراق آلات نیست.

کاهش مصرف تقویت کننده

استفاده از گچ مکانیکی (مفصل) استفاده از میلگرد را کاهش می دهد. در نتیجه، نسبت به عایق میلگرد می تواند سازگارتر با محیط زیست و بادوام تر باشد.

هزینه های پنهان را کاهش می دهد

استفاده از سایر روش های اتصال میلگرد، به عنوان مثال. در این صورت، اگر بخواهیم از میلگرد به عنوان فولاد ضد زنگ استفاده کنیم، هزینه آن افزایش می یابد. اما کوپلرر میلگرد نه تنها باعث صرفه جویی در طول میلگرد می شود، بلکه می تواند آن را سریعتر و راحت تر انجام دهد. علاوه بر این، نیازی به نیروی کار ماهر و دستمزد بالا نخواهد بود. بنابراین اتصال کوپلرر میلگرد با کاهش هزینه نیروی کار و افزایش سرعت اجرا منجر به کاهش قابل توجه هزینه می شود.

طراحی انعطاف پذیرتر

همانطور که گفتیم تراکم میلگردها در سازه با سیستم کوبلینک بسیار کاهش می یابد. این مشکل به بهبود مقاومت بتن و بتن کمک می کند. چگالی کم میلگردها باعث کاهش خطا در تثبیت میلگردها می شود، بنابراین جزییات سازه ای و تثبیت میلگردها با پیچیدگی کمتری انجام می شود. در نتیجه، کوپلرر میلگرد انعطاف پذیری بیشتری را در گزینه های طراحی فراهم می کند.

به طور کلی مزایای کوپلرینگ میلگرد را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

کوپلرر به دلیل ارتفاعات مختلف قابل استفاده در تمامی مقاطع بتنی می باشد.

راه اندازی کانکتور آسان است.

استفاده از کلاچ باعث افزایش قابلیت اطمینان کار می شود. زیرا کوپلرینگ ها به جای بتن فشار را تحمل می کنند.

استفاده از اتصالات سنتی باعث گرفتگی میلگرد در اتصالات می شود و برای رفع این مشکل از کوپلرر استفاده می شود.

استفاده از تکه های مکانیکی مفصلی یکپارچگی ساختاری را ایجاد می کند

استفاده از پیوندهای رنگی در مقایسه با پیوندهای سنتی (همپوشانی) یکپارچه تر است.

این اتصالات باعث کاهش ابعاد ستون سازه می شود. به همین دلیل استفاده از این لینک ها در مقایسه با سایر لینک ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

با استفاده از اتصال میلگرد می توانیم از میلگردهای بزرگ در ستون های کوچک استفاده کنیم.

روش سنتی سازه به میلگرد زیادی نیاز دارد. اما استفاده از اتصالات باعث کاهش وزن اضافی میلگرد و سبکتر شدن سازه می شود.

استفاده از بتن مسلح باعث افزایش مقاومت در برابر بلایای طبیعی و زلزله می شود.

هنگام استفاده از اتصال میلگرد، در مقایسه با سایر اتصالات میلگرد، سرعت کار افزایش می یابد.

برای راه اندازی دستگاه مشترک به نیروی کار کمتری نیاز است که هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.

در مقایسه با سایر اتصالات، میله های کوپلرینگ تعداد میله ها را کاهش داده و فرآیند قرار دادن میله ها در شبکه را آسان می کند.

عدم وجود مفصل تقویت کننده

این اتصال علاوه بر مزایای زیادی که برای اتصال میلگرد ذکر کردیم، معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

احتمال عدم تطابق در اتصال دو طرف میلگرد وجود دارد که منجر به ایجاد شیار و سایش زودرس می شود.

ساخت کانکتورهایی با قطر بیش از 32 میلی متر یا بیشتر بسیار دشوار است.

طبق آئین نامه بتن آمریکایی ACI318-20، اتصال برای میلگردهای با قطر بیشتر از 36 میلی متر قابل استفاده نیست.

اگر اندازه کانکتور پشتی با اندازه گریل برابر نباشد، به سازه آسیب می رساند.

کاربرد کوپلرینگ تقویتی

امروزه از بست ها در صنعت ساختمان سازی استفاده زیادی می شود که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

ساختار بالا: کوپلرینگ ها به دلیل هزینه کم و افزایش طول آرماتور در سازه های بلند کاربرد زیادی دارند.

دیوار دیافراگمی: ارتفاع دیوار دیافراگمی می تواند تا 40 متر باشد و نمی توان میلگرد را به این طول تهیه کرد. به همین دلیل برای اتصال زیرسازی سقف و فونداسیون از بست ها استفاده می شود.

ساخت تونل، مترو و سد: کوپلرر برای ساخت تونل های طولانی و عمیق و معابر زیرزمینی استفاده می شود.

سازه های حساس: کوپلرینگ برای مراکزی استفاده می شود که مقاومت بتن در آنها بسیار مهم است. به عنوان مثال برای ساخت سازه ها در مناطق حساس مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و یا ساختمان هایی مانند بیمارستان ها، برج ها، هتل ها و … استفاده می شود.

ساخت سد و پل: سدسازی از دیگر مواردی است که در ساخت آن از بست استفاده شده است. کوپلرر نیز نقش زیادی در ساخت پل ایفا می کند. زیرا پل ها به استحکام بسیار بالایی نیاز دارند و کلاچ در این زمینه کمک زیادی می کند.

نوسازی و ساخت: همسران نیز در ساخت خانه و عمارت بسیار مهم هستند

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *